خربزه تلخ – همچنین به عنوان کدو تلخ یا Momordica charantia – درخت انگور گرمسیری است که از خانواده کدو است و با کدو حلوایی، کدو حلوایی، کدو حلوایی و خیار ارتباط نزدیک دارد.

این میوه در سرتاسر جهان به خاطر میوه های خوراکی اش که یکی از مواد اصلی در بسیاری از انواع غذاهای آسیایی محسوب می شود، کشت می شود.

گونه چینی معمولاً بلند، سبز کم رنگ و پوشیده از برجستگی های زگیل مانند است.

از سوی دیگر، گونه هندی باریک تر است و انتهای آن نوک تیز با خوشه های ناهموار و ناهموار در پوست است.

6 فواید خربزه تلخ و عصاره آن

علاوه بر طعم تند و ظاهر متمایز، خربزه تلخ با چندین فواید سلامتی چشمگیر همراه است.

در اینجا به ۶ فایده خربزه تلخ و عصاره آن می پردازیم.

۱. چندین ماده مغذی مهم را بسته بندی می کند

خربزه تلخ منبع بسیار خوبی از چندین ماده مغذی کلیدی است.

۱۰۰ گرم خربزه تلخ خام (۱):

  • کالری: ۲۱
  • کربوهیدرات ها: ۴ گرم
  • فیبر: ۲ گرم
  • ویتامین سی: ۹۹٪ از ارزش روزانه (DV)
  • ویتامین A: ۴۴ درصد از DV
  • فولات: ۱۷ درصد از DV
  • پتاسیم: ۸ درصد از DV
  • فلز روی: ۵ درصد از DV
  • اهن: ۴ درصد از DV

خربزه تلخ به ویژه سرشار از ویتامین C است، یک ریزمغذی مهم که در پیشگیری از بیماری، تشکیل استخوان و بهبود زخم نقش دارد.۲).

همچنین سرشار از ویتامین A است، یک ویتامین محلول در چربی که سلامت پوست و بینایی مناسب را افزایش می دهد.۳).

فولات که برای رشد و نمو ضروری است و همچنین مقادیر کمتری از پتاسیم، روی و آهن را فراهم می کند.۴).

خربزه تلخ منبع خوبی از کاتچین، اسید گالیک، اپی کاتچین و اسید کلروژنیک است – ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی که می تواند به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب کمک کند.۵).

به علاوه، کالری کمی دارد و در عین حال فیبر بالایی دارد – تقریباً ۸ درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را در یک فنجان (۹۴ گرم) برآورده می کند.

خربزه تلخ منبع خوبی از مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین C، فولات و ویتامین A است.

۲. می تواند به کاهش قند خون کمک کند

به لطف خواص دارویی قوی، خربزه تلخ برای مدت طولانی توسط جمعیت های بومی در سراسر جهان برای کمک به درمان بیماری های مرتبط با دیابت استفاده می شود. در سال های اخیر، مطالعات متعددی نقش میوه را در کنترل قند خون تایید کرده اند.۶).

بیشتر بخوانید
گندم سیاه : حقایق تغذیه و سلامتی

یک مطالعه ۳ ماهه روی ۲۴ بزرگسال مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف روزانه ۲۰۰۰ میلی گرم خربزه تلخ قند خون و هموگلوبین A1c را کاهش می دهد، آزمایشی که برای اندازه گیری کنترل قند خون در طول سه ماه استفاده می شود.۷).

مطالعه دیگری روی ۴۰ فرد مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف ۲۰۰۰ میلی گرم خربزه تلخ در روز به مدت ۴ هفته منجر به کاهش متوسط ​​سطح قند خون می شود.

علاوه بر این، این مکمل به طور قابل توجهی سطح فروکتوزامین را کاهش داد، یک نشانگر کوتاه مدت برای کنترل طولانی مدت قند خون (۸).

تصور می شود که خربزه تلخ نحوه استفاده از قند در بافت های شما را بهبود می بخشد و ترشح انسولین، هورمون مسئول تنظیم سطح قند خون را افزایش می دهد.۹).

با این حال، تحقیقات در مورد انسان محدود است و برای درک اینکه چگونه خربزه تلخ ممکن است بر سطح قند خون در جمعیت عمومی تأثیر بگذارد، به مطالعات بزرگتر و با کیفیت بیشتری نیاز است.

نشان داده شده است که خربزه تلخ چندین نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون از جمله سطوح فروکتوزامین و هموگلوبین A1c را بهبود می بخشد. با این حال، تحقیقات با کیفیت بیشتری مورد نیاز است.

۳. ممکن است خاصیت مبارزه با سرطان داشته باشد

تحقیقات نشان می دهد که خربزه تلخ حاوی ترکیبات خاصی با خواص مبارزه با سرطان است.

برای مثال، یک مطالعه قدیمی‌تر در لوله آزمایش نشان داد که عصاره خربزه تلخ در از بین بردن سلول‌های سرطانی معده، روده بزرگ، ریه و نازوفارنکس (ناحیه‌ای که پشت بینی در پشت گلو قرار دارد) موثر است.۱۰).

بیشتر بخوانید
راهنمای کامل غذاهای غنی از امگا 3

یکی دیگر از مطالعات ترکیبی لوله آزمایش و حیوانی یافته‌های مشابهی داشت و گزارش داد که عصاره خربزه تلخ می‌تواند رشد و گسترش سلول‌های سرطان سینه را متوقف کند و در عین حال باعث مرگ سلول‌های سرطانی شود.۱۱).

به خاطر داشته باشید که این مطالعات با استفاده از مقادیر متمرکز عصاره خربزه تلخ بر روی سلول های فردی در آزمایشگاه انجام شد.

تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه خربزه تلخ ممکن است بر رشد و توسعه سرطان در انسان تأثیر بگذارد، زمانی که در مقادیر طبیعی موجود در غذا مصرف شود، مورد نیاز است.

مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که خربزه تلخ ممکن است دارای خواص مبارزه با سرطان باشد و می تواند در برابر سلول های سرطان معده، روده بزرگ، ریه، نازوفارنکس و سینه موثر باشد.

۴. می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد

سطوح بالای کلسترول می تواند باعث ایجاد پلاک های چربی در شریان های شما شود و قلب شما را مجبور کند برای پمپاژ خون بیشتر کار کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.۱۲).

چندین مطالعه حیوانی نشان داد که خربزه تلخ ممکن است سطح کلسترول را برای حمایت از سلامت کلی قلب کاهش دهد.

یک مطالعه انسانی نشان داد که تجویز عصاره محلول در آب خربزه تلخ منجر به کاهش قابل توجه سطح LDL یا کلسترول “بد” در مقایسه با دارونما شد.۱۳).

با این حال، یک مطالعه روی موش نشان داد که خربزه تلخ منجر به بهبود سطح کلسترول یا ایجاد تصلب شرایین نمی شود.۱۴).

مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این اثرات مثبت بر روی انسان که کدو را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می خورند، سازگار است یا خیر، مورد نیاز است.

مطالعات حیوانی و انسانی نشان می دهد که عصاره خربزه تلخ ممکن است سطح کلسترول را کاهش دهد که می تواند به سلامت قلب کمک کند. با این وجود، تحقیقات بیشتری برای تایید این اثرات.

۵. مصرف فیبر را بهبود می بخشد

خربزه تلخ یک مکمل عالی برای رژیم کاهش وزن است، زیرا کالری کمی دارد و در عین حال سرشار از فیبر است. در هر وعده ۱۰۰ گرمی تقریباً ۲ گرم فیبر دارد (۱).

بیشتر بخوانید
سبوس گندم: تغذیه، فواید

فیبر بسیار آهسته از دستگاه گوارش شما عبور می کند و به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری سیر بمانید و گرسنگی و اشتها را کاهش دهید.۱۵).

خربزه تلخ همچنین دارای خواص ملین است که در صورت یبوست می تواند به هضم غذا کمک کند.۱۶).

بنابراین، جایگزینی مواد با کالری بالاتر با خربزه تلخ می تواند به افزایش مصرف فیبر و کاهش کالری برای کاهش وزن کمک کند.

توجه داشته باشید که این مطالعات با استفاده از مکمل های خربزه تلخ با دوز بالا انجام شده است. هنوز مشخص نیست که آیا خوردن خربزه تلخ به عنوان بخشی از رژیم غذایی منظم شما همان اثرات مفیدی بر سلامتی دارد یا خیر.

۶. همه کاره و خوشمزه

خربزه تلخ طعمی تند دارد که در بسیاری از غذاها به خوبی کار می کند.

برای تهیه آن با شستن میوه و برش طولی آن شروع کنید. سپس با استفاده از ظرفی دانه ها را از مرکز بیرون بیاورید و میوه ها را به ورقه های نازک برش دهید.

خربزه تلخ را می توان به صورت خام یا پخته در دستور العمل های مختلف میل کرد.

در واقع، می توان آن را در ماهیتابه سرخ کرد، بخارپز کرد، پخت یا حتی آن را خالی کرد و با مواد پرکننده دلخواه پر کرد.

در اینجا چند راه جالب برای افزودن خربزه تلخ به رژیم غذایی شما آورده شده است:

  • آب خربزه تلخ را به همراه چند میوه و سبزیجات دیگر برای یک نوشیدنی پر از مواد مغذی بگیرید.
  • خربزه تلخ را در سرخ کردنی بعدی خود مخلوط کنید تا فواید آن برای سلامتی بیشتر شود.
  • خربزه تلخ را در کنار گوجه فرنگی، سیر و پیاز تفت دهید و به تخم مرغ های همزده اضافه کنید.
  • خربزه تلخ بدون دانه را با سس انتخابی خود ترکیب کنید و برای یک سالاد خوش طعم تزیین کنید.
  • با گوشت چرخ کرده و سبزیجات پر کنید و با سس لوبیا سیاه سرو کنید.

خربزه تلخ به راحتی تهیه می شود و می توان از آن در بسیاری از غذاها و دستور پخت های مختلف استفاده کرد.

عوارض جانبی بالقوه

زمانی که از خربزه تلخ در حد اعتدال لذت ببرید، می تواند یک افزودنی سالم و مغذی به رژیم غذایی شما باشد.

بیشتر بخوانید
فواید ثابت شده اژدها یا دراگون فروت چیست؟

با این حال، مصرف مقادیر زیاد خربزه تلخ یا مصرف مکمل های خربزه تلخ ممکن است با چندین اثر نامطلوب همراه باشد.

به ویژه، خربزه تلخ با اسهال و درد شکم مرتبط است.۱۷).

همچنین برای زنان باردار توصیه نمی شود، زیرا اثرات طولانی مدت آن بر سلامتی به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است.

با توجه به تأثیر آن بر قند خون، در صورت مصرف داروهای کاهش دهنده قند خون، قبل از مصرف آن باید با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین، در صورت داشتن هر گونه بیماری زمینه ای یا مصرف دارو، قبل از مصرف مکمل خربزه تلخ، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید و حتما طبق دستور مصرف کنید.

خربزه تلخ ممکن است با عوارض جانبی نامطلوب همراه باشد. زنان باردار، افرادی که مشکلات سلامت زمینه ای دارند و کسانی که از داروهای کاهش دهنده قند خون استفاده می کنند، باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

خلاصه

خربزه تلخ میوه ای از خانواده کدو با ظاهر و طعمی منحصر به فرد است.

این نه تنها سرشار از چندین ماده مغذی مهم است، بلکه با فواید سلامتی متعددی از جمله بهبود کنترل قند خون و سطح کلسترول مرتبط است.

توجه داشته باشید که افرادی که باردار هستند یا از داروهای خاصی استفاده می کنند – به ویژه داروهای کاهش دهنده قند خون – باید قبل از مصرف مقادیر زیاد یا مصرف مکمل ها با پزشک خود صحبت کنند.

با این حال، در حد اعتدال، خربزه تلخ یک افزودنی خوش طعم، مغذی و آسان به یک رژیم غذایی سالم و کامل می دهد.