کتون ها: منبع سوخت کتوژنیک مورد علاقه مغز شما

نکات کلیدی:

  • گلوکز منبع اصلی سوخت مغز ما است، مگر اینکه محدود شود، که منجر به تبدیل شدن کتون ها به منبع سوخت کتو می شود.
  • مغز ما توانایی متابولیسم گلوکز و کتون ها را برای انرژی دارد.
  • کتون ها سریعتر از گلوکز متابولیزه می شوند و انرژی بیشتری را تامین می کنند.

مدت‌هاست که کتون‌ها به‌عنوان منبع سوخت کتو برتر برای مغز معرفی شده‌اند که دارای طیف گسترده‌ای از مزایای شناختی است. مغز ما از دو نوع سلول تشکیل شده است: سلول های عصبی و سلول های گلیال، و هر دو برای عملکرد صحیح مغز ضروری هستند. [۱] در شرایط طبیعی فیزیولوژیکی، منبع اصلی انرژی مورد استفاده سلول های مغز، گلوکز است. [۲] انتقال دهنده های گلوکز مویرگ های مغز را اشباع می کنند تا گلوکز از سد خونی مغزی عبور کند. هنگامی که گلوکز وارد مغز می شود، به پیرووات متابولیزه می شود، که برای تولید انرژی از طریق متابولیسم هوازی وارد میتوکندری سلول های مغز می شود. [۳]با این حال، اجسام کتون نیز ممکن است از طریق مکانیسم های مختلف انرژی را به مغز ارائه دهند.

سوخت مغز

کتون ها در مقابل گلوکز به عنوان منبع سوخت کتو

علاوه بر گلوکز، سلول‌های مغز می‌توانند از مونوکربوکسیلات‌ها، که شامل لاکتات و اجسام کتون بتا هستند، انرژی بگیرند.هیدروکسی بوتیرات (β-HB) و استواستات (AcAc). [۲] بحث وجود دارد در مورد اینکه آیا لاکتات می تواند به عنوان منبع سوخت کتو در مغز استفاده شود یا خیر. با این حال، بسیاری از آزمایشگاه ها گزارش کرده اند که BHB یک تامین کننده اصلی سوخت برای مغز است، به ویژه در شرایط فیزیولوژیکی خاص. [۳] [۴] BHB و گلوکز مغز را به طور یکنواخت تغذیه نمی کنند، بلکه مناطق خاصی از محلی سازی را دارند. BHB عمدتاً در غدد هیپوفیز و صنوبری و همچنین در بخش‌هایی از هیپوتالاموس و لایه‌های زیرین قشر مغز تجمع می‌یابد. شرایط فیزیولوژیکی که باعث افزایش BHB و در نتیجه افزایش انرژی به نواحی فوق الذکر مغز می شود شامل گرسنگی، روزه داری، بارداری، ورزش طولانی مدت، اورمی در دوران پیش از تولد، نوزادی، مصرف مزمن رژیم غذایی کتوژنیک با چربی/کم کربوهیدرات و احتمالا حتی مکمل کتون [۴]

کتون ها: ظرفیت استفاده از مغز

کتون های خون و منابع سوخت کتو

سطوح پایین گلوکز در گردش به کبد اجازه می دهد تا اجسام کتون را با استفاده از محصولات حاصل از تجزیه اسیدهای چرب سنتز کند. اجسام کتونی می توانند تا ۶۰ درصد انرژی مورد نیاز مغز را تامین کنند. این منبع سوخت اضافی در زمان روزه داری یا گرسنگی قیمتی ندارد، زیرا عملکرد مغز را حفظ می کند و پروتئین های حیاتی را حفظ می کند. [۵]اجسام کتون در سراسر سد خونی مغزی و از طریق ناقل مونوکربوکسیلات (MCT-1) به سلول های مغز منتقل می شوند. [۲] [۳]مرحله محدودکننده سرعت سلول‌های مغزی برای متابولیزه کردن اجسام کتونی ناشی از کمبود آنزیم‌های کتولیتیک نیست، بلکه از کمبود بیان MCT-1 لازم برای انتقال بهینه BHB به مغز ناشی می‌شود. [۴] با این حال، افزایش مزمن اجسام کتون در گردش محیطی بیان MCT-1 را در سد خونی مغزی افزایش می دهد. [۱]; و این افزایش در بیان MCT-1 با جذب بیشتر BHB و AcAc در مغز همراه است. [۶] بنابراین، در شروع یک رژیم کتوژنیک یا گرسنگی، یک دوره سازگاری وجود دارد که در آن سطوح کتون در گردش بالا برای تولید سیستم حمل و نقل بهینه برای افزایش متابولیسم کتون در مغز مورد نیاز است. یکی از بزرگترین سؤالات این است که آیا آستانه ای وجود دارد که در آن کتون ها باید بالا بروند تا امکان انتقال بیشتر فراهم شود. برخی تحقیقات نشان داده اند که جذب مغز کتون ها با تولید آنها تا ۱۲ میلی مول متناسب است. [۷] [۸]

کتون ها: فواید برای مغز

کتون ها به عنوان منبع سوخت کتو

مزایای ناشی از استفاده از کتون توسط مغز چند وجهی است. دکتر کربس [۹] توانایی تامین سوخت اجسام کتون در گردش را آشکار کرد و کشف کرد که عملکرد آنها مشابه گلوکز و اسیدهای چرب غیر استری شده است. با این حال، اجسام کتون ممکن است منبع سوخت کتو ترجیحی برای مغز نسبت به گلوکز باشند، زیرا بازده انرژی بیشتری دارند. از طرف دیگر، اجسام کتون انرژی سلولی بیشتری به ازای هر واحد اکسیژن مصرفی نسبت به گلوکز فراهم می‌کنند. [۱۰] همچنین اجسام کتون سریعتر از گلوکز متابولیزه می شوند. آنها می توانند مسیر گلیکولیتیک را دور بزنند و مستقیماً وارد چرخه اسید سیتریک شوند در حالی که گلوکز ابتدا باید تحت گلیکولیز قرار گیرد. [۱۱] رژیم کتوژنیک با حفظ سطح انرژی مرتبط است که ممکن است در نتیجه افزایش اجسام کتون ایجاد شود. اجسام کتون سیگنال‌های لپتین و انسولین را در هیپوتالاموس تعدیل می‌کنند تا مستقیماً بر هموستاز انرژی و متابولیسم گلوکز تأثیر بگذارند. [۱] اجسام کتون همچنین منبع کربن برای گلوتامات هستند و بنابراین نسبت گلوتامات/گلوتامین را در مغز متعادل می کنند. [۱۲] که ممکن است به جلوگیری از اختلالات و شرایط عصبی کمک کند. [۱۲] در نهایت، اجسام کتون تولید رادیکال های آزاد را کاهش می دهند، که در نتیجه التهاب بافت را به حداقل می رساند. [۱۲] در مقایسه با گلوکز، اجسام کتون یک بستر انرژی ایده آل برای مغز هستند، زیرا انرژی بیشتری را به ازای اکسیژن مصرفی تامین می کنند، انرژی را با سرعت بیشتری تامین می کنند، سطح انرژی را تنظیم می کنند، نسبت گلوتامات/گلوتامین را متعادل می کنند و رادیکال های آزاد مضر مرتبط با التهاب را کاهش می دهند. .

سوالات متداول درباره کتون ها و مغز

آیا مغز با کتون بهتر کار می کند یا گلوکز؟

در مقایسه با گلوکز، اجسام کتون یک بستر انرژی ایده آل برای مغز هستند، زیرا انرژی بیشتری را به ازای اکسیژن مصرفی تامین می کنند، انرژی را با سرعت بیشتری تامین می کنند، سطح انرژی را تنظیم می کنند، نسبت گلوتامات/گلوتامین را متعادل می کنند و رادیکال های آزاد مضر مرتبط با التهاب را کاهش می دهند. .

مغز چگونه از اجسام کتونی استفاده می کند؟

سطوح پایین گلوکز در گردش به کبد اجازه می دهد تا اجسام کتون را با استفاده از محصولات حاصل از تجزیه اسیدهای چرب سنتز کند. اجسام کتون در سراسر سد خونی مغزی و از طریق ناقل مونوکربوکسیلات (MCT-1) به سلول های مغز منتقل می شوند.

مطالب مرتبط

نمونه رژیم کتوژنیک یا کتو جهت لاغری سریع

غذاهای کتویی ایرانی ؛ دستور پخت غذاهای کتوژنیکی

رژیم کتوژنیک از نظر طب سنتی

رژیم کتوژنیک برای دیابت نوع ۱ و نوع ۲

قیمت رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک در دوران شیردهی

رژیم کتوژنیک ۲۸ روزه رایگان

رژیم کتوژنیک pdf

رژیم کتوژنیک ۷ روزه

مدت زمان رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک تخصصی توسط متخصص تغذیه (بهترین دکتر کتو)

ورزش در رژیم کتوژنیک رژیم کتو در بدنسازان و عضله سازی

رژیم کتوژنیک در کبد چرب

رژیم کتوژنیک گیاهی

عوارض رژیم کتوژنیک ۷ علائم ورود به کتوز

میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک چقدر است؟

رژیم غذایی کتوژنیک در سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS

کتوراش چیست

چرا در رژیم کتو وزن کم نمیکنم علل استپ وزنی یا افزایش وزن

در رژیم کتوژنیک چه چیزهایی نباید خورد

رژیم کتوژنیک برای چه کسانی مناسب است

رژیم کتوژنیک برای چه افرادی مناسب نیست

الکترولیت در رژیم کتوژنیک چیست؟

مکمل های مورد نیاز در رژیم کتوژنیک + لیست ۹ تا از بهترین ها

رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

رژیم کتوژنیک در ماه رمضان ، فستینگ یا روزه در رژیم کتو

میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک

چگونه رژیم کتوژنیک را شروع کنیم؟ یک راهنمای ساده برای مبتدیان

انواع رژیم کتوژنیک : استاندارد هدفمند دوره ای ۲۱۶ کتوپلاس

فواید رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک و پریود، اثر کتو بر قاعدگی چیست؟

دلایل عدم کاهش وزن در رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چرخه ای یا دوره ای CKD چیست؟ تمام آنچه نیاز است بدانید

آنفولانزای کتوژنیک: علائم و نحوه خلاص شدن از شر آن

Source link

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه