اگرچه تارت به خودی خود است، می توانید لیمو را به عنوان چاشنی به غذا اضافه کنید یا آب آن را به عنوان لیموناد مصرف کنید. آنها حاوی ترکیبات گیاهی قدرتمندی مانند اسید سیتریک هستند که ممکن است فواید سلامتی داشته باشند.

لیمو (لیمو مرکبات) از محبوب ترین مرکبات جهان هستند.

آنها روی درختان لیمو رشد می کنند و ترکیبی از سیترون و آهک اصلی هستند.

راه های زیادی برای لذت بردن از لیمو وجود دارد، اما طعم آن بسیار ترش است و معمولا به تنهایی یا به عنوان میوه کامل مصرف نمی شوند.

لیمو 101: حقایق تغذیه و فواید سلامتی

در عوض، آنها اغلب چاشنی غذا هستند و آب آنها اغلب برای ایجاد طعم ترش استفاده می شود. آنها یک عنصر کلیدی در لیموناد هستند.

لیمو یک منبع عالی از ویتامین C و فیبر، حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی، مواد معدنی و روغن‌های ضروری است.

این میوه های زرد رنگ فواید بالقوه زیادی برای سلامتی نیز دارند. خوردن لیمو ممکن است خطر بیماری قلبی، سرطان و سنگ کلیه را کاهش دهد.

این مقاله هر آنچه را که باید در مورد لیمو بدانید را به شما می گوید.

ارزش غذایی

لیمو حاوی چربی و پروتئین بسیار کمی است. آنها عمدتا از کربوهیدرات (۱۰٪) و آب (۸۸-۸۹٪) تشکیل شده اند.

یک لیموی متوسط ​​تنها حدود ۲۰ کالری دارد.

مواد مغذی موجود در ۱/۲ فنجان (۱۰۰ گرم) لیموی خام و پوست کنده عبارتند از:۱):

  • کالری: ۲۹
  • اب: ۸۹%
  • پروتئین: ۱.۱ گرم
  • کربوهیدرات ها: ۹.۳ گرم
  • قند: ۲.۵ گرم
  • فیبر: ۲.۸ گرم
  • چربی: ۰.۳ گرم

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات‌های موجود در لیمو عمدتاً از فیبرها و قندهای ساده مانند گلوکز، فروکتوز و ساکارز تشکیل شده‌اند.۲).

فیبر

فیبر اصلی لیمو پکتین است.

فیبرهای محلول مانند پکتین می توانند با کاهش سرعت هضم قند و نشاسته، سطح قند خون را کاهش دهند.۳).

فیبرهای غذایی بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند و با فواید سلامتی متعددی مرتبط هستند.۳، ۴).

خلاصه

لیمو حاوی تقریباً ۱۰ درصد کربوهیدرات است که عمدتاً فیبرهای محلول و قندهای ساده هستند. فیبر اصلی آنها پکتین است که ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند.

ویتامین ها و مواد معدنی

لیمو حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی است.

  • ویتامین سی. ویتامین C یک ویتامین و آنتی اکسیدان ضروری برای عملکرد سیستم ایمنی و سلامت پوست است.۵، ۶).
  • پتاسیم. رژیم غذایی سرشار از پتاسیم می تواند سطح فشار خون را کاهش داده و اثرات مثبتی بر سلامت قلب داشته باشد.۷).
  • ویتامین B6. گروهی از ویتامین های مرتبط، B6 در تبدیل غذا به انرژی نقش دارد.

خلاصه

لیمو از نظر ویتامین C بسیار غنی است. علاوه بر این، منبع مناسبی از پتاسیم و ویتامین B6 است.

سایر ترکیبات گیاهی

ترکیبات گیاهی مواد فعال زیستی طبیعی موجود در گیاهان هستند که برخی از آنها فواید سلامتی قدرتمندی دارند.

بیشتر بخوانید
شلغم: تغذیه، کالری و فواید

ترکیبات گیاهی موجود در لیمو و سایر مرکبات ممکن است اثرات مفیدی بر سرطان، بیماری های قلبی عروقی و التهاب داشته باشد.۸، ۹، ۱۰).

اینها ترکیبات گیاهی اصلی لیمو هستند:

  • اسید سیتریک. فراوان ترین اسید آلی موجود در لیمو، اسید سیتریک است که ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند.
  • هسپریدین. این آنتی اکسیدان ممکن است رگ های خونی شما را تقویت کند و از تصلب شرایین – تجمع رسوبات چربی (پلاک) در داخل شریان ها جلوگیری کند.۱۱، ۱۲).
  • دیوسمین. دیوسمین یک آنتی اکسیدان مورد استفاده در برخی از داروهایی که بر سیستم گردش خون تأثیر می گذارد، تون عضلانی را بهبود می بخشد و التهاب مزمن رگ های خونی را کاهش می دهد.۱۳).
  • اریوسیترین. این آنتی اکسیدان در پوست و آب لیمو (۱۳، ۱۴).
  • دی لیمونن. دی لیمونن که عمدتا در پوست یافت می شود، جزء اصلی اسانس لیمو و عطر متمایز لیمو است. به طور جداگانه، می تواند سوزش سر دل و رفلاکس معده را تسکین دهد (۱۵).
بیشتر بخوانید
بوقلمون در مقابل مرغ: کدامیک پروتئین بیشتری دارد؟

بسیاری از ترکیبات گیاهی موجود در لیمو به مقدار زیاد در آب لیمو یافت نمی‌شوند، بنابراین توصیه می‌شود که میوه کامل – به استثنای پوست آن – را برای حداکثر سود مصرف کنید.۱۶، ۱۷).

خلاصه

لیمو حاوی ترکیبات گیاهی است که فواید سلامتی مختلفی دارد. این ترکیبات شامل اسید سیتریک، هسپریدین، دیوسمین، اریوسیترین و دی لیمونن است.

فواید لیمو برای سلامتی

مرکبات، از جمله لیمو، با فواید سلامتی متعددی همراه است.

ویتامین ها و فیبر آنها، و همچنین ترکیبات گیاهی قدرتمند آنها، احتمالاً مسئول هستند.۱۸).

سلامت قلب

بیماری های قلبی، از جمله حملات قلبی و سکته مغزی، شایع ترین علت مرگ و میر در جهان است.

مصرف میوه های سرشار از ویتامین C با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.۱۹، ۲۰).

سطوح پایین ویتامین C در خون نیز با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط است، به ویژه در میان افرادی که اضافه وزن دارند یا فشار خون بالا دارند.۲۱، ۲۲).

نشان داده شده است که مصرف فیبرهای جدا شده از مرکبات باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود و اسانس های موجود در لیمو می توانند از ذرات کلسترول بد (LDL) از اکسید شدن محافظت کنند.۲۳، ۲۴).

مطالعات اخیر روی موش‌ها نشان می‌دهد که ترکیبات گیاهی هسپریدین و دیوسمین ممکن است اثرات مفیدی بر برخی از عوامل خطر کلیدی برای بیماری‌های قلبی داشته باشند.۲۵، ۲۶، ۲۷).

پیشگیری از سنگ کلیه

اسید سیتریک موجود در لیمو ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.۲۸، ۲۹).

برخی از مطالعات نشان داده اند که آب لیمو و لیموترش می توانند در پیشگیری از سنگ کلیه موثر باشند، اما مطالعات دیگر هیچ تاثیری را نشان نداده اند.۳۰، ۳۱، ۳۲).

بیشتر بخوانید
کامفری چیست؟

پیشگیری از کم خونی

کم خونی اغلب ناشی از کمبود آهن است و بیشتر در زنان پیش از یائسگی ایجاد می شود.

لیمو حاوی مقادیر کمی آهن است، اما منبع بسیار خوبی از ویتامین C و اسید سیتریک است که می تواند جذب آهن سایر غذاها را افزایش دهد.۳۳، ۳۴).

از آنجایی که لیمو می تواند جذب آهن غذاها را افزایش دهد، ممکن است به پیشگیری از کم خونی کمک کند.

سرطان

لیمو ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه کمک کند. تصور می شود که این به دلیل ترکیبات گیاهی مانند هسپریدین و دی لیمونن باشد.۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲).

خلاصه

لیمو ممکن است به محافظت در برابر کم خونی، جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان کمک کند.

آب لیمو

بسیاری از مردم چند بار در روز آب لیمو – چه گرم یا سرد – می نوشند.

دستور غذا معمولاً آب تازه از ۱/۲-۱ لیمو در یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب است.

نوشیدن آب با لیموی تازه ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد.

آب لیمو یک منبع غنی از ویتامین C و ترکیبات گیاهی است که می تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند، در برابر بیماری های مختلف محافظت کند و جذب آهن را افزایش دهد.۵، ۲۰، ۳۴، ۳۵).

اسید سیتریک موجود در لیمو با رقیق کردن ادرار و افزایش محتوای سیترات آن، خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.۲۸).

با توجه به اینکه مقداری از پالپ وارد مخلوط می‌شود، پکتین‌های موجود در پالپ می‌توانند سیری را افزایش دهند و باکتری‌های دوست روده شما را تغذیه کنند، در نتیجه سلامت و خطر ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهند.۳).

بیشتر بخوانید
11 غذای پرفیبر که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید

علاوه بر این، رایحه لیمو به دست آمده از اسانس ها ممکن است استرس را کاهش دهد و خلق و خو را بهبود بخشد.۴۳).

لیموناد باید فواید مشابهی برای سلامتی داشته باشد – به جز شکری که مکرراً اضافه می شود، که در صورت مصرف بیش از حد ناسالم است.

خلاصه

نوشیدن آب لیمو ممکن است استرس را کاهش دهد، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند، به پیشگیری از کم خونی کمک کند، خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد و در برابر چندین بیماری محافظت کند.

اثرات نامطلوب

لیمو به طور کلی به خوبی تحمل می شود، اما مرکبات ممکن است در تعداد کمی از افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند.۴۴).

آنها همچنین ممکن است باعث حساسیت تماسی و تحریک پوست در افراد مبتلا به درماتیت شوند.۴۵).

لیموها کاملا اسیدی هستند، بنابراین اگر مینای دندان شما آسیب ببیند، خوردن مکرر آن ممکن است برای سلامت دندان مضر باشد.۴۶).

خلاصه

لیمو معمولاً به خوبی تحمل می شود، اما ممکن است در برخی افراد باعث حساسیت یا تحریک پوست شود. مقادیر زیاد ممکن است برای سلامت دندان مضر باشد.

خلاصه

لیمو میوه ای با طراوت است که معمولاً به صورت کامل مصرف نمی شود، بلکه بیشتر به عنوان چاشنی یا طعم دهنده مصرف می شود.

آنها منبع عالی ویتامین C، فیبرهای محلول و ترکیبات گیاهی هستند که همگی می توانند فواید سلامتی داشته باشند.

اگر علاقه مند به امتحان کردن آنها هستید، لیمو مطمئناً سلامت شما را تقویت می کند.