گردو در رژیم کتوژنیک

اکثر مغزها کربوهیدرات کم و چربی بالایی دارند که در رژیم کتوژنیک مجازند، به عنوان دیگرکتوژنیک دوست شناخته می شود. اما همه آنها اینطور نیستند. به عنوان مثال، شاه بلوط بیشتر کربوهیدرات و قند را دارد و چربی بسیار کمی دارد.

اما گردو چطور؟ آیا گردو در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

به طور خلاصه بله. در واقع یکی از سالم ترین مغزهای کتوژنیک در بازار است. این فقط به دلیل مقدار کربوهیدرات مطلوب آن نیست. گردو از نظر ترکیب چربی منحصر به فرد است و از نظر طعم و ارزش غذایی نسبت به سایر مغزها مزیت هایی دارد. برای آشنایی بیشتر با گردو به خواندن ادامه دهید.

کتوژنیک از گردو

گردو چیست؟

از نظر گیاه شناسی، گردو دانه خوراکی درخت گردو است. اگرچه بیش از ۵۰ نوع مختلف گردو وجود دارد، اما تنها دو نوع گردو اکثریت تولید گردو در جهان را تشکیل می دهند: گردوی انگلیسی و گردوی سیاه.

گردوی انگلیسی که به آن گردوی ایرانی نیز می گویند، بومی ایران است. اما از آنجایی که تاجران انگلیسی اولین کسانی بودند که گردو را به جهان معرفی کردند، این نام ماندگار شد. این رقم از نظر طعم و عطر ملایم تر از گردوی سیاه است که بومی ایالات متحده است.

بیشتر بخوانید
نحوه محاسبه کربوهیدرات در رژیم کتوژنیک

گردو طعمی شیرین و خاکی دارد که مکمل غذاهای خوش طعم و شیرین است. علاوه بر این، در کیفیت تغذیه ای خود با داشتن فواید بسیاری برای سلامتی منحصر به فرد است.

آیا گردو در رژیم کتوژنیک مفید است؟

آیا گردو کتوژنیک دوست است؟ کاملا!  28 گرم آن، که حدود ۱۴ نصف گردو است، فقط دارد ۱.۹ گرم کربوهیدرات خالص است  و نیز داراری است ۱۸.۵ گرم چربی و 4.3 گرم پروتئین می باشد. گردو علاوه بر ترکیب تقریباً عالی درشت مغذی ها، می تواند رژیم کتوژنیک شما را با موادمغذی زیر غنی کند:

  • ۱۸۵ کالری
  • ۱.۹ گرم فیبر رژیمی
  • ۰.۱ میلی گرم تیامین (6٪ DV)
  • ۰.۲ میلی گرم B2 (8٪ DV)
  • ۲۷.۷ میکروگرم فولات (7٪ DV)
  • ۴۴.۶ میلی گرم منیزیم (۱۱% DV)
  • ۰.۹ میلی گرم روی (۶٪ DV)
بیشتر بخوانید
دستور العمل “سیب زمینی” کتوژنیک بدون لبنیات

یکی دیگر از چیزهای خوب در مورد گردو، محتوای اسید چرب امگا ۳ منحصر به فرد آن است. ۲۸گرم آن حاوی ۲.۵ گرم از این ماده مغذی است که بسیار بالاتر از میزان مصرف روزانه ۱.۱ تا ۱.۶ گرم توصیه شده توسط موسسه پزشکی است. چربی های امگا ۳ چربی های ضد التهابی هستند که برای سلامت مغز مهم هستند.

چه مقدار مغزیجات در  رژیم کتوژنیک مجاز است؟

فرض کنید محدودیت کربوهیدرات خالص روزانه شما ۵۰ گرم است. در این مورد، می توانید ۱۰۰ گرم گردو (حدود ۵۰ نصف) در روز بخورید و همچنان به حد مجاز کربوهیدرات نزدیک نشوید. این مقدار حاوی کمی بیش از ۶ گرم کربوهیدرات خالص است.

با این حال، همان مقدار، حاوی بیش از ۶۵ گرم چربی و ۶۵۰ کالری است. رژیم های کتوژنیک هنوز هم اغلب محدود کردن کالری را هدف قرار می دهند، معمولاً حدود ۲۰۰۰ کالری در روز. و برای ماندن در محدوده آنها، مصرف چربی تا ۱۳۰ گرم در روز ایده آل است. خوردن کالری یا چربی بیش از حد از گردو یا سایر مغزها، می تواند حفظ یک رژیم غذایی کتوژنیک متعادل را دشوار کند.

بیشتر بخوانید
بارگیری کربوهیدرات: چیست و آیا کار می کند؟

پس چند عدد گردو دوستدار کتوژنیک هستند؟ به یک یا دو وعده ۲۸ گرمی پایبند باشید تا فضای بیشتری در رژیم غذایی خود برای طیف وسیعی از مواد دیگر داشته باشید.

خلاصه

مغزیجات و کتوژنیک دست به دست هم می دهند. گردو نه تنها به دلیل محتوای کم کربوهیدرات خود کتوژنیک دوست است، بلکه منبع منحصر به فردی از چربی های سالم امگا ۳ و پروتئین است. شما می توانید از گردو در دستور العمل های کتوژنیک به روش های مختلفی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید
14 غذا با قندهای پنهان

بنابراین هنگامی که انتخاب می‌کنید کدام مغز را به رژیم غذایی کم کربوهیدرات خود اضافه کنید، گردو مناسب است.

رژیم کتوژنیک تخصصی

این مطلب توسط دکتر روشن ضمیر متخصص تغذیه تهیه شده است. در صورتی که تمایل به دریافترژیم کتوژنیک تخصصی که مشخصات زیر را دارد:

  • رژیم متناسب با شرایط شما
  • شامل بیش از ۱۵ صفحه رژیم به شکل pdf
  • توضیحات کامل و مفصل صوتی
  • پشتیبانی و ارتباط مستقیم با خود دکتر (شماره دکتر را خواهید داشت و هر سوال یا مشکلی داشتید میتوانید بپرسید)
  • گزارش هفتگی و درصورت لزوم تغییر رژیم جدید بطور رایگان

جهت اطلاعات بیشتر در خصوص رژیم کتوژنیک تخصصی به لینک زیر مراجعه فرمایید:

رژیم کتوژنیک تخصصی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه