ویتامین B12 برای سلامت سیستم عصبی و گلبول های قرمز مهم است. می توان آن را در بسیاری از محصولات حیوانی و غذاهای غنی شده یافت.

در ایالات متحده، حدود ۶% افراد زیر ۶۰ سال و ۲۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال کمبود ویتامین B12 دارند. کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به کم خونی و مشکلات جدی سیستم عصبی شود.

اگر نیاز به مصرف بیشتر ویتامین B12 دارید، می توانید آن را از بسیاری از محصولات حیوانی و غذاهای غنی شده دریافت کنید. در برخی موارد، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است مکمل های خوراکی یا تزریقی برای کمک به افزایش سطح ویتامین B12 شما تجویز کند.

علاوه بر اطلاعات زیر، می توانید در اینجا با فواید ویتامین B12 بیشتر آشنا شوید.

ویتامین B12: فواید سلامتی که باید دربارهhealthline.com بدانید https://www.healthline.com › سلامتی

چرا به ویتامین B12 نیاز دارید؟

ویتامین B12 یک ویتامین ضروری است، اما ویتامینی نیست که بدن شما بتواند آن را تولید کند. در عوض، به طور طبیعی در بسیاری از محصولات حیوانی یافت می شود.

ویتامین B12 لازم برای بسیاری از فرآیندها در بدن است ، از جمله:

  • توانایی تفکر خود را حفظ کنید
  • تنظیم و ایجاد DNA
  • تولید انرژی
  • سالم نگه داشتن مغز و سیستم عصبی

جگر شما ویتامین B12 اضافی را ذخیره می کند برای مواقعی که کمتر از آن مصرف می کنید. اما اگر این ذخایر تمام شود، ممکن است اثرات منفی بر سلامتی داشته باشید.

بیشتر بخوانید
9 بهترین پروتئین گیاهی

اگر ویتامین B12 شما کم باشد چه اتفاقی می افتد؟

سطوح پایین ویتامین B12 ممکن است باعث علائمی شود:

  • سوزن سوزن شدن در دست ها و پاهای شما
  • مشکل در راه رفتن
  • سردرگمی و از دست دادن حافظه
  • افسردگی و تحریک پذیری
  • مشکلات بویایی، چشایی یا بینایی
  • تپش قلب
  • خستگی
  • سردرد
  • پوست رنگپریده
  • کاهش وزن
  • گلوسیت (زبان دردناک، صاف و قرمز)

درمان سطوح پایین ویتامین B12 برای جلوگیری از کم خونی مهم است. ویتامین B12 با نوع خاصی از کم خونی به نام کم خونی مگالوبلاستیک مرتبط است.

اگر به دلیل کمبود ویتامین B12 کم خونی دارید، گلبول های قرمز خون شما ممکن است بزرگتر و بیضی شکل تر از حد معمول باشند. این شکل نامنظم می تواند مانع از حرکت گلبول های قرمز خون از مغز استخوان به جریان خون با سرعت معمولی شود.

آیا مصرف روزانه B12 برای شما خوب است؟

برای اکثر بزرگسالان، مصرف روزانه توصیه شده ویتامین B12 ۲.۴ میکروگرم (mcg) است.

با این حال، این توصیه برای افرادی که باردار یا شیرده هستند، ۲.۶ میکروگرم در روز کمی بالاتر است. و نوزادان تا ۶ ماهگی تنها به ۰.۴ میکروگرم در روز نیاز دارند.

بیشتر بخوانید
10 غذای سالم با آرژنین بالا

ویتامین B12 محلول در آب است. بدن شما می تواند آن را ذخیره کند ۲-۵ سال و B12 اضافی را در ادرار شما آزاد می کند.

بسیاری از افراد می توانند ویتامین B12 کافی را از غذاهایی که هر روز می خورند دریافت کنند. اما چون ویتامین B12 به طور طبیعی در غذاهای گیاهی وجود ندارد ، گیاهخواران و گیاهخواران ممکن است نیاز به مصرف غذاهای غنی شده با آن داشته باشند.

مکمل های خوراکی نیز گزینه ای برای کمک به افزایش سطح ویتامین B12 شما هستند. اگر رژیم غذایی شما دارای غذاهای حاوی ویتامین B12 کم است یا بدن شما نمی تواند آن غذاها را به درستی هضم کند، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است توصیه کند که هر روز یک مکمل خوراکی مصرف کنید.

به طور معمول، بدن شما ویتامین B12 را در یک فرآیند دو بخشی جذب می کند.

ابتدا اسید موجود در معده شما B12 را از پروتئینی که به آن متصل است جدا می کند. سپس، B12 با پروتئینی در معده به نام فاکتور ذاتی ترکیب می‌شود و بدن شما این جفت را در ایلئوم (آخرین قسمت روده کوچک) جذب می‌کند.

بیشتر بخوانید
نقش آهن در بدن چیست؟

هنگامی که ویتامین B12 را به عنوان مکمل مصرف می کنید، بدن شما ممکن است بخش اول این فرآیند را نادیده بگیرد. این بدان معناست که تزریق ممکن است برای شما بهتر عمل کند.

اگر کمبود ویتامین B12 دارید، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است به شما توصیه کند که برای بالا بردن سطح B12 خود تزریقاتی دریافت کنید. تزریق ویتامین B12 در ایالات متحده هیدروکسی کوبالامین نیز نامیده می شود.

اگر کم خونی به دلیل سطح پایین ویتامین B12 دارید، ممکن است نیاز به تزریق یک روز در میان داشته باشید ۲ هفته یا تا زمانی که علائم شما شروع به بهبود کند.

مکمل‌های B12 و تغییرات رژیم غذایی ممکن است در درمان کمبود ناشی از یک وضعیت پزشکی مؤثر نباشند، به همین دلیل است که پزشکان اغلب تزریق را توصیه می‌کنند.

بهترین منابع ویتامین B12 کدامند؟

غذاهای سرشار از ویتامین B12 عبارتند از:

  • ماهی و غذاهای دریایی مانند سالمون، صدف و صدف
  • گوشت قرمز بدون چربی و مرغ
  • غلات صبحانه غنی شده
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست

آیا عوارض جانبی احتمالی ویتامین B12 وجود دارد؟

ویتامین B12 معمولا سمی در نظر گرفته نمی شود، حتی در سطوح بالا. اما تزریق ویتامین B12 می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، مانند:

  • درد، قرمزی و تورم در محل تزریق
  • تهوع و استفراغ
  • سرگیجه
  • سردرد
بیشتر بخوانید
گردو : حقایق تغذیه و سلامتی

مهم است که در صورت بروز عوارض جانبی جدی مانند تپش قلب پس از تزریق ویتامین B12 به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا ویتامین B12 بر حرکات روده شما تأثیر می گذارد؟

سطوح پایین ویتامین B12 ممکن است باعث اسهال یا یبوست شود.

علاوه بر این، کمبود ویتامین B12 می تواند گلبول‌های قرمز خون نتواند اکسیژن کافی برای دستگاه گوارش تامین کند. این می تواند منجر به حالت تهوع، استفراغ، گاز و نفخ شود.

خلاصه

ویتامین B12 برای سلامت سلول ها و سیستم عصبی شما مهم است. سطوح پایین ویتامین B12 می تواند باعث سوزن سوزن شدن دست ها و پاها، مشکلات در عملکرد ذهنی و خستگی شود.

با خوردن برخی محصولات حیوانی و غذاهای غنی شده می توانید ویتامین B12 بیشتری دریافت کنید. اگر سطح ویتامین B12 پایینی دارید، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است تزریق یا مکمل های خوراکی را توصیه کند.

Source link