علت مدفوع صبحگاهی ،چرا صبح مدفوع میکنید؟ رابطه خواب و مدفوع

خواب ناکافی با افزایش وزن، خلق و خوی بد، مشکل در تمرکز و حتی بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ مرتبط است. اما آیا می‌دانستید که می‌تواند روی مدفوع شما نیز تأثیر بگذارد؟

خواب – به خصوص خواب خیلی کم یا بی کیفیت – می تواند بر عادات روده شما تأثیر بگذارد و علائمی مانند یبوست و اسهال ایجاد کند.

در حالی که یک استراحت خوب شبانه تمام مشکلات گوارشی شما را حل نمی کند، خواب به اندازه کافی و به طور منظم – و رعایت برنامه خواب ثابت – می تواند کمک کند. برای شنیدن آنچه کارشناسان و علم در مورد ارتباط بین خواب و مدفوع شما می گویند، ادامه دهید.

 ۱. اکثر مردم بلافاصله پس از بیدار شدن احساس نیاز به مدفوع می کنند

اگر همیشه احساس می‌کنید که باید خیلی زود پس از بیدار شدن از خواب دستشوئی بروید، این فقط نشانه‌ای است که دستگاه گوارش شما دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که باید انجام دهد. 

او توضیح می‌دهد: “روده ساعت داخلی خود را دارد که آن را تحریک می‌کند تا هورمون‌هایی مانند کورتیزول ترشح کند، که باعث می‌شود با شدت بیشتری منقبض شود.”

این به نوبه خود تمام مدفوع باقیمانده از روز قبل را به سمت راست روده شما هدایت می کند، که منجر به رفتن شما به سمت جان حدود سی دقیقه پس از بلند شدن می شود.

بیشتر بخوانید
آیا می توانید با تراکئوستومی صحبت کنید؟

شما می توانید با یک برنامه صبحگاهی که شامل حرکات سبک مانند حرکات کششی، خوردن صبحانه و نوشیدن مایعات به خصوص قهوه است، به سرعت بخشیدن به این روند کمک کنید.

اگر میل به رفتن دستشوئی دارید، آن را نگه ندارید – این می‌تواند باعث یبوست در آینده شود.

۲. خواب خیلی کم – یا خیلی زیاد می تواند منجر به مشکلات روده شود

بر اساس مطالعه ای، کاهش و افزایش خواب هم می تواند منجر به یبوست شود.

به نظر می رسد خواب بین هفت تا هشت ساعت خوب است. یک نظریه این است که خواب نوعی نقش ترمیم کننده در تنظیم حرکات روده دارد. اگر به اندازه کافی نمی خوابید، ممکن است مغز شما نشانه های کافی برای بیدار شدن روده ها و انقباضات سنتی خود را ارائه ندهد.

 افرادی که بیش از هشت ساعت می خوابند، ممکن است یک بیماری زمینه ای مانند آپنه خواب داشته باشند که از استراحت کامل مورد نیاز آنها در طول خواب جلوگیری می کند.

۳. جت لگ می تواند دستگاه گوارش شما را خراب کند

احتمالاً به اصطلاح «یبوست مسافران» را تجربه کرده‌اید، که یکی از دلایل بزرگ این امر جت لگ است.

وقتی طی پرواز با هواپیما، منطقه‌های زمانی شما تغییر می‌کند و از روال خواب خود دور می‌شوید، ریتم شبانه‌روزی شما را مختل می‌کند.

بیشتر بخوانید
آنچه در مورد آروغ بیش از حد باید بدانید

در نتیجه، بدن شما گیج می شود و  افزایش کورتیزول صبحگاهی که به طور معمول تجربه می کنید. مطالعه ای در رامجله آمریکایی گوارشرا به افرادی که از اروپا به ایالات متحده سفر می کردند نگاه کرد و دریافت که تقریباً ۴۰ درصد یبوست را گزارش کرده اند – و علائم هر چه جت لگ آنها بارزتر باشد یبوست بدتر می شود.

 این همچنین به توضیح اینکه چرا کارگران شیفتی در برابر بیماری‌هایی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر مستعدتر هستند کمک می‌کند. زمانی که زمان کار به طور مداوم تغییر می کند، مغز شما ممکن است بداند ساعت چند است، اما بدن شما هنوز فرصتی برای تغییر الگوهای شب و روز خود نداشته است، که دستگاه گوارش شما را خراب می کند.

تقریبا نیمی از پرستاران شیفت چرخشی علائم سندرم روده تحریک پذیر مانند اسهال یا یبوست را در مقایسه با تنها یک سوم پرستاران شیفت روزانه گزارش کرده اند.

۴. خواب بر میکروبیوم شما تأثیر می گذارد

میکروبیوم شما – ترکیبی از باکتری های خوب و بد موجود در دستگاه گوارش شما – با خواب مرتبط است. بر اساس مطالعه آوریل ۲۰۱۹ در مجله پزشکی راخوابرا، کیفیت خواب بهتر به طور قابل توجهی با میکروبیوم سالم تر مرتبط است. 

اما اینکه آیا میکروبیوم ضعیف بر الگوهای خواب تأثیر می گذارد یا کیفیت خواب بر میکروبیوم تأثیر می گذارد هنوز ناشناخته است.

بیشتر بخوانید
غذاهایی که می توانید بعد از کولونوسکوپی بخورید

 اگر دچار کمبود خواب هستید، بدن شما هورمون های خاصی به نام سیتوکین ها را ترشح می کند که باعث تحریک التهاب می شوند.

این‌ها نه تنها ممکن است باکتری‌های روده شما را تغییر دهند، بلکه می‌توانند به هوس کربوهیدرات و پرخوری منجر شوند که بر میکروبیوم شما تأثیر بیشتری می‌گذارد. این به نوبه خود می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند نفخ یا اسهال شود.

۴ نکته برای یک برنامه بهتر خواب مدفوع

تا به حال کاملاً واضح است که کیفیت خواب و مدفوع شما کاملاً با هم مرتبط هستند. در اینجا نحوه بهینه سازی هر دو آمده است.

به زمان خواب/بیداری ثابت پایبند باشید

 حتی یک نوبت‌کار  (صبح کار) هستید، این به تنظیم ریتم شبانه‌روزی شما کمک می‌کند تا بدن شما گیج نشود. این به نوبه خود می تواند به مدفوع منظم کمک کند.

این امر به ویژه اگر در حال سفر هستید صادق است، زیرا پرواز با هواپیما می تواند باعث کم آبی بدن شود. اما به طور کلی، مصرف آب به نرم شدن مدفوع شما کمک می کند تا راحت تر دفع شود.

بیشتر بخوانید
آبمیوه برای کولیت اولسراتیو

از یک رژیم غذایی غنی از پری بیوتیک استفاده کنید

پروبیوتیک ها غذای تریلیون ها ارگانیسم کوچک در روده شما هستند. غذاهای گیاهی با فیبر بالا منابع خوبی از پری بیوتیک ها هستند، از جمله مارچوبه، سیب، کنگر فرنگی و موز و همچنین پیاز، تره فرنگی و سیر.

مطالعه ای در  علوم اعصاب رفتاریرا دریافتند که رژیم غذایی غنی از پری بیوتیک همچنین می تواند استرس را کاهش دهد و خواب را بهبود بخشد.

مراقب علائم مشکلات خواب باشید

اگر در به خواب رفتن مشکل دارید یا احساس می‌کنید که خواب با کیفیت خوبی ندارید (مکرراً از خواب بیدار می‌شوید، یا از خواب بیدار می‌شوید که سرحال نیستید)، به پزشک خود مراجعه کنید. او می‌تواند شما را از نظر شرایطی مانند آپنه خواب، غربالگری کند.

بیدار شدن در نیمه شب برای مدفوع، می تواند نشان دهنده یک بیماری التهابی روده مانند کولیت باشد، به خصوص اگر اسهال باشد.

Source link

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

2 دیدگاه دربارهٔ «علت مدفوع صبحگاهی ،چرا صبح مدفوع میکنید؟ رابطه خواب و مدفوع;

  1. سلام ببخشین من سوخت ساز بدنم خیلی زیاده مثلا صبح که بیدار میشم فورا شکمم خیلی زیاد کار میکنه خوراک هم خیلی خوبه ولی اصلا وزن اضافه نمیکنم

    پاسخ

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه