مکمل های غذایی محصولاتی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و گیاهانی هستند که ادعا می کنند سلامتی را ارتقا می دهند. بسیاری از این مکمل ها فواید شناخته شده ای دارند، اما خطراتی نیز وجود دارد که باید درباره آنها بدانید.

برخی از مکمل های غذایی ممکن است به بهبود سلامت کلی شما و کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری ها کمک کنند. متخصصان مراقبت های بهداشتی اغلب مکمل های غذایی را برای افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند، در معرض خطر برخی بیماری ها هستند یا کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی خود توصیه می کنند.

اما این بدان معنا نیست که مصرف مکمل های غذایی همیشه بی خطر است. آنها می توانند عوارض جانبی و خطراتی از جمله آسیب اندام و عصبی داشته باشند.

مکمل های غذایی چیست؟

مکمل های غذایی شامل محصولاتی مانند ویتامین ها، گیاهان دارویی، مواد معدنی، آنزیم ها، اسیدهای آمینه و مواد گیاهی است. آنها بدون نسخه در دسترس هستند. ویتامین‌های C و D، روغن ماهی، اکیناسه، ملاتونین، کلسیم، آهن و پروبیوتیک‌ها نمونه‌هایی از مکمل‌های رایج هستند.

اکثرا به اشکال مختلف می آیند، مانند:

  • قرص ها
  • کپسول ها
  • لثه ها
  • چای ها
  • پودرها
  • آب نبات
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • میله های تغذیه

مزایای مکمل های غذایی چیست؟

مکمل های غذایی می توانند منبع خوبی از مواد مغذی باشند. آنها می توانند به بهبود سلامت کلی شما کمک کنند و ممکن است خطر ابتلا به برخی از بیماری ها را کاهش دهند.

گاهی اوقات، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است به شما توصیه کند که یک مکمل غذایی مصرف کنید. به عنوان مثال، آنها ممکن است توصیه کنند که اگر کم خونی فقر آهن دارید، مکمل آهن مصرف کنید یا اگر در معرض خطر پوکی استخوان هستید، کلسیم مصرف کنید.

بیشتر بخوانید
عوارض قرص جی سی

یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است یک مکمل غذایی را توصیه کند اگر:

  • خطر ابتلا به بیماری‌هایی که می‌تواند با افزودن یک ماده مغذی کاهش یابد، زیاد است
  • زیرا باردار یا شیرده هستید به مواد مغذی اضافی نیاز دارید
  • شرایطی مانند نارسایی کلیه دارید که جذب مواد مغذی را برای بدن شما دشوار می کند
  • یک رژیم غذایی تخصصی یا محدود داشته باشید که فاقد یک ماده مغذی خاص است
  • سوء تغذیه را تجربه کنید و مواد مغذی کافی را از رژیم غذایی خود دریافت نکنید
  • دریافت نتایج آزمایشگاهی که نشان دهنده کمبود یک ماده غذایی خاص است
  • بزرگسالان مسن هستند و در جذب مواد مغذی از غذاها مشکل دارند

برخی از مکمل های غذایی با کاهش خطر برخی شرایط و بهبود سلامت مرتبط هستند. مثلا:

  • اسید فولیک مرتبط با کاهش خطر مشکلات رشد جنین است
  • اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی با بهبود سلامت قلب مرتبط هستند
  • کلسیم و ویتامین D می توانند به کند کردن از دست دادن استخوان کمک کنند
  • ویتامین های A، C و E مرتبط برای سلامت چشم هستند
  • گیاهان رایج متعددی از جمله خار مریم و رزماری، کیفیت های آنتی اکسیدانی دارند
  • پروبیوتیک ها برای کمک و حمایت از هضم و سیستم ایمنی شناخته شده اند.
  • قوطی منیزیم برای خواب و هضم سالم
بیشتر بخوانید
دوز برکسپیپرازول یا رکسولتی: شکل، نقاط قوت، نحوه استفاده

آیا مصرف مکمل های غذایی عوارضی دارد؟

مکمل های غذایی می توانند منجر به اثرات جانبی شوند. اگر مکمل های زیادی را با هم مصرف کنید یا در صورت مصرف دوزهای بالا، خطر عوارض جانبی افزایش می یابد. از آنجایی که بسیاری از مکمل‌های غذایی به مواد مغذی که از غذاها دریافت می‌کنید اضافه می‌کنند، مصرف دوز بیش از حد بالا بدون آگاهی آسان است.

عوارض جانبی احتمالی مکمل های غذایی عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سردرد
  • یبوست
  • خواب آلودگی بیش از حد

خطرات احتمالی مصرف مکمل های غذایی چیست؟

مکمل ها همچنین می توانند عوارض و خطرات طولانی مدتی داشته باشند مانند:

  • آسیب کبد یا سایر اندام ها
  • کاهش استحکام استخوان
  • ناهنجاری های رشد جنین
  • افزایش خطر خونریزی
  • تغییرات در پاسخ شما به بیهوشی
  • کاهش اثربخشی شیمی درمانی
  • آسیب سیستم عصبی

علاوه بر این، برخی مکمل ها می توانند با داروهای تجویز شده تداخل داشته باشند.

برخی از عوارض جانبی مختص مکمل های خاص یا ترکیبی از مکمل ها و داروها هستند. به عنوان مثال، ویتامین K می تواند داروی رقیق کننده خون وارفارین را کم اثر کند.

به همین دلیل است که همیشه مهم است که در مورد مکمل هایی که مصرف می کنید به یک متخصص مراقبت های بهداشتی بگویید.

تفاوت بین مکمل های غذایی و مکمل های غذایی چیست؟

تولیدکنندگان و خرده فروشان گاهی اوقات از اصطلاح “مکمل های غذایی” برای برچسب زدن مکمل های ساخته شده از مواد خاصی استفاده می کنند که در آزمایشگاه ساخته نشده اند، برای افزودن به غذاها ساخته شده اند یا کالری بالایی دارند.

بیشتر بخوانید
ال کارنیتین برای لاغری

به عنوان مثال، برخی از مکمل های پودری که قرار است در یک غذا یا نوشیدنی مخلوط شوند، ممکن است مکمل های غذایی نامیده شوند. مکمل هایی که کالری دارند و قرار است جایگزین یک وعده غذایی یا بخشی از یک وعده غذایی شوند، گاهی اوقات می توانند مکمل های غذایی نیز نامیده شوند.

چشم انداز افرادی که مکمل های غذایی مصرف می کنند چیست؟

مهم است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد هر مکمل غذایی که مصرف می کنید صحبت کنید. اگرچه برخی از مکمل‌ها سلامت کلی را بهبود می‌بخشند و خطر برخی بیماری‌ها را کاهش می‌دهند، مکمل‌ها نیز می‌توانند با خطراتی همراه باشند.

خطرات و چشم انداز مربوط به مصرف هر مکملی به نوع مکمل، دوز، دلیل مصرف آن و عواملی مانند سلامت کلی شما و هر دارویی که مصرف می کنید بستگی دارد.

یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به شما در درک خطرات و مزایای احتمالی هر مکملی که در نظر دارید کمک کند.

سوالات متداول

مکمل های غذایی با بدن شما چه می کنند؟

مکمل های غذایی مختلف اثرات متفاوتی بر بدن شما دارند. به عنوان مثال، ویتامین D به بدن شما کمک می کند تا کلسیم و کورکومین را جذب کند می تواند کاهش دهد التهاب

آیا مکمل های غذایی به کاهش وزن کمک می کنند؟

مکمل های متعدد شامل کاهش وزن در لیست مزایای خود هستند. با این حال، شواهد علمی کمی برای اکثر این ادعاها وجود دارد. در اینجا می توانید در مورد مکمل ها و کاهش وزن بیشتر بخوانید.

بیشتر بخوانید
سولفونامیدها – عوارض جانبی و هشدارها

چه مدت طول می کشد تا مکمل های غذایی اثر کنند؟

مدت زمانی که طول می کشد تا اثرات مکمل را مشاهده کنید به نوع و دوز مکمل بستگی دارد. گاهی اوقات، ممکن است فقط یک یا دو روز طول بکشد. اما ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا اثرات برخی مکمل ها را متوجه شوید.

خلاصه

مکمل های غذایی مانند ویتامین ها، گیاهان و مواد معدنی می توانند به تامین مواد مغذی و بهبود سلامت کلی شما کمک کنند.

مکمل ها دارای برخی از مزایای سلامتی بالقوه هستند، و یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است به شما توصیه کند که در صورت داشتن شرایط خاص سلامتی یا محدودیت های غذایی، مکمل مصرف کنید.

با این حال، مکمل ها نیز با عوارض جانبی و خطرات مرتبط هستند. مهم است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد مکمل هایی که مصرف می کنید صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر هستند.