علائم حمله UC شامل اسهال خونی، مدفوع مکرر، مدفوع موکوس مانند، درد شکم، احساس خستگی عمومی و کاهش وزن است. در طول بهبودی، این علائم باقی می مانند (۱).

تحقیقات نشان می دهد که سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی شما، می تواند در ایجاد UC و بروز عودها نقش داشته باشد.۲، ۳).

شناخته شده است که قهوه بر دستگاه گوارش تأثیر می گذارد. با این حال، تحقیقات در مورد اینکه چگونه این نوشیدنی ممکن است بر خطر ابتلا به UC و مدیریت علائم آن تأثیر بگذارد، هنوز در حال توسعه است.۴).

قهوه و کولیت اولسراتیو: چه ارتباطی با هم دارند؟

این مقاله رابطه بین قهوه و UC را مورد بحث قرار می دهد، اینکه آیا قهوه باعث تشدید UC می شود یا خیر، و نکاتی برای مدیریت عوارض جانبی بالقوه مرتبط با روده نوشیدن قهوه.

حاوی ترکیباتی است که بر روده تأثیر می گذارد و ممکن است UC را تحت تأثیر قرار دهد

قهوه یک نوشیدنی محبوب است که در سراسر جهان مصرف می شود. اگر در حد اعتدال مصرف شود، اغلب بخشی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می شود.

یک فنجان قهوه حاوی کافئین، ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی مفید معروف به پلی فنول ها و اسیدهایی مانند اسید کلروژنیک است.۴).

این نوشیدنی می تواند اسید معده را افزایش دهد، منجر به سوزش سر دل شود، حرکات روده را تحریک کند و بر میکروبیوم روده تأثیر بگذارد – کلونی میکروارگانیسم هایی که در روده شما زندگی می کنند.۴).

برخی از این اثرات ممکن است توضیح دهند که چرا تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن قهوه می تواند از شما در برابر ابتلا به UC محافظت کند و چرا این نوشیدنی می تواند علائم را در فردی که قبلاً با این بیماری زندگی می کند بدتر کند.

با این حال، هنوز چیزهای زیادی در مورد تأثیر قهوه بر UC ناشناخته باقی مانده است.

خلاصه

قهوه حاوی بسیاری از ترکیبات فعال از جمله کافئین و آنتی اکسیدان ها است که می تواند بر اثرات نوشیدنی بر بدن و UC شما تأثیر بگذارد.

آیا نوشیدن قهوه باعث UC می شود؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که نوشیدن قهوه با افزایش خطر ابتلا به UC مرتبط نیست. در واقع، حتی ممکن است خطر شما را کاهش دهد (۳، ۵، ۶).

با این حال، دلیل دقیق مزایای احتمالی UC قهوه به طور کامل شناخته نشده است.

قهوه ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشد، و تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی ضد التهابی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به UC کمک کند. علاوه بر این، قهوه سرشار از پلی فنول های آنتی اکسیدانی است که ممکن است اثرات مشابهی داشته باشد.۴).

بیشتر بخوانید
12 درمان خانگی برای معده درد

همچنین مشخص شده است که قهوه به دلیل خواص پری بیوتیکی که دارد بر میکروبیوم روده تأثیر مثبت می گذارد. به عبارت دیگر، قهوه باکتری های خوب روده شما را تغذیه می کند و میکروب های خاص مضر را کاهش می دهد و در نتیجه میکروبیوم روده بزرگ را سالم نگه می دارد.۷).

خلاصه

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن قهوه یک عامل خطر برای UC نیست. حتی ممکن است از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

آیا قهوه باعث شعله ور شدن UC می شود؟

در حالی که برخی از افراد علائم UC خود را به غذاهای خاصی نسبت می دهند، تنها چند مطالعه با کیفیت بالا نحوه تاثیر رژیم غذایی شما بر این بیماری را ارزیابی کرده اند. علاوه بر این، تا به امروز هیچ مطالعه ای بر مصرف UC و قهوه متمرکز نشده است.۸).

به جای تکیه بر مطالعات، افراد مبتلا به UC اغلب تعیین می کنند که کدام غذاها و نوشیدنی ها باعث ایجاد مشکلات روده ای آنها از طریق آزمون و خطا می شود – چه به تنهایی یا با کمک یک متخصص پزشکی مانند یک متخصص تغذیه ثبت شده (.۹، ۱۰).

علائم کافئین و UC

کافئین یک داروی محرک در نظر گرفته می شود که انرژی و هوشیاری را افزایش می دهد.

اگرچه تحقیقات در مورد کافئین و علائم UC وجود ندارد، بنیاد کرون و کولیت قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه را به عنوان محرک های بالقوه برای شعله ور شدن UC فهرست می کند.۱۱).

قهوه می تواند باعث ایجاد انقباضات در دستگاه گوارش و تسریع در دفع محتویات آن شود. در واقع، از هر سه نفر یک نفر گزارش می دهد که نوشیدن قهوه میل به اجابت مزاج را چهار دقیقه پس از مصرف افزایش می دهد.۱۲، ۱۳).

این اثر زمانی به محتوای کافئین طبیعی قهوه نسبت داده می شد. با این حال، هم قهوه بدون کافئین و هم قهوه بدون کافئین حرکات روده را تحریک می کنند، بنابراین این اثر احتمالاً توسط سایر ترکیبات شیمیایی مانند پلی فنل ها یا اسیدها ایجاد می شود.۴، ۱۲).

از آنجایی که اسهال یک علامت رایج UC است، هر چیزی که حرکات روده را افزایش دهد ممکن است نامطلوب باشد. بنابراین، چه کافئین مقصر باشد چه نباشد، در صورت ابتلا به UC می توان از قهوه اجتناب کرد و متوجه شدید که علائم شما را بدتر می کند.

حذف قهوه ممکن است علائم UC را در برخی افراد بهبود بخشد

در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به IBD قهوه می نوشند، برخی از آن اجتناب می کنند و برخی از علائم روده خود را به این نوشیدنی نسبت می دهند.۱۴).

بیشتر بخوانید
آیا سرکه سیب به نفخ کمک می کند؟

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ روی ۴۴۳ فرد مبتلا به IBD – هم کرون و هم UC – 73 درصد از شرکت کنندگان به طور منظم قهوه مصرف می کردند. ۹۶ درصد از شرکت کنندگانی که تأثیر مثبت قهوه را بر علائم IBD نسبت دادند، به طور منظم از این نوشیدنی لذت بردند.۱۴).

از بین کسانی که قهوه نمی‌نوشیدند، ۶۲ درصد فکر می‌کردند که این نوشیدنی علائم روده را بدتر می‌کند، اگرچه این امر در افراد مبتلا به بیماری کرون بیشتر از افراد مبتلا به UC بود. به علاوه، درک منفی از قهوه همیشه به معنای اجتناب از آن نبود (۱۴).

در یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ روی ۲۰۸ نفر در حال بهبودی از UC، ۳۷٪ معتقد بودند رژیم غذایی می تواند علائم را ایجاد کند، و ۲۴٪ گزارش کردند که از قهوه اجتناب می کنند.۱۵).

به عبارت دیگر، به نظر می رسد که برخی، اما نه همه افراد مبتلا به UC از مصرف قهوه اجتناب می کنند، زیرا فکر می کنند ممکن است بر علائم آنها تأثیر بگذارد. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری بدون توجه به اثرات منفی قهوه می نوشند.۱۴، ۱۵).

خلاصه

اطلاعات کمی در مورد نقش قهوه در UC وجود دارد. اگرچه ممکن است در برخی افراد علائم ایجاد کند، اما برخی دیگر ممکن است آن را تحمل کنند. بنابراین، بهترین راه برای تعیین اینکه آیا قهوه روی شما تأثیر می گذارد یا خیر، همکاری با یک متخصص سلامت است.

چگونه عوارض جانبی قهوه را در صورت ابتلا به UC کاهش دهیم؟

اگرچه ایده آل نیست، اما رویکرد اصلی برای مدیریت علائم IBD معمولا آزمون و خطا است. این مورد در هنگام یادگیری آنچه می توانید بخورید و بنوشید نیز صادق است.

بنیاد کرون و کولیت توصیه می کند از یک دفترچه خاطرات غذایی استفاده کنید تا بفهمید کدام غذاها ممکن است محرک شما باشند.۱۶).

بسته به محرک های شما، این نکات را در نظر بگیرید تا ببینید آیا تحمل قهوه شما را بهبود می بخشد یا خیر.

یک وعده کوچکتر را امتحان کنید

شاید نتوانید بخش‌های بزرگ‌تر قهوه را تحمل کنید، اما ممکن است به وعده‌های کوچک‌تر هم پایبند باشید.

اگر خاطرات غذایی دارید، میزان غذا یا نوشیدنی مصرفی خود را نیز یادداشت کنید. ممکن است با یک فنجان قهوه در روز در مقابل سه فنجان قهوه، نقطه مورد علاقه خود را پیدا کنید.

توجه داشته باشید که ۱ فنجان قهوه به عنوان ۸ اونس (۲۳۶.۶ میلی لیتر) تعریف می شود و کوچکترین اندازه ارائه شده در بسیاری از کافی شاپ ها ممکن است بیشتر از آن باشد.

بیشتر بخوانید
بهترین انواع فیبر برای افراد مبتلا به IBD

قند اضافه شده و الکل های قندی را محدود کنید

غذاهای شیرین نیز در فهرست غذاهای محرک بالقوه بنیاد کرون و کولیت قرار دارند.۱۱).

کافه لاته، فراپوچینو و ماکیاتو را می توان با بیش از ۲۰ گرم شکر پر کرد. خامه های قهوه خانگی دارای قند کمتری هستند و در هر وعده حدود ۵ گرم می باشند.۱۷، ۱۸، ۱۹).

در همین حال، الکل های قندی مانند سوربیتول و مانیتول را می توان به خامه قهوه بدون شکر اضافه کرد. الکل های قند نیز به عنوان محرک های بالقوه برای UC در نظر گرفته شده اند و می توانند باعث اسهال در برخی افراد شوند.۱۱، ۲۰).

قهوه بدون شیرینی را انتخاب کنید تا ببینید آیا این قهوه باعث ایجاد علائم UC می شود یا خیر. اگر شیر، جایگزین های شیر یا خامه را در نوشیدنی خود دوست دارید و تحمل می کنید، نسخه های شیرین نشده این افزودنی ها را انتخاب کنید.

جایگزینی بدون لبنیات انتخاب کنید

بسیاری از افراد مبتلا به IBD به دلیل علائم نامطلوب ناشی از مصرف لبنیات از مصرف محصولات لبنی اجتناب می کنند. اگر مطمئن نیستید که آیا قهوه یا لبنیات ممکن است علائم شما را بدتر کنند، سعی کنید آنها را به صورت جداگانه و با آزمون و خطا آزمایش کنید.۱۵)

شیر و خامه گیاهی زیادی وجود دارد – از جمله سویا، بادام، جو دوسر و نارگیل – که می توانید به جای آن به قهوه خود اضافه کنید.

از منابع کاراگینان خودداری کنید

کاراگینان یک مکمل غذایی است که از جلبک دریایی به دست می آید. از آن برای غلیظ کردن و نگهداری بسیاری از غذاها از جمله برخی از خامه های قهوه استفاده می شود.۲۱).

در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۷، به ۱۲ فرد مبتلا به UC گفته شد که از تمام منابع کاراگینان در رژیم غذایی خودداری کنند. نیمی از آنها دارونما دریافت کردند، در حالی که نیمی دیگر کاراگینان دریافت کردند. شرکت کنندگان هر ۲ هفته یکبار مورد مصاحبه قرار گرفتند و به مدت یک سال یا تا زمان عود پیگیری شدند.۲۱).

هیچ شرکت کننده ای که دارونما دریافت کرده بود عود نکرد، در حالی که سه نفر مکمل کاراگینان دریافت کردند (۲۱).

اگرچه جالب است، اما این فقط یک مطالعه کوچک و اولیه است و فقط تفاوت های جزئی را در نتایج UC نشان می دهد. در نهایت، تحقیقات بیشتری برای یادگیری بیشتر مورد نیاز است – به ویژه از آنجایی که کاراگینان معمولاً به شکل مکمل مصرف نمی شود.

خلاصه

یادداشت روزانه انواع و مقدار غذا و نوشیدنی مصرفی می تواند به شما در شناسایی علل احتمالی علائم کمک کند.

نوشیدنی های جایگزین برای لذت بردن با UC

همیشه مهم است که با آب هیدراته بمانید، اما به خصوص اگر دچار حمله UC هستید و مقدار زیادی مایعات را از طریق مدفوع مکرر از دست می دهید.

بیشتر بخوانید
آیا چغندر می تواند باعث درد معده شود؟

علاوه بر این، افزودن قرص های الکترولیت به آب یا نوشیدن نوشیدنی های الکترولیتی را در هنگام شعله ور شدن شدید در نظر بگیرید. برای هیدراته ماندن و حفظ عملکرد مطلوب سیستم عصبی و ماهیچه های بدن، جایگزینی الکترولیت های از دست رفته بسیار مهم است.۲۲، ۲۳).

چای، از جمله چای سبز، نیز می تواند یک نوشیدنی خوب برای مبتلایان به UC باشد. چای سرشار از آنتی اکسیدان است که ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشد و ممکن است به کاهش علائم تشدید کمک کند.۲۴).

با این حال، توجه داشته باشید که چای سبز، سیاه و اولانگ حاوی کافئین است. برخی از انواع گیاهی نیز می توانند در برخی افراد اثر ملین داشته باشند. اگر به نوشیدن آن واکنش منفی نشان می دهید، احتمالاً بهتر است از آن اجتناب کنید (۲۴).

خلاصه

اگر می توانید آن را تحمل کنید، سعی کنید با آب یا چای هیدراته بمانید. این امر به ویژه در هنگام شعله ور شدن برای مقابله با اتلاف آب ناشی از اسهال یا مدفوع شل اهمیت دارد.

خلاصه

هنوز اطلاعات زیادی در مورد نقش رژیم غذایی در UC وجود ندارد.

این می تواند ناامید کننده باشد زیرا به این معنی است که هیچ پاسخ روشنی در مورد اینکه کدام غذاها می توانند باعث تشدید UC در مبتلایان به UC شوند وجود ندارد.

قهوه در حال حاضر توسط متخصصان به عنوان یک نوشیدنی که ممکن است لازم باشد در هنگام حمله از آن اجتناب کنید، علامت گذاری شده است. همچنین حدس زده می شود که ممکن است در برخی افراد علائم معده ناخواسته ایجاد کند. با این حال، تا به امروز، حداقل داده ها این موضع را پشتیبانی یا رد می کنند.

مدیریت UC یک رویکرد فردی است. به متخصص گوارش خود اعتماد کنید یا برای حمایت و راهنمایی بیشتر به دنبال یک متخصص تغذیه متخصص در زمینه مشکلات گوارشی باشید.

اگر متوجه شدید که قهوه باعث تحریک یا بدتر شدن علائم UC شما می شود، جایگزین های زیادی برای قهوه وجود دارد که می توانید به جای آن از آن لذت ببرید.

فقط یک چیز

امروز این را امتحان کنید: اگر مطمئن نیستید که با UC چه غذاها و نوشیدنی هایی بخورید و از آنها اجتناب کنید، به این مقاله در مورد غذاهای ایمن برای خوردن در هنگام شعله ور شدن یا این مقاله در مورد غذاهایی که باید اجتناب کنید مراجعه کنید.