مخمر تغذیه ای نسخه غیرفعال مخمری است که برای تهیه نان یا آبجو استفاده می کنید. این طعم معطر یا اومامی دارد و ممکن است به کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی بدن و موارد دیگر کمک کند.

مخمر تغذیه‌ای که به آن «نوچ» نیز می‌گویند، یک محصول غذایی محبوب است که اغلب در آشپزی وگان استفاده می‌شود.

این مخمر پودری نام خود را از مواد مغذی موجود در آن، از جمله پروتئین و طیف گسترده ای از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها گرفته است.

مطالعات نشان می‌دهد که مخمرهای تغذیه‌ای چندین فواید بالقوه برای سلامتی دارند، از کاهش کلسترول تا محافظت در برابر آسیب سلولی که منجر به بیماری می‌شود.

مخمر تغذیه ای: مواد مغذی، فواید سلامتی و استفاده shealthline.comhttps://www.healthline.com › nutr...

این مقاله توضیح می‌دهد که مخمر تغذیه‌ای چیست، فواید سلامتی آن را مرور می‌کند و راه‌های خلاقانه برای استفاده از آن را پیشنهاد می‌کند.

مخمر تغذیه ای چیست؟

مخمر تغذیه ای (گاهی اوقات به عنوان “نوچ” نامیده می شود) گونه ای از مخمر است که به نام ساکارومایسس سرویزیهکه همان نوع مخمری است که برای پخت نان و دم کردن آبجو استفاده می شود (۱).

با این حال، مخمر تغذیه‌ای یک نسخه غیرفعال است، به این معنی که اگر سعی کنید از آن برای تهیه نان یا آبجو استفاده کنید، خوب کار نمی‌کند و احتمالاً برای لذت بردن از آن تلخ است.

مقایسه با انواع دیگر مخمر

سه نوع اصلی مخمر که از آن می آیند S. cerevisiae هستند:

  • مخمر نانوایی. از مخمر نانوایی برای خمیر نان استفاده می شود. مخمر در طول پخت و پز کشته می شود اما طعم خاکی و مخمری به آن می دهد.
  • مخمر ابجو. از مخمر آبجو برای دم کردن آبجو استفاده می شود. سلول های مخمر مرده باقی مانده از فرآیند دم کردن را می توان به عنوان یک مکمل غذایی مصرف کرد، اما طعم آنها بسیار تلخ است.
  • مخمر تغذیه ای. این نسخه به طور خاص برای استفاده به عنوان یک محصول غذایی رشد می کند. سلول های مخمر در طول تولید از بین می روند و این باعث غیرفعال شدن این مخمر می شود. از آن در آشپزی یا به عنوان چاشنی استفاده می شود و طعمی معطر یا umami ارائه می دهد.

انواع مخمر تغذیه ای

برای تولید مخمر تغذیه ای، S. cerevisiae سلول ها برای چند روز در محیطی غنی از قند مانند ملاس رشد می کنند. سپس مخمر با حرارت غیرفعال می شود، برداشت می شود، شسته می شود، خشک می شود، خرد می شود و برای توزیع بسته بندی می شود.

دو نوع مخمر تغذیه ای وجود دارد – غنی نشده و غنی شده:

  • بدون استحکام این نوع هیچ ویتامین یا مواد معدنی اضافه ای ندارد. فقط حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که به طور طبیعی توسط سلول های مخمر هنگام رشد تولید می شوند.
  • مستحکم. این نوع حاوی ویتامین های مصنوعی است که در طول فرآیند تولید برای افزایش محتوای مواد مغذی اضافه می شود. هر گونه ویتامین اضافی در لیست مواد تشکیل دهنده گنجانده شده است.
بیشتر بخوانید
شیر و پوکی استخوان - آیا محصولات لبنی واقعا برای استخوان های شما مفید هستند؟

مخمر مغذی غنی شده رایج ترین نوع است و بیشترین فواید را دارد.

مخمر تغذیه ای به صورت تکه های نازک، گرانول یا پودر فروخته می شود. می توانید آن را در بخش ادویه یا چاشنی در اکثر خواربارفروشی ها یا در سطل های عمده فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی پیدا کنید. رنگ زرد کم رنگی دارد و ممکن است در کیسه، شیکر یا ظرف پلاستیکی بسته بندی شود.

این ماده تقریباً برای هر رژیم غذایی یا سبک غذایی مناسب است. به طور طبیعی سدیم و کالری کمی دارد و بدون چربی، بدون قند، بدون گلوتن و وگان است.

مخمر مغذی یک محصول غذایی وگان با طعم معطر و اومامی است. این در هر دو نوع غنی شده و غیر تقویت شده وجود دارد.

مواد مغذی و فواید مخمر تغذیه ای برای سلامتی

مخمر تغذیه ای منبع عالی پروتئین گیاهی، ویتامین های گروه B و مواد معدنی کمیاب است.

مخمرهای مغذی غنی شده حاوی ویتامین B بیشتری نسبت به انواع غنی شده است، زیرا مقادیر اضافی در طول تولید به آن اضافه می شود.

فقط ۲ قاشق چای خوری (۵ گرم) مخمر مغذی غنی شده حاوی (۲):

  • کالری: ۲۰
  • پروتئین: ۳ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات ها: ۲ گرم
  • قند: ۰ گرم
  • فیبر: ۴٪ از ارزش روزانه (DV)
  • ریبوفلاوین (ویتامین B2): ۲۴۶٪ از DV
  • نیاسین (ویتامین B3): ۱۰۹٪ از DV
  • ویتامین B6: ۲۱۲ درصد از DV
  • فولات (ویتامین B9): ۵۹ درصد از DV
  • ویتامین B12: ۳۱۳ درصد از DV
  • اهن: ۲ درصد از DV
  • پتاسیم: ۲ درصد از DV

مواد مغذی مورد توجه

برخی از مزایای اصلی تغذیه ای مخمر تغذیه ای عبارتند از:

  • پروتئین. مخمر تغذیه ای حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری است که باید از غذا به دست آورید. همچنین منبع پروتئین گیاهی با کیفیت بالا (۲).
  • ویتامین های گروه B مخمر مغذی غنی شده به ویژه سرشار از ویتامین های B از جمله تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3) و B6 و B12 است.۲).
  • مواد معدنی کمیاب اینها شامل روی، سلنیوم، منگنز و مولیبدن هستند که در تنظیم ژن، متابولیسم، رشد و ایمنی نقش دارند.۲، ۳، ۴).
بیشتر بخوانید
18 غذای سالم که هنگام گرسنگی باید بخورید

ارزش غذایی دقیق بین برندها متفاوت است، بنابراین همیشه برچسب ها را بخوانید تا تنوعی را که نیازهای شما را برآورده می کند پیدا کنید.

نسخه های غنی شده را بخرید تا بیشترین فواید سلامتی را داشته باشید، به خصوص اگر از نوچ برای افزودن ویتامین ها و مواد معدنی اضافی به رژیم غذایی خود استفاده می کنید. اگر از مخمر تغذیه ای صرفاً برای طعم آن استفاده می کنید، ممکن است کمتر نگران غنی بودن آن باشید.

مخمر مغذی غنی شده یک منبع گیاهی دوستدار پروتئین، ویتامین های B و مواد معدنی است که از سلامت مطلوب حمایت می کند.

سرشار از ویتامین B12

یکی از بزرگترین نگرانی‌های تغذیه‌ای برای افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند، که تمام محصولات حیوانی را حذف می‌کند، دریافت ویتامین B12 کافی است.۵، ۶).

این ویتامین برای سالم نگه داشتن خون و سلول های عصبی ضروری است. همچنین به ساخت DNA و جلوگیری از کم خونی مگالوبلاستیک کمک می کند، یک بیماری خونی که باعث می شود احساس ضعف و خستگی کنید.۵، ۶).

مطمئن ترین و ثابت ترین منبع ویتامین B12 در رژیم غذایی وگان، مکمل است. با این حال، خوردن غذاهای غنی شده با این ویتامین، مانند مخمرهای مغذی نیز ممکن است کمک کننده باشد.

قابل ذکر است، تنها ۲ قاشق چایخوری مخمر تغذیه ای ۳۱۳ درصد از DV را برای ویتامین B12 تشکیل می دهد.۲).

مخمر مغذی غنی شده یک منبع بسیار غنی از ویتامین B12 است – یک ماده مغذی ضروری که باید سعی کنید به اندازه کافی از آن دریافت کنید، به خصوص اگر از رژیم غذایی وگان پیروی می کنید.

حاوی آنتی اکسیدان های قوی است

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که در صورت مصرف، با مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد مبارزه می کنند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند.۷، ۸).

مطالعات نشان می دهد که مخمر تغذیه ای حاوی آنتی اکسیدان های قوی گلوتاتیون و سلنومتیونین است.۹، ۱۰).

این ترکیبات ممکن است به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و فلزات سنگین کمک کند و به بدن شما کمک کند تا سموم محیطی را از بین ببرد.۱۱، ۱۲).

خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، مانند مخمرهای مغذی، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن، از جمله(۱۳):

  • بیماری قلبی
  • سرطان
  • دژنراسیون ماکولا

مخمر تغذیه ای حاوی آنتی اکسیدان های گلوتاتیون و سلنومتیونین است که ممکن است بدن شما را از بیماری های مزمن محافظت کند.

ممکن است سلامت ایمنی را تقویت کند

مخمر تغذیه ای حاوی دو کربوهیدرات اصلی است: آلفا مانان و بتا گلوکان.

بیشتر بخوانید
فواید ذرت شیرین: هر آنچه که باید بدانید

مطالعات حیوانی نشان می دهد که این کربوهیدرات ها دارای مزایای ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند که ممکن است بدن شما را از عفونت ها محافظت کند.۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷).

به طور خاص، بتا گلوکان ممکن است با فعال کردن سلول های ایمنی و هدف قرار دادن میکروبیوم روده برای حمایت از ایمنی و سلامت کلی کار کند.۱۸، ۱۹).

با این حال، تحقیقات انسانی ضروری است.

مخمر تغذیه ای حاوی کربوهیدرات آلفا مانان و بتا گلوکان است که مطالعات نشان می دهد ممکن است ایمنی را تقویت کند.

ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند

بتا گلوکان موجود در مخمر تغذیه ای نیز ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند.

در یک مطالعه ۸ هفته ای، مردان مبتلا به کلسترول بالا که روزانه ۱۵ گرم بتا گلوکان مشتق از مخمر مصرف می کردند، سطح کلسترول کل خود را تا ۶ درصد کاهش دادند.۲۰).

بتا گلوکان در مواد غذایی دیگر مانند جو و جو یافت می شود.

تحقیقات گسترده نشان می دهد که بتا گلوکان موجود در جو دوسر می تواند به طور قابل توجهی سطح کلسترول را کاهش دهد، که سطوح بالای آن یک عامل خطر برای بیماری قلبی است.۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴).

اگرچه ساختار شیمیایی بتا گلوکان در جو دوسر کمی با ساختار این کربوهیدرات در مخمر متفاوت است، تحقیقات قدیمی نشان می دهد که آنها اثرات مشابهی در کاهش کلسترول دارند.۲۵).

با این حال، مطالعات خاصی در مورد مخمر تغذیه ای وجود ندارد.

بتا گلوکان موجود در مخمر تغذیه ای ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند، که ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد.

نحوه استفاده از مخمر تغذیه ای

شما باید مخمر تغذیه ای را در مکانی خنک و تاریک نگه دارید تا محتوای ویتامین آن حفظ شود. علاوه بر این، در ظرف را محکم ببندید تا رطوبت از بین نرود. اگر به درستی ذخیره شود، می تواند تا ۲ سال دوام بیاورد.

در اینجا چند مورد استفاده از nooch آورده شده است:

  • به عنوان چاشنی برای ذرت بو داده، پاستا، سالاد یا غذاهای پخته شده
  • به عنوان طعم اومامی در سوپ، خورش یا فلفل قرمز
  • به عنوان طعمی خوش طعم و پنیری در سس های گیاهی
  • به عنوان غلیظ کننده سوپ و سس
  • به عنوان یک عنصر در اسموتی ها
  • به عنوان یک افزودنی غذای حیوانات خانگی
بیشتر بخوانید
اسکایر یا ماست ایسلندی با چندین مزیت سلامتی

اندازه مصرف مخمر تغذیه ای به دستور غذا بستگی دارد، اما معمولاً از ۲ تا ۴ قاشق چایخوری (۵ تا ۱۰ گرم) استفاده می کنید.

مخمر تغذیه ای در صورت نگهداری مناسب تا ۲ سال در انبار ماندگار است. می توانید آن را به بسیاری از غذاها اضافه کنید تا طعم آجیلی، پنیری یا خوش طعمی داشته باشد و همچنین محتوای ویتامین و مواد معدنی بیشتری داشته باشد.

عوارض جانبی و ایمنی

استفاده از مخمر تغذیه ای در حد اعتدال، به طور معمول تا چند قاشق غذاخوری (۱۰ تا ۳۰ گرم) در روز بی خطر است.

به مقادیر نسبتاً زیادی مخمر مغذی نیاز دارد تا از سطوح بالای دریافتی قابل تحمل (UL) برای ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف آن فراتر رود.

با این حال، مطالعات نشان می دهد که هر کسی که به مخمر حساسیت دارد باید از آن اجتناب کند (۲۶، ۲۷).

کسانی که در متابولیسم اسید فولیک مشکل دارند، مانند افرادی که دارای جهش ژن MTHFR هستند، باید برچسب ها را به دقت مطالعه کنند و ممکن است بخواهند مخمر مغذی غنی نشده را انتخاب کنند.۲۸).

مخمر تغذیه ای تا حد زیادی بی خطر در نظر گرفته می شود، اگرچه برخی از افراد ممکن است آلرژی داشته باشند. کسانی که دارای یک جهش ژنی خاص هستند ممکن است نیاز به خرید نسخه های تقویت نشده داشته باشند.

خلاصه

مخمر تغذیه ای یک محصول غذایی گیاهی بسیار مغذی است که فواید بالقوه زیادی برای سلامتی دارد.

با استفاده از آن می توانید به راحتی پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های اضافی را به وعده های غذایی اضافه کنید. معمولاً به عنوان طعم دهنده سس پنیر وگان و همچنین رویه سوپ و سالاد استفاده می شود.

مطالعات نشان می دهد که مخمر تغذیه ای ممکن است به کاهش کلسترول و حمایت از ایمنی کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

فقط یک چیز

امروز این را امتحان کنید: با استفاده از آن به عنوان چاشنی، از طعم و فواید تغذیه‌ای مخمر استفاده کنید. آن را روی سالادهای سبز مخلوط، سوپ ها یا غذاهای گرم پاستا مانند رشته فرنگی پستو یا اسپاگتی با سس مارینارا بپاشید.

Source link