نحوه انتخاب رژیم غذایی مناسب سوزش سر دل یا ریفلاکس معده به مری (GERD)

رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، میوه ها و سبزیجات می تواند به شما در مدیریت علائم GERD کمک کند.

اگر سوزش سر دل یا سایر علائم بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) را تجربه می کنید، به احتمال زیاد رژیم غذایی شما یکی از اولین چیزهایی است که پزشک از شما در مورد آن می پرسد.

برخی از غذاها علائم GERD را تشویق می کنند. ممکن است به شما توصیه شود که این غذاها را کمتر بخورید یا به طور کامل آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

اگر مری شما در اثر رفلاکس معده آسیب دیده است، اجتناب از غذاهایی که می توانند این بافت حساس تر را تحریک کرده و بیشتر به آن آسیب برسانند نیز مهم است.

نحوه غذا خوردن نیز ممکن است عاملی در علائم شما باشد. تغییر اندازه و زمان وعده های غذایی می تواند به طور قابل توجهی سوزش سر دل، نارسایی و سایر علائم GERD را کاهش دهد.

همچنین ممکن است به شما توصیه شود به گونه ای غذا بخورید که به کاهش وزن کمک کند، زیرا وزن اضافی می تواند به شکم شما فشار وارد کند و خطر ابتلا به علائم ریفلاکس را افزایش دهد. (۱،۲)

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

برخی غذاها و نوشیدنی ها می توانند علائم GERD را تشدید کنند، که شامل سوزش سر دل و طعم ترش ناشی از بازگشت مجدد می شود.

بیشتر بخوانید
چرا مدام احساس نیاز به مدفوع کردن یا تنسموس دارم؟

مواردی که معمولاً به افراد مبتلا به GERD توصیه می شود از آنها اجتناب کنند عبارتند از:

  • الکل
  • کافئین
  • نوشیدنی های گازدار
  • شکلات
  • گوجه فرنگی و غذاهای مبتنی بر گوجه فرنگی
  • سیر
  • نعناع
  • پیازها
  • غذاهای ادویه دار
  • غذاهای چرب
  • غذاهای سرخ شده (۱،۲)

برخی از این موارد – از جمله غذاهای چرب، شکلات، نعناع و الکل – با شل کردن اسفنکتر تحتانی مری (LES)، حلقه ماهیچه ای که معده شما را از مری جدا می کند، علائم GERD را بدتر می کنند.

این اجازه می دهد تا محتویات معده وارد مری شود و باعث سوزش سر دل شود.

اعتقاد بر این است که سایر موارد – از جمله گوجه فرنگی و مرکبات – با افزایش اسیدیته معده علائم را تشدید می کنند. (۳) همچنین می توانند پوشش آسیب دیده مری شما را تحریک کنند. (۴)

از آنجایی که نوشابه گازدار است و همچنین اغلب حاوی کافئین است، نوشابه می تواند یک نوشیدنی مشکل ساز برای افراد مبتلا به GERD باشد.

شکلات ممکن است یکی از بدترین غذاها برای افراد مبتلا به GERD باشد زیرا حاوی سطوح بالایی از چربی و همچنین کافئین است.

مشکل سازترین غذاهای چرب شامل لبنیات پرچرب و همچنین تکه های چرب گوشت و گوشت های فرآوری شده مانند هات داگ و گوشت ناهار است. (۶)

افراد مختلف واکنش‌های متفاوتی نسبت به غذاها خواهند داشت. به رژیم غذایی خود توجه کنید و اگر غذا یا نوشیدنی باعث سوزش سر دل می شود، از مصرف آن اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید
بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) - علائم و علل

غذاهایی که باید در نظر گرفته شوند

از آنجایی که احتمالاً برای کاهش علائم ریفلاکس نیاز به حذف برخی از مواد غذایی از رژیم غذایی خود دارید، دانستن غذاهای جایگزینی که احتمال کمتری ایجاد مشکل دارند ممکن است مفید باشد.

جایگزین های زیر ممکن است به شما در جلوگیری از علائم کمک کند.

محصولات شیری به جای شیر کامل و لبنیات پرچرب، شیر، ماست، پنیر یا بستنی کم چرب، کم چرب یا بدون چربی را امتحان کنید.

از طرف دیگر، می‌توانید گزینه‌های غیرلبنی مانند سویا یا شیر بادام، یا جایگزین‌های بستنی غیرلبنی را امتحان کنید.

محصولات پخته شده به جای اقلام پرچرب مانند بیسکویت، کروسان، دونات، یا رول های شیرین، نان یا رول ساده، پنکیک، وافل، نان شیرینی یا کلوچه کم چرب را امتحان کنید.

گوشت و سایر پروتئین ها به جای گوشت چرب، گوشت سرخ شده، گوشت ناهار یا سوسیس، از گوشت بدون چربی، مرغ بدون پوست، ماهی، توفو یا تخم مرغ استفاده کنید.

میوه ها به جای مرکباتی مانند پرتقال، لیمو، لیموترش و گریپ فروت، هر میوه یا آب میوه تازه، منجمد یا کنسرو شده دیگری را که بتوانید به خوبی تحمل کنید، امتحان کنید.

سبزیجات به جای سبزیجات سرخ شده یا خامه ای، پیاز، گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی یا آب سبزیجات، انواع سبزیجات تازه، منجمد یا کنسرو شده دیگر را که بدون چربی اضافه تهیه می شوند، امتحان کنید.

سوپ‌ها به جای سوپ‌های خامه‌ای یا گوجه‌فرنگی، سوپ‌های حاوی آبگوشت بدون چربی یا سوپ‌های خانگی که با مواد بدون چربی، از جمله شیر کم‌چرب یا بدون چربی به جای خامه درست شده‌اند، امتحان کنید.

سیب زمینی و سایر نشاسته ها به جای سیب زمینی سرخ کرده، چیپس سیب زمینی، ریزوتو یا پاستا با سس های خامه ای یا گوجه فرنگی، سیب زمینی پخته، آب پز یا پوره شده، ماکارونی ساده یا برنج یا ماکارونی با سس کم چرب بر پایه شیر را امتحان کنید.

تنقلات به جای چیپس سرخ شده، آجیل، گواکامول، دیپ پنیر یا دیپ های مبتنی بر خامه ترش، کراکر، چوب شور، تورتیلا ذرت، هوموس کم چرب یا میوه های برش داده شده (به غیر از مرکبات) یا سبزیجات را امتحان کنید.

شیرینی ها و دسرها به جای شکلات، کلوچه، کیک، شیرینی، یا نعناع فلفلی، مارشمالو، آب نبات های سفت به غیر از نعنا، کیک غذای فرشته، دسرهای ژلاتینی، دسرهای میوه ای، شربت یا پودینگ کم چرب را امتحان کنید. (۶)

عادات غذایی

علاوه بر تغییر آنچه که می خورید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که نحوه غذا خوردن خود را تغییر دهید.

توصیه های رایج عبارتند از:

وعده های غذایی کوچکتر بخورید.  خوردن غذای کمتر در دفعات بیشتر می تواند فشار معده شما را کاهش دهد.

فشار بیشتر معده ممکن است باعث شل شدن LES شود و به محتویات معده شما اجازه می دهد تا به سمت مری شما جریان یابد.

آهسته غذا بخورید اگر لقمه‌های کوچک‌تری بخورید و غذا را به طور کامل بجوید، کمتر احتمال دارد که خودتان را پر کنید یا مری یا معده‌تان را تحریک کنید.

بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز نکشید. اگر دو تا سه ساعت بعد از غذا درست بمانید، خطر رفلاکس را کاهش خواهید داد.

هنگامی که ایستاده یا ایستاده می‌نشینید، نیروی جاذبه به جلوگیری از جریان یافتن محتویات معده به سمت بالا کمک می‌کند. وقتی دراز می کشید، راحت تر وارد مری شما می شود.

تنقلات نخورید مگر اینکه واقعا گرسنه باشید.  هنگامی که معده شما پر است، خوردن بیشتر می تواند فشار معده را افزایش دهد.

از پوشیدن لباس های تنگ دور کمر خودداری کنید. اگر لباس شما هنگام غذا خوردن به شکم شما فشار می آورد، این به نوبه خود می تواند به شکم و LES شما فشار بیاورد.

برای حفظ وزن سالم غذا بخورید. حمل نکردن پوند اضافی باعث از بین رفتن منبع فشار داخل شکم شما می شود. (۱،۶)

منبع

لطفاً به این مطلب امتیاز دهید. این‌کار به بهبود ارائه مطالب کمک خواهد کرد.
دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه