۱۰ خاصیت کامبوجا

این احتمال وجود دارد که حداقل یکی از فواید ظاهری کامبوچا را شنیده باشید. اما اگر اطلاعات زیادی در مورد این نوشیدنی ندارید، احتمالاً هنوز سؤالاتی دارید: آیا این نوشیدنی یک چای، نوشابه، شراب یا چیز دیگری است؟

Alissia Zenhausern ، پزشک متخصص طب طبیعی در اسکاتسدیل، آریزونا، می‌گوید به زبان ساده، کومبوچا یک نوشیدنی تخمیر شده است که با افزودن باکتری و مخمر به مخلوطی از چای سیاه یا سبز و شکر ساخته می‌شود. ( ۱ )

ممکن است موادی که برای تهیه کومبوچا استفاده می‌شود، ناقص به نظر برسد. با این حال، این نوشیدنی به طور فزاینده ای به عنوان منبع بالقوه پروبیوتیک ها، که ارگانیسم های زنده ای هستند که به تعادل فلور روده کمک می کنند، محبوب شده است. (۱) دکتر زنهاوزرن می گوید: نوشیدن و هضم آن آسان است و به شما امکان می دهد روده خود را با باکتری های خوب پر کنید و سلامت گوارش خود را بازیابی کنید.

عالی به نظر می رسد، درست است؟ مهم است که در حین نوشیدن، انتظارات خود را کنترل کنید. در حالی که بسیاری از مردم کامبوچا را به عنوان یک غذای دوستدار روده می دانند، حقیقت این است که تحقیقات در مورد نوشیدنی گازدار محدود است. ( ۲ )

مزایای احتمالی کامبوجا چیست؟

با این وجود، تحقیقات اولیه نشان می دهد که ممکن است سلامت روده شما را تقویت کند و بیشتر. در اینجا نگاهی اجمالی به مزایای بالقوه ای است که محققان همچنان به بررسی آن ها ادامه می دهند.

۱. ممکن است به افزایش متابولیسم کمک کند

اگر به دنبال کاهش چند پوند اضافی هستید، احتمالاً هر چیزی را در نظر خواهید گرفت که متابولیسم شما را شروع کند.

کامبوجا یک نوشیدنی معجزه آسا برای کاهش وزن نیست. اما به لطف اپی گالوکاتچین-۳-گالات (EGCG) موجود در چای سبز برخی از انواع کومبوچا، ممکن است راز متابولیسم کمی سریعتر باشد.

EGCG یک کاتچین است، ترکیبی که در چای سبز یافت می شود. کاتچین ها پتانسیل افزایش متابولیسم را در بزرگسالان دارند. اما مطالعات موجود در مورد این موضوع کوتاه و کوچک هستند و نویسندگان یک بررسی در سال ۲۰۱۷ خاطرنشان کردند که تحقیقات بیشتری برای دانستن اثرات واقعی EGCG بر متابولیسم مورد نیاز است. ( ۳ )

۲. ممکن است به یبوست کمک کند

به عنوان منبع بالقوه پروبیوتیک ها، یکی از مزایای سلامتی ادعا شده کامبوچا توانایی آن در تعادل باکتری های خوب در روده و تسکین برخی از مشکلات گوارشی است، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. ( ۴ )

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ اجزای میکروبی کامبوچا را بررسی کرد و “جمعیت لاکتوباسیلوس برجسته” را در این نوشیدنی شناسایی کرد. ( ۵ ) لاکتوباسیلوس یک نوع رایج پروبیوتیک است، بنابراین قابل قبول است که کومبوچا ممکن است دستگاه گوارش را تثبیت کند و به جلوگیری از عفونت و التهاب کمک کند. و اگر چنین است، غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند کومبوچا ممکن است سندرم روده تحریک پذیر، بیماری های التهابی روده، نفخ و یبوست را بهبود بخشد. (۴)

۳. ممکن است التهاب را کاهش دهد

التهاب مزمن تقریباً در هر بیماری از جمله بیماری قلبی، دیابت، آرتریت، آلرژی و بیماری های تنفسی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) دخیل است. ( ۶ )

کامبوجا انتخاب خط اول برای درمان هر بیماری مزمنی نیست، اما این نوشیدنی ممکن است مکمل رژیم غذایی سالم، انتخاب شیوه زندگی و رژیم دارویی شما باشد. این به این دلیل است که چای های مورد استفاده برای تهیه کامبوچا حاوی پلی فنول هستند که آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند التهاب را در بدن کاهش دهند. (۱)

همچنین در جامعه علمی اعتقاد رو به رشدی وجود دارد که خوردن غذاهای مناسب روده ممکن است به کاهش التهاب در دستگاه روده کمک کند. ( ۷ ) مخصوصاً برای این مورد، کومبوچا ممکن است مفید باشد.

التهاب ریشه برخی از بیماری های گوارشی مانند بیماری های التهابی روده است و تحقیقات نشان می دهد که التهاب درجه پایین ممکن است به سندرم روده تحریک پذیر کمک کند. این التهاب ممکن است نتیجه عدم تعادل باکتری های خوب و بد در روده باشد که به نام دیسبیوز روده شناخته می شود. ایده این است که وقتی باکتری‌های بد بر باکتری‌های خوب غلبه می‌کنند، این واکنش سیستم ایمنی را تحریک می‌کند و این واکنش است که منجر به التهاب می‌شود. (۷)

۴. ممکن است در کمک به پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد

همچنین شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد کامبوچا ممکن است به پیشگیری از انواع خاصی از سرطان کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. این ادعا بر اساس چای سبز است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به خلاص شدن از بدن از شر رادیکال های آزاد و سایر مواد مضری که باعث رشد سلول های سرطانی می شوند کمک می کند – و کامبوچا اغلب از چای سبز تهیه می شود. (۳)

یک مطالعه نشان داد که کامبوجا رگ زایی را که رشد عروق خونی جدید است، مهار می کند. ( ۸ و ۹ ) این مطالعه نشان داد که سرطان پروستات وابسته به رگ زایی است، به این معنی که سلول های خونی جدید می توانند تغذیه کنند و به رشد این تومورها کمک کنند. با مهار رگ زایی، محققان به این نتیجه رسیدند که کومبوجا می تواند به کاهش بقای سلول های سرطانی پروستات کمک کند. (۸) البته تحقیقات بیشتری لازم است.

ترکیبات موجود در چای سبز که ممکن است به مهار رشد سرطان کمک کنند عبارتند از پلی فنول ها، اسید گلوکونیک، اسید گلوکورونیک، اسید لاکتیک و ویتامین C. (3)

بیشتر بخوانید
کریپتوسپوریدیوز

۵. ممکن است به تقویت سیستم ایمنی کمک کند

فواید کامبوچا برای سلامت روده ممکن است سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند. (۲)

توجه به این نکته مهم است که سیستم گوارش و سیستم ایمنی به شدت در هم تنیده شده اند. پوشش روده آنتی بادی هایی ایجاد می کند که به محافظت از بدن کمک می کند. ( ۱۰ ) بخش عظیمی از سیستم ایمنی – ۷۰ درصد – در روده یافت می شود. ( ۱۱ )

بنابراین، زنهاوزرن توضیح می دهد که سلامت روده، کلید یک سیستم ایمنی قوی است. او می افزاید، باکتری های تخمیر شده در کامبوچا به لطف دوز باکتری های خوبی که فراهم می کنند، می توانند ایمنی را تقویت کنند.

۶. ممکن است به درمان افسردگی کمک کند

علائم افسردگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما می تواند شامل یک احساس عمومی غمگینی و ناامیدی باشد.

افسردگی همچنین می تواند باعث مشکلاتی از جمله بی خوابی، تمرکز ضعیف و انرژی کم شود. ( ۱۲ ) اما کومبوچا ممکن است کمی تسکین دهد و با افزایش تولید هورمون های احساس خوب مانند سروتونین به تقویت خلق و خوی شما کمک کند. (۲)

هیچ مطالعه ای وجود ندارد که به طور خاص کامبوجا و افسردگی را مرتبط کند. (۲) اما یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که برخی از اختلالات روانپزشکی ممکن است با تغییرات در میکروبیوم (محیط باکتری در روده) مرتبط باشد، بنابراین شواهد فزاینده ای وجود دارد که پروبیوتیک ها ممکن است به تسکین علائم افسردگی و اضطراب کمک کنند. ( ۱۳ )

زنهاوزرن همچنین خاطرنشان می کند که ۹۵ درصد سروتونین در روده شما تولید می شود، نه مغز شما، بنابراین سلامت مطلوب روده برای سلامت روان و تنظیم خلق و خو نیز مهم است. ( ۱۴ ) او می گوید: «به همین دلیل است که هنگام تقویت خلق و خو و مبارزه با افسردگی همیشه توجه به سلامت روده مهم است.

۷. ممکن است سلامت قلب و عروق را تقویت کند

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بیماری قلبی خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش می دهد، اما تغییر سبک زندگی سالم می تواند سلامت قلب و عروق شما را بهبود بخشد. ( ۱۵ )

این شامل پیروی از یک رژیم غذایی سالم است که سرشار از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی است. شما همچنین باید ورزش، دارو در صورت نیاز، و بله، حتی کومبوچا را نیز وارد کنید.

بر اساس تحقیقات، فواید بالقوه آن در توانایی احتمالی کامبوچا برای تأثیر مثبت بر سطح کلسترول است. (۱) به گفته CDC، کلسترول بالا یکی از عوامل بیماری قلبی است. (۱۵)

محققان برای تایید اثربخشی کومبوچا بر کلسترول باید مطالعات بیشتری روی انسان انجام دهند.

اما طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، موش‌هایی که کومبوچا مصرف کردند سطوح پایین‌تری از کلسترول LDL (“بد”) و سطوح بالاتری از کلسترول HDL (“خوب”) را نشان دادند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما مطالعات آینده می تواند به طور مشابه نشان دهد که کامبوچا سطح کلسترول را در انسان بهبود می بخشد. ( ۱۶ )

۸. ممکن است سلامت کبد را ارتقا دهد

به طور مشابه، کامبوچا ممکن است به دلیل توانایی بالقوه اش در سم زدایی بدن، سلامت کبد را بهبود بخشد. بنابراین با گذشت زمان، نوشیدن این نوشیدنی ممکن است میزان سختی کار کبد شما را کاهش دهد. (۱)

در یک مطالعه، موش‌هایی که کومبوچا مصرف کردند نیز کاهش سطح مواد واکنش‌دهنده تیوباربیتوریک اسید را در کبدشان نشان دادند. این ترکیب آلی معیاری برای آسیب سلولی و بافتی است. با این حال، تحقیقات بالینی بیشتری مورد نیاز است تا بدانیم آیا این مزیت وجود دارد یا خیر. (۱۶)

۹. ممکن است در کاهش قند خون نقش داشته باشد

نوشیدن کامبوچا ممکن است برای کسانی که مقاومت به انسولین یا دیابت دارند نیز مفید باشد. این چای می تواند a-amylase را مهار کند، پروتئینی در لوزالمعده که مسئول سطوح بالاتر گلوکز بعد از غذا (بعد از غذا) است. ( ۱۷ )

بر اساس مطالعه دیگری، کامبوجا پس از ۳۰ روز اثر درمانی بر موش‌های مبتلا به دیابت داشت و همچنین عملکرد کبد و کلیه آنها را بهبود بخشید. (۱۶)

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما یافته‌ها نشان می‌دهد که کامبوجا می‌تواند روزی به عنوان یک درمان مکمل برای دیابت، علاوه بر رویکردهای سنتی، از جمله کاهش وزن، رژیم غذایی، ورزش، داروهای خوراکی و انسولین مورد استفاده قرار گیرد. (۱۶)

۱۰. به حفظ وزن سالم کمک کنید

کامبوجا می تواند یک نوشیدنی جایگزین باشد اگر از نوشابه یا آبمیوه لذت می برید اما به دنبال نوشیدنی با کالری کمتر و قند کمتری هستید که ممکن است به کاهش یا حفظ وزن شما کمک کند.

شکر سرشار از کالری خالی است و زمانی که بیش از حد مصرف شود، خطر دریافت کالری بیشتر از کالری که می سوزانید وجود دارد و در نتیجه وزن اضافه می شود.

به یاد داشته باشید، کامبوچا بدون شکر نیست (بیشتر شکر تخمیر شده است، اما مقداری در محصول نهایی باقی می ماند). ربکا سیلور، ام اس، RDN که در فونیکس مستقر است، می گوید با این حال، یک نوشیدنی معمولی ممکن است تنها ۶ تا ۸ گرم (گرم) در هر وعده داشته باشد.

سیلور هشدار می دهد: «برای برندهایی که دو وعده در یک بطری دارند، باید این مقدار را دو برابر کنید، اما همچنان کمتر از وعده معمولی شما از یک قوطی نوشابه یا آبمیوه است که می تواند تا ۲۵ گرم در هر وعده باشد».

برای مقایسه، یک بطری کامبوچای خام ارگانیک می تواند ۶۰ کالری و ۱۶ گرم شکر در ۱۶.۲ اونس داشته باشد. ( ۱۸ ) از سوی دیگر، ۱۶ اونس نوشابه می تواند ۱۹۰ کالری و ۵۲ گرم شکر داشته باشد. ( ۱۹ )

طعم های موجود کامبوجا

خوشبختانه، اگر می خواهید کامبوچا را امتحان کنید، لازم نیست خودتان آن را درست کنید – اما این نیز یک گزینه است.

کامبوجا در فروشگاه های مواد غذایی سالم، خواربارفروشی ها و آنلاین موجود است. طعم های متنوعی برای وسوسه کردن ذائقه خود پیدا خواهید کرد. به عنوان مثال می توان به این طعم های کامبوچا اشاره کرد:

  • زنجبیل
  • چای سبز
  • تمشک
  • زغال اخته
  • میوه اژدها
  • لیمو

آیا در کامبوجا شکر وجود دارد؟

اگرچه برخی از برندهای کامبوچا شکر بسیار کمی در محصولات خود دارند، اما برخی از تولیدکنندگان در مرحله آماده سازی، طعم، آب میوه و مقادیر بیشتری شکر را برای طعم و شیرینی اضافه می کنند. دستورالعمل خاصی در مورد میزان شکر بیش از حد در یک بطری کامبوچا وجود ندارد، بنابراین باید از صلاحدید خود استفاده کنید.

با این حال، کیسی سیدن، RD ، یک متخصص تغذیه ثبت شده که در شهر نیویورک مستقر است، مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کند که به نوشیدنی‌هایی مانند کامبوچا در زمینه مصرف شکر اضافه شده در طول روز نگاه کنند. او هشدار می‌دهد: «اگر قبلاً نوشیدنی شیرین دیگری خورده‌اید و شیرینی‌های اضافی خورده‌اید، شاید خودتان را به یک کومبوچا محدود کنید». انجمن قلب آمریکا مصرف بیش از ۶ قاشق چایخوری (قاشق چایخوری) را توصیه می کند که معادل ۲۵ گرم یا ۱۰۰ کالری شکر اضافه شده در روز برای زنان است. مردان اجازه کمی بیشتر دارند – حدود ۹ قاشق غذاخوری، که برابر با ۳۶ گرم یا ۱۵۰ کالری شکر اضافه شده در روز است. ( ۲۰ )

آیا در کامبوجا الکل وجود دارد؟

سیدن می‌گوید: «بسیاری از مردم در مورد محتوای الکل کامبوجا نیز نگران هستند، اما این نگرانی‌ها کاملاً موجه نیست. کامبوچا حاوی حدود ۰.۵ درصد الکل از نظر حجم است، در مقایسه با آبجو که ۵ درصد دارد، بنابراین مطمئناً کسی را مست نمی کند. گفته می‌شود، برای کودکان یا زنان باردار، علاوه بر افرادی که بیماری‌های کبدی، کلیوی یا ریوی دارند، توصیه نمی‌شود. ( ۲۱ )

سخن پایانی در مورد فواید کامبوجا

تحقیقات محدودی وجود دارد که فواید کامبوچا برای سلامتی را تایید می کند. (۳) اما محبوبیت این نوشیدنی افزایش یافته است و بسیاری از مردم از آن برای بهبود سلامت روده خود و تسکین سایر شرایط مانند افسردگی، یبوست و التهاب استفاده می کنند. (۲)

اگرچه کامبوچا محبوب است، اما برای همه مناسب نیست. اگر باردار هستید، دارو مصرف می‌کنید یا بیماری‌های پزشکی موجود دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که کومبوچا برای شما بی‌خطر است.

بیشتر بخوانید
دندان قروچه: علل، درمان، زمان مراجعه

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه