چرا ما خواب می بینیم، کابوس ها، و رویاهای شفاف

رویاها می توانند سرگرم کننده، آزاردهنده یا کاملاً عجیب باشند. همه ما خواب می بینیم، حتی اگر روز بعد آن را به یاد نیاوریم. اما چرا خواب می بینیم؟ و به هر حال آنها به چه معنا هستند؟

رویاها اساساً داستان ها و تصاویری هستند که ذهن ما هنگام خواب ایجاد می کند. آنها می توانند زنده باشند. آنها می توانند شما را خوشحال، غمگین یا ترس کنند. و ممکن است گیج کننده یا کاملاً منطقی به نظر برسند.

رویاها می توانند در هر زمانی از خواب اتفاق بیفتند. اما شما واضح ترین رویاهای خود را در مرحله ای به نام خواب REM (حرکت سریع چشم) می بینید، زمانی که مغز شما فعال ترین است. برخی از کارشناسان می گویند ما حداقل چهار تا شش بار در شب خواب می بینیم.

رویاهای شفاف

رؤیای شفاف خوابی است که در آن می دانید در حال دیدن خواب هستید. تحقیقات نشان می‌دهد که رویای شفاف با افزایش فعالیت در بخش‌هایی از مغز که معمولاً در طول خواب آرام هستند، همراه است. رویای شفاف یک حالت مغزی بین خواب REM و بیداری است.

برخی از رویاپردازان شفاف می توانند روی رویای خود تأثیر بگذارند و به اصطلاح داستان را تغییر دهند. ممکن است گاهی اوقات این تاکتیک خوب باشد، به خصوص در هنگام کابوس، اما بسیاری از کارشناسان رویا می گویند بهتر است اجازه دهید رویاهایتان به طور طبیعی جریان پیدا کنند.

کابوس ها

کابوس خواب بدی است. هم در کودکان و هم در بزرگسالان شایع است. اغلب، به این دلیل اتفاق می افتد:

اگر بارها و بارها کابوس خاصی می بینید، ناخودآگاه شما ممکن است سعی کند چیزی به شما بگوید. بهش گوش کن. اگر نمی توانید بفهمید که چرا خواب های بد می بینید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشت روان صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند به شما کمک کنند تا بفهمید چه چیزی باعث کابوس‌های شما می‌شود و نکاتی را به شما ارائه دهند تا شما را راحت کند.

بیشتر بخوانید
فلت افکت چیست؟

به خاطر داشته باشید که هر چقدر هم که یک کابوس ترسناک باشد، واقعی نیست و به احتمال زیاد در زندگی واقعی برای شما اتفاق نخواهد افتاد.

نظریه های زیادی در مورد اینکه چرا خواب می بینیم وجود دارد، اما هیچ کس به طور قطع نمی داند. برخی از محققان می گویند رویاها هیچ هدف یا معنایی ندارند. برخی دیگر می گویند ما برای سلامت ذهنی، عاطفی و جسمی خود به رویا نیاز داریم.

مطالعات به اهمیت رویاها برای سلامتی و رفاه ما پرداخته اند. در یک مطالعه، محققان افراد را درست زمانی که به خواب REM می‌رفتند، بیدار کردند. آنها دریافتند که کسانی که اجازه نداشتند رویا ببینند این موارد را داشتند:

بسیاری از کارشناسان می گویند رویاها برای موارد زیر وجود دارند:

  • به حل مشکلات زندگی ما کمک کنید
  • خاطرات را در خود جای دهید
  • احساسات را پردازش کنید

اگر با یک فکر ناراحت کننده به رختخواب می روید، ممکن است با یک راه حل از خواب بیدار شوید یا حداقل احساس بهتری نسبت به موقعیت داشته باشید.

برخی از رویاها ممکن است به مغز ما در پردازش افکار و رویدادهای روز کمک کنند. برخی دیگر ممکن است فقط نتیجه فعالیت طبیعی مغز باشند و معنای بسیار کمی داشته باشند. محققان هنوز در تلاشند تا دریابند چرا ما خواب می بینیم.

خواب REM فقط چند دقیقه در اوایل شب طول می کشد اما با خواب طولانی تر می شود. در اواخر شب، ممکن است بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد. بنابراین ممکن است نیم ساعت را در یک رویا صرف کنید.

روانشناس مشهور زیگموند فروید معتقد بود که رویاها دریچه ای به ناخودآگاه ما هستند و رویاها را آشکار می کنند:

  • خواسته های ناخودآگاه
  • اندیشه ها
  • انگیزه ها
بیشتر بخوانید
9 نکته برای کمک به شما برای شروع خود یابی

فروید فکر می‌کرد که رویاها راهی برای افراد برای ارضای امیال و خواسته‌هایی است که برای جامعه قابل قبول نیستند.

همانطور که نظرات مختلفی در مورد اینکه چرا خواب می بینیم وجود دارد، دیدگاه های متفاوتی در مورد معنای خواب وجود دارد. برخی از کارشناسان می گویند رویاها هیچ ارتباطی با احساسات یا افکار واقعی ما ندارند. آنها فقط داستان های عجیبی هستند که به زندگی عادی مربوط نمی شوند.

دیگران می گویند رویاهای ما ممکن است افکار و احساسات ما را منعکس کند – عمیق ترین خواسته ها، ترس ها و نگرانی های ما، به ویژه رویاهایی که بارها و بارها اتفاق می افتند. با تعبیر خواب‌هایمان، ممکن است بینشی نسبت به زندگی و خودمان به دست آوریم. بسیاری از مردم می گویند که بهترین ایده های خود را در حین رویاپردازی به دست آورده اند.

اغلب، افراد گزارش می دهند که خواب های مشابهی می بینند: آنها را تعقیب می کنند، از صخره سقوط می کنند یا برهنه در انظار عمومی ظاهر می شوند. این نوع رویاها احتمالاً ناشی از استرس یا اضطراب پنهان است. رویاها ممکن است مشابه باشند، اما کارشناسان می گویند که معنای پشت رویا برای هر فردی منحصر به فرد است.

کارشناسان می گویند به کتاب ها یا “فرهنگ لغت رویاها” که معنای خاصی برای یک تصویر یا نماد رویایی خاص می دهد اعتماد نکنید. دلیل رویای شما منحصر به شماست.

گاهی اوقات، رویاها به حقیقت می پیوندند یا از یک رویداد آینده خبر می دهند. وقتی رویایی دارید که در زندگی واقعی اجرا می شود، کارشناسان می گویند که به احتمال زیاد به این دلیل است:

  • اتفاقی
  • حافظه بد
  • پیوند ناخودآگاه اطلاعات شناخته شده
بیشتر بخوانید
فلج خواب: همه چیزهایی که باید بدانید

اما گاهی اوقات، رویاها می توانند به شما انگیزه دهند تا به روشی خاص عمل کنید و در نتیجه آینده را تغییر دهید.

محققان به طور قطع نمی دانند که چرا رویاها به راحتی فراموش می شوند. شاید ما طوری طراحی شده‌ایم که رویاهایمان را فراموش کنیم، زیرا اگر همه آنها را به خاطر بسپاریم، ممکن است نتوانیم رویاها را از خاطرات واقعی تشخیص دهیم.

همچنین، به خاطر سپردن رویاها سخت‌تر است، زیرا در طول خواب REM، بدن ما ممکن است سیستم‌هایی را در مغز ما که خاطره‌سازی می‌کنند، خاموش کند. ما ممکن است تنها رویاهایی را به یاد بیاوریم که درست قبل از بیدار شدن، زمانی که برخی از فعالیت های مغز دوباره فعال می شوند، رخ می دهند.

برخی می گویند دلیل این نیست که ذهن ما رویاها را فراموش می کند، بلکه نمی دانیم چگونه به آنها دسترسی داشته باشیم. رویاها ممکن است در حافظه ما ذخیره شوند و منتظر یادآوری شوند. این ممکن است توضیح دهد که چرا بعداً در روز ناگهان خوابی را به یاد می آورید: ممکن است اتفاقی افتاده باشد که باعث تحریک خاطره شده است.

اگر خواب خوبی دارید و تا صبح از خواب بیدار نمی شوید، در مقایسه با افرادی که چندین بار در شب از خواب بیدار می شوند، کمتر احتمال دارد رویاهای خود را به خاطر بسپارید. برخی از نکات ممکن است به شما کمک کند رویاهای خود را به خاطر بسپارید:

بدون زنگ بیدار شوید. اگر به طور طبیعی از خواب بیدار شوید، احتمالاً رویاهای خود را به یاد خواهید آورد تا با زنگ هشدار. هنگامی که زنگ هشدار به صدا در می آید، مغز شما روی خاموش کردن صدای آزاردهنده تمرکز می کند، نه روی رویای شما.

به خود یادآوری کنید که به خاطر بسپارید. اگر تصمیم بگیرید که رویاهای خود را به خاطر بسپارید، به احتمال زیاد آنها را صبح به یاد خواهید آورد. قبل از خواب، به خود یادآوری کنید که می خواهید رویای خود را به خاطر بسپارید.

بیشتر بخوانید
چگونه از برداشتن دلمه یا جای زخم دست برداریم

پخش رویا. اگر بلافاصله بعد از بیدار شدن به رویا فکر کنید، ممکن است بعداً راحت تر آن را به خاطر بسپارید.

اگر در مورد رویاهای خود کنجکاو هستید یا می خواهید هر گونه معنای احتمالی پشت آنها را پیدا کنید، یک دفتر خاطرات یا دفتر خاطرات رویایی داشته باشید.

آن را بنویسید. یک دفترچه یادداشت و خودکار کنار تختتان بگذارید و هر روز صبح اول خوابتان را یادداشت کنید، در حالی که خاطره هنوز تازه است. هر چیزی را که به یاد می آورید و احساسی که در شما ایجاد می کند را یادداشت کنید، حتی اگر فقط اطلاعات تصادفی را به خاطر بسپارید.

مجله بدون قضاوت رویاها گاهی عجیب و غریب هستند و ممکن است برخلاف هنجارهای اجتماعی باشند. سعی کنید خود را بر اساس رویاهایتان قضاوت نکنید.

به هر رویا یک عنوان بدهید. اگر بخواهید به یک رویا مراجعه کنید، این ممکن است کمک کند. گاهی اوقات، عنوانی که ایجاد می‌کنید می‌تواند بینشی در مورد اینکه چرا رویا یا معنای پشت آن را داشته‌اید، ارائه دهد.

رویاها از ابتدا بشریت را مجذوب خود کرده اند و احتمالاً همچنان ما را متحیر خواهند کرد. علم به ما این امکان را داده است که چیزهای زیادی در مورد مغز انسان بیاموزیم، اما ممکن است هرگز معانی پشت رویاهای خود را به طور قطع بدانیم.

Source link

۴/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه