۴/۵ - (۱۰۸۵ امتیاز)

کالری ‌شماری به تنهایی غلط است

از روش‌های بسیار مرسوم و قدیمی جهت کاهش وزن؛ شمارش کالری دریافتی و نظارت دقیق بر دریافت میزان کالری است. در حقیقت عمده روش‌های کاهش وزن و بخصوص برنامه‌های کامپیوتری و گوشی‌های هوشمند فقط بر اساس محاسبه میزان کالری مورد نیاز یک فرد و کاهش آن می‌باشد. اگرچه این روش مدت‌ها است در کشورهای جهان جواب خود را پس داده، اما بتازگی در ایران به لطف توسعه ساخت نرم افزارهای هوشمند و دسترسی به اینترنت، مرسوم شده است.

حتی افرادی هستند که بسیار دقیق و وسواسی کالری مصرفی خود در طول روز را شمارش می‌کنند. اگر شما نیز جزء این عده از افراد هستید و دائماً در حال ثبت مقدار مصرف خود در گوشی هوشمند خود و شمارش کالری دریافتی روزانه خود هستید، باید بدانید که درست است که کنترل کالری دریافتی در مدیریت وزن و سلامت بسیار مهم است و نقش اساس دارد اما مطالب زیر را باید در نظر داشته باشید.

مضرات کالری شماری
مضرات کالری شماری

بجای شمارش کالری چکاری باید انجام دهید

تحقیقات جدید نشان می دهد، در کنار کنترل کالری دریافتی، کیفیت رژیم غذایی نیز برای حفظ سلامت، از دست دادن وزن و حفظ  وزن کاهش یافته مهم است.  کیفیت رژیم غذایی، همراه کمیت، چیزی است که به مردم کمک می‌کند تا در بلند مدت به راحتی وزن خود را کاهش دهند و وزن خود را مدیریت کنند.

به عنوان مثال در مطالعه ای، که ۲۰ سال طول کشید،بر روی بیش از ۱۲۰ هزار زن و مرد سالم ، محققان نشان دادند که افزایش وزن بیشترین در ارتباط را با مصرف چیپس سیب زمینی ، نوشیدنی های شیرین شده با قند و گوشت های قرمز فرآوری شده  است. اما غذاهای سالم با کاهش وزن ارتباط دارند مانند: سبزیجات ، غلات سبوس دار ، میوه ها ، آجیل ها و ماست.

البته  کالری مهم است اما باید انتخاب غذا بین غذاها با کیفیت بالا (و کاهش مصرف غذاهای با کیفیت پایین) باشد.

 

منبع:
Mozaffarian D, Hao T, Rimm EB, Willett WC, Hu FB. Changes in diet and lifestyle and long-term weight gain in women and men. New England Journal of Medicine. 2011 Jun 23;364(25):2392-404.
Sacks FM, Bray GA, Carey VJ, Smith SR, Ryan DH, Anton SD, McManus K, Champagne CM, Bishop LM, Laranjo N, Leboff MS. Comparison of weight-loss diets with different compositions of fat, protein, and carbohydrates. New England Journal of Medicine. 2009 Feb 26;360(9):859-73.
Larsen TM, Dalskov SM, van Baak M, Jebb SA, Papadaki A, Pfeiffer AF, Martinez JA, Handjieva-Darlenska T, Kunešová M, Pihlsgård M, Stender S. Diets with high or low protein content and glycemic index for weight-loss maintenance. New England Journal of Medicine. 2010 Nov 25;363(22):2102-13.

کالری چیست

کالری برای اولین بار در سال ۱۸۲۴ میلادی توسط نیکلاس کلمان به عنوان واحدی از گرما تعریف شد. واژه کالری از واژه لاتین calor به معنی گرما گرفته شده‌است.

استفاده از کالری در علم تغذیه توسط آتاتر (Wilbur Olin Atwater)، در سال ۱۸۸۷ در اختیار عموم مردم آمریکا قرار گرفت.

انرژی موجود در مواد غذایی تحت عنوان کالری  بیان می شود.

یک کالری؛ حرارت مورد نیاز برای بالا بردن ۱ درجه سانتی گراد دمای ۱ گرم آب  از ۱۵ به ۱۶ درجه تعریف می شود.

معمولاً در تغذیه  بجای بکار بردن “کیلو کالری” (یا هزار کالری)، از کالری استفاده می شود.