هویج فواید سلامتی، مواد مغذی، و بیشتر

هویج سبزیجات سالمی است که به عنوان میان وعده مصرف می شود و در بسیاری از غذاها برای تامین مواد و طعم استفاده می شود. بافت ترد آنها چیزی متفاوت و خوشمزه به سالاد، غذاهای گوشتی، ماکارونی و موارد دیگر اضافه می کند. اما هویج همچنین بسیار مغذی است و سرشار از مواد مغذی زیادی است که روزانه به آنها نیاز دارید.

هویج از جمله منابع بسیار خوبی از مواد مغذی مانند پتاسیم، آنتی اکسیدان ها و ویتامین A است. بتاکاروتن، نوعی کاروتنوئید، ماده مغذی است که هویج را نارنجی می کند و همچنین باعث سلامتی می شود. وقتی در غذاها مصرف می شود به ویتامین A تبدیل می شود و به سایر میوه ها و سبزیجات رنگ زرد یا نارنجی می دهد.

در اینجا فواید هویج برای سلامتی، اطلاعات تغذیه ای و چند روش برای تهیه آن آورده شده است.

هویج سرشار از مواد مغذی است که سلامت شما را تقویت می کند. آنها حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که ممکن است به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب و پیشگیری از بیماری هایی مانند سرطان و بیماری قلبی کمک کنند.

بیشتر بخوانید
مغز استخوان: تغذیه، فواید و منابع غذایی

برخی دیگر از فواید هویج برای سلامتی:

سلامت چشم

ویتامین A، که در هویج فراوان است، برای سلامت چشم ضروری است. برخی مطالعات سطوح پایین ویتامین A را با خطر بیشتر شب کوری مرتبط دانسته اند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

کاروتنوئیدها می توانند به بدن شما در برابر چندین نوع سرطان محافظت کنند. یک مطالعه نشان داد که رژیم غذایی غنی از بتاکاروتن ممکن است به مردان در محافظت در برابر سرطان پروستات کمک کند. مطالعه دیگری نشان داد که ترکیب گیاهی لوتئین، که در هویج یافت می شود، ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در صورت گنجاندن در رژیم غذایی کاهش دهد.

یک مطالعه متفاوت نشان داد که مصرف زیاد ویتامین A ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را که به عنوان سرطان معده نیز شناخته می شود، کاهش دهد.

کاهش وزن

هویج در هر وعده کالری بسیار کمی دارد. آنها می توانند به شما کمک کنند تا احساس سیری کنید تا به اندازه کافی غذا نخورید، به طور کلی کالری دریافتی را کاهش دهید و از کاهش وزن و رژیم غذایی سالم حمایت کنید. افزایش احساس سیری عمدتاً به این دلیل است که هویج منبع عالی فیبر است.

بیشتر بخوانید
کامکوات برای چه چیزهایی مفید است و چگونه آنها را می خورید؟

کاهش کلسترول

مطالعات همچنین مصرف هویج را با کاهش کلسترول در رژیم غذایی مرتبط دانسته اند.

یک وعده هویج تازه و رنده شده (نصف فنجان) حقایق تغذیه ای زیر را ارائه می دهد:

هویج یک منبع عالی از ویتامین A است که یک وعده آن ۱۸۴ درصد از ارزش روزانه شما را تامین می کند و همچنین مواد مغذی زیر را تامین می کند:

چیزهایی که باید مراقب آنها باشید

اگرچه هویج کالری کمی دارد و سرشار از مواد مغذی مهم است، اما خوردن هویج ممکن است اثرات منفی بر سلامتی ناشی از خوردن بیش از حد هویج داشته باشد. در یک مورد معروف، یک مرد ۴۸ ساله پس از زرد شدن پوستش و احساس درد شکم به پزشک مراجعه کرد. او به یبوست، هیپرکاروتنمی (تغییر رنگ نارنجی پوست) و احتمال مسمومیت با ویتامین A تشخیص داده شد. پزشکان تشخیص دادند که این شرایط پزشکی ناشی از ۶-۷ پوند هویج است که او در هفته می خورد. اگر از هویج به عنوان یک میان وعده سبک یا در یک غذا لذت ببرید، بعید است که به اندازه کافی بخورید که باعث بروز هر یک از این علائم شود.

بیشتر بخوانید
6 فواید روغن کریل برای سلامتی که توسط علم پشتیبانی می شود
اکنون که تمام فواید و مواد مغذی موجود در هویج را برای سلامتی می‌دانید، بیایید به برخی از بهترین روش‌های تهیه آن نگاهی بیندازیم.

هویج در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف و حتی رنگ‌های مختلف وجود دارد، با هویج‌های بنفش، سفید و زرد که به رنگ نارنجی رایج‌تر می‌افزایند. می توانید هویج با اندازه معمولی یا هویج “بچه” را در فروشگاه مواد غذایی خریداری کنید، که طیف وسیع تری از کاربردها را در وعده های غذایی خود به شما می دهد.

یک میان وعده مغذی و آسان برای بچه ها هویج بچه با کره بادام زمینی، هوموس یا سس دامداری است. این غذای ترد را می‌توان با سبزیجات دیگری مانند کرفس، خیار و گوجه‌فرنگی برای غذا خوردن قبل از شام ترکیب کرد.

بیشتر بخوانید
فلفل سرانو همه چیزهایی که باید بدانید

هویج به صورت خام و ترد خورده می شود، اما می توانید آن را با غذاهای دیگر نیز بپزید تا مقدار زیادی به غذا اضافه کنید. سعی کنید هویج خلال شده را در فر با سیب زمینی و پیاز بپزید یا در ماهیتابه با روغن تفت دهید. همچنین می توانید هویج را رنده کرده و با کره یا پنیر مخلوط کنید تا یک غذای جانبی خوشمزه داشته باشید.

هرچه تصمیم به تهیه یا پخت هویج بگیرید، آنها چیزی کمی شیرین و غنی به طیف وسیعی از ظروف و سینی های میان وعده اضافه می کنند.

Source link

۴/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه