وزن ایده آل

وزن ایده آل

‌یکی از پرتکرارترین سوالات افرادی که قصد کاهش وزن دارند در مراجعه حضوری و آنلاین، این است که وزن ایده آل من چقدر است و چه هدفی باید برای خودم تعیین کنم؟ ‌


جواب من این است:‌ راستش را بخواهید نمی دانم.

بطور معمول یکی از روشهای محاسبه وزن ایده آل؛ نمایه توده بدنی یا BMI است.

که حاصل تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر است.
حاصل اگر در محدوه 22 و23 باششد بهتر وزن تلقی می شود.

اما این فرمول علاوه بر اینکه در همه کارائی ندارد مثلا در افراد ورزشکار یا باردار؛ تفاوتهای فردی را لحاظ نمیکند.

مثلا این فرمول تفاوتی بین یک مرد 25 ساله سالم را با خانم 65 ساله که داری سه فرزند است را قائل نمی شود.

تفاوت وزن افراد فقط تحت تاثیر قد نیست که بخواهیم معیار دقیقی برای وزن ایده ال خود قرار دهیم.

سن، جنس، درصد ماهیچه بدن، سوابق پزشکی، میزان متابولیسم، فاکتورهای ژنتیکی و… از جمله چیزهایی است که در افراد تفاوت ایجاد میکند.

بنابراین این فرمول روشی نیست که شما بخواهید بر اساس آن وزن ایده آل خود را محاسبه کنید.

و نیز وزن مناسب شما، وزنی نیست که ممکن است در زمان جوانی داشته اید و یا یکی از دوستانتان که همسن و هم قد شماست دارد.


👈وزن مناسب فقط برای شما تعریف میشود با تمام مشخصات فردی شما.

اما وزن ایده آل در دنیای واقعی (نه با فرمول) چقدر است؟

آن وزنی است که شما بطور عملی ( نه روی کاغذ وکتاب ) طی دوره کاهش وزن با رژیم اصولی زیر نظر متخصص تغذیه و فعالیت بدنی مناسب؛ به آن می رسید. ‌

بنابراین بهترین کار تعیین اهداف کوتاه مدت مثلاً ماهیانه 2 کیلوگرم کاهش وزن است که هدفی واقعی، علمی، بدون عوارض و قابل دست یافتن است.‌ ‌

و بدترین کار محاسبه وزن ایده ال با فرمول یا نرم افزار و اپلیکشن های مرسوم آنلاین است. چرا که ممکن است هدفی غیر واقعی، غیرقابل دست یافتن و نادرست باشد که بزودی باعث ناامیدی شما و رها کردن رژیم می شود.

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه ارائه می شود. لطفاً جهت اطلاع از شرایط رژیم، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.

ثبت نام

همین حالا ثبت نام کنید.

جهت تکمیل پرسشنامه کلیک کنید.
ثبت نام