گرمازدگی

حقایق کلیدی

  • گرمازدگی یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که در آن بدن شما بیش از حد گرم می شود. در هوای گرم و مرطوب بیشتر دیده می شود.
  • گرمازدگی علاوه بر حالت تهوع، سرگیجه، سردرد و گرفتگی عضلانی می‌تواند باعث ایجاد پوست داغ، خشک، قرمز و گیجی، تشنج و از دست دادن هوشیاری شود.
  • اگر فردی دچار گرمازدگی شده است، سعی کنید در حالی که منتظر آمبولانس هستید، او را خنک کنید، برای مثال با انتقال او به مکانی خنک یا سایه، درآوردن لباس های اضافی و نوشیدن جرعه هایی از نوشیدنی خنک.
  • برای هوای گرم آماده باشید، از آفتاب دور بمانید و آب فراوان بنوشید.
  • هرگز کودکان یا حیوانات را در ماشین تنها نگذارید.

گرمازدگی یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که در آن بدن شما بیش از حد گرم می شود و دیگر نمی تواند دمای بدن را حفظ کند. با رعایت نکات احتیاطی در هوای بسیار گرم می توانید از گرمازدگی جلوگیری کنید.

گرمازدگی زمانی رخ می دهد که دمای بدن شما از حدود ۳۷ درجه سانتی گراد به بالای ۴۰ درجه سانتی گراد برسد. گاهی اوقات هیپرترمی نامیده می شود.

کم‌آبی و گرمازدگی از بیماری‌های خفیف‌تر مرتبط با گرما هستند. اگر درمان نشوند می توانند منجر به گرمازدگی شوند.

چرا گرمازدگی یک اورژانس است؟

گرمازدگی نیاز به کمک های اولیه فوری دارد تا دمای بدن شما در سریع ترین زمان ممکن کاهش یابد. در غیر این صورت، می تواند منجر به آسیب اندام و مرگ شود.

بیشتر بخوانید
بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان

خطر مرگ هر چه گرمتر می‌شوید افزایش می‌یابد و مدت زمان بیشتری گرم می‌شوید.

چرا ممکن است دچار گرمازدگی شوم؟

گرمازدگی در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما ایجاد می شود. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که بدن شما گرمای بیشتری را جذب کند تا اینکه با تعریق از بدن خارج شود. شما می توانید گرمازدگی را در داخل یا خارج از منزل تجربه کنید. احتمال بروز آن در هوای گرم و مرطوب بیشتر است.

اگر در شرایط گرم و بدون جریان هوا خوب کار کنید یا ورزش کنید و آب کافی ننوشید می توانید دچار گرمازدگی شوید.

شما در معرض خطر بیشتری هستید اگر:

  • بالای ۷۵ سال یا خیلی جوان
  • باردار یا شیرده
  • اضافه وزن
  • آمادگی جسمانی ندارد
  • بی خانمان یا منزوی
  • پوشیدن لباس اضافی
  • تحت تأثیر یک بیماری مزمن سلامتی یا عفونت قرار گرفته است
  • مصرف داروهایی که باعث خشکی یا تعریق کمتر می شوند
بیشتر بخوانید
آیا مانتراهای آرام‌بخش می‌توانند افسردگی را کاهش دهند؟

علائم گرمازدگی چیست؟

اگر دچار گرمازدگی شده اید، معمولاً عرق نمی کنید. پوست شما ممکن است قرمز، گرم و خشک باشد.

گرمازدگی یک بیماری خفیف‌تر مربوط به گرما است که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به گرمازدگی شود، بنابراین تشخیص زودهنگام علائم مهم است. اگر دچار گرمازدگی هستید، معمولاً زیاد عرق می کنید و پوستی رنگ پریده، خنک و مرطوب خواهید داشت.

سایر علائم گرمازدگی عبارتند از:

اگر گرمازدگی به گرمازدگی تبدیل شود، ممکن است متوجه این علائم اضافی شوید:

  • افزایش ناگهانی دمای بدن
  • زبان خشک و متورم
  • تشنگی شدید
  • لکنت زبان
  • مشکلات هماهنگی حرکات
  • رفتار پرخاشگرانه یا عجیب
  • تشنج
  • گیجی و از دست دادن هوشیاری

اگر فردی دچار گرمازدگی شد چه کار کنم؟

در حالی که منتظر آمبولانس هستید، سعی کنید به هر طریقی که می توانید آنها را خنک کنید.

  • اگر هوشیار هستند جرعه‌هایی از مایع خنک به آنها بدهید.
  • آنها را در یک مکان خنک و سایه دار قرار دهید.
  • لباس های اضافی را بردارید.
  • آنها را با آب خنک اسپری کنید یا با حوله یا لباس مرطوب بپوشانید و پوست مرطوب آنها را باد بزنید.
  • آنها را در آب خنک یا یک دوش خنک قرار دهید.
  • بسته های سرد را روی گونه ها، کف دست ها و کف پای آنها قرار دهید.
بیشتر بخوانید
مانور هایملیخ

اگر آنها بیهوش هستند، آنها را در پهلوی خود قرار دهید، طوری که دهانشان پایین باشد و چانه شان بالا باشد. ممکن است لازم باشد CPR انجام دهید.

به کسی که دچار گرمازدگی شده آسپرین، ایبوپروفن یا پاراستامول ندهید.

اگر گرمازدگی دارم چه کار کنم؟

اقداماتی وجود دارد که می توانید برای مدیریت گرمازدگی و جلوگیری از عوارض گرمازدگی انجام دهید.

  • یک مکان خنک برای استراحت پیدا کنید.
  • آب خنک یا نوشیدنی آبرسانی بنوشید. از کافئین و الکل خودداری کنید.
  • لباس های اضافی را در بیاورید.
  • دوش آب خنک داشته باشید یا از کیسه های سرد استفاده کنید.
  • از پنکه یا تهویه مطبوع استفاده کنید.

یک سرویس بهداشتی پیدا کنیدسرویس یاب می تواند به شما در یافتن پزشکان، داروخانه ها، بیمارستان ها و سایر خدمات بهداشتی کمک کند.

چگونه می توانم از گرمازدگی جلوگیری کنم؟

در هوای گرم:

  • آب فراوان بنوشید، حتی اگر تشنه نیستید. از مصرف الکل و نوشیدنی های گرم یا شیرین خودداری کنید.
  • خنک باشید – سعی کنید از آفتاب مستقیم دوری کنید و لباس های نخی سبک و گشاد بپوشید.
  • اگر بیرون می روید، سعی کنید قبل از ساعت ۱۱ صبح یا بعد از ساعت ۵ بعد از ظهر بروید، کلاه بپوشید و آب بخورید.
  • خانه خود را خنک نگه دارید – پنجره ها و پرده ها را در روز ببندید و در شب باز نگه دارید. از پنکه یا تهویه مطبوع استفاده کنید.
  • یک برنامه داشته باشید – بدانید که برای کمک با چه کسی تماس بگیرید و از پزشک خود بپرسید که در صورت داشتن هر گونه بیماری چه کاری انجام دهید.
بیشتر بخوانید
کورتیزول: هورمون استرس

همچنین می توانید اقداماتی را برای جلوگیری از گرمازدگی سایر افراد انجام دهید:

  • وقتی هوا گرم است، به دوستان، خانواده و همسایگانی که در معرض خطر هستند، سری بزنید یا با آنها تماس بگیرید و بررسی کنید که خوب هستند.
  • کودکان را خنک نگه دارید و به آنها مقدار زیادی نوشیدنی بدهید.
  • مطمئن شوید که حیوانات خانگی دارای آب و سایه فراوان هستند.
  • هرگز کودکان یا حیوانات را حتی با تهویه مطبوع روشن یا پنجره های باز در ماشین تنها نگذارید.

Source link

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه