علل کمردرد شدید و نحوه درمان آن

کمردرد شدید می تواند نشانه آسیب، مشکلات دیسک، سیاتیک و سایر مسائلی باشد که مستقیماً به کمر مربوط می شود. همچنین می تواند از یک بیماری زمینه ای مانند بیماری کلیوی یا فیبرومیالژیا ناشی شود.

کمردرد یک مشکل گسترده است. در بیشتر موارد، افراد پس از انجام کارهای سنگین، مانند بلند کردن یک جعبه سنگین، وزنه‌برداری، یا انجام یک حرکت چرخشی یا چرخشی سریع در کمر دچار کمردرد می‌شوند.

سطح آسیب و شدت درد ممکن است بر نوع درمان مورد نیاز فرد تأثیر بگذارد. گاهی اوقات، موارد جزئی کمردرد شدید خود به خود برطرف می شود، اما برخی از افراد ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک و فیزیوتراپی برای کمک به تقویت عضلات و جلوگیری از آسیب های بعدی داشته باشند.

به خواندن ادامه دهید تا در مورد علل مختلف کمردرد تیز و نحوه درمان آنها بیشتر بدانید.

Causes of sharp lower back pain and how to remedy it

علل

بیش از ۸۰ درصد از بزرگسالان در دوره ای از زندگی خود کمردرد را تجربه می کنند. بسیاری از ماهیچه ها، استخوان ها و بافت های همبند مختلف در پشت به هم می رسند. این بدان معناست که افراد ممکن است به دلایل زیادی در این ناحیه درد داشته باشند.

تغییرات جزئی در نحوه تجربه درد به پزشک کمک می کند تا منبع کمردرد را شناسایی کند.

موارد زیر به برخی از دلایل احتمالی کمردرد شدید اشاره شده است.

کشیدگی های عضلانی

کشیدگی عضله ممکن است به دلیل یک اقدام ساده، مانند خم شدن برای برداشتن چیزی یا چرخش در حالی که چیز سنگینی را در دست گرفته اید، رخ دهد.

یک فرد ممکن است درد شدیدی را تجربه کند که باعث سوزش یا سوزن سوزن شدن یا درد شدید شود. همچنین ممکن است کمر سفت، عضلات دردناک و درد داشته باشند که اگر کمر را بچرخانند یا حرکت دهند بدتر می شود.

کشش‌های عضلانی عموماً آسیب‌های جزئی هستند و اغلب نیاز به درمان کم یا بدون درمان دارند.

راهکارهایی برای کشیدگی عضلات پشت

کشش‌های عضلانی معمولاً به خوبی به استراحت پاسخ می‌دهند، که به معنای اجتناب از فعالیت بدنی برای چند روز در حین بهبود عضله است. در حالی که کشیدگی عضلانی در حال بهبود است، از ایستادن نشستن خودداری کنید، زیرا ممکن است ناحیه آسیب دیده را درگیر کند.

با این حال، پس از چند روز استراحت، انجام فعالیت بدنی می تواند به تقویت عضلات کمک کند. یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که هم ورزش عمومی و هم ورزش‌های مخصوص کمر می‌توانند به کاهش کمردرد کمک کنند. فعالیت های ملایم مانند شنا یا دوچرخه سواری ممکن است به تقویت ماهیچه ها و حفظ سلامت بدن کمک کند.

همچنین، کار با یک فیزیوتراپ برای ایجاد یک برنامه تمرینی ملایم می تواند به تقویت عضله آسیب دیده در پشت کمک کند.

استفاده از بسته های سرد یا گرم ممکن است به درمان علائمی مانند تورم و درد کمک کند. بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه سرماخوردگی و ۲۰ دقیقه استراحت چند بار در روز در چند روز اول جایگزین کنید. پس از آن، استفاده از بسته حرارتی ممکن است به شل شدن عضلات منقبض و بهبود گردش خون کمک کند.

مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن (ادویل) و استامینوفن (تیلنول) نیز ممکن است به کنترل علائم کمک کنند. همیشه توصیه های دوز را دنبال کنید و از این داروها برای درمان درد استفاده نکنید.

سیاتیک

عصب سیاتیک یک عصب بلند است که از پشت به پاها کشیده می شود. سیاتیک که به درد این عصب اشاره دارد به دلیل فشار بر عصب سیاتیک رخ می دهد. این فشار می تواند به دلیل یک آسیب، مانند فتق دیسک، یا یک مشکل طولانی مدت، مانند وضعیت نامناسب باشد.

سیاتیک در بزرگسالان نسبتاً شایع است، به طوری که ۱۰ تا ۴۰٪ از افراد در دوره ای از زندگی خود آن را تجربه می کنند. مهم است که کمردرد را تعمیم ندهید یا تصور نکنید که کمردرد سیاتیک است. هر کسی که مشکوک به سیاتیک است باید با پزشک تماس بگیرد.

درد ناشی از سیاتیک ممکن است به مرور زمان ایجاد شود یا به یکباره ظاهر شود. همچنین می‌تواند بین درد مبهم و احساس پارگی یا سوزش دردناک متفاوت باشد. بسیاری از مردم درد را گرم یا تیز توصیف می‌کنند و معمولاً از یک طرف کمر به پایین تا باسن یا باسن تابش می‌کند.

داروهای سیاتیک

سیاتیک اغلب می تواند بدون درمان پزشکی در عرض ۴ تا ۶ هفته بهبود یابد . استراحت، ورزش ملایم و بهبود وضعیت بدن می تواند به تقویت تدریجی کمر و جلوگیری از فشار اضافی روی عصب کمک کند.

اگر علائم سیاتیک در فرد با درمان های خانگی و استراحت بهبود نیافت، ممکن است بخواهند به دنبال کمک پزشکی باشند.

پزشک می تواند مسکن های تجویزی و فیزیوتراپی را برای کمک به درمان این بیماری توصیه کند. در برخی موارد، ممکن است فرد را برای جراحی برای درمان درد سیاتیک معرفی کنند.

روش های جراحی می تواند شامل جراحی رفع فشار کمر و میکرودیسککتومی باشد.

در جراحی رفع فشار کمر ، جراح یا بخشی از مهره را برای کاهش فشار بر روی عصب برمی‌دارد یا مهره‌ها را برای بهبود ثبات ستون فقرات جوش می‌دهد. مهره ها تک تک استخوان هایی هستند که با هم ستون فقرات را تشکیل می دهند.

در اینجا درباره آناتومی کمر بیشتر بدانید.

اگر سیاتیک در یک فرد ناشی از لیز خوردن دیسک کمر از جای خود باشد، پزشکان ممکن است میکرودیسککتومی را توصیه کنند . جراح برای کاهش فشار در این روش، هرگونه بافت یا استخوان روی ریشه عصب سیاتیک را برمی دارد.

بیماری دیسک بین مهره ای

بیماری دیسک بین مهره‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا چند دیسک لاستیکی بین مهره‌ها خراب یا خراب می‌شوند.

این دیسک‌ها کمک می‌کنند مهره‌ها را بالشتک نگه می‌دارند و به حرکت کمک می‌کنند. شکسته شدن این نواحی بالشتک می تواند منجر به درد موضعی شود. همانطور که ساختار ستون فقرات تغییر می کند، دیسک ها و مهره ها ممکن است بر روی اعصاب مختلف فشار بیاورند و منجر به درد در نواحی دیگر بدن شوند.

به عنوان مثال، اگر خرابی دیسک در قسمت پایین کمر رخ دهد و بر اعصاب این ناحیه تأثیر بگذارد، ممکن است فرد دردهای شدیدی را در باسن و پاهای خود تجربه کند.

علیرغم نامش، این بیماری یک بیماری نیست. این یک اتفاق طبیعی است که با افزایش سن ممکن است اتفاق بیفتد.

درمان بیماری دیسک بین مهره ای

برخی از داروهای ضد التهابی OTC ممکن است به کاهش فشار روی دیسک‌ها و تسکین درد کوتاه‌مدت کمک کنند.

اگر این بیماری باعث درد شدید شود یا بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد، پزشک ممکن است فیزیوتراپی و مداخله جراحی را توصیه کند.

برخی از روش های جراحی برای این شکایت عبارتند از:

  • تزریق مفصل فاست: در این روش، جراح یک بی حس کننده موضعی و محلول های استروئیدی را در اطراف دیسک های آسیب دیده تزریق می کند. این می تواند تسکین درد قوی تری نسبت به محصولات OTC ارائه دهد.
  • ریزوتومی فاست: این روش از پروبی استفاده می‌کند که فرکانس‌های رادیویی خاصی را منتشر می‌کند تا پایانه‌های عصبی در ناحیه آسیب‌دیده را مرده کند.
  • آنولوپلاستی الکتروترمال داخل دیسکال (IDET): در طول IDET، جراح یک کاتتر را به دیسک آسیب دیده وارد می کند و سپس آن را با جریان الکتریکی گرم می کند. این می تواند به کاهش درد کمک کند.

فتق دیسک

زمانی که یکی از دیسک های ستون فقرات پاره می شود، دیسک لیز خورده یا فتق رخ می دهد. این می تواند به اعصاب فشار وارد کند که باعث درد شدید و تیز می شود.

ممکن است فرد علائمی مانند موارد زیر را نیز تجربه کند :

  • درد یا بی حسی سوزن سوزن شدن در ناحیه کمر، باسن و پاها
  • اسپاسم عضلانی
  • ضعف در ناحیه کمر و پاها

راهکارهایی برای فتق دیسک

اکثر موارد به درمان های خفیف مانند استراحت و فیزیوتراپی به خوبی پاسخ می دهند. در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است داروهای مسکن یا تزریق استروئید را برای کاهش علائم توصیه کند.

در برخی موارد، جراحی فتق دیسک ممکن است ضروری باشد. این روش‌ها اغلب شامل برداشتن بخشی یا تمام دیسک آسیب‌دیده برای کاهش فشار روی اعصاب اطراف است. جراح همچنین ممکن است یک دیسک مصنوعی را به ستون فقرات وارد کند یا دو یا چند مهره را با هم ترکیب کند.

صدمات جدی ناشی از تصادفات

صدمات شدید ناشی از ورزش های ضربه ای، تصادفات وسیله نقلیه و سقوط همگی می توانند باعث کمردرد ناگهانی شوند. هر کسی که بعد از چنین اتفاقی کمردرد را تجربه می کند باید با پزشک تماس بگیرد، زیرا این درد ممکن است نشانه چیز جدی تری باشد، مانند شکستگی استخوان در پشت.

علاوه بر درد، برخی از علائم دیگر آسیب جدی کمر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن کنترل مثانه
  • بی حسی در کشاله ران یا لگن
  • ضعف در پاها
  • درد هنگام سرفه یا ادرار کردن
  • از دست دادن کنترل روده

هر کسی که این علائم را تجربه می کند باید با پزشک تماس بگیرد.

راهکارهایی برای صدمات ناشی از تصادفات

بهترین راه حل برای آسیب کمر بستگی به آسیب ناشی از آن دارد. برای مثال، در مورد کشیدگی عضلات، استراحت و فیزیوتراپی ممکن است کافی باشد.

اگر فردی دچار شکستگی در قسمتی از ستون فقرات خود شود، ممکن است برای کمک به درمان آسیب، جراحی لازم باشد.

سایر مشکلات مزمن

درد در قسمت پایین کمر ممکن است ناشی از آسیب باشد، اما ممکن است نشانه یک مشکل مزمن باشد ، مانند:

  • وضعیت بدن نادرست
  • اسکولیوز
  • تنگی کانال نخاعی
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • عفونت کلیه
  • سنگ کلیه
  • آرتروز
  • فیبرومیالژیا
  • عفونت ستون فقرات
  • سرطان ستون فقرات

در زنان، کمردرد ممکن است نشانه طیفی از شرایط، از جمله کیست تخمدان، فیبروم رحم و سرطان تخمدان باشد.

هنگامی که شرایط دیگر باعث کمردرد می شود، درمان بر درمان علت زمینه ای تمرکز می کند.

علل موقعیتی

کمردرد گسترده است و اکثر افراد حداقل یک بار در زندگی خود نوعی کمردرد ناشی از کشیدگی عضلانی را تجربه خواهند کرد.

با این حال، کمردرد می‌تواند به دلیل انواع فعالیت‌ها یا موقعیت‌های روزمره نیز رخ دهد، مانند:

  • بلند کردن یک جعبه سنگین
  • اسباب کشی
  • بلند کردن وزنه های سنگین در باشگاه
  • کشش بیش از حد
  • چرخش در حین انجام ورزش‌هایی مانند تنیس یا گلف
  • شرکت در ورزش های تماس فیزیکی
  • چرخاندن نادرست پشت هنگام حمل وزن
  • حمل وزن اضافی از بارداری
  • درگیر شدن در کار فیزیکی، مانند کارهای کشاورزی یا ساختمانی
  • نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی
  • پوشیدن کیف، کیف یا کوله پشتی روی یک شانه

راه حل ها

بسته به شدت و وسعت این آسیب‌ها، درمان‌ها ممکن است از استراحت و مسکن‌های OTC تا روش‌های جراحی متغیر باشد.

فیزیوتراپی، اصلاح وضعیت بدن و استراحت اغلب می تواند به درمان آسیب های جزئی عضلانی بدون جراحی کمک کند.

در اینجا درباره درمان کمردرد بدون جراحی بیشتر بدانید.

در موارد آسیب شدید عضلانی یا استخوانی، ممکن است جراحی اصلاحی لازم باشد.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

گاهی اوقات، افراد علت کمردرد شدید خود را می دانند. به عنوان مثال، درد ممکن است پس از خم شدن برای برداشتن چیزی یا بعد از یک تمرین شدید در باشگاه ایجاد شود. در این موارد، استراحت و مراقبت در منزل ممکن است برای کمک به بهبودی بدن کافی باشد.

با این حال، مواردی وجود دارد که فرد باید با پزشک تماس بگیرد، از جمله:

  • زمانی که درد به درمان های خانگی به خوبی پاسخ نمی دهد
  • زمانی که دردی که علت مشخصی ندارد بیش از چند روز طول بکشد
  • هنگامی که آنها احساس سوزن سوزن شدن یا ضعف در پاها می کنند

افراد باید به علائمی که به نظر می رسد با پزشک در میان می گذارند توجه داشته باشند. پزشک احتمالاً از فرد می‌خواهد که علائم خود و مدت زمانی که ادامه داشته است را شرح دهد. آنها همچنین ممکن است از فرد بخواهند که یک سری حرکات را انجام دهد تا بتواند نقطه دقیق درد را در کمر پیدا کند و علت اصلی را مشخص کند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است برای کمک به تشخیص، آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا اسکن MRI را نیز تجویز کند.

خلاصه

کمردرد شایع است. اغلب ناشی از بلند کردن نادرست چیزی یا فشار بیش از حد به عضلات پشت است. برخی از شرایط مزمن نیز ممکن است منجر به کمردرد شوند.

کمردرد ناشی از آسیب‌ها و فشارهای جزئی معمولاً به درمان‌های خانگی مانند مسکن‌های OTC، یخ و استراحت پاسخ خوبی می‌دهد.

تقویت عضلات با فیزیوتراپی ممکن است به جلوگیری از آسیب های ناشی از فشار در آینده کمک کند. با این حال، اگر درد در عرض چند روز شروع به بهبود نکرد، ممکن است زمان تماس با پزشک برای تشخیص کامل باشد.

در هر مورد، کار مستقیم با پزشک یا فیزیوتراپیست می تواند به شناسایی و درمان علت اصلی کمردرد تیز در اکثر افراد کمک کند.

منبع

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه