چه زمانی باید سپر را به جای تعمیر، تعویض کرد؟

images 1718101400 6668259872f03

 شاید این سؤال در ذهنتان باشد که چه زمانی باید سپر را به جای تعمیر، تعویض کرد؟ سپر در دو بخش جلو و عقب خودرو قرار می‌گیرد و از آن محافظت می‌کند هنگامی که به خودرو از سمت جلو و عقب ضرباتی وارد شود، سپر این ضربات را دریافت می‌کند و محافظ بدنه خودرو است. گاهی می‌توانید این بخش از خودرو را تعمیر کنید تا به حفاظت خود ادامه دهد، اما در بعضی مواقع لازم است سپر تعویض شود و تعمیر آن به‌صرفه نیست؛ زیرا برای محافظت از خودرو کارایی ندارد.

بهتر است تشخیص اینکه آیا سپر بعد از یک آسیب‌دیدگی همچنان کارایی دارد یا باید به کل تعویض شود، توسط یک کارشناس صورت گیرد. در این مطلب نکات مفید و مهمی را در رابطه با سپر خودرو و زمان تعویض آن ارائه خواهیم کرد.

کاربردهای سپر خودرو چیست؟

وظیفه اصلی سپر خودرو محافظت از ماشین در برابر ضربات احتمالی است که این کار نیروی وارد شده بر آن را کاهش می‌دهد. با توجه به این موضوع می‌توانیم بیان کنیم که پسرها از جمله لوازم ایمنی در ماشین محسوب می‌شوند که علاوه بر زیبایی در کاهش آسیب به خودرو نقش مهمی ایفا می‌کنند.

در خودروهای مدرن سپر ماشین عملکردهای دیگری نیز دارد. پیشرفت صنایع مختلف بر تجهیزات خودرو نیز تاثیر گذاشته است. سپر در خودروهای مدرن با توجه به ویژگی‌های آیرودینامیکی تولید می‌شود که نیروی مقاومت هوا کمترین تاثیر را بر آن‌ها دارد. عموماً لبه‌های سپر ماشین به عقب تا می‌شوند تا نیروی وارد به خودرو در تصادفات کاهش یابد.

سپرهای با کیفیت دارای ورودی هوا هستند. این سپرها در واقع حجم بیشتری از هوا را برای محافظت از ماشین وارد محفظه موتور می‌کنند تا آسیب‌هایی که به بدنه خودرو وارد می‌شوند، کاهش یابند. طراحی ماشین‌های مدرن در حال حاضر این گونه است که چراغ‌های مه‌شکن و سایر تجهیزات روشنایی روی سپر نصب می‌شوند.

 اهمیت تعویض سپر پس از آسیب

هنگام تصادفات یکی از بخش‌هایی که به کرات آسیب می‌بیند سپر است. مشکلات جزئی سپر قابل ‌تعمیر هستند، اما به دلیل اهمیت زیاد سپر که جزو تجهیزات ایمنی بدنه خارجی خودرو محسوب می‌شود، بهتر است هنگام آسیب به تعویض آن فکر کنید. احتمالاً با بررسی اهداف طراحی سپر که در ادامه بیان می‌کنیم، درک درستی از اهمیت تعویض این قطعه داشته باشید.

  • محافظت از اجزا مکانیکی مانند اگزوز، سیستم خنک‌کننده، کاپوت و صندوق‌عقب

  • محافظت از عابران پیاده در صورت برخورد

  • محافظت از راننده و مسافران در تصادفات

  • کاهش آسیب به بدنه خودرو

  • متعادل کردن و کاهش وزن خودرو

  • نصب چراغ‌ها و اجزا مربوطه

 اگر سپر خودرو شما آسیب ببیند، در انجام هر کدام از این وظایف خود دچار مشکل می‌شود، از این رو در تصادفات احتمالی پیش رو، نمی‌تواند به‌خوبی نقش حفاظت‌کننده خود را ایفا کند و شما به پاسخ چه زمانی باید سپر را به جای تعمیر، تعویض کرد؟ خواهید رسید.

 معرفی بخش‌های تشکیل‌دهنده سپر خودرو

 سپر خودرو از سه بخش اصلی زیر تشکیل شده است. هر یک از این بخش‌ها وظایف خاصی را بر عهده دارند.

 پیشانی:  پیشانی در واقع همان ظاهر یا پوسته سپر است. این بخش استحکام و مقاومت بسیاری در برابر ضربه ندارد و تنها جنبه ظاهری و زیبایی سپر را تأمین می‌کند.

 تیر عرضی:  تیر عرضی مهم‌ترین بخش سپر و جاذب نیروی وارد شده به جلو و عقب خودرو است. این جزو از سپر موجب مقاومت آن در برابر ضربه‌هایی با شدت پایین‌تر می‌شود و به جذب ضربه‌های بزرگی که به ماشین وارد می‌شوند، کمک می‌کند.

 ضربه‌گیر: وظیفه ضربه‌گیر در واقع جذب انرژی جنبشی است که از برخورد اجسام به خودرو ایجاد می‌شود. ضربه‌گیر مانع انتقال این ضربات به کابین و قسمت‌های دیگر ماشین می‌شود.

انواع جنس سپر خودرو و میزان مقاومت آن

امروزه تولیدکنندگان سپرها را در جنس‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌کنند. شما هنگام خرید و تعویض سپر خودرو خود می‌توانید یکی از انواع مختلف زیر را خریداری کنید:

 سپر فولادی

یکی از پرکاربردترین فلزهایی که در ساخت اغلب قطعات خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، فولاد است. سپر از جنس فولاد محافظت و دوام بسیار بالایی دارد، اما سنگین است و موجب می‌شود که مصرف سوخت ماشین افزایش یابد.

سپر پلاستیکی

امروزه سپرهای پلاستیکی به دلیل قیمت مناسب، سهولت در ساخت و وزن کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بسیاری از خودروها سپر پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در اشکال، اندازه‌های مختلف و برای انواع خودروها قالب‌گیری می‌شوند. جنس این سپر نسبت به سایرین ضعیف‌تر است و هنگام آسیب به پرسش چه زمانی باید سپر را به‌جای تعمیر، تعویض کرد؟ پاسخ می‌دهید که الان وقت انجام این کار است.

سپر آلومینیومی

یکی از مواد محبوب برای ساخت سپر خودرو، آلومینیوم است. این فلز وزن کمی دارد و محافظت آن نسبت به سپر پلاستیکی در برابر ضربه بیشتر است. استفاده از سپر آلومینیومی برای خودروهایی که در مناطق رطوبتی قرار دارند، بسیار مناسب است؛ زیرا آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم‌تر از سایر فلزات عمل می‌کند.

 سپر از جنس فایبرگلاس و فیبر کربن

فایبرگلاس و فیبر کربن دو ماده بسیار محبوب و پرکاربرد هستند. سپر فیبر کربنی و فایبرگلاسی در خودروهای اسپرت رده بالا به کار می‌رود این دو ماده که از آن‌ها برای ساخت سپر استفاده می‌شود، سبک‌وزن هستند و دوام بسیار بالایی دارند. محافظت این جنس از سپر در برابر ضربه بسیار زیاد است و ضربه را به‌خوبی مهار می‌کند. در حال حاضر در خودروهای مدرن و گران‌قیمت امروزی، از سپر فایبرگلاس استفاده می‌شود.

چه زمانی باید سپر خودرو را تعویض کرد؟

images 1718101494 666825f6d0d76

در پاسخ به اینکه چه زمانی باید سپر را به‌جای تعمیر، تعویض کرد باید بیان کنیم، هنگامی که سپر خودروی شما در تصادفات ضربه و آسیب‌دیده باشد، احتمالاً باید به فکر تعویض یا تعمیر آن باشید. مطمئناً تعویض کامل سپر ماشین ارزان نیست، اما اگر سپر به شکلی آسیب‌دیده باشد که نتواند ضربات وارد شده در دفعات بعدی را دفع کند، در آسیب‌های پیش رو خوب عمل نخواهد کرد. در این صورت باید هزینه‌ای چندین برابر تعویض سپر برای تعمیر خودروی خود پرداخت کنید.

  1. چه زمانی باید سپر را به جای تعمیر، تعویض کرد؟ در پاسخ به این سؤال پرتکرار باید ابتدا بررسی کنید که میزان آسیب وارده شده به آن، چه اندازه است و جنس سپر خودرو شما از چیست. گاهی شدت ضرباتی که وارد می‌شود موجب به نظر رسیدن ظاهر به هم ریخته سپر می‌شود، در این حالت تنها گزینه‌ای که پیش رو دارید، تعویض کامل سپر است.

  2. بدون شک اگر سپر ماشین در اثر ضربات خط‌وخش و رنگ‌پریدگی پیدا کند و یا حتی ترک‌های ریزی روی آن به وجود آید، کارشناسان ماهر می‌توانند آن را تعمیر کنند. این کار معمولاً با سنباده‌زنی و ترمیم ترک‌ها و سوراخ‌های ریز انجام می‌شود.

  3. هنگامی که سپر ماشین بشکند، به‌گونه‌ای که شکستگی عمیق باشد و بافت سپر را به دو بخش تقسیم کند، باید آن را تعویض کنید.

  4. قلاب سپر نیز از جمله بخش‌های حساس سپر است که اگر آسیب ببیند، باید آن را تعویض کنید. قلاب در واقع حالت سپر را حفظ می‌کند و موجب استحکام آن می‌شود، اگر این بخش از سپر آسیب ببیند، بهتر است بلافاصله تعویض شود؛ زیرا امکان اینکه سپر در حین حرکت خودرو جدا شود، وجود دارد که این اتفاق بسیار خطرناک است. پس پاسخ چه زمانی باید سپر را به‌جای تعمیر، تعویض کرد می‌تواند این باشد که اگر قلاب سپرتان آسیب دید، به فکر تعویض آن باشید.

چرا سپر بیشتر در خطر آسیب تصادفات است؟

با اینکه پهلو و درب‌های خودرو نیز در معرض خطر و آسیب هستند، اما خوب است بدانید که تصادفات خودرو عموماً از سمت جلو و عقب صورت می‌گیرد و شدت ضرباتی که از جلو و عقب به خودرو وارد می‌شود، معمولاً بیشتر از کناره خودرو است. این به این معنی است که در ساخت و طراحی خودرو حفاظت از جلو و عقب ماشین در اولویت قرار دارد که سپر این نقش را به‌خوبی ایفا می‌کند و مانع آسیب می‌شود.

برای خلاصی از دردسر تعویض سپر، بهتر است انواع مرغوب و با کیفیت آن را خریداری کنید تا در اثر کوچک‌ترین ضربه آسیب نبیند و مقاومت خوبی از خود نشان دهد. در حال حاضر سپر با جنس‌های مختلفی در بازار وجود دارند که سپر صبا پارسیان از نمونه‌های با کیفیت محسوب می‌شود. با مراجعه به بازار بزرگ آنلاین اتوموبی می‌توانید همین حالا این قطعه را سفارش دهید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را دریافت کنید.

سخن آخر

.در پاسخ به این سؤال که چه زمانی باید سپر را به جای تعمیر، تعویض کرد؟ باید بدانید که از مهم‌ترین وظایف سپر افزایش ایمنی خودرو است و طراحی و زیبایی آن از موارد ثانویه در امنیت خودرو محسوب می‌شود. چنانچه آسیب‌هایی که در اثر تصادفات به جلو و عقب خودرو وارد شده است دفع نشود، نیرویی که وارد شده است به خودرو می‌رسد در این حالت آسیب‌های جدی به وجود می‌آید که جبران آن هزینه سنگینی به همراه خواهد داشت.

 توجه کنید که سپرهای معیوب و شکسته و سپرهایی که یک تصادف را از سر گذرانده‌اند نه‌تنها ایمنی خودرو را افزایش نمی‌دهند، بلکه به‌مرورزمان خسارات و آسیب‌های بیشتری به بدنه ماشین وارد خواهند کرد. در نهایت بهترین راه تعویض افزایش ایمنی و محافظت از خودرو، تعویض سپر به جای تعمیر آن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید