بر خلاف سایر شیرین کننده های رایج مانند شکر سفره، سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد.

این مقاله به بررسی موارد استفاده، تغذیه و فواید سلامتی عسل شبدر می پردازد.

منشاء و موارد استفاده

عسل شبدر یک شربت غلیظ و شیرین است که توسط زنبورهای عسل تهیه می شود و شهد گیاهان شبدر را جمع می کند. طعم ملایم و رنگ روشن آن را به انتخابی محبوب در بین علاقه مندان به عسل تبدیل کرده است.

عسل شبدر چیست؟  موارد استفاده، تغذیه، و Benefitshealthline.comhttps://www.healthline.com › clov...

گیاهان شبدر بسیار رایج، مقاوم در برابر آب و هوا و منبع شهد ترجیحی برای زنبورهای عسل هستند، به همین دلیل عسل شبدر به طور گسترده در دسترس است.۱، ۲).

عسل شبدر نسبت به شکر سفره طعم پیچیده تری دارد و بسیاری از مردم از آن برای شیرین کردن چای، قهوه و دسرها استفاده می کنند.

علاوه بر این، به دلیل علاقه روزافزون به جایگزین‌های سالم‌تر برای شکر، تولیدکنندگان مواد غذایی بیشتر غذاها و نوشیدنی‌های شیرین‌شده با عسل را ارائه می‌کنند.۳).

عسل شبدر همچنین معمولاً در داروهای سرماخوردگی و سرفه و درمان‌های خانگی استفاده می‌شود، زیرا خواص منحصر به فرد آن برای تقویت سلامتی از جمله خواص ضد باکتریایی و اثر تسکین‌دهنده آن بر گلودرد است.۴).

عسل شبدر یک نوع عسل محبوب و در دسترس است. به عنوان یک شیرین کننده و به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود.

تغذیه عسل شبدر

عسل شبدر سرشار از قند است اما برخی از مواد مغذی را نیز فراهم می کند.

یک قاشق غذاخوری (۲۱ گرم) عسل شبدر حاوی (۵):

  • کالری: ۶۰ کالری
  • پروتئین: ۰ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات ها: ۱۷ گرم

این نوع عسل بیشتر کربوهیدرات به شکل قندهای طبیعی است. با این حال، مقادیر کمی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از جمله منیزیم، پتاسیم، آهن و روی را نیز ارائه می دهد.۶).

بیشتر بخوانید
13 غذای کم چرب که برای سلامتی مفید هستند

علاوه بر این، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد (۷).

عسل شبدر بیشتر از قندهای طبیعی تشکیل شده است اما حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی نیز می باشد. همچنین حاوی آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامتی است.

فواید بالقوه عسل شبدر

عسل شبدر چندین فواید بالقوه برای سلامتی دارد.

پتانسیل ضد ویروسی و ضد باکتریایی

شبدر و سایر انواع عسل دارای اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی هستند.

در مطالعه ای با مقایسه ظرفیت ضد باکتریایی ۱۶ نوع مختلف عسل، رقم شبدر قوی ترین اثر ضد باکتریایی را در برابر مضرات داشت. استافیلوکوکوس اورئوس سلول ها – معادل دوز ۲.۲ میلی گرم آنتی بیوتیک کانامایسین (۸).

علاوه بر این، این یک پانسمان ضد باکتری موثر برای زخم‌ها، مانند سوختگی و خراش است، زیرا باکتری‌ها نمی‌توانند در برابر عسل مقاومت کنند.۹).

در یک مطالعه ۳ ماهه که در آن از عسل شبدر به عنوان پانسمان برای ۳۰ زخم مختلف پای دیابتی استفاده شد، ۴۳ درصد زخم ها به طور کامل بهبود یافتند و ۴۳ درصد دیگر به طور قابل توجهی از نظر اندازه و تعداد باکتری ها کاهش یافتند.۱۰).

عسل شبدر ممکن است یک ضد ویروس قوی نیز باشد.

یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که استفاده از محلول ۵ درصد عسل شبدر روی سلول های پوستی آلوده به ویروس آبله مرغان به طور قابل توجهی میزان بقای ویروس را کاهش می دهد.۱۱).

به خاطر داشته باشید که عسل تازه و خام ممکن است دارای خواص ضد باکتریایی قوی تری نسبت به انواعی باشد که پاستوریزه شده یا برای مدت طولانی نگهداری می شوند.۱۲).

بیشتر بخوانید
بادام - فواید، ارزش غذایی و دستور العمل ها

سرشار از آنتی اکسیدان

عسل شبدر مملو از آنتی اکسیدان هایی است که می توانند از آسیب سلولی ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد جلوگیری یا کاهش دهند. این ممکن است خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد (۷، ۱۳، ۱۴، ۱۵).

در یک مطالعه موش صحرایی، عصاره عسل شبدر آسیب کبدی ناشی از رادیکال های آزاد را که احتمالاً به دلیل ظرفیت آنتی اکسیدانی عصاره است، معکوس کرد.۱۶).

عسل شبدر به ویژه سرشار از آنتی اکسیدان های فلاوانول ضد التهابی و اسید فنولیک است. فلاوانول ها ممکن است سلامت قلب و ریه را بهبود بخشند، در حالی که اسیدهای فنولیک سیستم عصبی مرکزی شما را تقویت می کنند.۱۷، ۱۸، ۱۹).

مضرات کمتری نسبت به شکر سفره

اگرچه عسل بیشتر شکر است، اما دارای چندین مزیت منحصر به فرد است که آن را به انتخاب بهتری نسبت به شکر سفره یا سایر شیرین کننده ها، مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) تبدیل می کند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که عسل ممکن است برای سلامت قلب و کنترل وزن بهتر از قند سفره باشد.۲۰، ۲۱، ۲۲).

در یک مطالعه ۶ هفته ای بر روی ۶۰ نفر که روزانه ۷۰ گرم عسل یا شکر مصرف می کردند، افراد گروه عسل کلسترول تام، کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید و همچنین سطوح کلسترول خوب (HDL) بالاتری داشتند.۲۳).

علاوه بر این، یک مطالعه بر روی ۸۰ کودک مشاهده کرد که یک دوز عسل باعث واکنش قند خون کمتری نسبت به دوز مساوی قند سفره می‌شود – از جمله در شرکت‌کنندگان مبتلا به دیابت نوع ۱.۲۴).

با این حال، اگرچه عسل سالم‌تر از شکر سفره است، اما همچنان یک قند افزوده محسوب می‌شود و باید محدود شود.

بیشتر بخوانید
آنچوی: مشخصات تغذیه ای، فواید سلامتی

رژیم های غذایی سرشار از قندهای افزوده – صرف نظر از نوع آن- با چاقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و برخی سرطان ها مرتبط است.۲۵، ۲۶، ۲۷).

برای سلامتی مطلوب، کمتر از ۵ درصد از کالری روزانه شما باید از قندهای اضافه شده باشد.۲۸).

برخی از مطالعات نشان می دهد که عسل شبدر ضد ویروس و ضد باکتری است. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های ضد التهابی است. با این حال، اگرچه ممکن است سالم تر از شکر سفره باشد، اما همچنان یک قند افزوده است و باید در حد اعتدال مصرف شود.

مقایسه با سایر انواع عسل

محتوای مواد مغذی، طعم و رنگ عسل به نوع شهد آن و همچنین زمان پردازش و نگهداری بستگی دارد.

در کنار عسل شبدر، انواع دیگری با رنگ روشن و با طعم ملایم شامل عسل یونجه، شکوفه پرتقال و عسل گل وحشی است. این گونه ها از نظر محتوای آنتی اکسیدانی مشابه هستند (۲۹).

با این حال، عسل گندم سیاه و مانوکا، که اغلب به صورت دارویی استفاده می‌شوند، رنگ تیره‌تر و طعم غنی‌تری دارند که می‌تواند به دلیل محتوای مواد معدنی و آنتی‌اکسیدانی بالاتر آنها باشد.۲۹، ۳۰، ۳۱).

عسل مانوکا که از گیاهی بومی نیوزلند تهیه شده است، به دلیل پتانسیل دارویی قدرتمندش نیز مورد توجه است.۳۲، ۳۳).

اگرچه آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به عسل شبدر دارد، اما یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که محلول های ۵ درصد مانوکا و عسل شبدر به یک اندازه در جلوگیری از انتشار ویروس آبله مرغان مؤثر هستند.۱۱).

با این وجود، اگر از عسل برای اهداف دارویی استفاده می کنید، ممکن است بخواهید نوع تیره تری مانند گندم سیاه یا مانوکا را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید
نشاسته در مقابل سبزیجات غیر نشاسته ای: فهرست مواد غذایی و حقایق تغذیه

عسل خام

عسل خام پاستوریزه نشده و فیلتر نشده از هر نوعی که باشد یک انتخاب سالم برای بسیاری از افراد است، زیرا نسبت به انواع پاستوریزه از نظر ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان غنی تر است.۱۲، ۳۴، ۳۵).

همچنین حاوی گرده است که ممکن است فوایدی مانند تحریک سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و محافظت از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد داشته باشد.۳۶).

عسل خام، از جمله از گیاهان شبدر، قابل خریداری است برخط و در فروشگاه ها علاوه بر این، عسل خام برداشت شده محلی در بسیاری از بازارهای کشاورزان موجود است.

توجه داشته باشید که اگر سیستم ایمنی شما به خطر افتاده است، نباید عسل خام بخورید. علاوه بر این، فرآورده های عسل نباید به کودکان زیر یک سال به دلیل خطر بیماری جدی داده شود.۳۷، ۳۸).

عسل شبدر یکی از چندین نوع عسل با رنگ روشن و با طعم ملایم است. انواع تیره تر، مانند گندم سیاه و مانوکا، غنی تر از آنتی اکسیدان هستند. عسل خام – از جمله عسل خام شبدر – ممکن است مفیدتر از عسل فرآوری شده باشد.

خلاصه

عسل شبدر یک نوع عسل محبوب، رنگ روشن و با طعم ملایم است که ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مختلفی را فراهم می کند.

ممکن است اثرات ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد التهابی قوی داشته باشد.

اگرچه کمی سالم تر از شکر سفره است، اما باید در حد اعتدال استفاده شود.

Source link