کتوژنیک و کرونا: آیا رژیم کتو می تواند به مبارزه با آنفولانزا کمک کند؟

چیزی که این ویروس جدید را تا این حد ترسناک می کند، چیزهایی نیست که ما می دانیم – بلکه چیزی است که هنوز نمی دانیم. از آنجایی که موارد ابتلا به ویروس کرونا همچنان در حال گسترش است، مشخص شده است که این زمان برای تقویت سیستم ایمنی و انجام اقدامات احتیاطی است.

بهترین راه برای انجام این کار؟ به نظر می رسد که رژیم کتوژنیک نه تنها ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند، بلکه ممکن است کلید مبارزه با ویروس هایی مانند آنفولانزا باشد. تمام راه‌هایی که ممکن است به کتوزیس کمک کند، بعلاوه راه‌های دیگر برای سالم ماندن در طول فصل آنفولانزا را بخوانید.

آنچه در مورد کرونا می دانیم

ما از حقایق شروع می کنیم و ترس افکنی را به چرخه اخبار ۲۴ ساعته واگذار می کنیم. به گفته CDC، این چیزی است که ما در مورد ویروس کرونا می دانیم:

چگونه این آنفولانزا پخش می شود

با توجه به این واقعیت که این یک ویروس جدید است، محققان هنوز در تلاش هستند تا دقیقاً چگونگی انتشار ویروس کرونا را کشف کنند. آنچه CDC درک می کند این است[*]:

  • ویروس کرونا می تواند بین افرادی که در تماس نزدیک با یکدیگر هستند (در حدود ۶ فوت) گسترش یابد.
  • کووید-۱۹ از طریق قطرات تنفسی که هنگام سرفه یا عطسه فرد مبتلا تولید می‌شود، پخش می‌شود.
  • ممکن است فردی با لمس سطح یا شیئی که ویروس روی آن وجود دارد و سپس دست زدن به دهان، بینی یا احتمالاً چشم‌های خود به کووید-۱۹ مبتلا شود، اما احتمالاً این راه اصلی انتشار ویروس نیست.

علائم ویروس کرونا

علائم کرونا از خفیف تا شدید متغیر است و شامل[*]:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس

این علائم ممکن است ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شوند.

پیشگیری و درمان

در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از کرونا وجود ندارد. بنابراین بهترین پیشگیری اجتناب از قرار گرفتن در معرض ویروس است. با این گفته، CDC توصیه می کند[*]:

  • از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید.
  • از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنید.
  • وقتی مریض هستید در خانه بمانید.
  • سرفه یا عطسه خود را با دستمال بپوشانید، سپس دستمال را در سطل زباله بیندازید.
  • اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می شوند را با استفاده از اسپری یا دستمال مرطوب تمیزکننده معمولی تمیز و ضد عفونی کنید.
  • دست‌های خود را اغلب به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید، مخصوصاً بعد از رفتن به دستشویی، قبل از غذا خوردن، و بعد از دمیدن بینی، سرفه یا عطسه.

آیا تغذیه می تواند از شما در برابر ویروس کرونا محافظت کند؟

واقعیت این است که در این مرحله، اطلاعات کافی در مورد ویروس کرونا برای ارائه توصیه‌های پیشگیری خاص وجود ندارد.

بیشتر بخوانید
زغال فعال چگونه کار می کند

با این گفته، این یک واقعیت غیرقابل انکار است که تقویت سیستم ایمنی بدن شما همیشه کمک خواهد کرد.

و خوشبختانه، تحقیقات زیادی در مورد رژیم غذایی و سیستم ایمنی بدن وجود دارد، که می تواند در طول فصل آنفولانزا و در رابطه با کروناویروس جدید به شما کمک کند.

غذایی که می خورید به معنای واقعی کلمه به موادی تبدیل می شود که هر سلول بدن شما را تشکیل می دهد. از پیام‌های شیمیایی پروتئینی که دفاع ایمنی شما را فعال می‌کنند تا اسیدهای چرب که لایه محافظ بیرونی سلول‌های شما را تشکیل می‌دهند – آنچه در بدنتان قرار می‌دهید همان چیزی است که بدن شما را می‌سازد.

بنابراین، تغذیه یکی از دفاع های اولیه شما در برابر انواع بیماری ها است.

وقتی صحبت از ویروس ها می شود، تحقیقات نشان می دهد:

  • کمبود ویتامین E و سلنیوم، دو ترکیب آنتی اکسیدانی، می تواند منجر به افزایش خطر حمله ویروسی شود[*].
  • ویتامین C می تواند به کاهش عفونت های ناشی از باکتری ها و ویروس ها کمک کند[*].
  • روی می تواند ویروس های تنفسی را مهار کند[*].
  • منیزیم می تواند با افزایش جذب، تکثیر راینوویروس را مهار کند[*].

اما در مورد درشت مغذی ها چطور؟ پروتئین، کربوهیدرات و چربی – آیا آنها بر ایمنی تأثیر دارند؟

تحقیقات نشان می دهد که خوردن یک رژیم غذایی پرچرب، پروتئین متوسط ​​و کم کربوهیدرات می تواند تاثیرات مثبت قابل توجهی بر سلامت سیستم ایمنی شما داشته باشد.[*].

چگونه کتو می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند

برای پیشی گرفتن از ویروس کرونا، اولین قدم شما این است که پاسخ ایمنی خود را تقویت کنید. از آنجایی که CDC هنوز در مورد نحوه انتشار ویروس نامشخص است، این شما هستید که در صورت تماس با ویروس کرونا از بدن خود محافظت کنید.

کتو با آنفولانزا مبارزه می کند

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که موش هایی که از رژیم کتوژنیک استفاده می کنند نسبت به موش هایی که از رژیم غذایی پر کربوهیدرات استفاده می کنند، نرخ بقای بالاتری دارند.

این مطالعه از این جهت عمیق بود که محققان دریافتند که ارتباط مستقیمی بین قرار گرفتن در حالت کتوزیس و عملکرد سیستم ایمنی شما وجود دارد.

به طور خاص، رژیم کتوژنیک باعث آزاد شدن سلول های ایمنی به نام سلول های گاما دلتا T می شود. این سلول های تخصصی مخاط را در پوشش سلولی ریه تولید می کنند که می تواند سلول های ویروس را به دام بیندازد.

موش ها از رژیم غذایی پر کربوهیدرات تغذیه کردند. از سوی دیگر، چنین اثراتی را مشاهده نکردند و نسبت به موش‌های کتوژنیک کمتر از آنفولانزا جان سالم به در بردند.

یکی از محققان توضیح داد: “این مطالعه نشان می دهد که روشی که بدن برای تولید اجسام کتون از غذایی که می خوریم چربی می سوزاند، می تواند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت آنفولانزا تقویت کند.[*]”

بیشتر بخوانید
آیا عسل در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

رژیم کتو پروتئین کافی را فراهم می کند

به خوبی درک شده است که سوء تغذیه پروتئین می تواند باعث نارسایی در ایمنی شود. پروتئین یک عامل مهم در چندین جنبه ایمنی از جمله[*]:

ایمنی با واسطه سلولی

یک پاسخ ایمنی که شامل آنتی بادی نمی شود، اما فاگوسیت ها، ماکروفاژها، سلول های T سیتوتوکسیک و سلول های کشنده طبیعی (NK) را فعال می کند.

عملکرد فاگوسیت ها

نوعی سلول ایمنی که پاتوژن ها و بقایای سلولی را می بلعد و در نتیجه آنها را از بدن پاک می کند.

غلظت آنتی بادی ایمونوگلوبولین A

آنتی بادی که در عملکرد غشاهای مخاطی نقش دارد. این آنتی بادی ها با محافظت از پوشش دستگاه گوارش، تنفس و دستگاه تناسلی به عنوان اولین خط دفاعی عمل می کنند.[*].

تولید سیتوکین

پروتئین های سیگنال دهی کوچک که بخش حیاتی سیستم ایمنی را تشکیل می دهند. آنها از سلول های ایمنی ترشح می شوند و روی سلول های دیگر تأثیر می گذارند و به تعادل سیستم ایمنی شما کمک می کنند.

سیستم مکمل

سیستمی که توانایی آنتی بادی ها و سلول های فاگوسیتی را برای حمله و پاکسازی سلول های آسیب دیده یا ناخواسته افزایش می دهد.

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی پروتئینی متوسط ​​است که عمدتاً بر چربی، سبزیجات کم کربوهیدرات و منابع پروتئینی مانند ماهی چرب، گوشت، تخم مرغ و لبنیات پرچرب متکی است که همگی مقادیر قابل توجهی پروتئین در رژیم غذایی نقش دارند.

برخلاف رژیم‌های پر کربوهیدرات که شامل غذاهایی مانند پاستا و پیتزا می‌شود، در رژیم کتو، ماهی سالمون را با سبزیجات یا یک همبرگر بدون نان با سیب‌زمینی سرخ کرده انتخاب می‌کنید.

نتیجه؟ بسیاری از وعده های غذایی غنی از پروتئین که سیستم ایمنی شما را پرانرژی و شاد نگه می دارد.

کتوز ضد التهاب است

التهاب بخشی طبیعی از پاسخ ایمنی بدن شما است. با این حال، زمانی که پاسخ التهابی شما مزمن یا شدید می شود، می تواند تاثیر منفی بر سلامت شما داشته باشد. التهاب بیش از حد می تواند انرژی مصرف کند و فشار بیشتری بر سیستم ایمنی شما وارد کند.

بنابراین، اگر می‌خواهید سیستم ایمنی سالم و متعادلی داشته باشید، حفظ تعادل پاسخ التهابی بسیار مهم است.

یکی از فواید متعدد مرتبط با پیروی از رژیم کتوژنیک، تأثیر اجسام کتونی بر التهاب است. این امر به ویژه برای بدن کتون بتا هیدروکسی بوتیرات (BHB) صادق است.

تحقیقات نشان می دهد که BHB یک اثر بازدارنده بر چیزی به نام التهاب NLRP3 دارد که یک کمپلکس چند پروتئینی است که از طریق عوامل استرس زا و محرک های محیطی التهاب را تحریک می کند.[*][*].

بیشتر بخوانید
سیر در رژیم کتوژنیک

علاوه بر این، BHB ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی مانند Nrf2 را تنظیم می کند تا به مبارزه با التهاب کمک کند.[*].

هنگامی که با ویروس یا سرماخوردگی بیمار می شوید، پاسخ التهابی شما تشدید می شود. در حالی که این ممکن است برخی از تحریکات ایمنی قوی را در یک عفونت حاد ایجاد کند، التهاب طولانی مدت می تواند منجر به آسیب به اندام های حیاتی شما شود.[*].

بنابراین، پایبندی به یک رژیم طبیعی ضد التهابی مانند رژیم کتو یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل پاسخ التهابی است تا سیستم ایمنی شما بیش از حد تحت فشار قرار نگیرد.

سوخت جایگزین برای گلوکز فراهم می کند

هنگامی که بدن شما به گلوکز به عنوان سوخت اولیه خود متکی است، شما نیز به شدت به عملکرد مناسب هورمون انسولین متکی هستید. انسولین به عنوان یک راننده برای انتقال گلوکز به سلول های شما عمل می کند تا بتوان از آن برای سوخت استفاده کرد.

مشکل این است که عفونت حاد (باکتریایی و ویروسی) می تواند مقاومت به انسولین را تحریک کند. این بدان معناست که وقتی شما در حال مبارزه با این عفونت ها هستید، توانایی شما در استفاده از گلوکز مختل می شود.[*].

مقاومت به انسولین با طیف گسترده ای از عدم تعادل متابولیک مانند افزایش استرس اکسیداتیو، التهاب، تری گلیسیرید خون بالا، کلسترول HDL پایین، کلسترول LDL بالا و افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی مرتبط است.[*].

مگر اینکه سلول های شما منبع سوخت دیگری داشته باشند، ممکن است تغذیه مناسبی را که بدن برای خوب شدن نیاز دارد دریافت نکنید – و همچنین ممکن است باعث عدم تعادل بیشتر شود.

خوشبختانه، هنگامی که از رژیم کتو پیروی می کنید، منبع سوخت جایگزینی برای سلول های خود فراهم می کنید که می تواند گلوکز را تامین کند و به انسولین به عنوان راننده به سلول های تشنه انرژی نیاز ندارد.

از سفر کتو خود حمایت کنید

اگر اولین بار هستید، قرار گرفتن در وضعیت کتوز می‌تواند مشکل باشد، اما تلاش‌های شما نه تنها برای سلامت سیستم ایمنی شما – بلکه به طور کلی برای طول عمر مفید خواهد بود. برای کمک به شما برای سهولت در استفاده از کتو، و کمک به حفظ سبک زندگی کتو، ما چند محصول عالی داریم که می تواند از شما حمایت کند.

میان وعده های پرچرب

در حالی که رژیم کتو همچنان رو به افزایش است، اما ممکن است هرازگاهی زمانی که میان وعده‌های مناسب کتو وجود ندارد، خود را در ترشی بیابید. به همین دلیل، همیشه بهتر است یک میان وعده کتو پرچرب دم دست داشته باشید.

برخی از گزینه های عالی عبارتند از Perfect Keto Bars و Perfect Keto Nut کره. میله ها در طعم های مختلفی از جمله کیک تولد، رول دارچینی، خمیر کوکی چیپسی شکلاتی، دانه خشخاش لیمو، براونی کره بادام و کارامل نمکی عرضه می شوند. و کره های آجیلی در طعم های فندقی شکلاتی، اسنیکردودل، کره بادام و ژله و وانیل ماکادمیا وجود دارد.

بیشتر بخوانید
آیا تخم کدو تنبل در کتوژنیک مجاز است؟

هم میله‌ها و هم کره‌های آجیل، میان‌وعده‌های عالی در حال حرکت را می‌سازند که نیازی به نگهداری در یخچال ندارند.

الکترولیت ها

در طول دوره گذار خود به کتوز، ممکن است دچار چیزی به نام «آنفولانزای کتو» شوید. نگران نباشید – علائم بسیار متفاوت از ویروس کرونا است، بنابراین در مورد اینکه آیا بیمار شده اید یا در حال انتقال هستید سردرگم نخواهید شد.

علائم معمولی آنفولانزای کتو شامل مه مغزی، بی حالی، بی اشتهایی و مشکلات خواب است. در حالی که این علائم در عرض یک هفته یا بیشتر از بین می روند، افزودن الکترولیت ها می تواند کمک زیادی به شما در این دوره انتقالی کند.

مکمل Perfect Keto Electrolytes شامل ترکیب متعادلی از پتاسیم، سدیم، منیزیم و کلسیم است تا به کنترل مایعات و الکترولیت های شما در جایی که نیاز است کمک کند.

پودر روغن MCT

MCT ها (تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط) و به نوعی مکمل جادویی برای رژیم کتو هستند. با توجه به روشی که MCT ها پردازش می شوند، مستقیماً به کبد شما می روند و برای سوخت سریع به کتون تبدیل می شوند.

پودر روغن پرفکت کتو MCT در طعم‌های مختلفی عرضه می‌شود، بنابراین می‌توانید آن را با وانیل، شکلات، ماچا لاته، کارامل شور یا بدون طعم مخلوط کنید. نکته حرفه ای – در قهوه به عنوان یک جایگزین خامه ای عالی می شود.

خط آخر: رژیم کتو ممکن است دفاع ایمنی شما را در برابر ویروس کرونا تقویت کند

با تشدید نگرانی در مورد کروناویروس جدید، شما واقعا نمی توانید در مورد نحوه مراقبت از بدن خود برای اطمینان از قوی بودن سیستم ایمنی خود بسیار مراقب باشید.

در حالی که ریزمغذی‌ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی شما دارند، نسبت درشت مغذی‌ها مانند آنچه در رژیم کتو ارائه می‌شود می‌تواند بر سلامت ایمنی شما تأثیرگذارتر باشد.

کتو نه تنها به آرام کردن التهاب کمک می کند، بلکه پروتئین را برای حمایت از عملکرد سیستم ایمنی، چربی برای سوخت رسانی به سلول های شما و افزایش دفاع ایمنی هدفمند که برای مبارزه با ویروس های دیگر مانند آنفولانزا شناخته شده است، تامین می کند.

اگر رژیمی برای تقویت ایمنی در نظر می گیرید، کتو را امتحان کنید.

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه