رژیم پوره یک غذای اصلاح‌شده بافت برای کسانی است که به دلیل مشکلاتی مانند مشکلات جویدن یا بلعیدن یا مشکلات روده نمی‌توانند غذای جامد را تحمل کنند. برخی از افراد از آن به عنوان یک روش کاهش وزن استفاده می کنند.

غذاهای مخصوص نوزادان اغلب پوره می شوند، اما بزرگسالان نیز می توانند غذاهای پوره شده بخورند.

در این مقاله، ما در مورد غذاهای پوره شده، نحوه درست کردن آنها، اینکه آیا آنها می توانند به کاهش وزن کمک کنند و چه کسی ممکن است بخواهد از آنها استفاده کند، صحبت خواهیم کرد.

رژیم پوره چیست؟

هنگامی که غذا می خورید، دهان شما فرآیند هضم را با تجزیه آن در حین جویدن شروع می کند. سختی جویدن یا مشکلات مربوط به قسمت هایی از دستگاه گوارش، خوردن غذاهای جامد را سخت و حتی خطرناک می کند.

Puréed Food: How-To, Diet, and Useshealthline.comhttps://www.healthline.com › pur...

پوره کردن یکی از راه‌های کمک به تجزیه غذا بدون جویدن آن است. غذاهای پوره شده کاملاً صاف هستند و بلع و هضم آنها را نسبت به غذاهای جامد آسان تر می کند. این مزیت اصلی رژیم غذایی پوره شده است.

به این ترتیب، متخصصان مراقبت های بهداشتی اغلب یک رژیم غذایی خالص را برای افرادی که شرایط پزشکی دارند که خوردن غذاهای جامد را به طور ایمن برای آنها دشوار می کند، توصیه می کنند.

چه کسانی به رژیم پوره نیاز دارند؟

  • دیسفاژی: این اصطلاح پزشکی برای مشکلات بلع است که می تواند ناشی از شرایط مختلف باشد. افراد مبتلا به دیسفاژی ممکن است در تشکیل بولوس غذا در دهان خود مشکل داشته باشند یا در هنگام تلاش برای قورت دادن آن دچار تاخیر شوند. این امر خطر خفگی یا تنفس در غذا و همچنین خطر عدم دریافت مواد مغذی کافی را افزایش می دهد . بسیاری از افراد مبتلا به دیسفاژی در نهایت روزانه یک رژیم غذایی پوره می خورند .
  • گاستروپارزی: گاهی اوقات فلج معده نامیده می شود، این یک اختلال گوارشی است که عبور غذا از معده به روده را کند می کند . به طور کلی، مایعات تمایل دارند سریعتر از مواد جامد از معده خارج شوند. به همین دلیل، گاهی اوقات رژیم غذایی مایع یا پوره شده برای افراد مبتلا به گاستروپارزی متوسط ​​تا شدید توصیه می شود.
  • مشکلات جویدن: رژیم غذایی پوره شده نیازی به جویدن ندارد. این امر به ویژه برای افرادی که دندان‌های از دست رفته یا دردناک دارند، دندان‌های مصنوعی نامناسب یا افرادی که نیاز به محدود کردن موقت حرکت فک خود دارند، مانند پس از جراحی، مفید است.
  • نوزادان: پوره ها همچنین می توانند برای نوزادانی مفید باشند که هنوز مهارت های حرکتی لازم برای جویدن و بلعیدن تکه های جامد غذا را با خیال راحت ایجاد نکرده اند. بسیاری از والدین و مراقبان غذاهای جامد را به شکل پوره معرفی می کنند.
  • لوله گاستروستومی (G-tube): انواع شرایط پزشکی می تواند باعث ناتوانی در گرفتن غذا از طریق دهان شود که به تغذیه با لوله G نیاز دارد. این همچنین شامل چالش های تغذیه ناشی از تنوع عصبی مانند اختلال طیف اوتیسم (ASD) می شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که کودکانی که رژیم‌های غذایی ترکیبی یا پوره شده را از طریق لوله G دریافت می‌کنند، علائم جسمی منفی کمتری و سلامت کلی بهتری را نسبت به کسانی که از رژیم‌های غذایی معمولی استفاده می‌کنند، گزارش کرده‌اند.

چه چیزی می توانید بخورید؟ 

تقریباً هر غذا یا وعده‌ای را می‌توانید پوره کنید، به شرطی که قوام پودینگی داشته باشد.

با این حال، تکیه بیش از حد به پوره های میوه و سبزیجات ممکن است دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز مانند پروتئین، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی را دشوار کند.

سعی کنید برای تنوع، وعده های غذایی معمولی خود را پوره کنید. همچنین ایده خوبی است که با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید دقیقاً چه غذاهایی را باید پوره کنید تا نیازهای مغذی خود را برآورده کنید.

ایده های غذایی

در اینجا چند ایده غذای پوره و میان وعده برای شروع شما آورده شده است.

وعده های غذایی

  • سوپ : عدس، نخود فرنگی و سوپ کدو حلوایی و لوبیا سفید. به سادگی آنها را طبق معمول آماده کنید، سپس با همزن دستی آنها را مخلوط کنید. در صورت نیاز یک عامل غلیظ کننده اضافه کنید.
  • پاستا : می‌توانید هر کدام از غذاهای مورد علاقه‌تان مانند اسپاگتی بولونیز، ماکارونی و پنیر یا پنه را با توپ‌های گوشت (یا سبزیجات) پوره کنید. آنها را طبق معمول بپزید، کمی آب یا سس اضافه کنید و ظرف را هم بزنید تا کاملا پوره شود.
  • خورش گوشت یا سبزیجات: راتاتویی، دال عدس و خورش لوبیا سیاه گزینه های خوبی هستند. طبق دستور معمول آماده کنید، سپس آنها را به قوام پودینگ مانند مخلوط کنید. در صورت نیاز آنها را با کمی آب یا سس اضافی رقیق کنید.
  • غلات صبحانه پخته شده : به عنوان مثال می توان به خامه گندم، کینوآ صبحانه پخته شده یا بلغور جو دوسر اشاره کرد. آنها را با کره آجیل و شیر مخلوط کنید. میوه های پوره شده را روی آن قرار دهید.
  • محصولات پخته شده : می توانید نان تست فرانسوی، پنکیک، کلوچه یا نان را با آب میوه یا شیر مخلوط کنید.

طرفین

  • پوره سیب زمینی: این را با سیب زمینی سفید، شیرین یا قرمز درست کنید و از شیر، کره یا مارگارین برای نرم شدن آن استفاده کنید. می توانید آن را با پنیر رنده شده (لبنیات یا گیاهی) یا مخلوط با سایر سبزیجات پوره شده سرو کنید.
  • سبزیجات مخلوط: به عنوان مثال می توان به ذرت، هویج، شلغم، کلم بروکلی، گل کلم، فلفل قرمز و قارچ اشاره کرد. طبق معمول بپزید و با کمی آب سبزیجات مخلوط کنید.
  • لوبیا و نخود پخته: لوبیا سیاه پخته شده، نخود یا لوبیا قرمز، گزینه های عالی هستند. آنها را با کمی آب، تاهین، روغن، سس گوجه فرنگی یا آب سبزیجات مخلوط کنید.
  • سبزیجات برگ دار : اسفناج، کلم پیچ، چغندر سوئیسی، یا کلم همه انتخاب های سالمی هستند. به قطعات کوچک خرد کنید و در کمی آب سبزیجات بجوشانید. آنها را با تکه های سیب زمینی مخلوط کنید تا در صورت نیاز یکدست و غلیظ شوند.
  • سس های خانگی : این سس ها عالی هستند، به خصوص سس های رضایت بخش تر، مانند سس پستو، هوموس، سس سس یا سس بادام زمینی. در صورت نیاز آنها را با نشاسته سیب زمینی یا پودر پیکان غلیظ کنید.

تنقلات، خوراک مختصر

توجه داشته باشید که ماست ها و پودینگ ها را می توان همانطور که هست، بدون مخلوط کردن اضافی، مصرف کرد، مگر اینکه رویه اضافه شود.

  • ماست: ماست ممکن است لبنی یا گیاهی باشد. میوه های تازه، کره آجیل، آجیل یا دانه ها را اضافه کنید و آنها را مخلوط کنید. الک کنید تا در صورت نیاز پوست و دانه ها را از میوه جدا کنید.
  • اسموتی های میوه ای: میوه های یخ زده را با شیر یا بستنی مخلوط کنید. برای مواد مغذی اضافی، پودر پروتئین، آجیل، دانه ها یا حتی سبزیجات برگدار را اضافه کنید. الک کنید تا پوست و دانه ها جدا شوند و در صورت نیاز پکتین را اضافه کنید تا غلیظ شود.
  • پودینگ: هر دو گزینه خانگی و فروشگاهی را در نظر بگیرید.

البته نیازی نیست خود را به این گزینه ها محدود کنید. به راحتی می توانید راه های خلاقانه ای برای تبدیل وعده های غذایی و میان وعده های مورد علاقه خود به پوره های خوشمزه پیدا کنید.

نحوه پوره کردن غذاها

می‌توانید هر وعده غذایی را با غذاساز یا مخلوط‌کن پوره کنید و به اندازه کافی مایع به آن اضافه کنید تا به قوام پودینگ مانند برسید.

اگر با آب، آب گوشت، شیر یا سس سبزیجات خیلی غلیظ یا رقیق شد. پوره ها باید غلیظ تر از مایعات باشند و شکل خود را حفظ کنند تا مانند مایعات ریخته نشوند و خطر تنفس غذا در ریه ها را کاهش دهد.

اگر پوره شما خیلی نازک است، سعی کنید یک عامل غلیظ کننده به آن اضافه کنید تا به قوام پودینگ مانند برسد. گزینه ها عبارتند از:

  • تکه های سیب زمینی
  • نشاسته ذرت
  • پکتین

گفتنی است، اگر به دنبال استفاده از غذا در لوله G هستید، بافت آن را ضخیم نکنید. در عوض، اجازه دهید تا به غلظت مایع نزدیک شود. این رژیم گاهی اوقات به عنوان یک رژیم مایع متمایز می شود، اما شما هنوز در حال پوره کردن غذا هستید، فقط به قوام متفاوت.

چگونه غذاهای پوره شده را جذاب تر کنیم

خوردن یک رژیم غذایی پوره شده می تواند یکنواخت شود، بنابراین سعی کنید وعده های غذایی خود را با گیاهان و ادویه جات ترشی جات برای طعم و رنگ تزیین کنید.

شما همچنین می توانید چیزهایی مانند سس بولونیس و سبزیجات برگ دار را به طور جداگانه با هم مخلوط کنید، بنابراین به جای یک پوره قهوه ای، دو پوره با رنگ روشن را خواهید داشت.

از پختن بیش از حد غذا خودداری کنید تا رنگ آن تا حد امکان زنده بماند. این به همین ترتیب به حفظ بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی غذا کمک می کند .

در نهایت، استفاده از کیسه لوله در هنگام آبکاری غذای پوره می تواند جذابیت بصری آن را بیشتر کند. حتی برخی از افراد از قالب‌هایی به شکل غذا برای بازسازی شکل غذا هنگام سرو استفاده می‌کنند. اجازه دهید خلاقیت شما آزاد شود!

خلاصه

از گیاهان و ادویه جات استفاده کنید، ترکیب رنگ ها را در نظر داشته باشید و از پختن بیش از حد غذاها برای حفظ طعم و جذابیت بصری خودداری کنید. سعی کنید هنگام سرو غذا از کیسه های لوله کشی یا قالب هایی به شکل غذا استفاده کنید تا به همان اندازه که طعم آنها خوشمزه به نظر برسد.

آیا غذاهای پوره شده می توانند به کاهش وزن کمک کنند؟

جایگزینی وعده های غذایی جامد با غذاهای پوره شده ممکن است به کاهش کالری دریافتی روزانه شما کمک کند.

این می تواند منجر به کاهش وزن شود، به خصوص اگر غذاهای پوره شده شما حاوی مقادیر بیشتری از میوه ها و سبزیجات کم کالری و غلات، چربی ها و غذاهای شیرین کمتر تصفیه شده باشد.

همچنین، غذاهای پوره شده می‌توانند طعم ملایم‌تری داشته باشند و فاقد بافت باشند، که می‌تواند منجر به کاهش مصرف غذا شود. در واقع، یک مطالعه در میان افراد مسن که مشکل بلع داشتند، نشان داد که یکی از رایج‌ترین انتقادات آن‌ها از غذای پوره شده، عدم جذابیت آن است.

با این حال، محدود کردن کالری خود به تنهایی به ندرت یک استراتژی کاهش وزن طولانی مدت موثر است. می تواند متابولیسم شما را کند کند و حفظ کاهش وزن شما را دشوار کند.

احتمالاً برای موفقیت آمیز بودن کاهش وزن، نیاز به تغییرات دیگری در سبک زندگی مانند ورزش منظم نیز دارید. هنگامی که دوباره شروع به خوردن مواد جامد می کنید، عادی است که تمام وزن از دست رفته یا بیشتر را دوباره به دست آورید.

سوالات متداول

آیا تخم مرغ در رژیم غذایی پوره شده مناسب است؟

شما کاملاً می توانید تخم مرغ را در رژیم غذایی پوره مصرف کنید. تخم مرغ آسیاب شده بهترین نتیجه را دارد. آن را با آب سبزیجات مخلوط کنید، و می توانید آن را با یک طرف نان تست مخلوط با کمی گیاه اضافی یا شیر لبنی سرو کنید.

رژیم غذایی پوره شده برای سالمندان چیست؟

غذاهای پوره شده می توانند به افراد مسنی که با مشکلات بلع یا مشکلات دهانی دست و پنجه نرم می کنند، کمک کند. پوره کردن غذا می تواند به بهبود تغذیه آنها کمک کند و در عین حال آنها را از مشکلات بلع محافظت کند.

رژیم غذایی پوره باریاتریک چیست؟

حدود ۱-۲ هفته پس از جراحی چاقی، می توانید شروع به خوردن غذاهای پوره کنید. با غذاهایی شروع کنید که به طور طبیعی صاف هستند و به آرامی به سمت غذاهایی با بافت بیشتر پیشرفت کنید. معمولاً این نوع رژیم در دوران نقاهت موقتی است و باید به تدریج به سمت خوردن غذاهای معمولی پیش رفت

خلاصه

رژیم غذایی پوره شده یک رژیم غذایی اصلاح شده با بافت است که می تواند برای افراد مبتلا به دیسفاژی، گاستروپارزی یا مشکلات جویدن مفید باشد.

شما می توانید تقریباً هر وعده غذایی یا میان وعده ای را با مخلوط کردن آن با کمی مایع اضافی مانند آبمیوه، آب یا آبگوشت به پوره تبدیل کنید. با این وجود، بسیاری از مردم متوجه می شوند که رژیم غذایی پوره شده به راحتی می تواند یکنواخت شود.

با کاهش کالری دریافتی، یک رژیم غذایی پوره شده ممکن است به کاهش وزن کمک کند، حداقل در کوتاه مدت. با این حال، مگر اینکه تغییرات پایدار دیگری در سبک زندگی ایجاد کنید، احتمالاً پس از بازگشت به خوردن غذاهای جامد، وزن خود را دوباره به دست خواهید آورد.
Source 

بیشتر بخوانید
رژیم غذایی اندومورف : فهرست غذا، منوی نمونه، فواید