بسیاری از منابع ادعا می کنند که آب لیمو دارای فواید سلامتی قدرتمندی مانند کاهش سنگ کلیه است و می تواند به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. اما، تحقیق چه می گوید؟

آب لیمو یک درمان خانگی محبوب است و منابع آنلاین ادعا می کنند که می تواند به بهبود هضم، سم زدایی بدن یا کاهش وزن کمک کند.

این مقاله از شواهد علمی برای بررسی فواید و افسانه های مربوط به آب لیمو استفاده می کند.

آب لیمو چیست؟

ویتامین C موجود در لیمو یک آنتی اکسیدان قوی است.

آب لیمو به سادگی آب لیموترش مخلوط با آب است.

مقدار آب لیمو در آب لیمو به ترجیح فرد بستگی دارد. مردم ممکن است آن را سرد یا گرم بنوشند.

برخی افراد همچنین پوست لیمو، برگ نعناع، ​​عسل، زردچوبه یا مواد دیگر را اضافه می کنند.

آب لیمو به یک نوشیدنی محبوب صبحگاهی تبدیل شده است و مردم از آن به عنوان یک نوشیدنی با طراوت استفاده می کنند زیرا ادعا می کنند که می تواند سطح انرژی و متابولیسم را افزایش دهد.

تغذیه

لیمو منبع غنی ویتامین C، یک آنتی اکسیدان قوی است. در واقع، یک لیمو فشرده حدود ۲۱ درصد از ارزش روزانه (DV) یک فرد را تامین می کند.

مانند سایر مرکبات – از جمله پرتقال، گریپ فروت و لیموترش – لیمو سرشار از فلاونوئیدها است. اینها ترکیباتی هستند که به تقویت سلامتی و مبارزه با بیماری ها کمک می کنند.

جدای از آن، لیمو حاوی مواد مغذی کمی است. آب لیمو حاوی پروتئین، چربی، کربوهیدرات یا قند بسیار کمی است و تنها حاوی مقادیر کمی از سایر ویتامین ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم، فولات و برخی ویتامین های گروه B است.

با توجه به پایگاه داده وزارت کشاورزی ایالات متحده، تجزیه مواد مغذی برای آب لیمو حاوی یک عدد لیمو ترش ۴۸ گرم به شرح زیر است:

  • ۱۰.۶ کالری
  • ۱۸.۶ میلی گرم (میلی گرم) ویتامین C یا ۲۱ درصد DV
  • ۹.۶ میکروگرم (mcg) فولات یا ۲٪ DV
  • ۴۹.۴ میلی گرم پتاسیم یا ۱٪ DV
  • ۰.۰۱ میلی گرم ویتامین B-1 یا ۱٪ DV
  • ۰.۰۱ میلی گرم ویتامین B-2 یا ۱٪ DV
  • ۰.۰۶ میلی گرم ویتامین B-5 یا ۱٪ DV

اگرچه به نظر نمی رسد یک لیوان مواد مغذی زیادی را تامین کند، اما آب لیمو یک نوشیدنی سالم، کم کالری و کم قند است که می تواند مصرف ویتامین C را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید
گوجه فرنگی میوه است یا سبزی؟

برای مقایسه، آب لیمو را جایگزین کنید نصف پرتقال (با وزن ۴۳ گرم) تقریباً دو برابر کالری، حدود سه برابر بیشتر قند و ۲۴ درصد DV ویتامین C فراهم می کند.

ارزش غذایی هر لیوان آب لیمو به مقدار آب لیمو و همچنین سایر مواد بستگی دارد.

فواید

به دلیل سطوح بالای ویتامین C، محتوای فلاونوئید و اسیدیته، نوشیدن آب لیمو ممکن است فواید سلامتی زیادی داشته باشد.

در بخش های بعدی این موارد با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها

لیمو حاوی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان قوی است و منبع ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب کمک می کنند. آنتی اکسیدان ها با کاهش آسیب سلولی، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت، چاقی و سرطان را کاهش می دهند.

آنتی اکسیدان ها این کار را با پاک کردن رادیکال های آزاد انجام می دهند، که ترکیبات مضر و بیماری زا در بدن هستند که توسط استرس اکسیداتیو ایجاد می شوند.

فلاونوئیدهای مرکبات نیز التهاب را در بدن کاهش می دهند.

پژوهش التهاب مزمن را با افزایش استرس اکسیداتیو و خطر برخی بیماری‌ها از جمله آرتریت، دیابت، بیماری‌های خودایمنی و سرطان مرتبط کرده است.

یکی بررسی ۲۰۱۹ گزارش می دهد که آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای موجود در مرکبات می توانند سلامت قلب و نشانگرهای سلامت متابولیک از جمله تحمل گلوکز، حساسیت به انسولین و متابولیسم چربی را بهبود بخشند.

ویتامین C است نیز مهم است برای عملکرد سیستم ایمنی، بهبود زخم و کمک به بدن برای جذب آهن از غذاها.

سنگ کلیه

برخی مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب لیمو ممکن است به درمان سنگ کلیه کمک کند. به نظر می رسد که در کنار درمان های معمولی موثرتر باشد، اما ممکن است یک درمان جایگزین مفید نیز باشد.

سنگ های کلیه تجمعی از مواد معدنی هستند که در کلیه ها جمع می شوند. آنها معمولا از اگزات کلسیم ساخته شده اند. رایج ترین درمان ترکیبی به نام سیترات است.

بیشتر بخوانید
مشخصات تغذیه، فواید سلامتی توت فرنگی

افزایش میزان سیترات در بدن با جلوگیری از اتصال کلسیم به سایر ترکیبات از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند.

آب لیمو حاوی مقادیر بالایی سیترات است. با توجه به الف بررسی ۲۰۱۵مطالعات متعدد نشان داده اند که مرکبات، از جمله لیمو، می توانند سطح سیترات ادرار را افزایش دهند، که ممکن است به درمان سنگ کلیه کمک کند.

کمبود آب در بدن یکی از دلایل شایع سنگ کلیه است. بنابراین نوشیدن آب بیشتر می تواند به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند، صرف نظر از اینکه آیا لیمو در آن وجود دارد یا خیر.

فواید آب

آب لیمو آبی است که به آن آب لیمو اضافه شده است، به این معنی که تمام فواید آب معمولی را دارد.

نوشیدن آب زیاد فواید زیر را دارد:

  • کاهش وزن: این می تواند احساس سیری را افزایش دهد و متابولیسم را کمی افزایش دهد، که می تواند به کاهش وزن کمک کند.
  • سلامت روان: می تواند خلق و خو و حافظه را بهینه کند.
  • سلامت دستگاه گوارش: می تواند به رفع یبوست کمک کند.
  • عملکرد ورزش: می تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد.

اسطوره ها

ادعاهای سلامتی زیادی در مورد آب لیمو وجود دارد، اما اکثر آنها هیچ مدرک علمی برای حمایت از آنها ندارند. تحقیقات حتی برخی از آنها را رد کرده است.

در زیر شش افسانه رایج در مورد فواید آب لیمو برای سلامتی آورده شده است.

آب لیمو به کاهش وزن کمک می کند

لیمو حاوی نوعی فیبر به نام پکتین است که ممکن است به کاهش اشتها و دریافت کالری کمک کند.

با این حال، آب لیمو اساساً آب لیموی رقیق شده است که تنها مقدار کمی پکتین در آن باقی می ماند. در واقع آب یک لیموترش کامل حاوی کمتر از ۱ گرم از فیبر

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آب لیمو نسبت به آب ساده فواید بیشتری برای کاهش وزن دارد.

گفته می شود، آب لیمو به طور طبیعی کم کالری است. جایگزینی نوشابه شیرین با آب لیموی تازه یک راه سالم برای کاهش مصرف کالری است که گامی مثبت به سمت مدیریت سالم وزن است.

بیشتر بخوانید
آیا ویسکی می تواند به مبارزه با سرماخوردگی کمک کند؟

آب لیمو بدن را قلیایی می کند

به گفته طرفداران رژیم قلیایی، غذاها یک “خاکستر” در سیستم باقی می گذارند که بر PH بدن افراد تأثیر می گذارد – یعنی اینکه چقدر اسیدی یا قلیایی می شود.

برخی معتقدند که آب لیمو قلیایی است. با این حال، آنچه که یک فرد می خورد یا می نوشد، بر اسیدیته خون یا سلول های بدن او تأثیر نمی گذارد.

اگرچه مصرف بیشتر غذاهای قلیایی می تواند برای سلامتی مفید باشد، زیرا این غذاها شامل میوه ها و سبزیجات می شود، اما بعید است که فواید سلامتی ناشی از تأثیر آنها بر سطح اسیدیته بدن باشد.

آب لیمو با سرطان مبارزه می کند

برخی منابع ادعا می کنند که آب لیمو می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. این بر اساس تئوری رژیم غذایی قلیایی است و بر این فرض ساخته شده است که سلول های سرطانی خاص نمی توانند در یک محیط قلیایی رشد کنند.

را موسسه تحقیقات سرطان آمریکا بیان کنید که این ادعا نادرست است، زیرا غذاهایی که فرد می خورد بر اسیدیته خون یا سلول های بدن او تأثیر نمی گذارد.

آب لیمو پاک کننده و سم زدایی است

آب به دفع مواد زائد از بدن از طریق ادرار و حرکات سالم روده کمک می کند. با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آب لیمو برای این کار بهتر از آب ساده است.

در واقع، بیشتر ادعاها مبنی بر اینکه غذاها یا نوشیدنی ها می توانند اندام ها را پاکسازی یا سم زدایی کنند، بر اساس واقعیت علمی نیست. این شامل ادعاهایی در مورد رژیم سم زدایی آب لیمو است.

آب لیمو ضریب هوشی را بالا می برد

نوشیدن آب، چه ساده و چه با لیمو، می تواند تمرکز و تمرکز را افزایش دهد، اما هوش را افزایش نمی دهد.

آب لیمو ادرار آور است

آب یک ادرار آور موثر است که ماده ای است که ادرار را تشویق می کند. علاوه بر این، هر ماده غذایی حاوی پتاسیم می تواند برون ده ادرار را افزایش دهد. این شامل تقریباً همه میوه ها، سبزیجات، گوشت و محصولات لبنی از جمله لیمو می شود.

بیشتر بخوانید
فواید عوارض و روش مصرف تخم کتان

خطرات

آب لیمو برای نوشیدن بی خطر است. با این حال، اسید موجود در لیمو می تواند به مرور زمان به مینای دندان آسیب برساند و دندان ها را بیشتر در معرض پوسیدگی قرار دهد.

نوشیدن نوشیدنی های اسیدی از طریق نی می تواند به محافظت از دندان ها کمک کند. شستشوی دهان بعد از آن نیز کمک خواهد کرد.

شاید بهتر باشد پس از نوشیدن آب لیمو از مسواک زدن مستقیم دندان ها خودداری کنید، زیرا ممکن است مینای دندان در حالت اسیدی نرم شده باشد. بنابراین، برای افرادی که دوست دارند صبح ها آب لیمو بنوشند، ممکن است بخواهند قبل از صبحانه دندان های خود را مسواک بزنند.

آب لیمو گرم در مقابل سرد

بهترین درجه حرارت برای نوشیدن آب لیمو موضوعی است که بسیار مورد بحث است.

برخی منابع ادعا می کنند که نوشیدن آب سرد به سوزاندن کالری اضافی کمک می کند. برخی دیگر معتقدند که آب گرم به بهبود سلامت گوارش کمک می کند.

تحقیقات بسیار کمی برای حمایت از هر یک از طرفین وجود دارد، و بعید است که دما تفاوت معناداری ایجاد کند. یک فرد به سادگی می تواند دمایی را که ترجیح می دهد انتخاب کند.

طرز تهیه آب لیمو

اکثر دستور العمل ها پیشنهاد می کنند که از آب یک لیمو کامل یا نصف لیموترش مخلوط با یک لیوان آب استفاده کنید.

افراد می توانند مقادیر را از آنجا تغییر دهند یا مواد دیگری را بر اساس ترجیحات خود اضافه کنند.

خلاصه

آب لیمو یک نوشیدنی سالم است که می تواند مقدار خوبی ویتامین C را به رژیم غذایی اضافه کند. با این حال، بسیاری از ادعاهای بهداشتی تایید نشده وجود دارد.

اگر فردی قبلاً مقدار زیادی میوه و سبزیجات می خورد و مایعات زیادی می نوشید، بعید است که لیمو فواید تغذیه ای قابل توجهی را اضافه کند. گفته می شود، این یک جایگزین با طراوت و سالم برای بسیاری از نوشیدنی های طعم دار دیگر است.