مکمل های زینک یا روی: فواید، دوز و عوارض جانبی

بسیاری از مردم زمانی که احساس بیماری می کنند و دلایل خوبی هم دارند به قرص ها و مکمل های روی روی می آورند. این یکی از فراوان‌ترین مواد معدنی در بدن شماست و تقریباً در تمام جنبه‌های سلامتی شما نقش کلیدی دارد.

به عنوان مثال، روی به عنوان یک کوفاکتور برای بیش از  ۳۰۰ آنزیم مختلف مورد نیاز است ، به این معنی که برای عملکرد مناسب آنها مورد نیاز است. به علاوه، با تحقیقاتی که نشان می‌دهد این ماده معدنی ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند، سطح قند خون را تثبیت کند و از سلامت پوست، چشم‌ها و قلب حمایت کند، دلایل زیادی برای اطمینان از دریافت دوز روزانه وجود دارد. این مقاله انواع، فواید و توصیه‌های دوز مکمل‌های روی را به همراه خطرات و عوارض جانبی احتمالی بررسی می‌کند.

استفاده ها و مزایای بالقوه

روی برای بسیاری از جنبه های سلامتی حیاتی است و با فواید مختلفی همراه بوده است.

کمبود روی را درمان می کند

مکمل‌های روی اغلب برای کمک به درمان و پیشگیری از  کمبود روی استفاده می‌شوند . اگرچه کمبود روی غیر معمول است، اما این ماده معدنی به عنوان یک ماده مغذی ضروری در نظر گرفته می شود، به این معنی که بدن شما قادر به تولید آن به تنهایی نیست. افرادی که رژیم های غذایی محدود، اختلال در جذب مواد مغذی، یا برخی از شرایط سلامتی دارند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری باشند. علائم کمبود روی شامل کاهش ایمنی، ریزش مو، کم اشتهایی، اسهال و کندی بهبود زخم است. مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های روی به طور موثر سطح روی را در خون افزایش می دهد. بر اساس  یک بررسی  ، اکثر موارد کمبود روی به راحتی با مکمل ها و اصلاحات رژیم غذایی اصلاح می شود که منجر به بهبود سریع علائم ناشی از کمبود می شود. به عنوان مثال، اسهال ممکن است تنها در عرض ۲۴ ساعت بهبود یابد، در حالی که ضایعات پوستی معمولاً طی ۱ تا ۲ هفته پس از شروع مصرف مکمل ها بهبود می یابند. اگر به اندازه کافی روی در رژیم غذایی خود دریافت می کنید، ممکن است مکمل ها ضروری نباشند. اگر مشکوک هستید که ممکن است کمبود داشته باشید، پزشک می تواند سطح خون شما را آزمایش کند تا تعیین کند که آیا مکمل می تواند مفید باشد یا خیر.

ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد

بسیاری از داروهای بدون نسخه (OTC) و داروهای طبیعی دارای روی هستند که به دلیل توانایی آن در تقویت عملکرد سیستم ایمنی و  مبارزه با التهاب است . بنابراین، اگر در اولین ظاهر شدن علائم استفاده شود، به طور بالقوه می تواند به درمان انواع خاصی از عفونت کمک کند. یک  بررسی  از ۷ مطالعه نشان داد که قرص‌های روی حاوی ۸۰ تا ۹۲ میلی‌گرم روی ممکن است طول مدت سرماخوردگی را تا ۳۳ درصد کاهش دهند. روی همچنین ممکن است به عنوان یک  آنتی اکسیدان عمل کند ، التهاب را کاهش داده و در برابر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت محافظت می کند. بر اساس یک  بررسی   از ۲۸ مطالعه، برخی شواهد نشان می دهد که مصرف روی حتی می تواند از علائم جلوگیری کند و طول مدت برخی از عفونت های دستگاه تنفسی را کوتاه کند.

ممکن است مدیریت قند خون را تقویت کند

روی به دلیل نقشی که در  مدیریت قند خون  و  ترشح انسولین دارد به خوبی شناخته شده است . انسولین هورمونی است که وظیفه انتقال قند از جریان خون به بافت‌ها را بر عهده دارد. برخی تحقیقات نشان می دهد که روی ممکن است به ثابت نگه داشتن سطح قند خون و بهبود حساسیت بدن به انسولین کمک کند. یک  بررسی منبع معتبر  گزارش داد که سطوح پایین روی می تواند با اختلال در سطح قند خون و دیابت نوع ۲ مرتبط باشد. تحقیقات دیگر نشان می دهد که روی ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند، که می تواند توانایی بدن شما را برای استفاده موثر از انسولین برای حفظ سطح قند خون طبیعی بهبود بخشد.

به مبارزه با آکنه کمک می کند

مکمل‌های روی اغلب برای ارتقای سلامت پوست و درمان بیماری‌های رایج پوستی مانند  آکنه استفاده می‌شوند . ثابت شده است که نوعی روی به نام سولفات روی برای کاهش علائم  آکنه خفیف تا متوسط ​​مفید است . بر اساس یک  بررسی  ، نه تنها افراد مبتلا به آکنه در مقایسه با افراد بدون آکنه سطح روی خونی کمتری داشتند، بلکه مکمل‌های روی نیز توانستند میزان متوسط ​​برآمدگی‌های التهابی ناشی از این بیماری را کاهش دهند. مکمل‌های روی نیز اغلب بر سایر روش‌های درمانی ترجیح داده می‌شوند، زیرا ارزان، موثر و با عوارض جانبی بسیار کمتری همراه هستند.

ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

بیماری قلبی یک بیماری جدی برای سلامتی است که تقریباً  ۳۳ درصد از مرگ و  میرها را در سراسر جهان تشکیل می دهد. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف روی ممکن است چندین عامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد. حتی ممکن است  سطح تری گلیسیرید  و کلسترول را کاهش دهند. مروری  بر منبع معتبر  ۲۴ مطالعه نشان داد که مکمل‌های روی سطح کلسترول تام و LDL (بد) و تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهند. به این ترتیب، آنها به طور بالقوه می توانند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند. تجزیه و تحلیل دیگری  از منبع معتبر  نه مطالعه نشان داد که مکمل‌های روی می‌توانند سطح فشار خون سیستولیک را کاهش دهند که بالاترین تعداد فشار خون است. با این حال، تحقیقات در مورد اثرات مکمل ها بر فشار خون محدود است. علاوه بر این،  برخی از مطالعات نشان می دهد که سطوح پایین روی سرم ممکن است با خطر بالاتر بیماری عروق کرونر قلب مرتبط باشد، اگرچه یافته ها قطعی نیستند. بنابراین، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

دژنراسیون ماکولا را کند می کند

دژنراسیون ماکولا یک بیماری شایع چشم و یکی از دلایل اصلی از دست دادن بینایی در سراسر جهان است. مکمل‌های روی اغلب برای کند کردن پیشرفت  دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD)  و کمک به محافظت در برابر از دست دادن بینایی و کوری استفاده می‌شوند. یک  مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۴  روی ۷۲ فرد مبتلا به AMD نشان داد که مصرف روزانه ۵۰ میلی گرم سولفات روی به مدت ۳ ماه، پیشرفت بیماری را کند می کند. بررسی‌های دیگر  Trusted Source  به طور مشابه مکمل‌های روی را برای کند کردن پیشرفت AMD توصیه می‌کنند و ادعا می‌کنند که ممکن است جریان مواد مغذی را در شبکیه برای محافظت در برابر بیماری بهبود بخشد. با این حال، سایر  مطالعات  نشان می دهد که مکمل های روی به تنهایی ممکن است به طور قابل توجهی بینایی را بهبود نبخشند و برای به حداکثر رساندن نتایج باید با سایر گزینه های درمانی همراه شوند. به این ترتیب، تحقیقات بیشتری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین این ماده معدنی و سلامت چشم مورد نیاز است.
خلاصهروی ممکن است طول مدت علائم سرماخوردگی را کاهش دهد، از مدیریت قند خون حمایت کند، آکنه شدید و التهابی را بهبود بخشد، خطر بیماری قلبی را کاهش دهد و پیشرفت دژنراسیون ماکولا را کند کند.

انواع مکمل های روی

هنگام انتخاب مکمل روی، احتمالاً متوجه خواهید شد که انواع مختلفی در دسترس است. این اشکال مختلف روی  به  روش های متفاوتی بر سلامت شما تأثیر می گذارد. در اینجا چند نوع وجود دارد که ممکن است در بازار پیدا کنید:
  • زینک گلوکونات.  به عنوان یکی از رایج‌ترین اشکال OTC، گلوکونات روی اغلب در داروهای سرماخوردگی مانند قرص‌ها و اسپری‌های بینی استفاده می‌شود.
  • استات روی. مانند زینک گلوکونات، استات روی اغلب به پاستیل های سرد برای کاهش علائم و تسریع بهبودی اضافه می شود.
  • سولفات روی.  سولفات روی علاوه بر کمک به جلوگیری از کمبود روی، شدت آکنه را کاهش می دهد.
  • پیکولینات روی. طبق یک  مطالعه قدیمی تر مورد اعتماد ، بدن شما ممکن است این شکل را بهتر از سایر انواع روی، از جمله گلوکونات روی و سیترات روی، جذب کند.
  • اوروات روی.  این شکل به ترکیبی به نام اسید اوروتیک متصل می شود. این یکی از رایج ترین انواع مکمل های روی در بازار است.
  • سیترات روی.  یک  مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان  داد که این نوع مکمل به اندازه گلوکونات روی جذب می شود اما طعم تلخ و جذاب تری دارد.
از آنجایی که زینک گلوکونات یکی از رایج‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین شکل‌ها است، می‌تواند گزینه خوبی برای افزایش میزان مصرف شما بدون شکستن بانک شما باشد. در همین حال، اگر بتوانید کمی بیشتر سرمایه گذاری کنید، پیکولینات روی ممکن است بهتر جذب شود. در قالب کپسول، قرص و قرص در دسترس است، گزینه های زیادی برای دریافت دوز روزانه روی شما وجود دارد – صرف نظر از نوع انتخابی شما. به خاطر داشته باشید که اسپری‌های بینی حاوی روی با از دست دادن بویایی مرتبط هستند   و باید از مصرف آن اجتناب کنید .
خلاصهانواع مختلفی از مکمل های روی وجود دارد که به روش های منحصر به فردی بر سلامت شما تأثیر می گذارد. آنها به طور کلی به شکل کپسول، قرص و قرص در دسترس هستند. از اسپری های بینی حاوی روی خودداری کنید، زیرا ممکن است بر حس بویایی شما تأثیر بگذارند.

دوز

اینکه چه مقدار روی باید در روز مصرف کنید به میزان مصرف رژیم غذایی و نوع مکملی که انتخاب می کنید بستگی دارد، زیرا مکمل ها می توانند حاوی مقادیر مختلفی از روی عنصری باشند. به عنوان مثال، سولفات روی از ۲۳ درصد عنصر روی تشکیل شده است، بنابراین ۲۲۰ میلی گرم سولفات روی حدود ۵۰ میلی گرم روی را فراهم می کند. مقدار عنصری معمولاً روی برچسب مکمل شما درج می شود و تعیین مقدار مصرف برای رفع نیازهای روزانه را آسان می کند. برای بزرگسالان، دوز توصیه شده روزانه معمولاً ۳۰-۱۵ میلی گرم روی عنصری است. این مقدار را می توان با لذت بردن از انواع غذاهای غنی از روی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مانند گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، غلات صبحانه غنی شده، آجیل، دانه ها، حبوبات و محصولات لبنی به دست آورد. به عنوان مثال، یک وعده ۳ اونس (۸۵ گرم) گوشت گاو حاوی ۵.۳ میلی گرم روی است در حالی که انواع خاصی از غلات صبحانه حاوی حدود ۲.۸ میلی گرم در هر وعده است. دوزهای بالاتر روی مکمل ممکن است برای درمان بیماری هایی مانند آکنه، اسهال و عفونت های تنفسی استفاده شود. با این حال ، به دلیل عوارض جانبی بالقوه مرتبط با  مصرف بیش از حد روی ، بهتر است از حد بالای  ۴۰ میلی گرم در روز تجاوز نکنید  – مگر اینکه تحت راهنمایی و نظارت پزشکی باشید.
خلاصهمکمل‌های روی مختلف حاوی غلظت‌های متفاوت روی عنصری هستند. دوز توصیه شده برای مکمل های روزانه ۱۵ تا ۳۰ میلی گرم روی عنصری است.

ایمنی و عوارض جانبی

هنگامی که طبق دستورالعمل استفاده می شود، مکمل های روی می توانند یک راه ایمن و موثر برای افزایش مصرف روی و بهبود چندین جنبه از سلامت شما باشند. با این حال، عوارض جانبی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت.

عوارض جانبی مکمل های خوراکی روی

مکمل‌های روی معمولاً به خوبی تحمل می‌شوند، اگرچه با عوارض جانبی نامطلوب مانند تهوع ، استفراغ، اسهال و درد معده در برخی افراد همراه بوده‌اند  . به علاوه، بیش از ۴۰ میلی گرم در روز عنصر روی می تواند علائمی شبیه آنفولانزا مانند تب، سرفه، سردرد و خستگی ایجاد کند. روی همچنین می‌تواند توانایی بدن شما برای  جذب منبع مورد اعتماد مس را مختل کند و به طور بالقوه منجر به کمبود این ماده معدنی کلیدی در طول زمان شود. علاوه بر این، نشان داده شده است که مکمل‌های روی در  جذب آنتی‌بیوتیک‌های خاص تداخل دارند و در صورت مصرف همزمان، اثربخشی آنها را کاهش می‌دهند. برای کاهش خطر عوارض جانبی، دوز توصیه شده را رعایت کنید و از تجاوز از حد بالای قابل تحمل ۴۰ میلی گرم در روز خودداری کنید، مگر اینکه تحت نظارت پزشک باشید. اگر پس از مصرف مکمل های روی، عوارض جانبی منفی را تجربه کردید، دوز مصرفی خود را کاهش دهید. در صورت تداوم علائم، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.
خلاصهروی می تواند عوارض جانبی منفی از جمله مشکلات گوارشی و علائم شبیه آنفولانزا ایجاد کند. همچنین ممکن است در جذب مس اختلال ایجاد کند و اثر بخشی آنتی بیوتیک های خاص را کاهش دهد.

خلاصه

روی یک ماده معدنی ضروری است که نقش کلیدی در جنبه های مختلف سلامتی شما ایفا می کند. مصرف روزانه ۱۵ تا ۳۰ میلی گرم روی عنصری ممکن است باعث بهبود ایمنی، سطح قند خون و سلامت چشم، قلب و پوست شود. با این حال، مهم است که از حد بالای ۴۰ میلی گرم روی در روز تجاوز نکنید، زیرا مصرف مقادیر زیاد آن می تواند باعث مشکلات گوارشی و علائمی شبیه آنفولانزا شود، جذب مس را  کاهش دهد و اثر بخشی آنتی بیوتیک های خاص را کاهش دهد.

عوارض قرص فت فیس برای بارداری
عوارض قرص بلک اسلیم
عوارض قرص رزبری کتون تمشک
عوارض قرص جی سی
عوارض قرص گلوریا
عوارض قرص فلوردو
عوارض قرص فت فست یا fat fast
عوارض قرص super fat face چیست
عوارض قرص لاغری پلاتین
عوارض قرص لاغری اسلیم پلاس
لیست قرص های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت
عوارض قرص الفا اسلیم
لینک منبع

بیشتر بخوانید
همه چیز درباره توجئو
لطفاً به این مطلب امتیاز دهید. این‌کار به بهبود ارائه مطالب کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه