هر دو حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی هستند، طعم نسبتاً شیرینی دارند و به طور کلی کالری کمی دارند.

اما در حالی که نارنگی و پرتقال ارتباط نزدیکی با هم دارند، در واقع دو میوه جداگانه با تفاوت های قابل توجهی هستند.

این مقاله شباهت ها و تفاوت های اصلی نارنگی و پرتقال را توضیح می دهد.

نارنگی در مقابل پرتقال: تفاوت چیست؟

آنها از یک خانواده هستند

نارنگی و پرتقال به دلیل اینکه اعضای یک خانواده هستند، دارای خواص مشابهی هستند.

آنها ممکن است یکسان به نظر برسند، اما در واقع دو نوع میوه متفاوت با منشاء و انواع مختلف هستند.

نارنگی

نارنگی برای اولین بار در پالاتکا، فلوریدا کشت شد. در دهه ۱۸۰۰، نام ماندارین به آنها داده شد، زیرا آنها از طریق شهر طنجه در مراکش وارد می شدند.

نارنگی نیز مانند پرتقال از خانواده مرکبات است، اما میوه آن است C. نارنگی انواع

نارنگی ها اغلب به عنوان نارنگی یا بالعکس برچسب گذاری می شوند، به خصوص در ایالات متحده (۱).

با این حال، از دیدگاه گیاه شناسی، نارنگی به زیر گروهی از نارنگی ها اطلاق می شود. معمولاً نارنگی هایی که قرمز مایل به نارنجی و رنگ های روشن هستند معمولاً به عنوان نارنگی برچسب گذاری می شوند.

نارنگی ها معمولا از اواخر اکتبر تا ژانویه شکوفا می شوند.

پرتقال

پرتقال سال‌ها پیش در آسیا و به احتمال زیاد در جنوب چین و اندونزی منشا گرفته است. امروزه بیشتر پرتقال در فلوریدا و سائوپائولو برزیل تولید می شود.۲).

آنها میوه هستند مرکبات x sinensis گونه ها و همچنین اعضای خانواده مرکبات (۳).

جالب اینجاست که پرتقال ترکیبی از دو میوه است: پوملو و نارنگی.

انواع مختلفی از پرتقال وجود دارد. آنها را می توان به چهار طبقه تقسیم کرد که هر کدام دارای ویژگی های شناسایی هستند:

  • ساده یا گرد: انواع مختلفی از پرتقال های رایج از جمله والنسیا، هاملین و گاردنر وجود دارد. بیشتر پرتقال های این کلاس برای تولید آب میوه استفاده می شود.
  • ناف: این گونه که احتمالاً رایج‌ترین نوع پرتقال است، در واقع میوه دوم را در قاعده آن رشد می‌کند که شبیه ناف انسان است. کارا کارا نوع محبوب پرتقال ناف است.
  • خونی یا رنگدانه: پرتقال قرمز با غلظت بالایی از آنتوسیانین، نوعی رنگدانه آنتی اکسیدان، گوشت قرمز تیره ای دارد. پوست پوست گاهی اوقات می تواند لکه های قرمز تیره تری نیز داشته باشد.
  • غیر اسیدی یا شیرین: این دسته از پرتقال دارای سطوح اسیدی بسیار پایینی است. این پرتقال ها با توجه به غلظت کم اسیدشان بیشتر خورده می شوند و برای تهیه آب میوه استفاده نمی شوند.
بیشتر بخوانید
۱۱ فواید شگفت‌انگیز چای نعناع و روغن ضروری

اوج فصل پرتقال بسته به تنوع متفاوت است. با این حال، بیشتر پرتقال ها از نوامبر تا مارس شکوفه می دهند.

خلاصه

نارنگی زیر گروه نارنگی است، در حالی که پرتقال ترکیبی از میوه های پوملو و نارنگی است. پرتقال بومی آسیا است، در حالی که نارنگی بومی فلوریدا است.

ظاهر متفاوتی دارند

تفاوت اصلی بین نارنگی و پرتقال در اندازه است.

پرتقال ها بسته به تنوع در اندازه های مختلف و شکل های کمی متفاوت هستند. با این حال، به عنوان یک قاعده، پرتقال به اندازه های بزرگتر از نارنگی رشد می کند.

نارنگی‌ها که گاهی «پرتقال بچه‌گانه» نامیده می‌شوند، کوچک‌تر، تا حدودی صاف و به‌طور کلی کمتر گرد هستند و آن‌ها را به یک میان‌وعده مناسب در اندازه جیبی تبدیل می‌کند.

نارنگی در هنگام رسیدن نرم تر است، در حالی که پرتقال در زمان رسیدن سفت و سنگین می شود.

نارنگی و پرتقال هر دو بسته به تنوع، از پردانه تا بدون دانه متغیر هستند. به عنوان مثال، پرتقال ناف بدون دانه است، در حالی که پرتقال والنسیا دارای دانه است.

در نهایت، نارنگی و پرتقال می توانند از نظر رنگ متفاوت باشند.

رنگ نارنجی ها معمولا بیشتر زرد-نارنجی است، به استثنای نارنجی قرمز که رنگ قرمز تیره دارد.

اگرچه نارنگی ها از نظر رنگ شبیه به اکثر گونه های نارنجی هستند، اما تمایل بیشتری به رنگ قرمز نارنجی دارند.

خلاصه

پرتقال بزرگتر و گردتر از نارنگی است. هر دو می توانند بدون دانه یا دارای دانه باشند. بیشتر انواع پرتقال زرد مایل به نارنجی هستند، در حالی که نارنگی ها بیشتر قرمز مایل به نارنجی هستند.

ذائقه آنها کمی متفاوت است

طعم نارنگی و پرتقال متفاوت است، اما تا حد زیادی به تنوع هر میوه بستگی دارد.

نارنگی و پرتقال هر دو می توانند شیرین یا ترش باشند.

با این حال، بیشتر نارنگی ها ترش تر و شیرین تر از پرتقال هستند. نارنگی همچنین دارای طعم قوی تری نسبت به پرتقال و طعم کوتاه تری است.

یک استثنا در این مورد، نارنجی قرمز است. پرتقال خونی دارای مشخصات طعمی متمایز است که با بیشتر انواع ماندارین و پرتقال متفاوت است.

پرتقال خونی دارای طعم بسیار غنی است که با کمی توت شیرین نیست.

خلاصه

نارنگی ها معمولا شیرین تر و ترش تر از پرتقال هستند. نارنگی همچنین طعم قوی تری دارد.

نارنگی معمولا راحت تر پوست کنده می شود

پوست نارنگی و پرتقال یکی دیگر از تفاوت های عمده این دو است.

بیشتر بخوانید
هویج فواید سلامتی، مواد مغذی، و بیشتر

نارنگی و پرتقال هر دو دارای پوست نازکی هستند. اما پرتقال پوست سفت تری دارد و بنابراین معمولاً پوست کندن آن سخت تر از نارنگی است.

اکثر گونه های ماندارین دارای پوست بسیار نازک و شل هستند که پوست آن را آسان می کند. پوست آن نیز سنگریزه ای و فاقد فرورفتگی های عمیق است.

به طور خاص، بسیاری از انواع ماندارین به دلیل “پوست زیپی” خود شناخته می شوند، به این معنی که وقتی پوست پاره شد، به راحتی از بین می رود.

خلاصه

نارنگی و پرتقال هر دو پوست نازکی دارند. با این حال، پوست نارنگی معمولا راحت تر از پرتقال است.

آنها محتوای مواد مغذی بسیار مشابهی دارند

نارنگی کامل دارای محتوای آب بالا (۸۵%)، بیشتر از کربوهیدرات ها (۴% ارزش روزانه) و تقریباً فاقد چربی است (۴).

به طور مشابه، یک پرتقال کامل دارای محتوای آب بالا (۸۷٪) است، بیشتر از کربوهیدرات ها (۴٪ از ارزش روزانه) تشکیل شده است و تقریباً حاوی چربی نیست.۵).

جدول زیر ارزش غذایی یک وعده ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) نارنگی را با همان وعده پرتقال مقایسه می کند.۴، ۵).

نارنگی یک پرتقال
کالری ۵۳ ۴۷
کربوهیدرات ها ۱۳.۳ گرم ۱۱.۷ گرم
الیاف ۱.۸ گرم ۲.۴ گرم
پروتئین ۰.۸ گرم ۰.۹ گرم
ضخیم ۰.۳ گرم ۰.۱ گرم
ویتامین A ۱۴٪ DV ۴٪ DV
ویتامین سی ۴۴٪ DV ۸۹٪ DV
اسید فولیک ۴٪ DV ۸٪ DV
پتاسیم ۵% DV ۵% DV

به طور کلی، نارنگی و پرتقال دارای مشخصات غذایی مشابهی هستند. با این حال، نارنگی در هر وعده کالری کمی بیشتر دارد. آنها همچنین حاوی چند گرم کربوهیدرات بیشتر هستند.

یکی از تفاوت های قابل توجه بین مشخصات تغذیه ای نارنگی و پرتقال این است که پرتقال بیش از دو برابر ویتامین C دارد.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به حفظ بافت همبند از جمله پوست، رگ های خونی و استخوان ها کمک می کند.۶).

پرتقال همچنین دارای فیبر کمی بیشتر از نارنگی است، که باعث می شود منبع بسیار خوبی از این کربوهیدرات مفید باشد.

با این حال، نارنگی حاوی ویتامین A بیشتری در هر وعده است. یک وعده ۳.۵ اونس نارنگی ۱۴ درصد از ارزش روزانه را تامین می کند، در حالی که پرتقال ۴ درصد از ارزش روزانه را تامین می کند.

بیشتر بخوانید
تخم مرغ و تری گلیسیرید: اعتدال کلیدی است

نارنگی و پرتقال هر دو طیف گسترده ای از مواد مغذی از جمله پتاسیم، تیامین و فولات را فراهم می کنند. هر دو میوه می توانند یک مکمل مغذی و کم کالری به رژیم غذایی شما باشند.

خلاصه

نارنگی نسبت به پرتقال ویتامین A بیشتری دارد، اگرچه پرتقال کالری کمتری دارد و ویتامین C و فیبر بیشتری دارد. هر دو منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله تیامین، فولات و پتاسیم هستند.

مزایای سلامتی بالقوه

پرتقال منبع بسیار خوبی از ویتامین C بسیار قابل جذب است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان محلول در آب است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند که ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد.۷، ۸، ۹).

بیشتر فواید پرتقال برای سلامتی احتمالاً به محتوای بالای ویتامین C آن مربوط می شود.

مطالعات متعددی به اثرات مصرف پرتقال، به ویژه مصرف آب پرتقال، بر عوامل مختلف سلامتی پرداخته اند.

یک مطالعه نشان داد که نوشیدن آب پرتقال آسیب DNA را کاهش می دهد. این مطالعه به این نتیجه رسید که ویتامین C، در ارتباط با سایر ترکیبات گیاهی موجود در پرتقال، احتمالاً نقش فعالی در کاهش آسیب دارد.۱۰).

مطالعه دیگری نشان داد افرادی که به مدت ۱۲ ماه روزانه دو لیوان آب پرتقال می‌نوشیدند در مقایسه با افرادی که آب پرتقال نمی‌نوشیدند، سطح کلسترول بد LDL و کلسترول کل کمتری داشتند.۱۱).

علاوه بر این، سومین نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه (NHANES III) داده های بیش از ۶۰۰۰ نفر را ارزیابی کرد.

آنهایی که بالاترین میزان ویتامین C سرم را داشتند، به طور قابل توجهی شیوع کمتری داشتند هلیکوباکتر پیلوری (H. پیلوری)باکتری های مسئول ایجاد زخم معده (۱۲).

بنابراین، با توجه به محتوای بالای ویتامین C موجود در پرتقال، مصرف پرتقال ممکن است در پیشگیری از زخم معده مفید باشد. هلیکوباکتر پیلوری.

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب پرتقال می تواند به جلوگیری از تشکیل اگزالات کلسیم و اسید اوریک کمک کند، که می تواند به سنگ کلیه کمک کند.۱۳، ۱۴).

توجه داشته باشید که بیشتر این مطالعات به تأثیرات نوشیدن آب پرتقال پرداختند. با این حال، با خوردن پرتقال از فیبری که در طول آب گیری از بین می رود نیز بهره مند می شوید.

هم نارنگی کامل و هم پرتقال سرشار از فیبر و نسبتاً کم کالری هستند.

مطالعات نشان می دهد که خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به کاهش وزن، کاهش خطر بیماری قلبی و بهبود سطح قند خون کمک کند.۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸).

بیشتر بخوانید
یوهمبین Yohimbe: مزایا، موارد استفاده و عوارض جانبی

این باعث می شود نارنگی و پرتقال یک انتخاب هوشمندانه برای صبحانه برای یک رژیم غذایی متعادل کاهش وزن باشد.

خلاصه

خوردن پرتقال ممکن است با سطوح پایین LDL و کلسترول تام، کاهش آسیب DNA و پیشگیری از زخم معده ناشی از آن مرتبط باشد. هلیکوباکتر پیلوری. نارنگی و پرتقال می توانند در رژیم غذایی با فیبر بالا نقش داشته باشند در حالی که کالری کمی دارند.

چگونه آنها را بخوریم و از آنها لذت ببریم

بهترین راه برای خوردن نارنگی و پرتقال این است که به سادگی پوست آنها را بگیرید و بخورید.

از آنجایی که نارنگی ها راحت تر پوست می کنند، می توان از آن ها به عنوان یک میان وعده سریع و آسان استفاده کرد، به خصوص زمانی که در حال حرکت هستید. هر دو افزودنی عالی به سالاد هستند.

هنگام انتخاب یک نارنگی رسیده، باید به دنبال میوه های تیره رنگ و نیمه نرم باشید و از میوه هایی که دارای لکه های قهوه ای هستند اجتناب کنید.

رنگ پرتقال برای رسیده شدن لازم نیست رنگ روشن داشته باشد، اما باید پرتقال هایی را انتخاب کنید که سفت و دارای بافت پوستی صاف باشند.

هر دو نارنگی و پرتقال را می توان بسته به سلیقه شما روی پیشخوان در دمای اتاق یا در یخچال نگهداری کرد.

خلاصه

نارنگی و پرتقال را می توان پوست گرفته و تازه مصرف کرد. هر دو را می توان برای شیرین کردن سالاد یا به عنوان یک صبحانه سریع و آسان استفاده کرد.

خلاصه

نارنگی و پرتقال هر دو از خانواده مرکبات هستند، اما میوه های متفاوتی هستند.

به نظر می رسد نارنگی منبع غنی تری از ویتامین A است، در حالی که پرتقال ممکن است ویتامین C و فیبر بیشتری در هر وعده ارائه دهد.

پرتقال‌ها گردتر و بزرگ‌تر هستند، در حالی که نارنگی‌ها صاف‌تر و ریزه‌تر هستند، که آن‌ها را به یک میان‌وعده عالی تبدیل می‌کند.

نارنگی و پرتقال شباهت ها و تفاوت های خود را دارند، اما هر دو افزودنی های مغذی و سالم به رژیم روزانه شما هستند.