آمبولی ریه معمولا وجود دارد باعث توسط یک لخته خون – همچنین به عنوان ترومبوس شناخته می شود – که در رگ خونی شکل می گیرد، می شکند و به ریه ها می رود. این لخته ها اغلب در قسمت پایین بدن و در نتیجه بیماری به نام ترومبوز ورید عمقی (DVT) منشاء می گیرند.

در حالی که لخته شدن خون دلایل زیادی دارد، عادات سبک زندگی شما ممکن است نقش داشته باشد. ممکن است تعجب کنید که آیا غذاهایی که می خورید می توانند به آمبولی ریه کمک کنند یا به پیشگیری از آن کمک کنند.

این مقاله تمام آنچه را که باید در مورد رژیم غذایی و نقش آن در آمبولی ریه بدانید را به شما می گوید.

ملاحظات رژیم غذایی برای آمبولی ریه

آیا رژیم غذایی می تواند باعث آمبولی ریه شود؟

آمبولی ریه معمولاً توسط DVT ایجاد می‌شود، که زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون در یک ورید عمیق ایجاد می‌شود – معمولاً در ساق پا یا ران‌ها – و به سمت ریه‌ها حرکت می‌کند و در نتیجه یک شریان ریوی مسدود می‌شود.

حباب‌های هوا، تومورها و سایر زباله‌ها نیز ممکن است شریان‌های ریوی را مسدود کنند، اگرچه این علل کمتر رایج هستند.

عوامل خطر برای DVT ممکن است عبارتند از:

  • عدم تحرک بدنی، به ویژه بی حرکت بودن برای دوره های بسیار طولانی یکباره
  • سن بالاتر
  • بارداری و زایمان
  • بیماری های قلبی یا ریوی
  • ژنتیک
  • برخی داروها مانند قرص های ضد بارداری
  • شکستگی لگن یا پا
  • جراحت یا عمل جراحی از رگ ها
  • برخی از سرطان ها
  • بیماری التهابی روده
  • اختلالات غدد درون ریز مانند دیابت و سندرم تخمدان پلی کیستیک

تا به امروز، تحقیقات کمی وجود دارد که نشان دهد رژیم غذایی در ایجاد آمبولی ریوی یا لخته شدن خون نقش دارد – اگرچه شرایط خاصی که ممکن است با رژیم غذایی مرتبط باشد، مانند بیماری قلبی، با افزایش خطر مرتبط است.

در یک مطالعه ۲۰۲۰محققان افراد دارای استعداد ژنتیکی برای ترومبوآمبولی وریدی (لخته شدن خون که می تواند منجر به DVT یا آمبولی ریوی شود) را ارزیابی کردند.

بیشتر بخوانید
تعداد تنفس طبیعی بر اساس سن شما چقدر است؟

آنها دریافتند که داشتن شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از ۲۵ با ۴۵ درصد کمتر خطر لخته شدن خون در مقایسه با داشتن BMI 30 یا بیشتر مرتبط است.

علاوه بر این، آنهایی که ۱ تا ۳ بار در هفته ورزش می کردند، دچار یک ۲۸ درصد کاهش خطر در مقایسه با کسانی که اصلا ورزش نمی کردند. جالب اینجاست که نویسندگان دریافتند رژیم غذایی با افزایش خطر لخته شدن خون مرتبط نیست.

اگرچه به نظر نمی رسد رژیم غذایی نقش مستقیمی داشته باشد، اما فعالیت بدنی کافی این نقش را ایفا می کند.

به علاوه، خوردن یک رژیم غذایی سالم با غذاهای فوق فرآوری شده کم مرتبط است با کاهش وزن بدن، که ممکن است به کاهش خطر لخته شدن خون و DVT کمک کند.

آیا غذاهای خاص خطر آمبولی ریه را کاهش می دهند؟

برخی از داده ها نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها ممکن است احتمال لخته شدن خون را کاهش دهد، که بنابراین می تواند از آمبولی ریه جلوگیری کند.

برای مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ از جمله ۸۱۵۰۷ نفر دریافتند که رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان منجر به کاهش قابل توجهی در خطر ابتلا به لخته شدن خون می شود. این اثر به ویژه در افرادی که سابقه مصرف محصولات تنباکو را داشتند مشهود بود.

علاوه بر این، مصرف بیشتر سبزیجات و میوه با خطر کمتر آمبولی ریه مرتبط بود، در حالی که مصرف شراب با خطر کمتر DVT مرتبط بود.

این غذاها همگی سرشار از آنتی اکسیدان هستند که ترکیباتی هستند که به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند.

مطالعه سال ۲۰۲۱ همچنین ارتباط بین مصرف سرخ کرده و خطر بیشتر آمبولی ریه را نشان داد.

اگرچه نویسندگان تحقیقات بیشتری را تشویق می‌کنند، اما نشان می‌دهند که رژیم غذایی سرشار از نمک و چربی – به ویژه چربی ترانس – ممکن است در ایجاد آمبولی ریه نقش داشته باشد.

بررسی ۲۰۲۰ دریافتند که یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها، مانند رژیم مدیترانه ای، ممکن است اثرات ضد التهابی، ضد ترومبوتیک و ضد پلاکتی داشته باشد که ممکن است باعث کاهش تجمع پلاک در رگ های خونی شود.

بیشتر بخوانید
هموپتیزی. اطلاعات پزشکی در مورد هموپتیزی

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها عبارتند از میوه ها، سبزیجات، روغن زیتون، مغزها، دانه ها، ماهی، کاکائو و شراب قرمز.

با این حال، محققان به وضوح نشان می دهند که هیچ غذا یا ماده مغذی نشان داده نشده است که به طور جداگانه خطر لخته شدن خون را کاهش دهد و به آزمایشات بالینی انسانی با کیفیت بالاتر نیاز است.

در حال حاضر، به نظر می رسد که یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ممکن است نقش جزئی در کاهش خطر لخته شدن خون داشته باشد، اما نمی توان آن را به عنوان یک روش پیشگیری یا درمان توصیه کرد.

نکاتی در سبک زندگی برای جلوگیری از آمبولی ریه

علاوه بر مصرف یک رژیم غذایی مغذی، وجود دارد سایر عادات سبک زندگی که ممکن است خطر شما را کاهش دهد آمبولی ریه، از جمله:

  • فعالیت بدنی: فعالیت بدنی به افزایش جریان خون در اندام های تحتانی کمک می کند و می تواند به شما در حفظ وزن متوسط ​​کمک کند.
  • حفظ وزن متوسط: وزن اضافی ممکن است به اندام تحتانی شما فشار وارد کند و خطر DVT و آمبولی ریه را افزایش دهد.
  • اجتناب از نشستن طولانی مدت: نشستن طولانی مدت، مانند کار کردن پشت میز یا نشستن در هواپیما، می تواند خطر ابتلا به DVT را افزایش دهد. در حالت ایده آل، سعی کنید هر ساعت یا بیشتر از جای خود بلند شوید و پاهای خود را اغلب تکان دهید. می توانید با انجام پمپ های مچ پا (به طور متناوب پای خود را از بدن خود و سپس به سمت ساق پا قرار دهید) گردش خون در پاهای خود را در حالت نشسته افزایش دهید.
  • ترک سیگار: سیگار خطر لخته شدن خون، DVT و آمبولی ریه را افزایش می دهد.
  • هیدراته ماندن: نوشیدن آب کافی به جریان خون سالم کمک می کند و ممکن است خطر ابتلا به DVT را کاهش دهد.
  • پوشیدن جوراب فشاری: جوراب های فشاری به افزایش جریان خون در اندام تحتانی شما کمک می کنند. اگر در معرض خطر DVT هستید، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است توصیه کند که آنها را در خانه و/یا در حین فعالیت بدنی بپوشید.
بیشتر بخوانید
18 علت احتمالی خونریزی گلو و زمان مراجعه به پزشک

اگر در معرض خطر ابتلا به DVT یا آمبولی ریه هستید یا در گذشته آن را تجربه کرده اید، همکاری نزدیک با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مهم است. آنها ممکن است درمان های اضافی مانند دارو را برای کمک به کاهش خطر توصیه کنند.

سوالات متداول

در اینجا سؤالاتی وجود دارد که مردم معمولاً در مورد آمبولی ریه و رژیم غذایی می پرسند.

اگر لخته خون دارید از چه غذاهایی اجتناب کنید؟

در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه هیچ غذایی باعث لخته شدن خون می شود وجود ندارد. با این حال، بهتر است مصرف غذاهای فوق فرآوری شده پر کالری، چربی، قند و نمک را محدود کنید، زیرا این غذاها می توانند خطر بیماری قلبی و افزایش وزن را افزایش دهند.

اگر لخته خون دارید، مهم است که درباره تغییراتی که می خواهید در رژیم غذایی خود ایجاد کنید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. برخی از غذاها ممکن است با داروهایی که تجویز می کنند تداخل داشته باشند.

چه غذاهایی به لخته شدن خون کمک می کند؟

برخی تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ممکن است خطر ابتلا به لخته شدن خون را کاهش دهد. غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان عبارتند از میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها، روغن زیتون، کاکائو و شراب قرمز.

مجدداً، مطمئن شوید که هرگونه تغییر رژیم غذایی را با یک متخصص پزشکی پاک کنید تا از تداخلات دارویی احتمالی جلوگیری شود.

چگونه آمبولی ریه را به طور طبیعی حل می کنیم؟

شما نباید سعی کنید به تنهایی آمبولی ریه را برطرف کنید.

اگر فکر می کنید آمبولی ریه را تجربه می کنید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید – ممکن است کشنده باشد.

خلاصه

آمبولی ریه یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که اغلب در نتیجه لخته شدن خون به دلیل DVT ایجاد می شود.

برخی از مطالعات نقش رژیم غذایی را در DVT و آمبولی ریه ارزیابی کرده‌اند و دریافته‌اند که اگرچه رژیم غذایی به تنهایی به عنوان یک عامل خطر شناخته نمی‌شود، اما ممکن است بر سایر عوامل مؤثر مانند اضافه وزن و چاقی تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید
ده درمان خانگی برونشیت

رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ممکن است مفید باشد، اما در حال حاضر به عنوان پیشگیری یا درمان توصیه نمی شود.

هیچ غذای خاصی برای کاهش یا ایجاد لخته خون، DVT یا آمبولی ریوی شناخته شده نیست. عواملی که ممکن است خطر شما را افزایش دهند عبارتند از عدم تحرک بدنی، جراحی یا جراحات، و سیگار کشیدن.

بهتر است روی حفظ یک سبک زندگی کامل و سالم تمرکز کنید، که ممکن است به جلوگیری از آمبولی ریه کمک کند. اگر در معرض خطر هستید یا اگر سؤال یا نگرانی دارید، حتماً با یک متخصص مراقبت های بهداشتی کار کنید.

یادداشتی در مورد تبعیض وزن

اگرچه مطالعات اغلب نشان می‌دهند که چاقی یک عامل خطر برای برخی بیماری‌ها، از جمله آمبولی ریه است، اما ممکن است این نقش را در نظر نگیرد. انگ وزن و تبعیض در سلامت بازی می کند.

تبعیض وزن در مراقبت های بهداشتی می تواند مانع از مراجعه افراد با وزن بالا به مراقبت های پزشکی شود – و کسانی که این کار را انجام می دهند ممکن است تشخیص یا درمان دقیقی دریافت نکنند، زیرا پزشکان ممکن است نگرانی های سلامتی خود را صرفاً به وزن آنها نسبت دهند.

در نتیجه، هر وضعیت سلامتی که ممکن است یک فرد داشته باشد ممکن است تا زمانی که تشخیص داده شود، پیشرفته تر شود.

در همین حال، تجارب انگ وزن در زندگی روزمره، حتی خارج از محیط های پزشکی، مرتبط هستند با پیامدهای منفی سلامت روانی و جسمی.

همه سزاوار مراقبت های پزشکی مناسب و دلسوزانه هستند. اگر به یافتن متخصصان مراقبت های بهداشتی که شامل وزن هستند علاقه مند هستید، ممکن است بخواهید کار این متخصصین را دنبال کنید. انجمن تنوع اندازه و سلامت، که در حال توسعه یک دایرکتوری است.