مقدار مناسب کاهش کربوهیدرات در رژیم لوکرب

مقدار مناسب کاهش کربوهیدرات در رژیم لوکرب

رژیم های کم کربوهیدرات در مدیریت چاقی ، دیابت ، و بیماریهای قلبی عروقی در حال استفاده اند.

 با این حال ، کارآزمایی های تصادفی کنترل شده، نتایج متناقضی در مورد تأثیر آنها بر کاهش وزن ، کنترل قند خون و پروفایل لیپیدهای سرم نشان داده اند والبته اثرات مثبت دیده شده نیز، عمدتاً در مطالعات کوتاه مدت مشاهده شده است.

بنابراین سازمان ایمنی غذای اتحادیه اروپا (EFSA)، نتیجه گرفته است که شواهد علمی کافی برای دفاع از رژیم های کم کربوهیدرات وجود ندارد و بنابراین محدوده مصرف کربوهیدرات را بین ۴۵ تا ۶۰ درصد از کل انرژی و دریافت فیبر روزانه حداقل ۲۵ گرم توصیه می کند.

تعریف:

رژیم های غذایی کم کربوهیدرات یعنی زمانی که دریافت کربوهیدرات کمتر از ۴۵ درصد کل کالری روزانه باشد.

بنابراین در مطالعات نیز ، میزان دریافت کربوهیدرات بسیار متفاوت بوده است.

درجات مختلف محدودیت کربوهیدرات ممکن است منجر به اثرات متابولیکی مختلف شود.

به عنوان مثال ، دریافت بیش از ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز از بروز کتوز جلوگیری می کند اما دریافت  کمتر از ۵۰ گرم منجر به کتوزدر رژیم کتوژنیک و تغییرات متابولیک ناشی از آن مثل از دست دادن اشتها  یا عوارض جانبی در طولانی مدت مانند سنگ کلیه شود.

در یک بررسی رژیم کتوژنیک با کربوهیدرات ۹ درصد  با یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات غیر کتوژنیک (۴۲ درصد کربوهیدرات) مقایسه شد نتایج نشان داد کربوهیدرات پایین تر و شروع کتوز یک مزیت متابولیک نسبت به رژیم غذایی کم کربوهیدرات ندارد (۱).

در مقابل ، در مطالعه ای دیگر رژیم کتوژنیک با کربوهیدرات ۱۴ درصد، باعث کاهش وزن بیشتر و کنترل قند خون بهتری نسبت به یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات غیر کتوژنیک (۴۱ درصد کربوهیدرات) شد (۲).

در بررسی دیگر روی سه رژیم حاوی ۵ ٪ ، ۱۵ ٪ و ۲۵ ٪ کربوهیدرات در مقایسه با رژیم معمولی، این رژیم‌ها همه  باعث کاهش معنی داری در وزن بدن و تری‌گلیسرید شدند ، در حالی که کلسترول تام ، LDL و HDL پس از ۱۲ هفته افزایش یافت (۳).

بنابراین برای یافتن اثر این رژیمها یک بررسی جامع در سال جاری روی ۳۷ کارآزمایی انجام شد و رژیمهای کم کربوهیدارت به سه دسته تقسیم و مقایسه شدند:

۱- رژیم غذایی کم کربوهیدارت متوسط ​​(۴۵-۴۰ درصد)

 ۲- رژیم های غذایی کم کربوهیدارت (۳۰-۴۰ درصد)

۳- رژیم غذایی بسیار کم  کربوهیدرات (۳۰-۳ درصد).

نتایج نشان داد، به طور کلی، رژیم غذایی کم کربوهیدارت منجر به کاهش وزن ، کاهش فشار خون دیاستولیک فشار خون ،  افزایش کلسترول تام و HDL ، بدون تفاوت معنی داری بین سه گروه شد.

غلظت بالاتر LDL  با رژیم های کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم های با کربوهیدرات متوسط ​​ دیده شد.

کاهش در غلظت تری‌گلیسیرید با رژیم های کم و بسیار کم کربوهیدرات بیشتر بود.

 جایگزینی کربوهیدرات توسط اسیدهای چرب اشباع ، غلظت کلسترول ، LDL و HDL را افزایش داد (۴).

نتیجه گیری:

علیرغم درجه محدودیت کربوهیدرات تنها LDL و تری‌گلیسیرید ، در این رژیمها متفاوت بود. لذا درجه بالاتری از محدودیت کربوهیدرات مزایای سلامتی دیگری روی فاکتورهای خطر بیماریهای قلبی عروقی ندارد. البته تأثیرات احتمالی کمبود مواد مغذی هنگام دنبال محدودیت شدید کربوهیدرات هم باید در نظر گرفته شود.

منابع:

  1. Johnston, C.S.; Tjonn, S.L.; Swan, P.D.; White, A.; Hutchins, H.; Sears, B. Ketogenic low-carbohydrate diets have no metabolic advantage over nonketogenic low-carbohydrate diets. Am. J. Clin. Nutr. 2006, 83, 1055–۱۰۶۱.

  2. Saslow, L.R.; Kim, S.; Daubenmier, J.J.; Moskowitz, J.T.; Phinney, S.D.; Goldman, V.; Murphy, E.J.; Cox, R.M.; Moran, P.; Hecht, F.M. A randomized pilot trial of a moderate carbohydrate diet compared to a very low carbohydrate diet in overweight or obese individuals with type 2 diabetes mellitus or prediabetes. PLoS ONE 2014, 9, e91027

  3. Harvey, C.J.D.C.; Schofield, G.M.; Zinn, C.; Thornley, S.J.; Crofts, C.; Merien, F.L.R. Low-carbohydrate diets differing in carbohydrate restriction improve cardiometabolic and anthropometric markers in healthy adults: A randomised clinical trial. Peerj 2019, 7.

  4. Fechner E, Smeets ET, Schrauwen P, Mensink RP. The Effects of Different Degrees of Carbohydrate Restriction and Carbohydrate Replacement on Cardiometabolic Risk Markers in Humans—A Systematic Review and Meta-Analysis. Nutrients. 2020 Apr;12(4):991.

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه به شیوه‌ای متفاوت ارائه می‌شود. لطفاً جهت اطلاع از چگونگی و شرایط رژیم آنلاین، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.

ثبت نام

همین حالا جهت دریافت رژیم آنلاین ثبت نام کنید.

جهت تکمیل پرسشنامه رژیم آنلاین کلیک کنید.
ثبت نام