چاقی – علائم، علل، BMI و عوارض

حقایق کلیدی

  • چاقی به عنوان چربی بیش از حد بدن که خطر ابتلا به مشکلات سلامتی را افزایش می دهد، تعریف می شود.
  • یک فرد چاق دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۳۰ است، در حالی که فردی که اضافه وزن دارد BMI بین ۲۵ تا ۳۰ دارد.
  • بیشتر افراد چاق و افرادی که اضافه وزن دارند، انرژی بیشتری از غذا و نوشیدنی نسبت به فعالیت بدنی مصرف می کنند.
  • در بیشتر موارد، یک رژیم غذایی با کیلوژول کنترل شده و فعالیت بدنی منظم به کاهش وزن و احساس سلامتی کمک می کند.
  • اگر در تلاش برای کاهش وزن با رژیم غذایی و ورزش هستید، با پزشک خود در مورد درمان های دیگری که ممکن است کمک کننده باشد صحبت کنید.

زندگی با چاقی یا اضافه وزن به این معنی است که شما وزن زیادی را به شکل چربی بدن حمل می کنید. زندگی با چاقی شما را در بالاترین محدوده وزنی قرار می دهد، بالاتر از آن چیزی که سالم تلقی می شود. اضافه وزن همچنین به این معنی است که وزن بدن شما خارج از محدوده سالم است، اما به اندازه چاقی نیست.

در استرالیا از هر ۳ بزرگسال ۲ نفر و از هر ۴ کودک ۱ نفر مبتلا به چاقی یا اضافه وزن هستند. چاقی در میان استرالیایی‌های محروم شایع‌تر است. کارشناسان پیش بینی می کنند که تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۳ نفر از هر ۴ بزرگسال استرالیایی اضافه وزن دارند یا با چاقی زندگی می کنند.

چاقی می تواند یک موضوع حساس باشد. مهم است که به خاطر داشته باشید که چاقی فقط به ظاهر مربوط نمی شود، بلکه خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و سایر بیماری های جدی را در فرد افزایش می دهد.

نشانه های چاقی چیست؟

بارزترین علامت چاقی، چربی اضافی بدن است که معمولاً با شاخص توده بدنی (BMI) اندازه گیری می شود. BMI 30 یا بالاتر نشان دهنده چاقی است، در حالی که BMI بین ۲۵ تا ۳۰ اضافه وزن در نظر گرفته می شود.

شما می توانید BMI خود را با استفاده از ماشین حساب BMI برای بزرگسالان Healthdirect محاسبه کنید. با این حال، محاسبات استاندارد BMI ممکن است برای افراد زیر ۱۸ سال، زنان باردار و افراد با پیشینه‌های قومی خاص دقیق نباشد. اگر مطمئن نیستید، از پزشک یا متخصص تغذیه خود بپرسید که آیا BMI برای شما صدق می کند یا خیر.

بیشتر بخوانید
چگونه هر چه سریعتر 10 کیلو وزن کم کنیم؟

چه چیزی باعث چاقی می شود؟

خیلی چیزها می توانند باعث افزایش وزن شوند. برای اکثر مردم، چاقی به تدریج با دریافت انرژی بیشتر از نیاز بدن در طول زمان اتفاق می افتد. غذاها و نوشیدنی ها حاوی انرژی (برحسب کیلوژول) هستند که بدن شما به خصوص در حین فعالیت بدنی از آن استفاده می کند. یک فرد بالغ به طور متوسط ​​هر روز به ۸۷۰۰ کیلوژول نیاز دارد. هر انرژی اضافی که مصرف می کنید به عنوان چربی بدن ذخیره می شود.

موارد دیگری که می تواند باعث افزایش وزن شود

چاقی همچنین می تواند به دلیل عوامل خارج از کنترل شما رخ دهد، مانند:

  • سابقه خانوادگی شما – عاداتی که با آنها بزرگ شده اید و ژن هایی که از والدین خود دریافت کرده اید
  • محیط اطراف شما – چه نوع غذایی در دسترس است و در چه بخش هایی، و کجا کار می کنید و می خوابید
  • متابولیسم شما – بدن شما چقدر غذا را به انرژی تبدیل می کند
  • برخی از شرایط پزشکی که باعث افزایش وزن می شوند – مانند کم کاری تیروئید
  • داروهای خاصی که به عنوان یک عارضه جانبی باعث افزایش وزن می شوند – مانند برخی داروهای ضد روان پریشی

علت چاقی شما هر چه که باشد، با پزشک خود در مورد راه های بهبود سلامت خود صحبت کنید.

برای مدیریت چاقی چه کار کنم؟

در اینجا اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کمک به کاهش احتمال چاقی انجام دهید:

  • خوب بخور: بررسی کنید که چه مقدار از میان وعده ها و نوشیدنی های شیرین با انرژی بالا و کم مغذی مصرف می کنید، از جمله آب میوه، نوشابه و شیر طعم دار. در نظر بگیرید که چند وقت یکبار غذای آماده مصرف می کنید.
  • فعالیت بدنی کافی انجام دهید: فقط نیمی از استرالیایی ها فعالیت بدنی کافی برای سلامتی انجام می دهند.
  • الکل را محدود کنید: میزان الکلی که می نوشید را مرور کنید – الکل کیلوژول های زیادی دارد و هیچ فواید تغذیه ای ندارد.

استرس، خلق و خوی ضعیف، خواب بی کیفیت، تغییر احساسات و دسترسی ضعیف به غذای سالم همگی می توانند باعث شوند افراد بیش از نیاز کیلوژول مصرف کنند.

بیشتر بخوانید
کاهش وزن سالم: راهنمای عملی

چاقی چگونه تشخیص داده می شود؟

شاخص توده بدنی

پزشک شما قد و وزن شما را اندازه گیری می کند تا BMI شما را محاسبه کند و ارزیابی کند که آیا شما با چاقی یا اضافه وزن زندگی می کنید.

برای بیشتر بزرگسالان:

  • BMI بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ سالم در نظر گرفته می شود.
  • BMI بین ۲۵ تا ۲۹.۹ اضافه وزن در نظر گرفته می شود.
  • BMI 30 یا بالاتر به عنوان چاقی در نظر گرفته می شود.

اندازه گیری BMI ممکن است در گروه خاصی از افراد که به طور طبیعی توده عضلانی و چربی متفاوتی دارند، دقت کمتری داشته باشد. به عنوان مثال، ورزشکارانی که توده عضلانی بالایی دارند، ممکن است بر اساس شاخص توده بدنی به عنوان افراد چاق در نظر گرفته شوند، در حالی که آنها واقعاً وزن مناسبی دارند. کودکان نباید از معیار استاندارد BMI استفاده کنند. در مورد اندازه گیری و مدیریت چاقی در کودکان بیشتر بخوانید.

دور کمر

پزشک شما ممکن است دور کمر شما را اندازه گیری کند تا وزن شما را ارزیابی کند. مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی، مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها، در صورتی که دور کمر ۹۴ سانتی‌متر یا بیشتر (برای مردان) یا ۸۰ سانتی‌متر یا بیشتر (برای زنان باردار) داشته باشید، بیشتر احتمال دارد.

تست های دیگر

پزشک شما ممکن است سطح فشار خون، گلوکز (قند) و چربی (کلسترول) شما را اندازه گیری کند تا خطر ابتلا به سایر بیماری های مرتبط با چاقی را ارزیابی کند.

چاقی چگونه مدیریت می شود؟

متأسفانه، هیچ «رفع سریع» یا درمان سریعی برای چاقی وجود ندارد. در بیشتر موارد، یک رژیم غذایی کنترل شده با کیلوژول همراه با فعالیت بدنی منظم به کاهش وزن و احساس بهتر کمک می کند. مراقبت از سلامت روان و حفظ نگرش مثبت نیز کمک می کند.

کاهش مصرف کیلوژول

یکی از راه های کاهش وزن، تغییر رژیم غذایی برای ایجاد کمبود انرژی است. شما می توانید این کار را با جایگزینی انتخاب های غذایی ناسالم و پرانرژی، مانند فست فود، غذاهای فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین و الکل، با انتخاب های سالم تری مانند سبزیجات و میوه انجام دهید. مراقب رژیم‌هایی باشید که رفتارهای ناسالم را تشویق می‌کنند یا غذاهای خاصی را به طور کامل محدود می‌کنند. اگر قصد دارید رژیم غذایی خود را تغییر دهید، ممکن است صحبت با یک متخصص تغذیه در مورد برنامه غذایی متناسب با نیازهای شما مفید باشد.

بیشتر بخوانید
سوتغذیه چیست

افزایش فعالیت بدنی

برای کاهش وزن، تغییر رژیم غذایی و انجام حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​در بیشتر روزهای هفته مهم است. هر چیزی که نیاز به تلاش بیشتر از حد معمول داشته باشد، فعالیت بدنی محسوب می شود، از جمله پیاده روی سریع، شنا یا بازی تنیس.

شما می توانید فعالیت های بدنی زیادی را در زندگی روزمره خود انجام دهید. می توانید به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید، با فرزندان خود فعال باشید، وسایل نقلیه عمومی یا دوچرخه سواری کنید. ممکن است برای شما مفید باشد که برای انگیزه و حمایت به یک گروه ورزشی یا تیم ورزشی بپیوندید.

تحقیقات نشان می دهد که:

  • انجام هر گونه فعالیت بدنی بهتر از انجام ندادن آن است.
  • انجام فعالیت بدنی روزانه موثرتر از یک یا دو بار در هفته است.
  • تمرینات قدرتی یا مقاومتی (ورزش با وزنه) حداقل دو بار در هفته به متابولیسم (سرعت سوزاندن انرژی) و سلامت استخوان ها کمک می کند.

حمایت از کاهش وزن شما

اگر در گذشته کاهش وزن برای شما سخت بوده است، مراجعه به یک مشاور یا روانشناس که می تواند در تغییرات طولانی مدت به شما کمک کند، ممکن است مفید باشد. تکنیک‌هایی مانند درمان شناختی-رفتاری می‌توانند با آموزش تشخیص زمان و دلیل غذا خوردن یا تغییر افکار یا الگوهای فکری غیرمفید، به کاهش وزن کمک کنند. پزشک می تواند شما را به یک مشاور یا روانشناس ارجاع دهد.

داروهای کاهش وزن

داروهای نسخه ای برای کاهش وزن در استرالیا در دسترس هستند. استفاده از اینها در حالی که مصرف کیلوژول خود را کاهش می دهید و فعالیت بدنی را افزایش می دهید بسیار مهم است. برخی از داروها با کاهش میزان چربی جذب شده از غذا عمل می کنند. دیگران باعث می شوند کمتر احساس گرسنگی کنید. داروهای کاهش وزن عوارض جانبی دارند و برای همه مناسب نیستند. قبل از شروع یک داروی کاهش وزن با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید تا ببینید آیا برای شما مناسب است یا خیر.

جراحی کاهش وزن

جراحی چاقی می تواند با تغییر روش هضم و جذب غذا در بدن به کاهش وزن کمک کند. هنگامی که به جراحی کاهش وزن فکر می کنید، پزشک BMI شما را ارزیابی می کند، اینکه آیا روش های دیگری را برای کاهش وزن امتحان کرده اید یا خیر و اینکه چاقی چقدر بر فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید
عوارض چاقی

درمان های مکمل و مکمل ها

درمان ها و قرص های جایگزین زیادی وجود دارد که گفته می شود برای چاقی و کاهش وزن موثر هستند. آنها نباید جایگزین روش های اثبات شده شرح داده شده در بالا شوند. قبل از مصرف درمان های مکمل یا مکمل هایی که ادعا می کنند به کاهش وزن شما کمک می کنند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

آیا چاقی عوارضی دارد؟

اضافه وزن یا زندگی با چاقی با چندین بیماری دیگر مرتبط است. این شامل:

پزشک شما می تواند ارزیابی کند که آیا به دلیل چاقی احتمال بیشتری برای ابتلا به عوارض سلامتی دارید یا خیر.

چاقی، اختلالات خوردن و سلامت روان

برخی از افراد مبتلا به چاقی دارای اختلال خوردن هستند که ممکن است مدیریت وزن بدون حمایت اضافی را دشوارتر کند. اغلب، افرادی که اضافه وزن دارند، نمی دانند که دچار اختلال خوردن هستند.

ممکن است برای شما مفید باشد که با یک متخصص سلامت روان در مورد وزن خود صحبت کنید، به خصوص اگر وزن شما در کار، فعال بودن یا اجتماعی شدن شما اختلال ایجاد کند.

چه زمانی باید به پزشکم مراجعه کنم؟

اگر اضافه وزن دارید یا با چاقی زندگی می کنید و می خواهید وزن کم کنید به پزشک مراجعه کنید.

شما می توانید در مورد موارد زیر بحث کنید:

  • ارزیابی BMI، اندازه گیری دور کمر و خطرات سلامتی شما به طور منظم
  • چگونه رژیم غذایی خود را بهبود بخشید
  • چه مقدار و چه نوع تمرینی برای شما مناسب است
  • آیا برای شرایط مرتبط با چاقی به آزمایش‌ها یا درمان‌های بیشتر نیاز دارید
  • ارجاع به یک متخصص تغذیه برای راهنمایی حرفه ای در مورد اینکه چه چیزی و چه مقدار بخوریم
  • ارجاع به یک متخصص بهداشت روان در صورتی که وزن شما با احساس سلامتی شما تداخل دارد.

    Source link

دیدگاهتان را بنویسید