نسبت کلسترول شما چقدر است؟


سطح کلسترول اغلب به عنوان عاملی برای تخمین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی استفاده می شود. هنگامی که کلسترول خود را بررسی می کنید، متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است چندین نتیجه متفاوت را بررسی کند. یکی از اینها نسبت کلسترول شماست.

نسبت کلسترول مقایسه کلسترول کل شما با کلسترول HDL است که سپس به عنوان ابزاری برای پیش بینی خطر بیماری قلبی شما استفاده می شود.

نسبت کلسترول شما چقدر است؟

Rdiet/ پیج مک لافلین


انواع کلسترول چیست؟


کلسترول یک ماده مومی شکل و چربی مانند است که در سلول های بدن یافت می شود. شما برای انجام عملکردهای مختلف در بدن خود به کلسترول نیاز دارید، با این حال همه کلسترول ها برابر نیستند.

کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) نوع “خوب” کلسترول در نظر گرفته می شود، در حالی که کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) نوع “بد” کلسترول در نظر گرفته می شود. کلسترول تام اندازه گیری کل ترکیبی از انواع مختلف کلسترول در خون شما است.

نسبت کلسترول چیست؟

پس از اندازه گیری سطوح HDL، LDL و کلسترول کل، نسبت کلسترول محاسبه می شود. نسبت کلسترول شما با تقسیم کلسترول کل بر کلسترول HDL محاسبه می شود. به عنوان مثال، اگر کل کلسترول شما ۱۸۰ و HDL شما ۶۰ باشد، نسبت کلسترول شما ۳ است.

نسبت کلسترول غیر HDL در مقابل کلسترول

کلسترول غیر HDL مقدار کلسترول HDL است که از کل کلسترول شما کم می شود. این شامل کلسترول LDL و سایر انواع کلسترول مانند لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم یا کلسترول VLDL است.

سطح طبیعی کلسترول غیر HDL برای بزرگسالان کمتر از ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر است. هرچه این عدد بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی بیشتر است. برخی از پزشکان اکنون ترجیح می دهند از سطح کلسترول غیر HDL به جای نسبت کلسترول شما برای تعیین خطر بیماری قلبی استفاده کنند.

با این حال، به نظر می رسد که هم نسبت کلسترول غیر HDL و هم نسبت کلسترول بهتر از سطح کلسترول تام یا کلسترول LDL به تنهایی پیش بینی کننده خطر بیماری قلبی هستند.

نسبت نرمال چیست؟

نسبت بهینه کلسترول بین ۳.۵ و ۱ است، در حالی که نسبت ۵ یا کمتر طبیعی در نظر گرفته می شود. نسبت کلسترول در محدوده طبیعی به این معنی است که سطح کلسترول شما احتمالاً در خطر قلبی نقش ندارد.

خطرات نسبت بالا چیست؟

هر چه نسبت کلسترول شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی بیشتر است. نسبت بالا معمولاً به دلیل کلسترول LDL و/یا VLDL بسیار بالا یا کلسترول HDL پایین است. وقتی سطح کلسترول در سطح نرمال نباشد، هم بدن و هم قلب می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

کلسترول LDL بیش از حد در خون شما می تواند باعث نوعی بیماری قلبی به نام تصلب شرایین شود. این وضعیتی است که در آن جریان خون به عضله قلب کند می شود و حتی می تواند مانع رسیدن خون به قلب به طور کلی شود و خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد.

چگونه کلسترول خود را بهبود ببخشیم

تغییرات سبک زندگی

اگر می خواهید سطح کلسترول خود را بهبود ببخشید، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید، مانند رژیم غذایی و ورزش. در زیر عادات سبک زندگی وجود دارد که می توانید برای کمک به دریافت سطح کلسترول در محدوده طبیعی تغییر دهید:

  • از یک رژیم غذایی سالم برای قلب استفاده کنید. یک برنامه غذایی سالم برای قلب معمولاً مقدار چربی های اشباع شده و ترانس مصرفی شما را محدود می کند در حالی که شامل چربی های غیراشباع سالم تر، همراه با مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی است. نمونه‌هایی از الگوهای غذایی سالم برای قلب عبارتند از: رژیم غذایی روش‌های غذایی برای توقف فشار خون (DASH)، رژیم غذایی مدیترانه‌ای، و رژیم غذایی تغییر شیوه زندگی درمانی (TLC).
  • وزن سالم را حفظ کنید. سطوح بالای کلسترول می تواند بر هر کسی، صرف نظر از وزن، تاثیر بگذارد. با این حال، داشتن وزن اضافی یک عامل خطر برای سطوح غیر طبیعی کلسترول است. اگر اضافه وزن دارید، از دست دادن حتی مقدار کمی وزن می تواند به بهبود سطح کلسترول شما کمک کند.
  • در فعالیت بدنی شرکت کنید. برای بزرگسالان توصیه می‌شود که حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته یا تقریباً ۳۰ دقیقه در اکثر روزهای هفته، اگر نه در تمام روزهای هفته، فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​داشته باشند.
  • سطوح استرس خود را مدیریت کنید. مطالعات نشان داده اند که استرس مزمن ممکن است کلسترول HDL شما را کاهش داده و کلسترول LDL شما را افزایش دهد.
  • اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن می تواند کلسترول LDL شما را افزایش دهد و کلسترول HDL را کاهش دهد. کلسترول HDL “خوب” در نظر گرفته می شود زیرا به حذف کلسترول اضافی از بافت های شما کمک می کند. داشتن HDL بیشتر می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

دارو

اگر تغییرات سبک زندگی به تنهایی برای کاهش کلسترول کافی نیست، ممکن است نیاز به مصرف داروهای کلسترول نیز داشته باشید. استاتین ها رایج ترین دسته از داروهایی هستند که برای کاهش کلسترول استفاده می شوند. با این حال، انواع مختلفی از داروهای کاهش دهنده کلسترول در دسترس هستند.

داروهای مختلف به روش های مختلف برای کاهش کلسترول کار می کنند و می توانند عوارض جانبی مختلفی داشته باشند. اگر احساس می کنید دارویی برای شما مناسب نیست، مصرف داروهای کلسترول خود را قطع نکنید. همیشه در مورد توقف، تغییر و/یا یافتن داروی مناسب با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

علاوه بر این، فقط به دلیل مصرف داروهای کلسترول، برای بهبود عادات سبک زندگی خود دست از کار نکشید. داروهای کاهنده کلسترول با ادامه اعمال تغییرات سبک زندگی سالم برای قلب، بهترین عملکرد را دارند.

خلاصه

نسبت کلسترول ممکن است یکی از آزمایش‌هایی باشد که وقتی متخصص مراقبت‌های بهداشتی خطر ابتلا به بیماری قلبی را بررسی می‌کند، گزارش می‌شود. از کلسترول تام و کلسترول HDL محاسبه می شود. عدد کمتر نشان دهنده ریسک کمتر است و سطح بهینه آن بین ۳.۵ و ۱ است.

سخنی از Rdiet

نسبت کلسترول تنها به عنوان یک اطلاعات برای تعیین خطر ابتلا به بیماری قلبی استفاده می شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما تمام سطوح کلسترول شما را هنگام تعیین برنامه درمانی، از جمله هرگونه تغییر در شیوه زندگی و دارو، در نظر می گیرد. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

سوالات متداول


  • نسبت کلسترول خوب چیست؟

    نسبت بهینه کلسترول بین ۳.۵ و ۱ است، در حالی که نسبت ۵ یا کمتر طبیعی در نظر گرفته می شود.


  • نسبت کلسترول چیست؟

    نسبت کلسترول مقایسه کلسترول کل شما با کلسترول HDL است که سپس به عنوان ابزاری برای پیش بینی خطر ابتلا به بیماری قلبی استفاده می شود.


  • چگونه نسبت کلسترول را محاسبه می کنید؟

    نسبت کلسترول شما با تقسیم کلسترول کل بر کلسترول HDL محاسبه می شود.

Rdiet فقط از منابع با کیفیت بالا، از جمله مطالعات بررسی شده، برای پشتیبانی از حقایق موجود در مقالات ما استفاده می کند. روند تحریریه ما را بخوانید تا درباره نحوه بررسی واقعیت و حفظ محتوای خود دقیق، قابل اعتماد و قابل اعتماد بیشتر بدانید.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید

دکتر روشن ضمیر Dr. Farzad Roshanzamir, PhD هستم، متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). رژیم آنلاینی را طراحی کرده‌ام که افراد بتوانند در طول دوره با شخص خود من بطور دائم در ارتباط باشند و علاوه بر رژیم‌های معمول رژیم‌های تخصصی مثل کتوژنیک نیز ارائه دهم.