واسابی ترب ژاپنی

واسابی که ترب ژاپنی نیز نامیده می شود، یک سبزی چلیپایی است که ذاتاً در امتداد بستر رودخانه ها در دره های رودخانه کوهستانی در ژاپن رشد می کند. همچنین در بخش هایی از کره، چین، نیوزلند و آمریکای شمالی رشد می کند، جایی که سایه و مرطوب است. به خاطر طعم قوی و معطر و رنگ سبز تندش معروف است. واسابی یک چاشنی ضروری برای سوشی و نودل در غذاهای ژاپنی است. با این حال، اگر تا به حال از واسابی لذت برده باشید، می‌دانید که مقدار کمی از آن بسیار مفید است. حتی مقدار کمی از این خمیر سبز برای افزودن طعم قابل توجهی به ساشیمی و سایر غذاهای آسیایی کافی است. به علاوه، مقدار کمی از آن می تواند مزایای سلامتی فوق العاده ای را ارائه دهد. مزایای سلامتی واسابی شامل ارائه خواص ضد باکتریایی و رفع مشکلات تنفسی است. 

توجه به این نکته ضروری است که این غذای سبزی که در خواربارفروشی ها یا رستوران های قلمرو غربی کشف می کنید، عموماً واسابی معتبر نیست. در عوض، اغلب مخلوطی از خردل، ترب کوهی و رنگ خوراکی است. برای اطمینان از اینکه چیز واقعی را درو می کنید، به دنبال کسانی باشید که برچسب “wasabi japonica” دارند. ثروت بالقوه Wasabi از ایزوتیوسیانات ها اهداف مختلفی از جمله مزایای سلامتی را دنبال می کند. 

مشخصات تغذیه ای واسابی

طعم تند واسابی با تندی کپسایسین متفاوت است. بر حس بویایی شما تأثیر می گذارد. ترکیب شیمیایی واسابی، مانند سطوح بالای ترکیب ایزوتیوسیانات، مسئول بو و طعم متمایز آن است. علاوه بر این ترکیبات، واسابی دارای مواد معدنی و فیبر خاصی بدون کلسترول نیز می باشد. 

به گفته وزارت کشاورزی آمریکا ، ۱۰۰ گرم خمیر واسابی حاوی مواد مغذی زیر است.

Wasabi: Your Go-to Vegetable - HealthifyMe
  • کالری: ۲۹۲ کیلو کالری
  • پروتئین: ۲.۲۳ گرم
  • چربی: ۱۰.۹ گرم
  • کربوهیدرات: ۴۶.۱ گرم
  • فیبر: ۶.۱ گرم
  • سدیم: ۳۳۹۰ میلی گرم
  • پتاسیم: ۱۸۲ میلی گرم
  • کلسیم: ۴۱ میلی گرم
  • فسفر: ۲۶ میلی گرم
  • منیزیم: ۲۱ میلی گرم

Wasabi به طور کلی چربی کمی دارد و تنها ۱.۷۴ گرم در هر قاشق غذاخوری دارد. با این حال، سدیم بالایی دارد. طبق آمار وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، یک قاشق غذاخوری خمیر واسابی خشک شده دارای ۵۴۲ میلی گرم سدیم است که حدود ۲۴ درصد از میزان مجاز مصرف روزانه ۲۳۰۰ میلی گرم است. بنابراین هنگام خوردن آنها توجه کنید. از نظر مواد معدنی، خوردن یک فنجان واسابی خام معادل ۱۴ درصد DV روی و ۷ درصد DV آهن است. 

مزایای بالقوه سلامت Wasabi 

باکتری های مضر مواد غذایی را از بین ببرید

تحقیقات نشان می دهد که مسمومیت غذایی، که به آن بیماری منتقله از غذا نیز گفته می شود، تحریک یا عفونت دستگاه گوارش شما است که در نتیجه غذاها یا نوشیدنی هایی که شامل پاتوژن ها، باکتری ها، ویروس ها و انگل ها هستند، ایجاد می شود. راه امیدوارکننده برای پیشگیری از مسمومیت غذایی پختن، نگهداری، تمیز کردن و نگهداری مناسب غذاها است. علاوه بر این، ادویه ها و گیاهان خاص مانند نمک می توانند رشد پاتوژن هایی را که بر مسمومیت غذایی تأثیر می گذارند، کاهش دهند.

واسابی دارای اثر ضد باکتریایی بر علیه اشریشیا کلی و استافیلوکوکوس اورئوس ، دو مورد از شایع ترین باکتری هایی است که باعث مسمومیت غذایی می شوند. این نتایج نشان می دهد که عصاره واسابی ممکن است از خطر بیماری های ناشی از غذا جلوگیری کند یا آن را کاهش دهد. علاوه بر این، یک مطالعه نشان می دهد که واسابی یک عامل ضد میکروبی در برابر باکتری های موجود در ساشیمی است. ساشیمی یک غذای خام و آماده است که ممکن است به دلیل باکتری های بیماری زا باعث بیماری های ناشی از غذا شود. بنابراین، رستوران ها واسبی را در کنار ساشیمی سرو می کنند تا تعداد باکتری های بیماری زا کاهش یابد. 

اثر ضد باکتریایی در برابر هلیکوباکتر پیلوری. 

هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری است که روده کوچک و معده را آلوده می کند. این دلیل اصلی زخم معده است و می تواند منجر به سرطان معده و التهاب مخاط معده شود. در حالی که نزدیک به ۵۰ درصد از جامعه جهان آلوده هستند، اکثر مردم به این مشکلات مبتلا نمی شوند. یک مطالعه نشان می دهد که برگ های واسابی می تواند یک درمان طبیعی برای ضایعات معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری باشد. 

خواص ضد التهابی

Wasabi دارای خواص ضد التهابی قوی است. التهاب واکنش سیستم ایمنی بدن شما به آسیب‌ها، عفونت‌ها و سموم، مانند هوای غبارآلود یا دود سیگار، در تلاش برای حفظ و التیام بدن شما است. با این حال، هنگامی که التهاب به صورت کنترل نشده و مداوم تکامل می یابد، می تواند به چندین موقعیت التهابی، از جمله دیابت، بیماری قلبی و سرطان کمک کند. 

یک مطالعه نشان می دهد که واسابی آنزیم ها و سلول هایی را که التهاب را تسهیل می کنند سرکوب می کند. علاوه بر این، ۶-(متیل سولفینیل) هگزیل ایزوتیوسیانات یا ۶-MSITC مشتق شده از واسابی چندین عامل التهابی را مهار کرده و سیتوکین های التهابی را مسدود می کند. در نتیجه، واسابی به عنوان یک عامل ضد التهابی مفید است. 

خواص ضد سرطانی

افزودن منظم واسابی به رژیم غذایی می تواند از انواع خاصی از سرطان جلوگیری کند. آنتی اکسیدان های مختلف ایزوتیوسیانات مانند ۶-MITC موجود در واسابی از گسترش سرطان خون و سلول های سرطانی معده جلوگیری می کند. علاوه بر این، واسابی می تواند از رشد تومور در اندازه پیش بالینی یا قبل از درمان جلوگیری کند. یک مطالعه نشان می دهد که ۶-MITC و مشتقات شیمیایی آن از واسابی می تواند از رشد سلول های سرطانی دهان انسان جلوگیری کند.

برخی از مطالعات مشاهده ای گزارش می دهند که مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی مانند واسابی خطر ابتلا به سرطان سینه، ریه، پروستات و مثانه را کاهش می دهد. سایر سبزیجات چلیپایی شامل کلم پیچ، آروگولا، کلم بروکسل، کلم بروکلی، گل کلم و روتاباگا هستند. 

Wasabi باعث کاهش چربی می شود

برخی تحقیقات نشان می دهد که برگ های خوراکی گیاه واسابی حاوی حلال هایی است که رشد و تشکیل سلول های چربی یا چربی زایی را سرکوب می کند. علاوه بر این، نتایج یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد که مخلوطی به نام متیل استر ۵-هیدروکسی‌فرولیک اسید جدا شده از برگ‌های واسابی با تغییر مسیر ژنی که در ساخت چربی نقش دارد، از رشد و تشکیل سلول‌های چربی جلوگیری می‌کند. 

ارتقاء سلامت استخوان

واسابی در سلامت استخوان جایگاهی دارد. یک حلال موجود در واسابی به نام اسید p-hydroxycinnamic (HCA) تشکیل استخوان را تقویت کرده و تجزیه استخوان را کاهش می دهد. در نتیجه، می تواند اثرات آرتریت، مانند تورم و التهاب مفاصل را کاهش دهد. مطالعات نشان می دهد که واسابی به حفظ یکپارچگی استخوان کمک می کند و خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد. علاوه بر این، ایزوتیوسیانات‌های قدرتمند موجود در واسابی، تجمع در نقاط ضعیف مفصلی را که باعث درد یا ناراحتی می‌شوند، کاهش می‌دهند.

رفع مشکلات تنفسی

Wasabi یک دفاع قوی در برابر پاتوژن های خاص دستگاه تنفسی است. انتشار گازی آلیل ایزوتیوسیانات از واسابی به طور فعال از تکثیر پاتوژن هایی که باعث آنفولانزا و ذات الریه می شوند، جلوگیری می کند. پس از خوردن واسابی، بوی تند و حس تند سینوس ها را پاک می کند. این می تواند در موارد سرماخوردگی و آلرژی های فصلی با تحریک سینوس ها برای باز کردن مجاری بینی برای افزایش جریان هوا کمک کند. 

از سلامت قلب محافظت کنید

یکی دیگر از دلایل اضافه کردن واسابی جلوگیری از مشکلات قلبی عروقی است زیرا خواص ضد کلسترول خون آن سطح کلسترول بالا را کاهش می دهد. در نتیجه خطر سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش می دهد. علاوه بر این، ایزوتیوسیانات های موجود در واسابی از تشکیل لخته خون جلوگیری می کند. این لخته ها از علل اصلی سکته مغزی هستند.

راه هایی برای افزودن واسابی به رژیم غذایی

بیشتر خمیر واسابی حاوی ترکیبی از نشاسته ذرت، ترب کوهی، خردل و رنگ سبز است. حتی ممکن است اصلا شامل واسابی معتبر نباشد یا دارای ساقه های واسبی با کیفیت پایین باشد. ترب از خانواده گیاهان واسابی است و به خاطر ادویه اش معروف است. رشد واسابی واقعی سخت است و بنابراین پرهزینه است، به همین دلیل است که ترب کوهی به عنوان جایگزین می آید. با این حال، می توانید خمیر واسابی عمیق، پودر و واسابی تازه را به صورت آنلاین خریداری کنید. برای اطمینان از معتبر بودن محصول کافی است کپشن را با دقت بخوانید. علاوه بر این، می توانید از طعم و مزه غیرعادی واسابی با استفاده از آن به عنوان یک گیاه، ادویه یا چاشنی لذت ببرید.

برای گنجاندن واسابی در رژیم غذایی خود:

  • آن را با سس سویا سرو کنید و با سوشی میل کنید.
  • آن را به سوپ رشته اضافه کنید.
  • از آن به عنوان چاشنی برای سبزیجات و گوشت کبابی استفاده کنید.
  • آن را به دیپ ها، سس ها و مارینادها اضافه کنید.
  • از آن برای طعم دادن به سبزیجات بو داده استفاده کنید.

عوارض جانبی احتمالی Wasabi

مانند هر غذایی، ممکن است به واسابی حساسیت داشته باشید. به عنوان مثال، پاسخ آلرژیک پس از خوردن بیش از حد واسابی امکان پذیر است که به طور بالقوه باعث کهیر، خس خس سینه، خارش در دهان، اسهال و درد معده می شود. در مورد خمیرهای واسابی تقلبی، برخی از افراد ممکن است با واکنش آلرژیک به رنگ های غذایی که برای ایجاد رنگ سبز آنها استفاده می شود، مواجه شوند.

شما تمایلی به مواجهه طولانی مدت با پیامدهای نامطلوب سلامتی ناشی از خوردن واسابی ندارید، اما مصرف بیش از حد آن می تواند در کوتاه مدت شما را ناراحت کند. علاوه بر این، برخی از افراد احساس قوی و پاکسازی سینوس را که واسابی در بینی و دهان ایجاد می کند، دوست ندارند. برای دیگران، تند بودن واسابی می تواند منجر به تشنج، ناراحتی معده یا سوزش سر دل شود. 

سایر عوارض واسابی عبارتند از:

  • ایزوتیوسیانات موجود در واسابی با تحریک پوشش معده، گاستریت موجود را بدتر می کند.
  • واسابی حاوی هپاتوتوکسین است که می تواند به کبد شما آسیب برساند. اما در دوزهای کم مضر نیست.
  • واسابی به دلیل مشخصات تند و تندش می تواند باعث رفلاکس اسید شود. اگر زخم معده، گاستریت، سوزش سر دل یا اختلالات گوارشی دارید، واسابی را محدود کنید یا نخورید. 

ذخیره سازی و ایمنی مواد غذایی

خمیر واسابی مهر و موم شده را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. می‌توانید باقی‌مانده خمیر واسابی را در یخچال‌هایی نگهداری کنید که تا دوازده ماه زنده بماند. اگر بوی تند، جدا شدن، نقص یا لکه های قهوه ای مشاهده کردید، خمیر واسابی را دور بریزید. ریشه خام واسابی از نظر ایمنی و نگهداری بسیار تازه تر است. ریشه تازه واسابی با نگهداری در یخچال در یک حوله ورقه ای مرطوب می تواند حدود دو هفته دوام بیاورد. 

نتیجه

همه واسابی را به عنوان یک خمیر سبز معروف می شناسند که با چندین غذای ژاپنی مانند سوشی و ساشیمی سرو می شود. این یک چاشنی نمادین است که بسیار سالم تر از چاشنی های فرآوری شده است. با این حال، از آنجایی که واسابی اصیل ارزان نیست، شرکت‌ها واسابی تقلیدی را با ترکیب خردل، ترب کوهی، رنگ خوراکی و سایر اجزا به بازار عرضه می‌کنند. بنابراین، هنگام خرید واسابی، مطمئن شوید که چیز واقعی را خریداری کنید. 

بیش از یک چاشنی، این خمیر سبز فواید سلامتی متعددی دارد. کلسترول را کنترل می کند، از مسمومیت غذایی جلوگیری می کند، اختلالات تنفسی را درمان می کند و آرتریت را درمان می کند. علاوه بر این، تحقیقات در مورد ظرفیت آنها برای ترویج کاهش چربی و سلامت مغز و استخوان ادامه دارد. همچنین، به خاطر داشته باشید که اکثر محققان از عصاره واسابی استفاده می‌کنند، که تعیین اینکه آیا استفاده از آن به عنوان چاشنی یا ادویه می‌تواند تأثیر مشابهی داشته باشد، دشوار است. علاوه بر این، اگر قصد دارید بیشتر از حد معمول واسبی بخورید، باعث گاستریت، رفلاکس اسید، آلرژی و آسیب کبدی می شود. 

سوالات متداول 

س. طعم واسابی چگونه است؟

طعم واسابی با ترکیبی از خردل، کلم و ترب یکسان است. با این حال، طعمی قوی و تند دارد که با کپسایسین متفاوت است.  

س. آیا واسابی برای انسان سمی است؟

الف. علاوه بر احساس اشکی و پاکسازی سینوس ها، هیچ سمیتی در ارتباط با مصرف واسابی گزارش نشده است، اگرچه برخی از افراد ممکن است با واکنش آلرژیک مواجه شوند. با این حال، پرخوری واسابی می تواند به کبد شما آسیب برساند.  

س. واسابی با بدن شما چه می کند؟

الف) مزایای سلامتی واسابی شامل جلوگیری از مسمومیت غذایی، ضد انگلی بودن، کاهش کلسترول و تقویت سلامت تنفسی است. علاوه بر این، اثرات ضد کلسترول خون واسابی از تجمع پلاکتی جلوگیری می کند. Wasabi همچنین به شکستن لخته های خون کمک می کند. 

س. چرا واسابی اینقدر داغ است؟

الف – تند (تند تند، تند) به معنای معمولی نیست. به این دلیل است که حاوی کپسایسین نیست. با این حال، آلیل ایزوتیوسیانات که عموماً واکنش قوی دارد، باعث ایجاد احساس گرما می شود.  

س. آیا واسابی واقعی طعم ترب کوهی دارد؟

الف. ادویه های واسابی واقعی بیشتر از ترب کوهی گیاهی هستند. گرم است اما طعمی سوزان و ماندگار ندارد. طعم آن یکنواخت تر، تمیزتر و «گیاه گونه» است، در حالی که خمیر ترب در کافه ها تندتر است و طعم تازه ای ندارد. 

س. چرا ژاپنی ها واسابی را با سوشی می خورند؟

الف. به طور معمول، واسابی برای طعم بهتر ماهی و مبارزه با باکتری های ماهی خام است. طعم آن طعم تازه ماهی را نشان می دهد.  

س. چرا واسابی به مغز شما آسیب می رساند؟

الف. واسابی بیش از حد می تواند بخارات شیمیایی آزاد کند که بر حس بویایی شما تأثیر می گذارد. با گیرنده مغز تعامل می‌کند و سلول را تشویق می‌کند تا سیگنال ناراحتی را به مغز برساند، که منجر به سوزش، سوزش، خارش، خفگی، سرفه یا قطرات اشک می‌شود. 

س. آیا واسابی برای فشار خون خوب است؟

A. Wasabi شامل مقدار سالمی از پتاسیم است. مطالعه نشان می دهد که غذاهای غنی از پتاسیم می توانند تاثیر مثبتی بر فشار خون داشته باشند. پتاسیم موجود در واسابی رگ های خونی را شل می کند، جریان خون را افزایش می دهد و از شما در برابر فشار خون بالا محافظت می کند. 

س. واسابی چقدر تند است؟

A. Wasabi کاملاً یک غذای تند نیست. چیزی است با طعمی خاص که از یک گیاه نشات می گیرد و می تواند در مقادیر نسبتاً کم برای طعم دادن به چیزی استفاده شود. مانند کپسایسین تند نیست. 

س. آیا واسابی به سردرد کمک می کند؟

الف) یکی از علل میگرن فشار سینوسی است که عموماً در اثر آلرژی ایجاد می شود. Wasabi سینوس ها را پاک می کند و تسکین می دهد. علاوه بر این، واسابی حاوی سینیگرین، یک جزء آنتی بیوتیکی است که مسئول پاکسازی احتقان، رقیق شدن مخاط و کاهش سردرد است. 

منبع

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه