آیا با بیماری صبحگاهی مبارزه می کنید؟

مراحل اولیه بارداری می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد، اما همچنین می‌تواند زمان پرفراز و نشیبی برای معده شما باشد. حالت تهوع صبحگاهی حالت تهوع بسیاری از زنان باردار است. این یک عارضه جانبی ناخوشایند است که ممکن است با استفراغ همراه باشد یا نباشد. برخی از زنان هرگز آن را تجربه نمی کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در طول روز و برای چندین هفته از آن کنار گذاشته شوند.

برای اکثر زنان، تهوع صبحگاهی با ورود به سه ماهه دوم کاهش می یابد، اما برای برخی دیگر، تهوع صبحگاهی می تواند در تمام دوران بارداری ادامه داشته باشد. خواه هر روز با حالت تهوع دست و پنجه نرم می کنید یا گاهی اوقات، در اینجا چند دستور العمل خوشمزه و آسان برای کمک به آرام شدن معده و در عین حال تامین مواد مغذی و کالری مهم برای شما آورده شده است.

چند نکته که باید در نظر داشته باشید

همانطور که در جستجوی غذاهایی هستید که می توانید بخورید، به یاد داشته باشید که بدن هر فرد متفاوت است. برخی از مواد ممکن است معده شما را آرام کند، اما باعث می‌شود که دوستتان خفه شود. همچنین ممکن است متوجه شوید که غذاهایی که می‌توانید در بارداری قبلی معده کنید، در بارداری فعلی‌تان غیرقابل تحمل هستند.

به هر گونه بیزاری از غذا توجه داشته باشید و از غذاهای با بوی تند اجتناب کنید. خوردن وعده های غذایی کوچکتر و به دفعات بیشتر در طول روز نیز ممکن است کمک کننده باشد.

14 دستور غذا برای تسکین تهوع صبحگاهی

اگر حالت تهوع شما به حدی است که چندین بار در روز استفراغ می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است از استفراغ باروری، یک نوع شدید تهوع صبحگاهی رنج ببرید.

۱. زنجبیل

زنجبیل یک درمان خانگی رایج برای تهوع است. هر چیزی از زنجبیل گرفته تا زنجبیل قندی گرفته تا جوشاندن زنجبیل تازه در آب با کمی شکر می تواند به مبارزه با حالت تهوع شما کمک کند. برخی از زنان همچنین متوجه می شوند که خوردن کربوهیدرات ها در هنگام تهوع صبحگاهی آسان تر است.

چه چیزی در مورد زنجبیل عالی است؟

این کوکی ها ترکیبی عالی از زنجبیل و کربوهیدرات هستند. بعلاوه، تقسیم کردن کوکی آسان است که به شما کمک می کند از خوردن بیش از حد آن جلوگیری کنید. یک زن و شوهر را در یک کیسه پلاستیکی بیندازید و آنها را در کیف خود نگه دارید تا وقتی حالت تهوع به سراغشان می آید، آنها را بخورید.

بیشتر بخوانید
درد بالای معده در دوران بارداری: سه ماهه سوم بارداری

به یاد داشته باشید که غذا خوردن برای دو نفر به معنای خوردن کالری کافی برای رضایت دو بزرگسال نیست. اگر بارداری را با وزن طبیعی شروع کنید، نیازی به مصرف کالری اضافی در سه ماهه اول بارداری ندارید. هنگامی که وارد سه ماهه دوم و سوم خود می شوید، این اتفاق می افتد توصیه شده که شما تقریباً ۳۰۰ کالری اضافی در روز مصرف می کنید. کالری می تواند به سرعت افزایش یابد، بنابراین مراقب باشید مصرف کوکی خود را محدود کنید.

۲. لیموناد

برخی از زنان متوجه می شوند که لیموناد به آرام شدن معده آنها کمک می کند. به عنوان یک امتیاز اضافی، لیموناد مملو از ویتامین C است. ویتامین C به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده است و می تواند توانایی بدن شما را برای جذب آهن از غذاهای گیاهی بهبود بخشد.

لیموناد خانگی یک جایگزین عالی برای آبلیموهای فروشگاهی است. نه تنها درست کردن آن آسان است، بلکه می توانید میزان شکر اضافه شده را نیز کنترل کنید. سعی کنید یک دسته با شکر کمتر از آنچه دستور غذا می خواهد درست کنید و مقدار بیشتری را به طعم اضافه کنید.

۳. بستنی ضدتهوع

بستنی ها نه تنها یک خوراکی عالی هستند، بلکه درست کردن آن ها نیز آسان است. همچنین می‌توانید آن‌ها را به صورت عمده درست کنید تا در هنگام بروز حالت تهوع، همیشه یکی از آن‌ها را در دسترس داشته باشید.

این پاپ های خنک با میوه های غنی از مواد مغذی و ماست پر شده است. ماست منبع عالی کلسیم است و می تواند به خنثی کردن اسید معده کمک کند.

به راحتی با میوه های موجود در دستور غذا بازی کنید. به عنوان مثال، اگر زغال اخته مورد علاقه شما نیست (یا اگر شدیداً نسبت به آن بیزار هستید)، به جای آن از تمشک استفاده کنید.

۴. سالاد موهیتو هندوانه

موهیتوهای الکلی ممکن است برای بخش بهتری از سال آینده یا اگر قصد شیردهی را دارید طولانی تر از منو حذف شوند، اما همچنان می توانید از این سالاد با طراوت و بدون الکل لذت ببرید.

بیشتر بخوانید
پره اکلامپسی - علائم و علل

خرد کردن هندوانه ممکن است کمی طول بکشد، اما هندوانه چیز دیگری است درمان خانگی برای حالت تهوع این خربزه همچنین دارای محتوای آب بالایی است که می تواند به کاهش کم آبی بدن کمک کند. بعلاوه، هندوانه یک غذای کم کالری و کم چرب است که آن را به انتخابی عالی برای میان وعده یا غذای جانبی تبدیل می کند. حتماً پنیر فتا پاستوریزه را برای این دستور تهیه کنید تا از باکتری هایی که می توانند کودک شما را به خطر بیندازند جلوگیری کنید.

۵. سوپ لیمو یونانی با مرغ و اورزو

برای چیزی با رزق بیشتر، این سوپ لیمو یونانی را امتحان کنید. چهار ماده اصلی – آب مرغ، تخم مرغ، لیمو و برنج – برای معده حساس شما ملایم هستند، اما به اندازه کافی سیر کننده هستند.

۶. دیپ سیب کره بادام زمینی

این دیپ شیرین را هم بزنید و آن را با تکه های سیب برای یک میان وعده سریع همراه کنید. و از آنجایی که کره های آجیل و ماست سرشار از پروتئین هستند، می توانید از خوردن آن احساس خوبی داشته باشید. حتی ممکن است بخواهید بعد از بارداری این را به چرخش اضافه کنید. این یک میان وعده عالی و سالم برای کودکان است.

نکته: اگر از گوشت بیزارید، افزودن کره های آجیل یا ماست به رژیم غذایی تان ممکن است به شما در تامین نیاز روزانه پروتئین خود کمک کند.

۷. اسموتی آب نارگیل و موز

وقتی آب نارگیل، بلغور جو دوسر، موز، بادام، عسل و زنجبیل را با هم ترکیب می کنید، چه چیزی به دست می آورید؟ یک اسموتی خوشمزه و آبرسان که برای صبحانه یا هر زمان دیگری از روز عالی است.

آب نارگیل به طور طبیعی آبرسان است و حاوی پنج الکترولیت است که بدن شما به آن نیاز دارد: پتاسیم، سدیم، منیزیم، فسفر و کلسیم. تهوع صبحگاهی می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن شود، بنابراین از این دستور برای کمک به سرحال ماندن استفاده کنید.

۸. مافین جو دو سر موزی

برای شروعی دلچسب برای صبح خود، یک دسته از این کلوچه های جو دو سر موزی تهیه کنید. درست کردن آنها فقط ۳۰ دقیقه طول می کشد و شما را سیر می کنند و در عین حال معده شما را نیز آرام می کنند. موز منبع بسیار خوبی از پتاسیم و آهن است و ترکیب ملاس، عصاره وانیل و شکر قهوه ای مقدار مناسبی از شیرینی را فراهم می کند.

بیشتر بخوانید
در مورد کیست‌ها، زخم‌ها و برآمدگی‌های واژن چه باید کرد؟

۹. سوپ کدو حلوایی بو داده، هویج و زنجبیل

سوپ فقط برای سرماخوردگی نیست. طرز تهیه این سوپ سبزیجات بو داده ساده است و آن را به یک غذای یخ زده عالی تبدیل می کند. هویج سرشار از ویتامین A است و منبع خوبی از بیوتین، ویتامین K، فیبر غذایی، مولیبدن، پتاسیم، ویتامین B6 و ویتامین C است.

۱۰. جویدن زنجبیل لیمو

همانطور که قبلا ذکر شد، زنجبیل به عنوان یک داروی درجه یک و ضد تهوع شناخته می شود. روغن لیمو در این دستور غذا به تعادل طعم تند زنجبیل کمک می کند و به خودی خود برخی از اثرات کاهش تهوع را اضافه می کند. سعی کنید دو تا جویدن جویدنی، هر دو تا چهار ساعت در صورت نیاز، یا حداکثر هشت عدد در روز بخورید.

۱۱. توپ های پروتئینی

آیا از صرف چای برای کاهش حالت تهوع خود خسته شده اید؟ این دستور ساده برای توپ های پروتئینی می تواند به شما کمک کند پروتئین بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. پروتئین نیز هست توصیه شده برای زنانی که تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند.

با پودر پروتئین موجود در این توپ های پروتئینی خاموش نشوید. کره آجیل و عسل طعم ناخوشایند و گچی که پودر پروتئین گاهی اوقات می تواند از خود به جای بگذارد را جبران می کند.

۱۲. پنیر کبابی شیرین و خوش طعم

برای زنانی که تهوع را با غذاهای ترش تسکین می دهند، دستور العمل هایی با سیب سبز می تواند جایگزین خوبی برای آب نبات های ترش باشد. این دستور العمل سیب های گرنی اسمیت را به پنیر کبابی برای یک غذای تارت و سیر اضافه می کند.

۱۳. موکتل هویج-زنجبیل

کوکتل‌های سنتی ممکن است فعلاً از منو خارج باشند، اما این نوشیدنی بدون الکل به قدری خوشمزه است که احساس نمی‌کنید در ساعات شادی از دست می‌دهید. این موکتل بدون لاکتوز که با هویج، آب لیموترش، زنجبیل و شیر نارگیل ساخته شده است، برای افرادی که به لبنیات حساسیت دارند نیز گزینه بسیار مناسبی است.

بیشتر بخوانید
چرا ادرار در دوران بارداری بوی آمونیاک می دهد؟

۱۴. لوبیا سرخ شده خانگی

حبوبات سرشار از پروتئین، راهی مطمئن برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن شما هستند، اما همچنین به اندازه کافی ملایم هستند که معده شما را تحریک نکنند. این دستور پخت لوبیا سرخ شده همچنین در فستیوال بعدی مکزیکی یا تکس-مکس شما مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

نکته: غذاهای کنسرو شده اغلب مملو از سدیم هستند. تهیه نسخه های خانگی از کنسروهای مورد علاقه شما یک راه عالی برای کاهش مصرف سدیم است.

آنها را امتحان کنید!

وقتی حالت تهوع دارید، آخرین چیزی که می خواهید به آن فکر کنید این است که چه چیزی بپزید یا بخورید. این دستور العمل ها، که بسیاری از آنها را می توان از قبل تهیه کرد، به اندازه کافی سریع آماده می شوند، زمانی که شما برای زمان تحت فشار هستید. و به احتمال زیاد، شما هنوز هم آنها را بعد از بارداری درست می کنید، زیرا آنها خوشمزه و آسان هستند.

سایر توصیه ها

-کمی بگذارید غذا خنک شود تا بوی کمتری به مشامتان برسد.

– غذا را در حجم کم و تعداد دفعات بیشتر مصرف نمایید

-حداقل روزی  ۸ – ۱۰لیوان مایعات در روز بنوشید تا دچار کم آبی نشوید.

– از مصرف غذاهای سرخ شده در روغن، غذاهای پرچرب، غذاهای پرادویه و غذاهای نفاخ اجتناب کنید.

– در هنگام تهیه غذا حتما هواکش آشپزخانه روشن باشد یا پنجره ها تا حدودی باز باشد تا بوی غذا در منزل شدید نباشد چراکه این امر باعث تشدید حالت تهوع می گردد

-در هنگام وعده های غذایی سعی گردد غذا ها بعد از خنک شدن مورد استفاده قرار گیرند تا بوی آنها باعث تشدید حالت تهوع نگردد.

– قبل از بلند شدن از رختخواب کمی بیسکوییت مصرف کنید.

– جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات با طعم مناسب می تواند در بهبود حالت تهوع موثر باشد.

– درصورتیکه مصرف قرص آهن باعث ایجاد حالت تهوع شما می شود، می توانید قبل از خواب آن را مصرف نمایید.