مقایسه نقصان کالری متناوب و پیوسته در کاهش وزن

مقایسه نقصان کالری متناوب و پیوسته در کاهش وزن

جدیدترین مطالعات در مورد محدودیت یا نقصان کالری متناوب (روزداری متناوب با نقصان کالری) در مقایسه با رژیم معمولی و با رژیم کاهش وزن (نقصان کالری پیوسته) چه دیده اند؟

چاقی

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، تقریباً ۲ میلیارد بزرگسال دارای اضافه وزن و بیش از ۶۰۰ میلیون نفر چاق هستند. شاخص توده بدنی(BMI) بالا با افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی ، دیابت و سرطان همراه است.

نقصان کالری پیوسته

نقصان کالری پیوسته یا محدودیت انرژی مداوم معمولترین استراتژی رژیم غذایی برای کاهش وزن است که در واقع محدود کردن میزان مصرف کالری ۱۵ تا ۳۰٪ کمتر از نیاز بدن است.

روزه داری متناوب

اخیراً ، روزه داری متناوب محبوبیت قابل توجهی درکاهش وزن کسب کرده است. روزه داری متناوب چندین رویکرد رژیمی با دوره های متناوب روزه داری یعنی مصرف بسیار کم یا صفر کالری و دوره های مصرف کالری طبیعی یا زیاد است.

نقصان کالری متناوب

در واقع زیر دسته روزه داری متناوب است که در آن نقصان کالری نیز وجود دارد. نقصان کالری متناوب نیز رویکردهای متفاوتی دارد.

مطالعات در حیوان، محدودیت کالری اثرات مثبتی بر بقای وابسته به سن و کاهش بیماری‌های مزمن متعدد از جمله خطر ابتلا به سرطان نشان داده است ، اما نقش نقصان کالری متناوب کمتر بررسی شده است.

مطالعات نشان داده اند که نقصان کالری متناوب در کاهش وزن بدن در مقایسه با رژیم معمول مؤثر اند.

اما تفاوت های کمی در مقایسه با نقصان کالری پیوسته دارند. اگرچه این مطالعات معمولا کوتاه مدت (مدت زمان تا ۱۲ هفته) بوده اند.

اما در یک متاآنالیز خیلی جدید، روی هفده کارآزمائی بالینی، نشان داده شد، روزه داری متناوب در مقایسه با یک رژیم غذایی معمول باعث کاهش بیشتری در وزن بدن (میانگین اختلاف ۴.۸۳ کیلوگرم) ، دور کمر (۱.۷۳ سانتی متر) ، چربی (۲.۵۴ کیلوگرم) ، تری گلیسرید، فشار خون سیستولیک می شود. (در بیش از ۱۲ هفته)

اما نقصان کالری پیوسته و نقصان کالری متناوب (روزه داری متناوب) اثر مشابهی بر وزن بدن و چربی دارد.

نتیجه گیری:

روزه داری متناوب به هدف کاهش وزن خیلی اثر خاصی و مزیتی نسبت به رژیم های معمولی ندارد، بعلاوه مداخلات سبک زندگی از جمله  رژیم غذایی و ورزش، از آنجا که باعث حفظ توده عضلانی می شوند، در مداخلات کاهش وزن باید توصیه شود، چرا که نتایج بهتری را به دنبال خواهند داشت.

منبع:

Schwingshackl L, Zähringer J, Nitschke K, Torbahn G, Lohner S, Kühn T, Fontana L, Veronese N, Schmucker C, Meerpohl JJ. Impact of intermittent energy restriction on anthropometric outcomes and intermediate disease markers in patients with overweight and obesity: systematic review and meta-analyses. Critical Reviews in Food Science and Nutrition. 2020 Apr 30:1-2.

در صورتیکه دوست دارید بیشتر در مورد روزه داری متناوب بخوانید، کلیک کنید.

روزه داری متناوب
روزه داری متناوب

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه به شیوه‌ای متفاوت ارائه می‌شود. لطفاً جهت اطلاع از چگونگی و شرایط رژیم آنلاین، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.

ثبت نام

همین حالا جهت دریافت رژیم آنلاین ثبت نام کنید.

جهت تکمیل پرسشنامه رژیم آنلاین کلیک کنید.
ثبت نام