پرکاری تیروئید: غذاهایی که باید بخورید و از آنها اجتناب کنید

رژیم غذایی فرد می تواند بر علائم پرکاری تیروئید تأثیر بگذارد. برخی از غذاها می توانند وضعیت را بهبود بخشند، در حالی که برخی دیگر می توانند علائم را بدتر کنند یا با داروها تداخل کنند.

پرکاری تیروئید، نوعی تیروتوکسیکوز، وضعیتی است که در آن غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند. برخی افراد از این وضعیت به عنوان پرکاری تیروئید یاد می کنند. شایع ترین علت پرکاری تیروئید یک بیماری خود ایمنی به نام بیماری گریوز است.

علائم تیروئید پرکار شامل کاهش وزن ناخواسته، اضطراب، تعریق، حرکات مکرر روده، مشکل در خوابیدن و ضعف عضلانی است. پرکاری تیروئید در زنان بسیار شایع تر از مردان است.

در این مقاله، نحوه تأثیر رژیم غذایی بر پرکاری تیروئید را مورد بحث قرار می دهیم و فهرستی از غذاهایی که باید بخورید و اجتناب کنید را ارائه می دهیم.

پرکاری تیروئید: غذاهایی که باید بخورید و از آنها اجتناب کنید

رژیم غذایی چه تاثیری بر پرکاری تیروئید دارد؟

خوردن برخی غذاها پرکاری تیروئید را درمان نمی کند، اما برخی از مواد مغذی و مواد معدنی در مدیریت بیماری زمینه ای نقش دارند. رژیم غذایی می تواند هم بر تولید هورمون های تیروئید و هم بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد.

در زیر مواد مغذی و شیمیایی از جمله مواردی هستند که می توانند بر پرکاری تیروئید تأثیر بگذارند:

  • ید، که غده تیروئید از آن برای تولید هورمون تیروئید استفاده می کند. ید بیش از حد در رژیم غذایی می تواند تولید هورمون تیروئید را افزایش دهد.
  • کلسیم و ویتامین D حیاتی هستند زیرا پرکاری تیروئید می تواند باعث مشکلاتی در تراکم مواد معدنی استخوان شود.
  • غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین می تواند علائم را بدتر کند از پرکاری تیروئید

در زیر به برخی از مواد مغذی که می‌توانند بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارند و توجه داشته باشیم که کدام غذاها حاوی آن‌ها هستند، می‌پردازیم.

مواد غذایی برای خوردن

غذاهای زیر می توانند برای افراد مبتلا به تیروئید پرکار فواید داشته باشند:

غذاهای کم ید

اگر فردی در حال برنامه ریزی برای درمان پرکاری تیروئید با ید رادیواکتیو است، ممکن است پزشک از او بخواهد که رژیم غذایی کم ید را دنبال کند. رژیم کم ید یک رژیم غذایی با کمتر از ۵۰ میکروگرم (mcg) ید در روز.

بیشتر بخوانید
آیا خوردن گلوتن در صورت ابتلا به تیروئیدیت هاشیموتو بی خطر است؟

غذاها و نوشیدنی هایی که ید کمی دارند عبارتند از:

  • نمک غیر یونیدایزه
  • سفیده تخم مرغ
  • سبزیجات تازه یا منجمد
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات
  • روغن های گیاهی
  • شکر، عسل یا شربت افرا (تا ۲ قاشق غذاخوری.)
  • مربا یا ژله
  • آجیل بدون نمک و کره آجیل
  • لیموناد
  • آبجو و شراب
  • بخش های متوسط ​​گوشت گاو، مرغ، بوقلمون، گوساله و بره
  • میوه و آب میوه

انجمن تیروئید آمریکا نکاتی را در مورد نحوه پیروی از یک رژیم غذایی کم ید ارائه می دهد.

سبزیجات چلیپایی

مقداری سبزیجات چلیپایی حاوی ترکیباتی که تولید هورمون تیروئید را کاهش می دهند و ممکن است جذب ید توسط تیروئید را کاهش دهند. هر دوی این اثرات ممکن است برای فرد مبتلا به پرکاری تیروئید مفید باشد.

این سبزیجات چلیپایی عبارتند از:

  • کلم بروکسل و کلم
  • سبزی کولارد، سبزی خردل و ریشه و سبزی شلغم
  • کلم پیچ و آرگولا
  • تربچه و روتاباگا
  • بوک چوی
  • گل کلم
  • کلم بروکلی و کلم بروکلی راب

غذاهای حاوی سلنیوم

سلنیوم یک ریز مغذی است که بدن برای متابولیسم هورمون های تیروئید به آن نیاز دارد. تحقیقات نشان می دهد سلنیوم می تواند به بهبود برخی از علائم بیماری خودایمنی تیروئید مانند بیماری چشم تیروئید کمک کند.

در میان افرادی که از داروهای ضد تیروئید استفاده می کنند، افرادی که مکمل های سلنیوم مصرف می کنند ممکن است سریعتر از افرادی که مکمل سلنیوم مصرف نمی کنند به سطوح طبیعی تیروئید برسند.

غذاهای غنی از سلنیوم عبارتند از:

  • آجیل برزیلی
  • ماکارونی و غلات غنی شده
  • برنج
  • سفیده تخم مرغ
  • لوبیای پخته
  • بلغور جو دوسر
  • اسفناج

سایر غذاهای غنی از سلنیوم، از جمله ماهی تن، هالیبوت، میگو، ژامبون، زرده تخم مرغ و پنیر نیز سرشار از ید هستند که ممکن است بر درمان ید تأثیر بگذارد. ماکارونی و غلات غنی شده و برنجی که بدون مواد حاوی مقدار زیادی ید تهیه شده است بخورید. مقدار محدودی گوشت گاو، مرغ و بوقلمون بخورید.

بیشتر بخوانید
پرکاری پاراتیروئید - علائم و علل

غذاهای حاوی آهن

آهن یک ماده مغذی است که برای فرآیندهای طبیعی بدن از جمله سلامت تیروئید مهم است. آهن به گلبول های قرمز کمک می کند تا اکسیژن را به سلول های دیگر بدن منتقل کنند.

محققین سطوح پایین آهن با پرکاری تیروئید  ارتباط داده اند .

افراد می توانند با افزودن آهن، مصرف کافی آهن را حفظ کنند این غذاها در رژیم غذایی آنها:

  • غلات غنی شده
  • کشمش
  • شکلات تلخ
  • گوشت گاو، مرغ، بوقلمون و خوک
  • اسفناج

برخی از غذاهای غنی از آهن نیز سرشار از ید هستند که ممکن است بر درمان ید تأثیر بگذارد. مطمئن شوید که کل ید دریافتی شما کمتر از ۵۰ میکروگرم در روز است:

  • صدف و ماهی
  • لوبیا سفید، لوبیا چشم بلبلی و لوبیا سیاه
  • عدس
  • ساردین
  • نخود
  • کنسرو گوشت گاو، مرغ یا بوقلمون
  • محصولات گوشت خوک پخته شده (بیکن، سوسیس یا هات داگ)

به دنبال غلات غنی شده بدون مواد حاوی ید باشید.

غذاهای حاوی کلسیم و ویتامین D

ارتباطی بین پرکاری تیروئید طولانی مدت و کاهش تراکم مواد معدنی استخوان وجود دارد، که می تواند منجر به پوکی استخوان شود.

کلسیم و ویتامین D هر دو از مواد مغذی هستند که برای سلامت استخوان ها مهم هستند.

غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از:

  • شیر (بیش از یک بار در روز)
  • کلم بروکلی
  • آب پرتقال غنی شده
  • کلم پیچ
  • بوک چوی

بسیاری از افراد مبتلا به پرکاری تیروئید کمبود ویتامین D دارند. منبع اصلی ویتامین D، تابش نور خورشید به پوست است تا بدن بتواند ویتامین D را بسازد. با این حال، به دلیل نگرانی در مورد قرار گرفتن در معرض نور خورشید و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست، بسیاری از افراد به طور فعال زمان خود را در آفتاب محدود می کنند یا از کرم های ضد آفتاب استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید
7 راه برای افزایش متابولیسم در صورت کم کاری تیروئید

بسیاری از غذاها منابع خوبی از ویتامین D نیستند، اما غذاهای زیر حاوی مقداری از این ویتامین هستند:

  • ماهی سالمون و ماهی تن
  • شیر و برخی از محصولات لبنی غنی شده (برچسب ها را بررسی کنید)
  • غلات غنی شده

این غذاها همچنین دارای ید بالایی هستند که ممکن است بر ید درمانی تأثیر بگذارد، بنابراین ممکن است مجبور شوید این غذاها را محدود کنید یا مطمئن شوید که کل ید دریافتی شما کمتر از ۵۰ میکروگرم است. به دنبال پاستا و غلات غنی شده و برنجی باشید که بدون مواد تشکیل دهنده حاوی مقدار زیادی ید تهیه شده است.

ادویه ها

مطالعات مرتبط شده است برخی ادویه ها، از جمله زردچوبه و فلفل سبز، به کاهش فراوانی بیماری های تیروئید، از جمله پرکاری تیروئید کمک می کند.

زردچوبه همچنین دارای خواص ضد التهابی است.

افراد می توانند از ادویه های مختلف مانند زردچوبه برای طعم دادن به غذای خود استفاده کنند.

غذاهایی که باید اجتناب کرد

در زیر به غذاهایی می پردازیم که در صورت مصرف زیاد برای افراد مبتلا به پرکاری تیروئید مضر هستند:

غذاهای غنی از ید

ید بیش از حد میتواند پرکاری تیروئید با هدایت غده تیروئید به تولید بیش از حد هورمون تیروئید بدتر می شود.

فرد مبتلا به پرکاری تیروئید باید از خوردن مقادیر زیاد غذاهای غنی از ید خودداری کند. مانند:

  • نمک ید دار
  • ماهی و صدف
  • جلبک دریایی یا کلپ
  • محصولات لبنی
  • مکمل های ید
  • محصولات غذایی حاوی رنگ قرمز
  • زرده تخم مرغ
  • ملاس بند سیاه
  • کاراگینان که یک افزودنی است
  • محصولات پخته شده با حالت دهنده خمیر یدات

سویا

مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف سویا می تواند با جذب ید رادیواکتیو برای درمان پرکاری تیروئیدتداخل کند .

منابع سویا عبارتند از:

  • من شیر هستم
  • من بید هستم
  • توفو
  • لوبیا ادامام
  • روغن سویا

گلوتن

تحقیقات نشان می دهد که بیماری خودایمنی تیروئید، از جمله بیماری گریوز، است بیشتر رایج در میان افرادی که بیماری سلیاک دارند نسبت به افرادی که این بیماری را ندارند.

بیشتر بخوانید
بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید چیست؟

دلیل این امر مشخص نیست، اما ژنتیک ممکن است نقش داشته باشد. ابتلا به بیماری سلیاک نیز می تواند باعث ایجاد یک فرد شود احتمال سایر اختلالات خود ایمنی بیشتر است.

بیماری سلیاک در نتیجه مصرف گلوتن باعث آسیب به روده کوچک می شود. گلوتن پروتئین موجود در گندم، جو، جو و چاودار است.

افراد مبتلا به بیماری سلیاک باید از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی کنند. برخی تحقیقات نشان می دهد که پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است جذب بهتر داروهای تیروئید توسط روده را تسهیل کند و التهاب را کاهش دهد.

کافئین

کافئین می تواند برخی علائم پرکاری تیروئید را بدتر کند، از جمله تپش قلب، لرزش، اضطراب و بی خوابی.

در صورت امکان، فرد مبتلا به پرکاری تیروئید باید سعی کند از خوردن غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین خودداری کند. این شامل:

  • قهوه معمولی
  • چای سیاه
  • شکلات
  • نوشابه معمولی
  • نوشیدنی های انرژی زا

خلاصه

پرکاری تیروئید وضعیتی است که در آن غده تیروئید بیش از حد فعال است و هورمون تیروئید اضافی تولید می کند. افراد باید برنامه درمانی خود و هر گونه توصیه غذایی از سوی پزشک خود را دنبال کنند.

تغییر رژیم غذایی ممکن است علائم پرکاری تیروئید را بهبود بخشد. برخی از مواد مغذی ممکن است به حمایت از عملکرد سالم تیروئید یا کاهش علائم پرکاری تیروئید کمک کنند.

یک پزشک یا متخصص تغذیه می تواند اطلاعات بیشتری در مورد تغییرات رژیم غذایی برای پرکاری تیروئید ارائه دهد.

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه