عناب میوه ای شیرین است که می توان آن را خشک کرد و در دسرها استفاده کرد و یا به صورت تازه و به تنهایی به عنوان یک میان وعده سالم مصرف کرد. وقتی تازه مصرف شوند، کالری کمی دارند و فیبر و آنتی اکسیدان بالایی دارند.

میوه عناب که به خرمای قرمز یا چینی نیز معروف است، بومی آسیای جنوبی است اما در سراسر جهان محبوب شده است.

این میوه های گرد کوچک با یک گودال حاوی دانه روی درختچه ها یا درختان گلدار بزرگ رشد می کنند.زیزیفوس عناب). هنگامی که رسیده، قرمز تیره یا بنفش هستند و ممکن است کمی چروک به نظر برسند.

به دلیل طعم شیرین و بافت جویدنی، آنها اغلب خشک می شوند و در آب نبات ها و دسرها در بخش هایی از آسیا که معمولاً در آنجا رشد می کنند، استفاده می شود.

در طب جایگزین، آنها به طور گسترده ای برای بهبود خواب و کاهش اضطراب استفاده می شوند.

میوه عناب چیست؟  تغذیه، فواید و کاربردshealthline.comhttps://www.healthline.com › عناب

این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد میوه عناب بدانید، از جمله تغذیه، فواید و کاربردهای آن را به شما می گوید.

تغذیه عناب

میوه عناب کالری کمی دارد اما سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است.

یک وعده ۳ اونس (۱۰۰ گرم) عناب خام یا حدود ۳ میوه، (۱، ۲):

  • کالری: ۷۹
  • پروتئین: ۱ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات ها: ۲۰ گرم
  • فیبر: ۱۰ گرم
  • ویتامین سی: ۷۷٪ از ارزش روزانه (DV)
  • پتاسیم: ۵ درصد از DV

عناب به دلیل محتوای فیبر بالا و کالری کم، یک میان وعده عالی و سالم است.

آنها حاوی مقادیر کمی از چندین ویتامین و مواد معدنی هستند، اما به ویژه غنی از ویتامین C هستند، یک ویتامین مهم با خواص آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی.۳).

آنها همچنین حاوی مقدار مناسبی پتاسیم هستند که نقش حیاتی در کنترل عضلات و تعادل الکترولیت ایفا می کند.۲).

علاوه بر این، میوه های عناب حاوی کربوهیدرات هایی به شکل قندهای طبیعی هستند که انرژی بدن شما را تامین می کند.

با این حال، عناب خشک که بیشتر در بسیاری از نقاط جهان در پخت و پز مصرف می شود، دارای قند و کالری بسیار بالاتری نسبت به میوه های تازه است.

بیشتر بخوانید
خردل - فواید سلامتی، حقایق تغذیه ای و ذخیره سازی

در طول خشک شدن، قندهای موجود در میوه غلیظ می شوند و ممکن است شکر اضافی در طول فرآوری اضافه شود.

خلاصه

میوه های عناب کم کالری و سرشار از فیبر هستند. آنها همچنین چندین ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین C و پتاسیم را ارائه می دهند.

فواید میوه عناب

میوه های عناب از دیرباز در طب جایگزین برای درمان بیماری هایی مانند بی خوابی و اضطراب استفاده می شده است.

مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که این میوه ممکن است فواید سلامتی چشمگیری برای سیستم عصبی، ایمنی و هضم شما داشته باشد.

سرشار از آنتی اکسیدان

میوه های عناب سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی متعددی هستند که در درجه اول فلاونوئیدها، پلی ساکاریدها و اسیدهای تری ترپنیک هستند. آنها همچنین حاوی سطوح بالایی از ویتامین C هستند که به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند.۴).

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می توانند از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد اضافی جلوگیری کرده و آن را معکوس کنند.۵).

تصور می شود آسیب رادیکال های آزاد عامل اصلی چندین بیماری مزمن از جمله دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و برخی سرطان ها باشد.۵، ۶، ۷).

آنتی اکسیدان ها به دلیل توانایی خود در مبارزه با رادیکال های آزاد، ممکن است چندین فواید سلامتی را ارائه دهند.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی فلاونوئیدهای عناب به کاهش استرس و التهاب ناشی از آسیب رادیکال های آزاد در کبد کمک می کند.۸).

در واقع، بیشتر فواید میوه های عناب به محتوای آنتی اکسیدانی آنها مربوط می شود.

ممکن است خواب و عملکرد مغز را بهبود بخشد

عناب به طور گسترده در طب جایگزین برای بهبود کیفیت خواب و عملکرد مغز استفاده می شود. تحقیقات در حال ظهور نشان می دهد که آنتی اکسیدان های منحصر به فرد آنها ممکن است مسئول این اثرات باشد.

عصاره میوه و دانه عناب باعث افزایش زمان و کیفیت خواب در موش‌ها می‌شود.۹، ۱۰).

همچنین، این میوه اغلب توسط پزشکان طب جایگزین برای کاهش اضطراب تجویز می شود.

علاوه بر این، مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که ممکن است حافظه را بهبود بخشد و به محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب توسط ترکیبات تخریب کننده اعصاب کمک کند.۴).

بیشتر بخوانید
نارنگی در مقابل پرتقال: تفاوت چیست؟

تحقیقات روی موش ها حتی نشان می دهد که عصاره دانه عناب ممکن است به درمان زوال عقل ناشی از آلزایمر کمک کند. گفته می شود، خود دانه ها معمولاً خورده نمی شوند (۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴).

تحقیقات انسانی بیشتری برای درک کامل اینکه چگونه عصاره عناب ممکن است بر مغز و سیستم عصبی شما تأثیر بگذارد، مورد نیاز است.

ممکن است ایمنی را تقویت کرده و با سلول های سرطانی مبارزه کند

عناب ممکن است ایمنی را تقویت کند و با رشد سلول های سرطانی مبارزه کند.

یک مطالعه در لوله آزمایش اشاره کرد که پلی ساکاریدهای عناب، که قندهای طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی هستند، ممکن است رادیکال های آزاد را دفع کنند، سلول های مضر را خنثی کنند و التهاب را کاهش دهند.۱۵).

کاهش سطح التهاب و رادیکال های آزاد می تواند به پیشگیری از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲ کمک کند.۱۶).

مطالعه دیگری نشان داد که لیگنین های عناب، نوعی فیبر با خواص آنتی اکسیدانی، تولید سلول های ایمنی را تقویت کرده و سرعت خنثی سازی ترکیبات مضر را در این سلول ها افزایش می دهد.۱۷).

در یک مطالعه موش، عصاره عناب سلول های ایمنی به نام سلول های کشنده طبیعی را تقویت کرد که می تواند سلول های مهاجم مضر را از بین ببرد.۱۸).

میوه عناب همچنین سرشار از ویتامین C است که تصور می شود خواص ضد سرطانی قوی دارد.

یک مطالعه روی موش نشان داد که تزریق ویتامین C با دوز بالا باعث از بین رفتن سلول های سرطانی تیروئید می شود.۳، ۱۹).

به علاوه، مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که عصاره عناب انواع مختلفی از سلول های سرطانی از جمله سلول های سرطانی تخمدان، دهانه رحم، سینه، کبد، روده بزرگ و پوست را از بین می برد.۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳).

محققان معتقدند که این فواید در درجه اول نتیجه ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در میوه است. با این حال، بیشتر این مطالعات بر روی حیوانات یا لوله‌های آزمایش انجام شده است، بنابراین قبل از اینکه بتوان نتیجه‌گیری قطعی کرد، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید
ریشه بیدمشک: فواید، عوارض جانبی

ممکن است هضم را بهبود بخشد

فیبر بالای عناب ممکن است به بهبود هضم کمک کند. حدود ۵۰ درصد کربوهیدرات موجود در میوه از فیبر است که به دلیل اثرات مفید گوارشی آن شناخته شده است.۱، ۲، ۲۴، ۲۵).

این ماده مغذی به نرم شدن و حجیم شدن مدفوع شما کمک می کند. در نتیجه حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش شما را تسریع می کند و یبوست را کاهش می دهد.۲۶، ۲۷، ۲۸).

علاوه بر این، عصاره عناب ممکن است به تقویت پوشش داخلی معده و روده شما کمک کند و خطر آسیب ناشی از زخم، آسیب و باکتری‌های مضر را که ممکن است در روده شما وجود دارد کاهش دهد.۲۹).

در یک مطالعه، عصاره پلی ساکارید عناب پوشش روده موش های مبتلا به کولیت را تقویت کرد که علائم گوارشی آنها را بهبود بخشید.۲۹).

در نهایت، فیبر موجود در عناب ممکن است به عنوان غذا برای باکتری های مفید روده شما عمل کند و به آنها اجازه رشد و غلبه بر باکتری های مضر را بدهد.۲۴).

عناب سرشار از آنتی اکسیدان است. مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان داده است که عصاره میوه عملکرد مغز، ایمنی و هضم را بهبود می بخشد. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

معایب احتمالی

برای اکثر مردم، میوه عناب برای خوردن بی خطر است.

با این حال، اگر از داروی ضد افسردگی ونلافاکسین یا سایر مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SSNRIs) استفاده می کنید، باید از عناب اجتناب کنید، زیرا ممکن است با این داروها تداخل داشته باشد.۳۰).

علاوه بر این، یک مطالعه موش نشان داد که عصاره میوه ممکن است اثرات برخی از داروهای تشنج، از جمله فنی توئین، فنوباربیتون، و کاربامازپین را تقویت کند.۳۱).

اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید، ممکن است بخواهید قبل از افزودن میوه عناب به رژیم غذایی خود، در مورد هرگونه نگرانی احتمالی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

در حالی که میوه های عناب به طور کلی بی خطر هستند، ممکن است با داروهای تشنج فنی توئین، فنوباربیتون و کاربامازپین و همچنین ونلافاکسین و سایر SSNRI ها تداخل داشته باشند.

نحوه خوردن عناب

میوه های عناب کوچک و شیرین هستند. خشک شده، بافت جویدنی و طعمی شبیه خرما دارند.

بیشتر بخوانید
فواید و عوارض جانبی آب زنجبیل چیست؟

این میوه ها وقتی خام هستند طعمی شیرین و سیب مانند دارند و می توان آنها را به عنوان یک میان وعده مغذی مصرف کرد. آنها حاوی یک گودال با دو دانه هستند که باید قبل از خوردن آن را جدا کرد.

عناب خشک نیز معمولاً برای استفاده در دسرها یا خوردن آنها مانند آب نبات به ویژه در آسیا به فروش می رسد. با این حال، به خاطر داشته باشید که میوه های خشک کالری بیشتری نسبت به میوه های تازه دارند. همچنین، آنها منبع غلیظ قند هستند، بنابراین باید آنها را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

علاوه بر این، سرکه عناب، آب میوه، مارمالاد و عسل در بخش‌هایی از آسیا رایج است.

در حالی که یافتن میوه ها در فروشگاه های مواد غذایی در ایالات متحده ممکن است دشوار باشد، برخی از خواربارفروشان تخصصی ممکن است آنها و محصولات مرتبط را حمل کنند. شما همچنین می توانید عناب خشک را خریداری کنید برخط.

میوه های عناب را می توان به صورت خام به عنوان میان وعده مصرف کرد. عناب خشک سرشار از قند است و باید در رژیم غذایی خود محدود شود.

خلاصه

میوه های عناب که به خرمای قرمز یا چینی نیز معروف هستند، کالری کمی دارند و سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی هستند.

به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آنها، ممکن است برخی از مزایای سلامتی را ارائه دهند، اما تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

اگر ونلافاکسین یا داروهای ضد تشنج خاصی مصرف می کنید، باید از مصرف این میوه خودداری کنید.

اگرچه عناب تازه و خشک بسیار مغذی هستند، اما به خاطر داشته باشید که عناب های خشک شده دارای قند و کالری بیشتری در هر وعده هستند، بنابراین بهتر است در حد اعتدال از آن ها لذت ببرید.

Source link