لیست صبحانه مناسب برای دیابتی ها

صبحانه وعده غذایی مهمی است که نباید به آن بی‌توجهی کرد، با این وجود بسیاری از گزینه‌های صبحانه مانند کلوچه، پنکیک، بیکن و… سرشار قند و کربوهیدارت‌های تصفیه شده هستند که مصرف آن‌ها برای افراد مبتلا به دیابت مضر خواهد بود. پس اکنون این سوال پیش می‌آید که چه صبحانه‌ای برای دیابتی‌ها مناسب است؟ در ادامه به بررسی این سوال و معرفی صبحانه‌های مناسب پرداخته‌ایم. البته فراموش نکنید که علاوه بر وعده صبحانه، ناهار و شام مناسب برای دیابتی ها نیز اهمیت دارد.

صبحانه مناسب دیابتی ها

در هنگام انتخاب صبحانه باید به‌جای مواد غذایی سرشار از قند و کربوهیدارت، به دنبال گزینه‌هایی باشید که منبع پروتئین و فیبر بوده و مقدار کربوهیدارت کم تا متوسط داشته باشند. در ادامه لیست ۱۰ صبحانه مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت را مشاهده می‌کنید.

۱. تخم مرغ

تخم مرغ، کالری کم اما پروتئین زیادی دارد و هر تخم مرغ حاوی کمتر از ۱ گرم کربوهیدات است. تخم مرغ آبپز را می‌توان بهترین شیوه مصرف این غذا دانست، اما اگر به تخم مرغ سرخ شده یا املت علاقه بیشتری دارید، به‌جای کره، روغن زیتون به‌کار ببرید. با استفاده از سبزیجات تازه مانند قارچ، فلفل دلمه‌ای و اسفناج می‌توان یک املت مقوی و خوشمزه آماده کرد.

۲. بلغور جو دوسر

برخی افراد تصور می‌کنند که غلات بهترین گزینه صبحانه مناسب برای دیابتی ها است، اما غلات بسته‌بندی معمولا حاوی مقادیری قند مصنوعی و اضافه شده هستند. پس باید به دنبال غلات ساده و با کربوهیدارت کمتر باشید. جو دوسر مقادیر کربوهیدارت زیادی دارد، اما بلغور آن به دلیل محتوای فیبر زیاد برای کنترل قند خون مفید است. بلغور جودوسر را می‌توانید در ترکیب با دیگر مواد غذایی مانند دارچین، انواع توت و ماست یونانی برای صبحانه مصرف کنید.

۳. اسموتی آووکادو

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به خوردن اسموتی در وعده صبحانه علاقه دارید، اسموتی آووکادو مناسب شما است. معمولا انواع اسموتی کربوهیدارت و قند زیادی دارد اما اسموتی آووکادو گزینه‌ای سالم و مناسب بیماران مبتلا به دیابت است. برای تهیه این اسموتی، ۲ عدد آووکادو را با ۲ فنجان شیر بادام شیرین نشده و ۲ فنجان ماست یونانی کم چرب در مخلوط‌کن بریزید.

۴. ترکیب ماست یونانی با انواع توت‌ها

ماست یونانی در مقایسه با ماست‌های معمولی پروتئین بیشتر و کربوهیدارت کمتری دارد. برای صبحانه می‌توانید از ترکیب ماست یونانی و انواع توت استفاده کنید که خوشمزه، مقوی و مناسب افراد دیابتی است. البته به این صبحانه می‌توانید یک قاشق آجیل خرد شده نیز اضافه کنید. دقت داشته باشید که باید ماست یونانی کم چرب و بدون قند مصنوعی تهیه کنید.

۵. پودینگ دانه چیا

دانه چیا یکی از مواد غذایی مفید برای دیابتی‌ها است، زیرا کربوهیدرات قابل هضم کمی داشته و سرشار از فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ است. فیبرهای محلول در دانه چیا سرعت حرکت غذا در روده را کاهش داده و می‌تواند سطح قند خون را پایین‌تر بیاورد. شب‌ها دانه چیا و شیر بادام شیرین نشده را به همراه کمی عصاره وانیل داخل یک شیشه ریخته و به خوبی تکان دهید. سپس این ترکیب را در یخچال گذاشته و برای وعده صبحانه میل کنید.

۶. ترکیب پنیر کوتیج، میوه و آجیل

پنیر کوتیج یک صبحانه مناسب برای دیابتی ها است که بافت نرم و خوشمزه‌ای دارد. این پنیر را می‌توان به شکل طبیعی خود مصرف کرد، اما اگر به دنبال بافت خامه‌ای هستید، ۲ فنجان پنیر کوتیج، ۴ فنجان زغال اخته و ۱ فنجان بادام را در مخلوط‌کن بریزید تا ترکیب شوند. این ترکیب خوشمزه و مقوی، منبع پروتئین و چربی‌های سالم است، اما کربوهیدارت کمی دارد.

۷. نان تست چند غله آووکادو

آووکادو سرشار از فیبر بوده و از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند. با ترکیب نان تست چند غله و آووکادو می‌توان یک صبحانه خوشمزه، مقوی و مناسب برای دیابتی‌ها تهیه کرد. آووکادو را روی یک برش نان تست چند غله بگذارید و میل کنید. در صورت تمایل می‌توانید تخم مرغ آب‌پز و مقدار کمی فلفل هم روی نان تست و آووکادو قرار دهید.

۸. نان تست چند غله با کره بادام زمینی

ترکیب نان تست و کره بادام زمینی یکی از گزینه‌های جذاب برای صبحانه است. براساس مطالعات، مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌های سالم، موجب کاهش ترشح قند خون و جلوگیری از افزایش قند خون می‌شوند. برای تهیه این صبحانه به یک برش نان تست چند غله و یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی طبیعی نیاز دارید. در تهیه این صبحانه می‌توانید از کره بادام یا کره بادام هندی نیز استفاده کنید، اما همگی آن‌ها باید طبیعی و بدون قند مصنوعی اضافی باشند.

۹. غلات سبوس گندم

سبوس لایه بیرونی دانه‌های گندم است که محتوای مواد مغذی و فیبر زیادی دارد. شاخص گلیسمی پایین در سبوس گندم آن را به یک گزینه مناسب برای دیابتی‌ها تبدیل کرده است. غلات سبوس گندم را می‌توان با شیر یا ماست کم چرب ترکیب کرد تا به یک صبحانه مقوی تبدیل شود. به این ترکیب می‌توان انواع توت و دارچین نیز اضافه کرد تا طعم جذاب‌تری ایجاد شود.

۱۰. لوبیا و نان تست

لوبیا یکی از حبوبات سالم و مقوی است که می‌تواند یک صبحانه مناسب برای دیابتی ها باشد. برای تهیه این صبحانه می‌توانید از لوبیا سیاه یا لوبیا چیتی استفاده کنید. پس از آن که لوبیا پخته و آماده شد، آن را با نان تست سرو کنید. لوبیا یکی از گزینه‌های موجود در صبحانه انگلیسی‌ها است.

مشاوره تغذیه راهی مناسب برای کنترل دیابت

کنترل رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به دیابت اهمیت زیادی دارد. این افراد هر زمان که قصد دارند یک ماده غذایی خاصی را مصرف کنند، با این سوال روبه‌رو می‌شوند که برای آن‌ها مفید است یا مضر! دیابتی‌ها برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب می‌توانند از راهنمایی‌های پزشک و یا متخصص تغذیه استفاده کرده و درباره ویژگی‌ها و خواص مواد غذایی مطمئن شوند.

آسان‌ترین روش برای دسترسی به متخصص تغذیه یا پزشک، دریافت مشاوره است. در سایت تلفن خونه به بهترین پزشکان و متخصصان تغذیه برای دریافت مشاوره تلفنی یا آنلاین دسترسی دارید. با راهنمایی پزشک می‌توانید یک رژیم غذایی مناسب برای کنترل دیابت تهیه کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بیشتر بخوانید
گلیکوزوری: علل، علائم و درمان
دیدگاهتان را بنویسید