پخت آن در خانه نیز آسان است و در اکثر رستوران ها موجود است. غذاهای مرغ را می توان تقریباً در هر منویی یافت، صرف نظر از نوع غذاهایی که می خورید.

اما ممکن است از خود بپرسید که مرغ در بشقاب شما دقیقاً چه مقدار کالری دارد.

مرغ در برش های زیادی از جمله سینه، ران، بال و ران موجود است. هر برش حاوی تعداد متفاوتی کالری و نسبت متفاوتی از پروتئین به چربی است.

مرغ چقدر کالری دارد؟  سینه، ران، بال و دیگران

در اینجا کالری شماری برای محبوب ترین برش های مرغ آورده شده است.

سینه مرغ: ۲۸۴ کالری

سینه مرغ یکی از محبوب ترین تکه های مرغ است. سرشار از پروتئین و کم چربی است و برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، گزینه ای عالی است.

یک سینه مرغ پخته شده بدون استخوان و بدون پوست (۱۷۲ گرم) دارای تجزیه غذایی زیر است (۱):

  • کالری: ۲۸۴
  • پروتئین: ۵۳.۴ گرم
  • کربوهیدرات ها: ۰ گرم
  • ضخامت: ۶.۲ گرم

یک وعده ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) سینه مرغ ۱۶۵ کالری، ۳۱ گرم پروتئین و ۳.۶ گرم چربی دارد (۱).

این بدان معناست که تقریباً ۸۰ درصد کالری سینه مرغ از پروتئین و ۲۰ درصد از چربی تأمین می شود.

توجه داشته باشید که این مقادیر مربوط به سینه های مرغ ساده بدون مواد افزودنی است. هنگامی که شروع به پختن آن در روغن یا اضافه کردن ماریناد یا سس می کنید، کل کالری، کربوهیدرات و چربی را افزایش می دهید.

خلاصه

سینه مرغ منبع پروتئین کم چرب است که کربوهیدرات ندارد. یک سینه مرغ ۲۸۴ کالری یا ۱۶۵ کالری در هر ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) دارد. حدود ۸۰ درصد کالری از پروتئین و ۲۰ درصد از چربی است.

ران مرغ: ۱۰۹ کالری

ران مرغ به دلیل داشتن چربی بالاتر کمی لطیف تر و خوش طعم تر از سینه مرغ است.

بیشتر بخوانید
پنیر لبنه چیست؟ "و چگونه آن را انجام دهیم."

یک پای مرغ بدون استخوان پخته شده (۵۲ گرم) حاوی (۲):

  • کالری: ۱۰۹
  • پروتئین: ۱۳.۵ گرم
  • کربوهیدرات ها: ۰ گرم
  • ضخامت: ۵.۷ گرم

یک وعده ۳.۵ اونسی (۱۰۰ گرمی) ران مرغ ۲۰۹ کالری، ۲۶ گرم پروتئین و ۱۰.۹ گرم چربی دارد (۲).

بنابراین، ۵۳ درصد از کالری از پروتئین، در حالی که ۴۷ درصد از چربی است.

پاهای مرغ اغلب ارزان تر از سینه مرغ هستند و برای هر کسی که بودجه کمی دارد انتخاب خوبی است.

خلاصه

یک پای مرغ حاوی ۱۰۹ کالری یا ۲۰۹ کالری در هر ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) است. حاوی ۵۳ درصد پروتئین و ۴۷ درصد چربی است.

بال مرغ: ۴۳ کالری

وقتی به تکه های مرغ سالم فکر می کنید، احتمالاً بال مرغ به ذهنتان خطور نمی کند.

با این حال، تا زمانی که آنها با نان یا سس پوشانده نشده و سرخ شده باشند، به راحتی می توانند در یک رژیم غذایی سالم قرار بگیرند.

یک بال مرغ بدون پوست و استخوان (۲۱ گرم) حاوی (۳):

  • کالری: ۴۲.۶
  • پروتئین: ۶.۴ گرم
  • کربوهیدرات ها: ۰ گرم
  • ضخامت: ۱.۷ گرم

در هر وعده ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم)، بال مرغ ۲۰۳ کالری، ۳۰.۵ گرم پروتئین و ۸.۱ گرم چربی را تامین می کند.۳).

بیشتر بخوانید
کینوا چیست؟ خواص، حقایق تغذیه و فواید سلامتی

این بدان معناست که ۶۴ درصد کالری از پروتئین و ۳۶ درصد از چربی تامین می شود.

خلاصه

یک بال مرغ ۴۳ کالری یا ۲۰۳ کالری در هر ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) دارد. حاوی ۶۴ درصد پروتئین و ۳۶ درصد چربی است.

ران مرغ: ۷۶ کالری

پای مرغ از دو قسمت تشکیل شده است – ساق و چوب طبل. ران قسمت پایینی ساق پا است.

یک پای مرغ بدون پوست و استخوان (۴۴ گرم) حاوی (۴):

  • کالری: ۷۶
  • پروتئین: ۱۲.۴ گرم
  • کربوهیدرات ها: ۰ گرم
  • ضخامت: ۲.۵ گرم

در هر وعده ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم)، ران مرغ ۱۷۲ کالری، ۲۸.۳ گرم پروتئین و ۵.۷ گرم چربی دارد.۴).

از نظر شمارش کالری، حدود ۷۰ درصد از پروتئین و ۳۰ درصد از چربی تأمین می شود.

خلاصه

یک پای مرغ ۷۶ کالری یا ۱۷۲ کالری در هر ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) دارد. حاوی ۷۰ درصد پروتئین و ۳۰ درصد چربی است.

تکه های دیگر مرغ

در حالی که سینه‌ها، ران‌ها، بال‌ها و ران‌ها محبوب‌ترین برش‌های مرغ هستند، چندین قطعه دیگر برای انتخاب وجود دارد.

در اینجا کالری چند تکه مرغ دیگر آمده است (۵، ۶، ۷، ۸):

  • فیله مرغ: ۲۶۳ کالری در هر ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم)
  • گوشت تیره: ۱۲۵ کالری در هر ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم)
  • گوشت سبک: ۱۱۴ کالری در هر ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم)

خلاصه

تعداد کالری در تکه های مختلف مرغ متفاوت است. گوشت بدون چربی کمترین کالری را دارد در حالی که مرغ بیشترین کالری را دارد.

پوست مرغ کالری اضافه می کند

در حالی که یک سینه مرغ بدون پوست حاوی ۲۸۴ کالری با ۸۰ درصد پروتئین و ۲۰ درصد چربی است، این اعداد با اضافه کردن پوست به طرز چشمگیری تغییر می کنند.۱).

بیشتر بخوانید
زردآلو فواید سلامتی، ارزش غذایی و دستور العمل ها

یک عدد سینه مرغ پخته شده بدون استخوان با پوست (۱۹۶ گرم) حاوی (۹):

  • کالری: ۳۸۶
  • پروتئین: ۵۸.۴ گرم
  • ضخامت: ۱۵.۲ گرم

در سینه مرغی که با پوست صورت می گیرد، ۵۰ درصد کالری از پروتئین و ۵۰ درصد از چربی تامین می شود. به علاوه، خوردن پوست نزدیک به ۱۰۰ کالری اضافه می کند.۹).

به طور مشابه، یک بال مرغ با پوست (۳۴ گرم) ۹۹ کالری دارد، در حالی که بال بدون پوست (۲۱ گرم) ۴۲ کالری دارد. بنابراین، ۶۰ درصد کالری بال‌های مرغ از چربی ناشی می‌شود، در حالی که این میزان در بال‌های بدون پوست ۳۶ درصد است.۳، ۱۰).

بنابراین اگر مراقب وزن یا مصرف چربی خود هستید، مرغ خود را بدون پوست بخورید تا کالری و چربی به حداقل برسد.

خلاصه

خوردن مرغ با پوست مقدار قابل توجهی کالری و چربی اضافه می کند. برای کاهش کالری قبل از غذا پوست را بردارید.

نحوه پختن مرغ اهمیت دارد

خود مرغ نسبت به سایر گوشت ها کالری و چربی نسبتا کمی دارد. اما هنگامی که شروع به اضافه کردن روغن، سس، خمیر و نان می‌کنید، کالری می‌تواند اضافه شود.

به عنوان مثال، یک پای مرغ بدون استخوان پخته شده (۵۲ گرم) حاوی ۱۰۹ کالری و ۵.۷ گرم چربی است (۲).

اما همان پای مرغ سرخ شده در خمیر حاوی ۱۴۴ کالری و ۸.۶ گرم چربی است. یک پای مرغ سرخ شده در پوشش آرد حاوی حتی بیشتر – ۱۶۲ کالری و ۹.۳ گرم چربی است.۱۱، ۱۲).

بیشتر بخوانید
سیب آبی یا میوه زنگوله ای مشخصات تغذیه، مزایای سلامتی

به طور مشابه، یک بال مرغ بدون استخوان و بدون پوست (۲۱ گرم) دارای ۴۳ کالری و ۱.۷ گرم چربی است (۳).

با این حال، یک بال مرغ که در سس باربیکیو لعاب داده شده است، ۶۱ کالری و ۳.۷ گرم چربی دارد. این با یک بال کتک خورده قابل مقایسه است که ۶۱ کالری و ۴.۲ گرم چربی دارد.۱۳، ۱۴).

بنابراین، روش‌های آشپزی که چربی کمی اضافه می‌کنند، مانند پختن غیرقانونی، پخت، کباب کردن، و بخارپز کردن، بهترین گزینه برای پایین نگه داشتن کالری شماری شما هستند.

خلاصه

روش‌های پخت و پز مانند نان و پوشاندن گوشت در سس می‌تواند بیش از چند کالری به مرغ سالم شما اضافه کند. برای یک گزینه کم کالری، به مرغ سوخاری یا سوخاری بچسبید.

ردیف پایین، مرغ چقدر کالری دارد؟

مرغ یک گوشت محبوب است و بیشتر تکه‌های گوشتی کم کالری و چربی هستند و در عین حال پروتئین کافی دارند.

در اینجا شمارش کالری رایج ترین تکه های مرغ بدون استخوان و بدون پوست در هر وعده ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) آورده شده است:

  • سینه مرغ: ۱۶۵ کالری
  • پای مرغ: ۲۰۹ کالری
  • بال جوجه: ۲۰۳ کالری
  • پای مرغ: ۱۷۲ کالری

توجه داشته باشید که خوردن پوست یا استفاده از روش های آشپزی ناسالم باعث افزایش کالری می شود.

healthline