درد سینوسی چیست؟

بین احتقان بینی و ترشحات، درد صورت، پری، فشار و سردرد، درد سینوسی می‌تواند باعث شود که احساس بدی داشته باشید.

درد و احتقان سینوسی معمولاً به دلیل حساسیت های فصلی یا سرماخوردگی ایجاد می شود. با این حال، برخی از افراد حملات مکرر درد سینوسی و احتقان را به دلیل موارد زیر تجربه می کنند:

  • رشد غیر طبیعی بافت داخل بینی که پولیپ بینی نامیده می شود
  • دیواره ناهموار بافت بین سوراخ های بینی که به عنوان سپتوم منحرف شناخته می شود
  • یک بیماری دیگر

این نوع احتقان بینی (که در آن دوره های مکرر یا طولانی را تجربه می کنید) سینوزیت مزمن نامیده می شود. تقریباً ۳۰ میلیون آمریکایی را تحت تأثیر می گذارد .

داروهای بدون نسخه و تجویزی معمولاً برای تسکین ناراحتی سینوسی استفاده می شوند. با این حال، اگر می خواهید چیز متفاوتی را امتحان کنید، ممکن است ماساژ سینوس را در نظر بگیرید.

ماساژ سینوسی: 3 تکنیک برای تسکین درد

ماساژ به تخلیه سینوس ها و کاهش احتقان کمک می کند. و تنها چیزی که برای این درمان خانگی نیاز دارید انگشتان دستتان هستند.

۳ تکنیک ماساژ

انجام خود ماساژ به راحتی توسط خودتان انجام می شود. تنها چیزی که لازم است فقط چند دقیقه ماساژ ملایم و اعمال فشار بر روی قسمت های مناسب صورت است.

بدن انسان دارای چهار جفت سینوس است. نام هر کدام از استخوان‌هایی است که در آن‌ها یافت می‌شوند. می‌توانید فقط سینوس‌هایی را که شما را آزار می‌دهند ماساژ دهید یا سعی کنید هر چهار ناحیه سینوسی را ماساژ دهید.

بیشتر بخوانید
وقتی یک قرص در گلو گیر کرد چه باید کرد؟

۱. ماساژ سینوس پیشانی

سینوس های فرونتال در مرکز پیشانی، درست بالای هر چشم قرار دارند.

  1. با مالیدن دست‌ها به هم شروع کنید تا گرم شوند.
  2. انگشت اشاره و وسط خود را در دو طرف پیشانی، درست بالای ابروها قرار دهید.
  3. به آرامی با حرکت دایره ای به سمت بیرون ماساژ دهید و به سمت بیرون و به سمت شقیقه ها حرکت کنید.
  4. این کار را حدود ۳۰ ثانیه انجام دهید.

۲. ماساژ سینوس فک بالا

سینوس های فک بالا در دو طرف بینی، زیر گونه ها، اما بالای دندان ها قرار دارند. آنها بزرگترین سینوس از چهار سینوس هستند.

  1. انگشت اشاره و وسط خود را روی ناحیه بین استخوان گونه و فک بالا، در دو طرف بینی قرار دهید.
  2. این ناحیه را حدود ۳۰ ثانیه با حرکات دایره ای ماساژ دهید.
  3. برای فشار قوی تر، به جای انگشت اشاره از انگشت شست خود استفاده کنید.

۳. ماساژ سینوس اسفنوئید/اتموئید

سینوس های اسفنوئید را می توان در کنار جمجمه در استخوان اسفنوئید، که در پشت بینی و بین چشم ها، درست زیر غده هیپوفیز قرار دارد، یافت. سینوس های اتموئید در استخوان اتموئید قرار دارند، استخوانی که حفره بینی را از مغز جدا می کند.

بیشتر بخوانید
هر آنچه که باید در مورد تحریک گلو بدانید

این تکنیک هر دو نوع سینوس را بررسی می کند.

  1. انگشتان اشاره خود را روی پل بینی خود قرار دهید.
  2. ناحیه بین استخوان بینی و گوشه چشم را پیدا کنید.
  3. حدود ۱۵ ثانیه با انگشتان خود فشار محکمی در آن نقطه نگه دارید.
  4. سپس با استفاده از انگشتان اشاره خود را در کناره پل بینی خود به سمت پایین حرکت دهید.
  5. حرکات آهسته رو به پایین را برای حدود ۳۰ ثانیه تکرار کنید.

می توانید تمام این ماساژها را چندین بار تکرار کنید تا زمانی که سینوس های شما از احتقان خلاص شوند. برای تسکین بیشتر، می‌توانید ماساژ سینوس را با سایر درمان‌های خانگی مانند کمپرس گرم یا استنشاق بخار ترکیب کنید.

سینوس ها توضیح داد

سینوس ها سیستمی از حفره های توخالی در جمجمه شما هستند. دانشمندان در یک بحث داغ عملکرد واقعی سینوس ها برای چندین دهه. برخی معتقدند که در مرطوب کردن و فیلتر کردن هوایی که تنفس می کنیم نقش دارند. آنها همچنین ممکن است برای سبک کردن استخوان های جمجمه و کمک به تقویت صدا مفید باشند.

سینوس های سالم اساساً حفره های خالی هستند که فقط یک لایه نازک مخاط دارند. سینوس هایی که ملتهب می شوند (مثلاً در اثر سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی) مخاط تولید می کنند. این منجر به احتقان می شود که به نوبه خود باعث فشار و درد صورت می شود.

بیشتر بخوانید
خلط سبز، زرد و قهوه ای: معنی آن چیست؟

ممکن است درد سینوسی را در یک یا هر چهار محل سینوس تجربه کنید. بسیاری از افراد مبتلا به سینوزیت بدون توجه به اینکه کدام سینوس تحت تأثیر قرار گرفته است، در تمام صورت خود درد دارند.

چگونه ماساژ سینوس کمک می کند

تصور می شود که ماساژ سینوس ها با کاهش فشار و کمک به تخلیه مخاط به سینوس به درد و احتقان سینوسی کمک می کند. فشار و گرمای ملایم دست ها نیز ممکن است با افزایش گردش خون در ناحیه کمک کند.

با این حال، تحقیقات زیادی در مورد ماساژ سینوسی انجام نشده است. چند مطالعه کوچکتر نتایج امیدوارکننده ای را نشان می دهد، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در یکی از اخیر مطالعه ماساژ درمانی صورت شدت سردرد سینوسی را در ۳۵ زن کاهش داد. در دیگری مطالعه در ورزشکاران مرد مبتلا به سینوزیت مزمن، ماساژ درمانی صورت در مقایسه با گروه کنترل که ماساژ دریافت نکردند، به طور قابل توجهی احتقان و حساسیت صورت را کاهش داد.

آیا تسکین طولانی مدت است؟

هیچ تحقیق قابل اعتمادی وجود ندارد که نشان دهد آیا اثرات ماساژ سینوس طولانی مدت است یا خیر. برخی مجوز دارند ماساژ درمانگران نشان می دهد که فرآیند ماساژ باید در طول روز تکرار شود تا از افزایش مجدد فشار سینوسی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید
سرفه ناشی از ویروس سنسیشیال تنفسی: آیا آنقدر که به نظر می رسد بد است؟

بسته به علائم خود، می‌توانید ماساژ را طوری تنظیم کنید که روی ناحیه خاصی از صورت تمرکز بیشتری داشته باشد.

خلاصه

ماساژ سینوس یکی از بسیاری از درمان‌های خانگی است که می‌تواند به کاهش فشار، درد یا احتقان سینوسی کمک کند. تحقیقاتی که ثابت می‌کند این کارکرد محدود است، اما مطالعات کوچک نشان می‌دهد که می‌تواند برای برخی افراد مفید باشد.

ممکن است لازم باشد تکنیک های ماساژ را چند بار در طول روز تکرار کنید تا از تجمع مجدد مخاط در سینوس ها جلوگیری کنید.

اگر درد شدیدی دارید که علی‌رغم درمان خانگی از بین نمی‌رود، یا درد سینوسی شما همراه با تب شدید (بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت یا ۳۸.۹ درجه سانتی‌گراد) است، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است یک عفونت سینوسی یا مشکل زمینه‌ای دیگری باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد.