فواید نوشیدن آب گرم چیست؟

آب برای سلامت کلی ضروری است و نوشیدن آب گرم یا گرم ممکن است فواید دیگری مانند کمک به هضم، بهبود گردش خون و کاهش استرس داشته باشد.

اگرچه تحقیقات علمی کمی در مورد فواید نوشیدن آب گرم وجود دارد، طرفداران سلامت جایگزین استدلال می کنند که آب گرم راهی آسان برای بهبود سلامتی است. در این مقاله به شواهد نگاه می کنیم.

فواید

در حالی که آب آشامیدنی با هر درجه حرارتی می‌تواند به سلامت کلی کمک کند، تصور می‌شود نوشیدن آب گرم طیف وسیعی از مزایای سلامتی بیشتری را به همراه دارد.

هزاران سال است که مردم نوشیدنی های گرم مصرف کرده اند. ادبیات پزشکی عامیانه مملو از داستان هایی است که نشان می دهد چگونه آب گرم می تواند سلامتی را بهبود بخشد، اما محققان تازه شروع به بررسی فواید نوشیدن آب گرم کرده اند.

این مقاله به هشت مورد از مزایای بالقوه و تئوری های پشت سر آنها می پردازد.

۱. هضم سالم تر

خانم در حال نوشیدن نوشیدنی گرم گفته می شود که آب داغ راهی آسان برای بهبود سلامتی است.

وقتی فردی آب کافی نمی‌نوشد، روده کوچک بیشتر آب مصرفی را از طریق غذا و نوشیدنی جذب می‌کند. این باعث کم آبی بدن می شود و می تواند اجابت مزاج را دشوارتر کند.

کم آبی مزمن می تواند باعث یبوست مزمن مربوطه شود. این یبوست می تواند حرکات روده را دردناک کند و ممکن است مشکلات دیگری از جمله هموروئید و نفخ ایجاد کند.

نوشیدن آب گرم نسبت به نوشیدن آب سرد یا گرم به تجزیه سریع غذا کمک می کند. با حمایت از حرکات منظم روده، خطر یبوست را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید
ادامام حقایق تغذیه، فواید و خطرات سلامتی

۲. سم زدایی بدن

طرفداران سلامت طبیعی استدلال می کنند که آب گرم ممکن است به سم زدایی بدن کمک کند. وقتی آب به اندازه ای گرم باشد که دمای بدن فرد را افزایش دهد، می تواند باعث تعریق شود. تعریق سموم را دفع می کند و می تواند به تمیز کردن منافذ کمک کند.

۳. گردش خون بهبود یافته است

آب داغ یک گشادکننده عروق است، به این معنی که رگ های خونی را منبسط می کند و گردش خون را بهبود می بخشد. این می تواند به آرامش عضلات کمک کند و کاهش درد

اگرچه هیچ مطالعه ای مستقیماً آب گرم را با بهبود پایدار در گردش خون مرتبط نکرده است، حتی بهبود مختصر در گردش خون می تواند از جریان خون بهتر به عضلات و اندام ها حمایت کند.

۴. کاهش وزن

پژوهش مدت هاست که از این ایده حمایت می کند که نوشیدن آب بیشتر می تواند به کاهش وزن کمک کند. این ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که نوشیدن آب احساس سیری را افزایش می دهد. آب همچنین به جذب مواد مغذی به بدن کمک می کند و مواد زائد را دفع می کند.

مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۳ دریافتند که تغییر از نوشیدن آب سرد به آب گرم می تواند کاهش وزن را افزایش دهد. محققان دریافتند که نوشیدن ۵۰۰ میلی لیتر آب قبل از غذا باعث افزایش ۳۰ درصدی متابولیسم می شود.

بیشتر بخوانید
نحوه پوست کندن و برش کدو حلوایی

افزایش دمای آب تا ۹۸.۶ درجه باعث ۴۰ درصد افزایش متابولیسم شد. این افزایش متابولیک پس از مصرف آب به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ادامه داشت.

۵. کاهش درد

آب داغ گردش خون را بهبود می بخشد و همچنین ممکن است جریان خون را به ویژه در عضلات آسیب دیده بهبود بخشد. هیچ تحقیقی مستقیما مصرف آب گرم را با تسکین درد مرتبط نکرده است.

با این حال، مردم به طور معمول از بسته های حرارتی و بطری های آب گرم برای کاهش درد استفاده می کنند. مصرف آب گرم ممکن است مقداری درد داخلی را تسکین دهد، اما توجه به این نکته مهم است که گرما همچنین می تواند تورم را تشدید کند.

۶. مبارزه با سرماخوردگی و بهبود سلامت سینوس ها

حرارت اعمال شده به سینوس ها می تواند فشار ناشی از سرماخوردگی و حساسیت بینی را کاهش دهد. بخار همچنین به باز شدن سینوس ها کمک می کند.

نوشیدن آب داغ ممکن است به حرکت سریعتر مخاط کمک کند. این بدان معنی است که نوشیدن آب داغ ممکن است سرفه و دمیدن بینی را برای تولید بیشتر تشویق کند.

۷. تشویق به مصرف قهوه و چای

نوشیدنی داغ در کنار کتری اجاق گاز آب گرم مخلوط با چای یا قهوه ممکن است فواید دیگری برای سلامتی داشته باشد.

هنگامی که آب داغ با قهوه یا چای مخلوط می شود، ممکن است مزایای سلامتی بیشتری داشته باشد. قهوه و چای های کافئین دار می توانند بدن را کم آب کنند، به خصوص در دوزهای بالا، اما برخی از فواید سلامتی را نیز در حد اعتدال ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید
سیب زمینی فواید سلامتی، ارزش غذایی و دستور العمل ها

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۷ مصرف قهوه را با طول عمر بیشتر مرتبط می کند. تحقیقات دیگر ارتباطی بین مصرف متوسط ​​قهوه و کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون، برخی سرطان ها، دیابت نوع ۲، برخی بیماری های کبدی و مشکلات سلامت قلب پیدا کرده است.

چای ممکن است خطر سکته مغزی، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و بیماری کبدی کاهش دهد. برخی از مطالعات، چای را با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط می دانند، اما نتایج متفاوت است.

۸. کاهش استرس

یک فنجان آب گرم تسکین دهنده ممکن است به افراد در مدیریت استرس و اضطراب کمک کند. یک مطالعه قدیمی تر دریافتند که مصرف مایعات داغ، مانند چای و قهوه، می تواند استرس را کاهش دهد و احساس اضطراب را کاهش دهد.

این مطالعه استدلال می کند که برخی از اثرات ناشی از کافئین است، اما گرما نیز در بهبود خلق و خوی شرکت کنندگان نقش داشته است.

خطرات

نوشیدن آب داغ از فنجان سرپوشیده ممکن است خطر سوختن در اثر نشت را کاهش دهد.

خطر اولیه نوشیدن آب داغ سوختگی است. آبی که در نوک انگشت احساس گرما می کند ممکن است همچنان زبان یا گلو را بسوزاند. فرد باید از مصرف آبی که دمای آن نزدیک به جوش است پرهیز کند و همیشه باید قبل از خوردن یک جرعه جرعه جرعه ای را امتحان کند.

نوشیدن آب داغ در فنجان سرپوشیده و عایق بندی شده می تواند خطر ریختن آب و سوختگی را کاهش دهد.

نوشیدن قهوه یا چای کافئین دار ممکن است باعث شود فرد دچار کافئین بیش از حد یا عصبانی شود.

بیشتر بخوانید
بادیان ستاره ای یا انیسون ستاره ای : مزایا، موارد استفاده و خطرات بالقوه

فرد می‌تواند با محدود کردن فنجان‌های قهوه یا چایی که مصرف می‌کند یا جایگزینی نوشیدنی‌های کافئین‌دار با آب گرم ساده از این امر جلوگیری کند.

دمای مناسب

نوشیدنی های گرم مانند قهوه یا چای اغلب در دمای نزدیک به جوش سرو می شوند. برای به دست آوردن فواید آب گرم، لازم نیست فرد در معرض خطر سوختگی قرار گیرد. افرادی که آب گرم را دوست ندارند، باید آب را با دمای بدن یا کمی بالاتر از آن بنوشند.

مطالعه ۲۰۰۸ دمای بهینه نوشیدن ۱۳۶ درجه فارنهایت (۵۷.۸ درجه سانتیگراد) برای قهوه گزارش شده است. این دما خطر سوختگی را کاهش می دهد، اما هنوز هم حس خوشایند یک نوشیدنی گرم را ارائه می دهد.

نتیجه

نوشیدن آب داغ هیچ بیماری را درمان نمی کند، اما تا زمانی که آب داغ نباشد، خطرات آن حداقل است. بنابراین افرادی که قبلاً از آب گرم لذت می برند یا می خواهند یک روش ساده را برای بهبود سلامت خود امتحان کنند، باید مطمئن باشند که از آن سود می برند.

همانطور که افراد بیشتری این استراتژی بهداشتی را اتخاذ می کنند، ممکن است تحقیقات بیشتری در دسترس باشد.Source link

لطفاً به این مطلب امتیاز دهید. این‌کار به بهبود ارائه مطالب کمک خواهد کرد.
دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه