همه چیز درباره دیابت مرزی (پیش دیابت)

دیابت مرزی که به عنوان پیش دیابت شناخته می شود، جایی است که سطح قند خون فرد بالاتر از حد طبیعی است اما هنوز به اندازه کافی برای تشخیص دیابت نوع ۲ بالا نیست.

پیش دیابت وضعیتی است که می تواند به دیابت نوع ۲ تبدیل شود.

تحقیقات نشان می دهد که این پیشرفت در حدود ۲۵ درصد از افراد مبتلا به پیش دیابت در عرض ۳ تا ۵ سال رخ می دهد. به طور کلی، تا ۷۰ درصد از افراد مبتلا به پیش دیابت در مقطعی از زندگی خود به دیابت مبتلا می شوند.

پزشکان همچنین ممکن است به دیابت مرزی به عنوان اختلال در تحمل گلوکز یا اختلال در گلوکز ناشتا اشاره کنند.

این مقاله به چگونگی تشخیص عوامل خطر برای پیش دیابت، مدیریت شرایط و جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ می پردازد.

All about borderline diabetes (prediabetes)

علائم پیش دیابت

دیابت مرزی علائم واضحی ندارد. برخی از افراد ممکن است از ابتلای خود آگاه نباشند تا زمانی که:

  • پزشک آزمایش قند خون و آزمایش ادرار را انجام می دهد
  • به دیابت نوع ۲ پیشرفت کرده است
  • عارضه ای مانند حمله قلبی رخ می دهد

اگر سطح قند خون فرد بالا بماند ، ممکن است علائم دیابت نوع ۲ در او ایجاد شود. اینها شامل تکرر ادرار و افزایش تشنگی است.

با این حال، اکثر مردم تا زمانی که آزمایش انجام ندهند، متوجه پیش دیابت نمی شوند.

علل و عوامل خطر

طبق گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK) ، مجموعه ای از شرایط و عوامل دیگر می توانند خطر ابتلا به پیش دیابت را افزایش دهند، از جمله:

  • چاقی، به خصوص زمانی که اندازه کمر بزرگ باشد
  • فشار خون بالا
  • سطوح بالای تری گلیسیرید، نوعی چربی
  • سطوح پایین لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول “خوب”
  • سطوح پایین فعالیت بدنی

افرادی که سابقه خانوادگی دیابت نوع ۲ دارند نیز ممکن است خطر بیشتری داشته باشند، که نشان می دهد ژنتیک در این زمینه نقش دارد.

با توجه به انجمن قلب آمریکا (AHA) ، عوامل سبک زندگی زیر نیز ممکن است خطر ابتلا به پیش دیابت در برخی افراد باشد:

  • سطح استرس را افزایش داد
  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن الکل زیاد

مصرف منظم نوشیدنی های حاوی قند نیز ممکن است این خطر را افزایش دهد. یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان داد افرادی که به طور منظم نوشیدنی های شیرین می نوشند با افزایش خطر ابتلا به بیماری های متابولیک مانند فشار خون بالا و سطوح بالای گلوکز و تری گلیسیرید خون روبرو هستند. این شرایط متابولیک می تواند منجر به پیش دیابت و دیابت شود.

افرادی که سبک زندگی غیر فعالی دارند نیز در معرض خطر بیشتری برای دریافت کالری بیش از حد بدون سوزاندن آنها از طریق ورزش هستند.

سایر افرادی که ممکن است در معرض خطر ابتلا به پیش دیابت باشند عبارتند از کسانی که سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دارند یا مواردی از سطوح بالای قند خون را در گذشته تجربه کرده اند.

هر کسی که هر یک از این عوامل خطر را داشته باشد ممکن است از غربالگری پیش دیابت برای بررسی اینکه آیا این بیماری را دارد یا خیر، بهره مند شود.

تشخیص

پزشک معمولاً از آزمایش خون برای تشخیص پیش دیابت استفاده می کند. آزمایش تحمل گلوکز به ویژه مفید است زیرا اندازه گیری می کند که بدن چقدر سریع می تواند قند موجود در خون را در یک دوره ۲ ساعته پردازش کند.

گزینه‌های دیگر عبارتند از آزمایش خون ناشتا، که سطح قند خون را پس از اینکه فرد برای یک دوره خاص غذا نخورده، اندازه‌گیری می‌کند، و آزمایش A1C، که میانگین سطح قند خون را طی ۲ تا ۳ ماه اندازه‌گیری می‌کند. افراد برای آزمایش A1C نیازی به ناشتا بودن یا مصرف مایعات یا داروی خاصی ندارند و نتایج قابل اعتمادی می دهد.

انجمن دیابت آمریکا بیان می کند که زمانی که نتایج آزمایش اندازه گیری های زیر را نشان دهد، پزشک پیش دیابت را تشخیص می دهد:

  • سطح قند خون ناشتا ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر (mg/dl)
  • سطوح تحمل گلوکز ۱۴۰-۱۹۹ میلی گرم در دسی لیتر
  • نتیجه تست A1C 5.7-6.4٪

پزشک اغلب این سطوح را مجدداً آزمایش می‌کند تا تأیید کند که این مقادیر به دلیل افزایش ناگهانی قند خون نیست.

چه کسانی باید برای پیش دیابت غربالگری شوند؟

NIDDK توصیه می کند که افراد دارای عوامل خطر زیر تحت غربالگری پیش دیابت قرار گیرند :

  • سن ۴۵ سال یا بیشتر
  • شاخص توده بدنی (BMI) 25 یا بالاتر
  • دور کمر بزرگتر از ۴۰ اینچ در مردان یا ۳۵ اینچ در زنان
  • یکی از بستگان نزدیک مبتلا به دیابت
  • وضعیتی که مقاومت به انسولین را افزایش می دهد، از جمله PCOS، آکانتوز نیگریکانس و استئاتوهپاتیت غیر مرتبط با الکل.
  • پس‌زمینه‌های نژادی یا قومی خاص، از جمله آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، آمریکایی‌های آسیایی، اسپانیایی‌تبار، لاتین‌تبار، بومی‌های آمریکایی، بومی آلاسکا و جزیره‌نشین اقیانوس آرام
  • سابقه دیابت بارداری که دیابت در دوران بارداری است
  • تولد نوزادی با وزن بیش از ۹ پوند
  • ابتلا به بیماری که باعث سفت شدن رگ ها می شود
  • درمان اخیر با گلوکوکورتیکوئیدها یا داروهای آنتی سایکوتیک غیر معمول

اگر پزشک هر یک از این عوامل خطر را شناسایی کند، ممکن است توصیه کند که فرد برای بررسی سطح گلوکز خون خود غربالگری کند.

متخصصان پزشکی توصیه می کنند که هر ۱ تا ۳ سال یک بار آزمایش های غربالگری را برای افراد مبتلا به این عوامل خطر تکرار کنند.

NIDDK یک منبع رسمی دارد که افراد می توانند از آن برای بررسی خطر دیابت خود استفاده کنند.

با این حال، هر کسی که نگران دیابت مرزی است باید برای آزمایش و تشخیص به پزشک مراجعه کند.

درمان و پیشگیری از پیش دیابت

پیش دیابت برگشت پذیر است، اما اغلب پیشگیری از آن آسان تر از درمان است. عوامل سبک زندگی علت اصلی پیش دیابت هستند و ایجاد تغییرات در برخی از جنبه های زندگی می تواند به طور قابل توجهی این خطر را کاهش دهد.

رژیم غذایی

در کنار ورزش منظم، یک رژیم غذایی متعادل و مغذی که مصرف قند را تعدیل می کند، می تواند به معکوس کردن دیابت مرزی کمک کند.

با توجه به انجمن دیابت آمریکا ، بسیاری از افراد می توانند رژیم غذایی خود را با موارد زیر بهبود بخشند:

  • افزایش مصرف کربوهیدرات های فرآوری نشده با فیبر بالا
  • افزایش مصرف میوه و سبزیجات
  • کاهش مصرف چربی های اشباع شده و گوشت فرآوری شده

در مورد اینکه در مورد پیش دیابت چه بخوریم بیشتر بدانید.

فعالیت بدنی

ورزش نیز مهم است. تحقیقات نشان می دهد که فعالیت بدنی منظم ممکن است به کند کردن پیشرفت پیش دیابت به دیابت کمک کند.

دستورالعمل های فعلی فعالیت بدنی برای آمریکایی ها توصیه می کند که بزرگسالان حداقل ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط ​​در هفته انجام دهند. علاوه بر این، آنها باید حداقل دو بار در هفته تمرینات تقویت کننده عضلانی مانند وزنه برداری یا انجام حرکات فشاری انجام دهند.

نمونه هایی از ورزش با شدت متوسط ​​رقص سریع و پیاده روی سریع است.

ورزش منظم و رژیم غذایی مغذی نه تنها به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می کند بلکه از قلب در برابر بیماری های آینده نیز محافظت می کند.

ترکیب تغذیه و ورزش

علاوه بر این، شواهد قوی برای فواید ترکیب ورزش و مداخلات غذایی در کاهش خطر دیابت و معکوس کردن پیش دیابت وجود دارد.

این در درجه اول از برنامه پیشگیری از دیابت (DPP) می آید ، که یک مطالعه طولانی مدت با هدف شناسایی اقدامات عملی برای جلوگیری از دیابت بود. افرادی که در برنامه تغییر سبک زندگی DPP شرکت کردند، هدفشان کاهش ۷ درصد از وزن بدن و حفظ این کاهش از طریق تغییرات رژیم غذایی و فعالیت بدنی بود.

همه شرکت کنندگان در این برنامه در مورد نحوه رژیم غذایی و ورزش مشاوره دریافت کردند و در طول مدت مطالعه در کلاس های تغییر سبک زندگی شرکت کردند.

پس از ۳ سال، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کردند، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بدون توجه به جنسیت و قومیت، ۵۸ درصد کاهش یافت. در میان افراد ۶۰ سال و بالاتر، کاهش خطر ۷۱٪ بود.

محققان جلسات پیگیری منظمی را برگزار کردند. پس از ۱۵ سال، افرادی که در برنامه تغییر سبک زندگی DPP بودند، در مقایسه با افرادی که دارویی به نام متفورمین یا دارونما مصرف می کردند، همچنان شاهد تاخیر در شروع دیابت بودند.

هر فردی که در طول مطالعه به دیابت مبتلا شد، مراقبت های پزشکی بیشتری دریافت کرد. با این حال، رژیم غذایی و ورزش در مدیریت علائم و کاهش خطر عوارض مهم باقی ماند.

نظارت منظم

مدیریت پیش دیابت همچنین شامل نظارت مستمر بر عوامل خطر و آزمایش منظم سطح قند خون است.

علاوه بر تغییر سبک زندگی، پزشکان ممکن است راه های دیگری را برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به دیابت توصیه کنند. مدیریت پزشکی ممکن است شامل درمان شرایط مرتبط مانند چاقی و بیماری قلبی باشد.

خلاصه

پیش دیابت مرحله قبل از ابتلا به دیابت نوع ۲ است. در این مرحله، قند خون و مقاومت به انسولین ممکن است شروع به رسیدن به سطوح مضر کنند.

پیش دیابت معمولاً علائم فعالی ایجاد نمی کند و بیشتر افراد تا زمانی که به دیابت پیشرفت نکند و شروع به ایجاد مشکلات شدید سلامتی کند، از ابتلای خود به این بیماری آگاه نخواهند شد.

بنابراین، برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، توصیه می شود که تحت غربالگری منظم قرار گیرند. عوامل خطر عبارتند از BMI بالا و دور کمر، سن بالای ۴۵ سال و وجود سایر بیماری های قلبی عروقی.

پیش دیابت اغلب با یک برنامه ورزشی پایدار و یک رژیم غذایی متعادل و کم قند قابل برگشت است.

سوالات متداول

در زیر به برخی از سوالات متداول در مورد پیش دیابت پاسخ می دهیم.

اگر پیش دیابت دارم چه غذاهایی بخورم؟

چربی و فیبر جذب آن را کندتر کرده و آنچه را که شاخص گلیسمی (GI) غذاها نامیده می شود کاهش می دهند. میوه‌ها و سبزیجات با GI پایین، مانند نان گندم کامل آسیاب شده، بلغور جو دوسر، سبزیجات بدون نشاسته و میوه‌های کامل انتخاب‌های خوبی هستند. کارشناسان یک غذای با GI پایین را دارای امتیاز ۵۵ یا کمتر می دانند . یک فرد می تواند از این پایگاه داده برای یافتن GI غذاهای رایج استفاده کند.

عوارض پیش دیابت چیست؟

حتی اگر به دیابت نوع ۲ پیشرفت نکند، پیش دیابت می تواند منجر به آسیب طولانی مدت قلبی عروقی و کلیه شود.

آیا کودکان می توانند پیش دیابت داشته باشند؟

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ که شامل ۵۷۸۶ نفر بود، ۱۸ درصد از ۲۶۰۶ نوجوان – افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله – پیش دیابت داشتند. در میان ۳۱۸۰ جوان، شیوع ۲۴ درصد بود.

بسیاری از کودکانی که به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند تا سن بلوغ تشخیص داده نمی شوند. این تا حدی به این دلیل است که هورمون های بلوغ می توانند تنظیم انسولین را برای بدن سخت تر کنند. والدین و مراقبان می توانند با تشویق آنها به خوردن یک رژیم غذایی متعادل و انجام فعالیت بدنی فراوان از دیابت در کودکان جلوگیری کنند.

آیا پیش دیابت می تواند به دیابت نوع ۱ تبدیل شود؟

پیش دیابت به یک حالت متابولیک اشاره دارد که پیش ساز دیابت نوع ۲ است. نمی تواند به دیابت نوع ۱ تبدیل شود. با این حال، تحقیقاتی در مورد یک بیماری موازی به نام دیابت پیش نوع ۱ وجود دارد که در آن سیستم ایمنی فرد ویژگی های خاصی را نشان می دهد که نشان دهنده پیشرفت به دیابت نوع ۱ است.

با تفاوت های دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ آشنا شوید.

چه مدت طول می کشد تا پیش دیابت معکوس شود؟

با یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و مداخلات پزشکی تجویز شده، ممکن است فرد بتواند در عرض ۳ سال پیش دیابت را معکوس کند .

منبع

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه