۱۰ فواید سلامتی و تغذیه ای تره فرنگی و وحشی

تره فرنگی سبزی مربوط به پیاز است که طعمی شیرین و سیر دارد. آنها همچنین فواید زیادی برای سلامتی دارند، از جمله کمک به کاهش وزن، محافظت در برابر سرطان و حمایت از عملکرد سالم مغز.

تره فرنگی از خانواده پیاز، موسیر، پیازچه، پیازچه و سیر است.

آنها شبیه یک پیاز سبز غول پیکر هستند اما طعم ملایم تر و تا حدودی شیرین و بافت خامه ای در هنگام پخت دارند.

تره فرنگی معمولاً کشت می شود، اما گونه های وحشی مانند تره فرنگی وحشی آمریکای شمالی – که به عنوان رمپ نیز شناخته می شود – محبوبیت پیدا می کند.

10 فواید سلامتی و تغذیه ای تره فرنگی و وحشی Rampshealthline.comhttps://www.healthline.com › تره...

رمپ‌ها به دلیل طعم قوی‌شان که ترکیبی از سیر، پیازچه و تره‌فرنگی تجاری است، در میان علوفه‌گران و سرآشپزهای برتر محبوب هستند.

همه انواع تره فرنگی مغذی هستند و تصور می شود که فواید زیادی برای سلامتی دارند.

در اینجا ۱۰ فواید تره فرنگی و رمپ وحشی برای سلامتی آورده شده است.

۱. حاوی انواع مواد مغذی است

تره فرنگی دارای مواد مغذی است، به این معنی که کالری کمی دارد و در عین حال سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است.

یک وعده ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) تره فرنگی پخته تنها ۳۱ کالری دارد ( ۱ ).

در عین حال، آنها به خصوص دارای پروویتامین A کاروتنوئیدها، از جمله بتا کاروتن هستند. بدن شما این کاروتنوئیدها را به  ویتامین A تبدیل می کند که برای بینایی، عملکرد سیستم ایمنی، تولید مثل و ارتباطات سلولی مهم است ( ۲ ).

آنها همچنین منبع خوبی از ویتامین K1 هستند که برای لخته شدن خون و سلامت قلب ضروری است ( ۳ ).

در همین حال، رمپ های وحشی به ویژه غنی از ویتامین C هستند که به سلامت سیستم ایمنی، ترمیم بافت، جذب آهن و تولید کلاژن کمک می کند. در واقع، آنها تقریباً دو برابر همان مقدار پرتقال ویتامین C ارائه می دهند ( ۴ ،  ۵ ).

تره فرنگی همچنین منبع خوبی از  منگنز است که ممکن است به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و ارتقای سلامت تیروئید کمک کند. علاوه بر این، آنها مقادیر کمی مس، ویتامین B6، آهن و فولات را فراهم می کنند ( ۶ ،  ۷ ،  ۸ ).

تره فرنگی کالری کمی دارد اما  مواد مغذی بالایی دارد، به ویژه منیزیم و ویتامین های A، C و K. دارای مقادیر کمی فیبر، مس، ویتامین B6، آهن و فولات است.

۲. بسته بندی شده با ترکیبات گیاهی مفید

تره فرنگی منبع غنی از آنتی اکسیدان ها، به ویژه پلی فنول ها و ترکیبات گوگردی است.

آنتی اکسیدان ها  با اکسیداسیون مبارزه می کنند که به سلول های شما آسیب می رساند و به بیماری هایی مانند دیابت، سرطان و بیماری های قلبی کمک می کند.

تره فرنگی منبع بسیار خوبی از کامفرول است، یک آنتی اکسیدان پلی فنول که تصور می شود از بیماری قلبی و برخی از انواع سرطان محافظت می کند ( ۹ ،  ۱۰ ،  ۱۱ ).

آنها همچنین منبع عالی آلیسین هستند، همان ترکیب گوگردی مفیدی که به  سیر  خواص ضد میکروبی، کاهش دهنده کلسترول و ضد سرطانی بالقوه می دهد ( ۱۲ ،  ۱۳ ).

در همین حال، رمپ‌های وحشی غنی از تیوسولفینات‌ها و سپین‌ها هستند، دو ترکیب گوگردی که برای لخته شدن خون مورد نیاز است و تصور می‌شود در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت می‌کنند ( ۱۴ ،  ۱۵ ،  ۱۶ ).

تره فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گوگردی به ویژه کامفرول و آلیسین است. تصور می شود که اینها از بدن شما در برابر بیماری محافظت می کنند.

۳. ممکن است التهاب را کاهش دهد و سلامت قلب را ارتقا دهد

تره فرنگی آلیوم است، خانواده ای از سبزیجات که شامل پیاز و سیر است. چندین مطالعه آلیوم ها را با خطر کمتر بیماری قلبی و سکته مرتبط می دانند ( ۱۷ ).

در حالی که بیشتر این مطالعات پیاز یا سیر را آزمایش کرده اند، تره فرنگی حاوی چندین ترکیب مفید است که تصور می شود  التهاب را کاهش داده  و از سلامت قلب محافظت می کند ( ۱۸ ).

به عنوان مثال، کامفرول موجود در تره فرنگی دارای خواص ضد التهابی است. غذاهای غنی از کامفرول با خطر کمتر حملات قلبی یا مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط هستند ( ۱۰ ).

علاوه بر این، تره فرنگی منبع خوبی از آلیسین و سایر تیوسولفینات ها است که ترکیبات گوگردی هستند که ممکن است   با کاهش کلسترول، فشار خون و تشکیل لخته های خون برای سلامت قلب مفید باشند ( ۱۳ ،  ۱۵ ،  ۱۹ ،  ۲۰ ).

تره فرنگی حاوی ترکیبات گیاهی مفید برای قلب است که نشان می دهد التهاب، کلسترول، فشار خون، تشکیل لخته های خون و خطر کلی بیماری قلبی را کاهش می دهد.

۴. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

مانند بیشتر سبزیجات، تره فرنگی ممکن است باعث کاهش وزن شود.

با ۳۱ کالری در هر ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) نشت پخته شده، این سبزی  کالری بسیار کمی  در هر وعده دارد.

علاوه بر این، تره فرنگی منبع خوبی از آب و فیبر است که ممکن است از گرسنگی جلوگیری کند، احساس سیری را تقویت کند و به شما کمک کند به طور طبیعی کمتر غذا بخورید ( ۲۱ ).

آنها همچنین فیبر محلول را فراهم می کنند که ژلی را در روده شما تشکیل می دهد و به ویژه در  کاهش گرسنگی و اشتها موثر است  ( ۲۲ ).

علاوه بر این، تحقیقات به طور مداوم رژیم های غذایی غنی از سبزیجات را با کاهش وزن یا کاهش وزن در طول زمان مرتبط می کند. افزودن تره فرنگی یا رمپ وحشی به رژیم غذایی شما می تواند مصرف کلی سبزیجات شما را افزایش دهد، که ممکن است این اثر را افزایش دهد ( ۲۳ ،  ۲۴ ).

فیبر و آب موجود در تره فرنگی می تواند سیری را تقویت کند و از گرسنگی جلوگیری کند که ممکن است به کاهش وزن کمک کند. علاوه بر این، این سبزی کالری بسیار کمی دارد.

۵. ممکن است در برابر برخی سرطان ها محافظت کند

تره فرنگی دارای مجموعه ای از ترکیبات ضد سرطان است.

به عنوان مثال، کامفرول موجود در تره فرنگی با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن، به ویژه سرطان مرتبط است. تحقیقات لوله آزمایش نشان می دهد که کامفرول ممکن است   با کاهش التهاب، کشتن سلول های سرطانی و جلوگیری از گسترش این سلول ها با سرطان مبارزه کند ( ۱۱ ،  ۲۵ ).

تره فرنگی همچنین منبع خوبی از آلیسین است، یک ترکیب گوگرد که تصور می شود خواص ضد سرطانی مشابهی دارد ( ۲۶ ).

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که رمپ‌هایی که در  خاک غنی‌شده با سلنیوم رشد می‌کنند  ممکن است به کاهش نرخ سرطان در موش‌ها کمک کند ( ۲۷ ).

علاوه بر این، مطالعات انسانی نشان می دهد که کسانی که به طور منظم آلیوم ها، از جمله تره فرنگی مصرف می کنند، ممکن است تا ۴۶٪ کمتر از کسانی که به ندرت آن را می خورند، در معرض خطر ابتلا به سرطان معده باشند (۲۸ ) .

به طور مشابه، مصرف زیاد آلیوم ها ممکن است با خطر کمتر سرطان روده بزرگ مرتبط باشد ( ۲۹ ،  ۳۰ ).

به خاطر داشته باشید که قبل از نتیجه گیری قوی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

برخی از مطالعات نشان می دهد که ترکیبات تره فرنگی ممکن است با سرطان مبارزه کند و مصرف زیاد آلیوم ها، از جمله تره فرنگی ، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. با این حال، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

۶. ممکن است به هضم سالم کمک کند

تره فرنگی ممکن است  هضم شما را بهبود بخشد .

این تا حدی به این دلیل است که آنها منبع فیبر محلول از جمله پری بیوتیک ها هستند که برای سالم نگه داشتن روده شما کار می کنند ( ۳۱ ).

سپس این باکتری ها  اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه  (SCFAs) مانند استات، پروپیونات و بوتیرات تولید می کنند. SCFA ها می توانند التهاب را کاهش داده و سلامت روده شما را تقویت کنند ( ۳۲ ،  ۳۳ ).

تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی غنی از پری بیوتیک ممکن است به جذب مواد مغذی مهم توسط بدن شما کمک کند، که می تواند سلامت کلی شما را تقویت کند ( ۳۴ ).

تره فرنگی منبع خوبی از فیبر محلول است که باکتری های مفید روده شما را تغذیه می کند. این باکتری ها به نوبه خود
التهاب را کاهش می دهند و سلامت گوارش را ارتقا می دهند.

۷-۹. سایر مزایای بالقوه

اگرچه تره فرنگی به اندازه پیاز و سیر مورد مطالعه قرار نمی گیرد، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که آنها ممکن است فواید بیشتری داشته باشند.

  1. ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد.
    نشان داده شده است که ترکیبات گوگرد موجود در آلیوم ها به طور موثر   سطح قند خون را کاهش می دهند  ( ۳۵ ).
  2. ممکن است عملکرد مغز را تقویت کند. این
    ترکیبات گوگرد همچنین ممکن است  از مغز شما  در برابر زوال ذهنی
    و بیماری مرتبط با افزایش سن محافظت کند ( ۳۵ ).
  3. ممکن است
    با عفونت ها مبارزه کند. 
    تحقیقات روی حیوانات نشان می دهد که کامفرول، که در تره فرنگی وجود دارد
    ، ممکن است از عفونت های باکتریایی، ویروسی و مخمری محافظت کند ( ۱۰ ).

اگرچه این نتایج امیدوارکننده هستند، اما مطالعات بیشتری لازم است.

تره فرنگی ممکن است به کاهش سطح قند خون، تقویت عملکرد مغز و مبارزه با عفونت کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری
برای تأیید این مزایا مورد نیاز است.

۱۰. به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کنید

تره فرنگی یک افزودنی خوشمزه، مغذی و همه کاره برای هر رژیم غذایی است.

برای تهیه آنها، ریشه ها و انتهای سبز تیره را ببرید و فقط قسمت های سفید و سبز روشن را نگه دارید.

سپس آنها را از طول برش دهید و زیر آب جاری بشویید و خاک و ماسه ای را که ممکن است بین لایه های آنها جمع شده است بشویید.

تره فرنگی را می‌توان به‌صورت خام مصرف کرد  ، اما می‌توانید آن‌ها را سرخ کنید، سرخ کنید، کباب کنید، آب‌پز کنید، بجوشانید یا ترشی کنید.

آنها یک افزودنی عالی برای سوپ، دیپ، خورش، پر کردن تاکو، سالاد، کیچ، سیب زمینی سرخ کرده و  غذاهای سیب زمینی هستند . شما همچنین می توانید آنها را به تنهایی بخورید.

می توانید تره فرنگی خام را حدود یک هفته و پخته شده را حدود دو روز در یخچال نگهداری کنید.

بر خلاف تره فرنگی های پرورشی، رمپ های وحشی فوق العاده تند هستند. فقط مقدار کمی رمپ می تواند طعم قوی و سیر مانند را به غذای مورد علاقه شما اضافه کند.

تره فرنگی همه کاره است و به راحتی به رژیم غذایی شما اضافه می شود . می توانید آنها را به تنهایی بخورید یا به انواع
غذاهای اصلی یا جانبی اضافه کنید.

خلاصه

تره فرنگی و رمپ وحشی دارای انواع مواد مغذی و ترکیبات مفیدی هستند که ممکن است هضم شما را بهبود بخشد، باعث  کاهش وزن ، کاهش التهاب، مبارزه با بیماری قلبی و مبارزه با سرطان شود.

علاوه بر این، ممکن است سطح قند خون را کاهش دهند، از مغز شما محافظت کنند و با عفونت ها مبارزه کنند.

link

بیشتر بخوانید
18 غذای سرشار از نشاسته
۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه