میوه اژدها میوه گونه های مختلف کاکتوس است. میوه اژدها به دلیل آنتی اکسیدان های متعدد ممکن است برای ارتقای سلامتی مفید باشد. میوه اژدها همچنین حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است که برای سلامت بدن مهم هستند.

بر اساس وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) میوه اژدها ارزش غذایی زیر را در یک وعده ۱۰۰ گرمی  دارد که تقریباً به اندازه یک میوه اژدها است:

  • کالری: ۶۰
  • پروتئین: ۱.۱۸ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۲.۹۴ گرم
  • فیبر رژیمی: ۲.۹ گرم
  • قندها (کل): ۷.۶۵ گرم
  • کلسیم: ۱۸ میلی گرم (میلی گرم)
  • اهن: ۰.۷۴ گرم
  • سدیم: ۰ میلی گرم
  • ویتامین سی: ۲.۵ میلی گرم
  • کلسترول: ۰ میلی گرم

این مقاله به بررسی فواید سلامتی میوه اژدها و همچنین نحوه گنجاندن آن در رژیم غذایی می پردازد.

سرشار از آنتی اکسیدان

میوه اژدها سرشار از آنتی اکسیدان است.

بر اساس مطالعه ای در مجله آفریقایی بیوتکنولوژی میوه اژدها حاوی آنتی اکسیدان های بتاسیانین و بتازانتین است.

فواید ثابت شده اژدها چیست؟

این ترکیبات رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کنند. رادیکال های آزاد ترکیباتی در بدن هستند که می توانند باعث آسیب سلولی شوند.

عملکرد بتاسیانین ها و بتازانتین ها می تواند از آسیب بیشتر رادیکال های آزاد جلوگیری کند.

طبق یک مقاله در مجله جهانی داروسازی و علوم دارویی فعالیت آنتی اکسیدانی میوه اژدها می تواند در پیشگیری از بیماری های التهابی در بدن مفید باشد. اینها شامل نقرس و سایر اشکال آرتریت است.

بیشتر بخوانید
برنج اسیدی است یا قلیایی؟

افزایش کنترل قند خون

یک متاآنالیز در مجله  PLOS ONE به اثرات مصرف میوه اژدها بر کنترل گلوکز خون در افراد مبتلا به پیش دیابت و افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می پردازد.

طبق این مقاله، مطالعات قبلی روی حیوانات ارتباط بالقوه ای بین مصرف میوه اژدها و کنترل بهتر دیابت را نشان داده بود. این به این دلیل است که میوه اژدها رشد سلول های پانکراس را که انسولین تولید می کنند، تشویق می کند.

این تجزیه و تحلیل کارآزمایی های بالینی متعددی را بررسی کرد که اثرات میوه اژدها را با دارونما در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یا پیش دیابت مقایسه می کرد. نویسندگان آن نتیجه می گیرند که اثر اژدها بر گلوکز پلاسمای ناشتا در افراد مبتلا به پیش دیابت قابل توجه است. آنها همچنین دریافتند که هر چه یک فرد میوه اژدها بیشتری بخورد، مزایای قند خون بیشتری می تواند داشته باشد.

با این حال، این مطالعه ارتباطی بین خوردن میوه اژدها و بهبود کنترل دیابت نوع ۲ پیدا نکرد.

بیشتر بخوانید
چه مقدار میوه در روز باید مصرف کرد؟

محققان توصیه می کنند که مطالعات بیشتری در مورد پیش دیابت و مصرف میوه اژدها انجام دهند تا مشخص شود آیا خوردن میوه اژدها می تواند به تثبیت سطح قند خون کمک کند یا خیر.

سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی

طبق تحقیقاتی که در مجله جهانی داروسازی و علوم دارویی مواد مغذی موجود در میوه اژدها عبارتند از:

  • منیزیم
  • فسفر
  • پتاسیم
  • ویتامین A
  • ویتامین سی
  • فلز روی

این میوه همچنین حاوی مقادیر کمتری کلسیم و مس است که بدن نیز برای سلامتی به آن نیاز دارد.

همراه با طعمی لذیذ، میوه اژدها می تواند یک منبع غذایی ارزشمند از نظر تغذیه ای فراهم کند.

خواص پری بیوتیکی

بر اساس مطالعه ای که انجام شد، خوردن میوه اژدها دارای اثر پربیوتیکی بر بدن است که هضم را بهبود می بخشد و باکتری های روده را تغذیه می کند. مجله الکترونیکی بیوتکنولوژی.

میوه اژدها حاوی کربوهیدرات هایی به نام الیگوساکارید است که محققان معتقدند به تحریک رشد باکتری های سالم در معده و روده کمک می کند.

پزشکان همچنین این باکتری ها را پروبیوتیک می نامند زیرا از بسیاری از جنبه های سلامت انسان حمایت می کنند.

فواید پری بیوتیک ها مانند آنهایی که در میوه اژدها وجود دارد شامل بهبود هضم، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به عفونت های روده ای است.

بیشتر بخوانید
چه مقدار کافئین در یک فنجان قهوه وجود دارد؟ راهنمای تفصیلی

حاوی اسیدهای چرب سالم

دانه های کوچک میوه اژدها ارزش غذایی قابل توجهی را اضافه می کند.

طبق تحقیقات انجام شده در مجله جهانی داروسازی و علوم داروییاین دانه ها حاوی اسیدهای چرب از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۹ و همچنین روغن های طبیعی هستند.

پزشکان همه این اجزا را برای سلامت قلب افراد مفید می دانند.

چگونه به رژیم غذایی اضافه کنیم

یک فرد می تواند میوه اژدها را با اسموتی ترکیب کند.

یک فرد می تواند میوه اژدها را با حداقل آمادگی برش داده و بخورد.

برای غذا خوردن از مراحل زیر استفاده کنید:

  • با فشار دادن روی پوست بیرونی آن، بررسی کنید که آیا میوه اژدها رسیده است یا خیر. اگر پوست کمی بدهد، احتمالاً رسیده است.
  • میوه اژدها را از طول نصف کنید. در صورت تمایل میوه را یک بار دیگر به چهار قسمت برش دهید. این می تواند برداشتن پوسته را آسان تر کند.
  • پوست بیرونی آن را بردارید و قسمت های صورتی باقیمانده میوه را دور بریزید. اینها خوراکی هستند اما طعم بسیار تلخی دارند.
  • گوشت میوه اژدها، از جمله دانه های سیاه کوچک را بخورید. اینها حاوی فیبر هستند که می تواند به مزایای سلامتی خوردن میوه اژدها اضافه کند.
بیشتر بخوانید
انجیر: تغذیه، فواید

برخی از مردم آب لیموترش را روی میوه می فشارند تا طعم آن را بهتر کنند. یک فرد همچنین می تواند میوه اژدها را سرد کند، کبابی کند یا با غذاهای مختلف مخلوط کند تا یک گزینه غذایی مقوی و خوش طعم درست کند.

در حالی که اکثر مردم معمولاً پوست را به دلیل طعم تلخ آن نمی خورند، برخی از افراد پوست را ترشی می کنند و به تنهایی می خورند یا آن را در سالاد قرار می دهند. این به مزایای فلاونوئیدهای اضافی می افزاید، که آنتی اکسیدان هایی هستند که دارای مزایای ضد التهابی هستند.

خلاصه

میوه اژدها یک میوه عجیب و غریب مغذی و خوش طعم است که می تواند سلامت کلی فرد را افزایش دهد.

از بهبود کنترل قند خون گرفته تا افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی، خوردن این میوه می تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد.