نحوه تاثیر رژیم فستینگ متناوب بر تستوسترون

تستوسترون هورمون تولید مثلی قدرتمندی است که به رشد خصوصیات جنسی مردانه کمک می کند و در استخوان و  توده عضلانی، تولید گلبول قرمز و توزیع چربی. سطوح پایین این هورمون مهم استروئیدی منجر به کاهش میل جنسی، افزایش وزن، بدخلقی، استخوان‌های نازک‌تر و موارد دیگر می‌شود.

مجموعه ای از عوامل بر هورمون های تولید مثلی شما تأثیر می گذارد، از استرس گرفته تا بیماری های مزمن. روزه متناوب چطور؟ احتمالاً در مورد فواید متعدد روزه داری متناوب شنیده اید، اما چگونه روزه داری متناوب بر تستوسترون تأثیر می گذارد؟ 

روزه متناوب چیست؟

روزه متناوب روزه گرفتن یا خودداری از خوردن برای یک دوره زمانی خاص است. وقتی غذا خوردن را متوقف می کنید، به سیستم گوارش خود استراحت می دهید. بیشتر افراد یک شب هنگام خواب روزه می گیرند و صبح ها با صبحانه افطار می کنند. روزه متناوب شامل روزه گرفتن و غذا دادن به پنجره هایی است که در فواصل زمانی معین از غذا خوردن خودداری می کنید.

چه در حال تمرین روزه کوتاه مدت متناوب بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت باشید و چه روزه طولانی مدت برای ۲۴ ساعت یا بیشتر، ثابت شده است که روزه داری طیف وسیعی از مزایای سلامتی را به همراه دارد. برخی از این فواید سلامتی عبارتند از تنظیم هورمون، ترکیب بدن، تثبیت قند خون و سطوح کتون و بهبود روده  میکروبیوم (اکوسیستم سالم باکتری ها و میکروارگانیسم ها در روده شما).

چگونه روزه داری متناوب بر تستوسترون تأثیر می گذارد؟

در حالی که رژیم‌های غذایی حاوی شکر  آمریکایی می‌توانند تأثیر منفی بر سطح تستوسترون شما داشته باشند، روزه‌داری متناوب (IF) در واقع می‌تواند باعث افزایش تستوسترون شود. با توجه به کمبود تستوسترون بسیاری از افراد، روزه داری متناوب یکی از راه های افزایش این سطوح است. در اینجا نحوه IF می تواند تستوسترون را برای مردان و زنان افزایش دهد.

هورمون رنگدانه ساز

هورمون های خاصی در سنتز تستوسترون نقش دارند. یکی از این هورمون ها، هورمون لوتئینیزه کننده (LH) است که باعث ترشح تستوسترون از تخمدان ها یا بیضه ها می شود. روزه داری متناوب باعث تحریک تولید LH و در نتیجه افزایش تستوسترون می شود. ۱

برای مثال، یک مطالعه روزه متناوب را در مردان سالم مورد بررسی قرار داد و محققان بهبود LH ناشتا را تقریباً ۶۷% ثبت کردند که باعث بهبود کلی تستوسترون تا ۱۸۰% شد. ۲

هورمون انسولین

درست مانند رژیم کتوژنیک، روزه داری متناوب نیاز شما را به هورمون گوارشی به نام انسولین کاهش می دهد. انسولین هورمون ذخیره‌سازی چربی است که به بدن شما می‌گوید چربی را نگه دارد و با ریختن قند در سلول‌ها از بالا رفتن خطرناک قند خون جلوگیری می‌کند. انسولین همچنین می تواند تولید تستوسترون را در بدن شما مهار کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف کالری (به ویژه کالری های بسته بندی شده، فرآوری شده و شیرین) باعث کاهش تستوسترون در مردان می شود، بنابراین منطقی است که وقتی از خوردن خودداری می کنید، برعکس این اتفاق می افتد. ۳

تحقیقات نشان می دهد که روزه می تواند حساسیت به انسولین و سطح تستوسترون را بهبود بخشد. ۴

هورمون آدیپونکتین

روزه داری تولید آدیپونکتین را تحریک می کند – یک هورمون پروتئینی که با متابولیسم لیپید و گلوکز درگیر است. هنگامی که روزه می گیرید، آدیپونکتین را به سطوح بهینه می رسانید که حساسیت به انسولین و سطح تستوسترون را بهبود می بخشد. ۵

مقاومت به انسولین و متابولیسم ضعیف  مانع تولید هورمون تولید مثل می‌شود و روزه‌داری به بهینه‌سازی متابولیسم و ​​کاهش خطر مقاومت به انسولین کمک می‌کند. جایی که سلول های شما در برابر هورمون انسولین مقاوم می شوند.

غذاهای شیرین می توانند سطح تستوسترون را کاهش دهند

هورمون لپتین

هورمون لپتین گرسنگی، مصرف غذا و مصرف انرژی را تنظیم می کند و به شما احساس سیری می دهد. لپتین با تأثیر بر هیپوتالاموس مغز تا حد زیادی از احساس گرسنگی جلوگیری می کند. ۶

یک مطالعه جالب نشان داد که دوره های طولانی روزه داری متناوب باعث کاهش هورمون لپتین در بدن می شود که منجر به افزایش تولید تستوسترون نیز می شود. ۷

باعث کاهش وزن می شود

کاهش چربی اضافی بدن و حفظ وزن بدن سالم راه دیگری برای افزایش تستوسترون است و ثابت شده است که روزه داری متناوب برای کاهش وزن موثر است. به خصوص زمانی که با یک رژیم غذایی کتوژنیک پرچرب همراه شود. با متابولیسم شما در حالت چربی سوزی، معمولاً تولید تستوسترون افزایش می یابد.

سم زدایی را ترویج می کند

روزه بدن شما را به سوزاندن ذخایر چربی برای انرژی سوق می دهد و مواد شیمیایی را از ذخایر چربی آزاد می کند. بسیاری از سموم در سلول‌های چربی ذخیره می‌شوند و روزه به شما کمک می‌کند چربی بسوزانید که می‌تواند سطح سمیت شما را نیز کاهش دهد. 

برای مثال، یک مطالعه نشان داد که روزه داری باعث افزایش اتوفاژی و فرآیند طبیعی حذف ترکیبات استروژنی مضر از بدن می شود. این ترکیبات استروژنی بر ترکیب کلی هورمونی مردان و زنان تأثیر منفی می گذارد. سم زدایی با روش هایی مانند روزه داری می تواند برخی از این ترکیبات را حذف کرده و سطح هورمون های تولید مثل را عادی کند. ۸

کلسترول را بهبود می بخشد

مردان و زنان برای تولید تستوسترون به سطوح بهینه کلسترول نیاز دارند. یک مطالعه شرکت کنندگان را در یک رژیم روزه متناوب روزه دنبال کرد و به این نتیجه رسید که آنها وزن کم کردند، فشار خون بهبود یافتند و سطوح بالاتر HDL یا کلسترول “خوب” داشتند. ۹]

مرتبط:

رژیم کتوژنیک در ماه رمضان ، فستینگ یا روزه در رژیم کتو

بیشتر بخوانید
روزه و هورمون رشد

روزه خشک چیست؟ تفاوت آن با فستینگ و روزه داری متناوب آبی

تفاوت رژیم فستینگ متناوب با رژیم عادی در کاهش وزن

رژیم فستینگ ۵:۲ در کاهش وزن

لینک منبع

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه