نعناع گیاهی معطر و خوش طعم است که در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها وجود دارد. همچنین دارای مزایای سلامتی است که ممکن است شامل تسکین سوء هاضمه، بهبود عملکرد مغز و پوشاندن بوی بد دهان باشد.

نعناع نام بیش از دوجین گونه گیاهی از جمله نعناع و نعناع است که به جنس منتا تعلق دارند.

این گیاهان به ویژه برای احساس خنکی که ایجاد می کنند شناخته شده اند. آنها را می توان به دو شکل تازه و خشک به غذاها اضافه کرد.

نعناع یک عنصر محبوب در چندین غذا و نوشیدنی است، از چای و نوشیدنی های الکلی گرفته تا سس ها، سالادها و دسرها.

در حالی که خوردن این گیاه فوایدی برای سلامتی دارد، تحقیقات نشان می دهد که چندین فواید نعناع برای سلامتی ناشی از استفاده از آن روی پوست، استنشاق عطر آن یا مصرف آن به صورت کپسول است.

این مقاله نگاهی دقیق‌تر به هشت مزیت علمی نعناع برای سلامتی دارد.

۱. سرشار از مواد مغذی

در حالی که نعناع معمولاً در مقادیر زیاد مصرف نمی شود، حاوی مقدار مناسبی از مواد مغذی است.

در واقع، کمتر از ۱/۳ فنجان یا نیم اونس (۱۴ گرم) نعناع حاوی (۱):

  • کالری: ۶
  • فیبر: ۱ گرم
  • ویتامین A: ۱۲ درصد از RDI
  • اهن: ۹ درصد از RDI
  • منگنز: ۸ درصد از RDI
  • فولات: ۴ درصد از RDI

به دلیل طعم پویایی که دارد، نعناع اغلب در مقادیر کم به دستور العمل ها اضافه می شود، بنابراین مصرف حتی ۱/۳ فنجان ممکن است دشوار باشد. با این حال، ممکن است در برخی از دستور العمل های سالاد که شامل نعناع در میان مواد دیگر است، به این مقدار نزدیک شوید.

نعناع منبع خوبی از ویتامین A است، یک ویتامین محلول در چربی که برای سلامت چشم و دید در شب بسیار مهم است.۲).

همچنین منبع قوی آنتی اکسیدان است، به ویژه در مقایسه با سایر گیاهان و ادویه ها. آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو، نوعی آسیب به سلول های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند.۳).

خلاصه

اگرچه معمولاً در مقادیر زیاد مصرف نمی شود، نعناع حاوی مقادیر مناسبی از چندین ماده مغذی است و به ویژه منبع خوبی از ویتامین A و آنتی اکسیدان ها است.

۲. ممکن است سندرم روده تحریک پذیر را بهبود بخشد

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال شایع دستگاه گوارش است. با علائم گوارشی مانند درد معده، گاز، نفخ و تغییر در عادات روده مشخص می شود.

بیشتر بخوانید
پروپیلن گلیکول در غذا: آیا این افزودنی بی خطر است؟

اگرچه درمان IBS اغلب شامل تغییرات رژیم غذایی و مصرف داروها می شود، تحقیقات نشان می دهد که مصرف روغن نعناع به عنوان یک داروی گیاهی نیز ممکن است مفید باشد.

روغن نعناع حاوی ترکیبی به نام منتول است که تصور می شود به کاهش علائم IBS از طریق اثرات آرامش بخش بر عضلات دستگاه گوارش کمک می کند.۴، ۵).

بررسی ۹ مطالعه شامل بیش از ۷۰۰ بیمار مبتلا به IBS نشان داد که مصرف کپسول های روغن نعناع علائم IBS را به طور قابل توجهی بیشتر از کپسول های دارونما بهبود می بخشد.۶).

یک مطالعه نشان داد که ۷۵٪ از بیمارانی که روغن نعناع فلفلی را به مدت چهار هفته مصرف کردند، در مقایسه با ۳۸٪ از بیماران در گروه دارونما، علائم IBS را بهبود دادند.۷).

قابل ذکر است، تقریباً در تمام تحقیقاتی که تسکین علائم IBS را نشان می‌دهند، از کپسول‌های روغنی به جای برگ‌های نعنا خام استفاده می‌کردند.

خلاصه

IBS یک اختلال گوارشی شایع است. چندین مطالعه نشان داده است که مصرف کپسول های روغن نعناع علائم بیماران IBS را بهبود می بخشد.

۳. ممکن است به رفع سوء هاضمه کمک کند

نعناع همچنین ممکن است در تسکین سایر مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده و سوء هاضمه موثر باشد.

سوء هاضمه ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که غذا برای مدت طولانی در معده بماند و سپس وارد بقیه دستگاه گوارش شود.

مطالعات متعدد نشان داده اند که وقتی افراد روغن نعناع را همراه با وعده های غذایی مصرف می کنند، غذا سریعتر از معده عبور می کند، که می تواند علائم این نوع سوء هاضمه را تسکین دهد.۸، ۹).

یک مطالعه بالینی در افراد مبتلا به سوء هاضمه نشان داد که ترکیبی از روغن نعناع و روغن زیره که در کپسول مصرف می‌شود، اثراتی مشابه داروهای مورد استفاده برای درمان سوء هاضمه دارد. این به بهبود معده درد و سایر علائم گوارشی کمک کرد (۱۰).

مشابه IBS، مطالعات بر توانایی نعناع برای تسکین سوء هاضمه از روغن نعناع به جای برگ های تازه یا خشک استفاده شده است.

خلاصه

چندین مطالعه نشان داده‌اند که روغن نعناع می‌تواند سرعت حرکت غذا در معده را تسریع کند و علائم گوارشی مرتبط با سوء هاضمه را تسکین دهد.

۴. می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد

علاوه بر خوردن نعناع، ​​ادعاهایی وجود دارد که استنشاق عطر اسانس های گیاهی می تواند مزایای سلامتی از جمله بهبود عملکرد مغز را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید
انواع مختلف استرپتوکوک

یک مطالعه شامل ۱۴۴ بزرگسال جوان نشان داد که بوییدن عطر روغن نعناع به مدت پنج دقیقه قبل از آزمایش باعث بهبود قابل توجهی در حافظه می شود.۱۱).

مطالعه دیگری نشان داد که بوییدن این روغن ها هنگام رانندگی باعث افزایش هوشیاری و کاهش سطح ناامیدی، اضطراب و خستگی می شود.۱۲).

با این حال، همه مطالعات موافق نیستند که روغن نعناع می تواند برای عملکرد مغز مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که اگرچه عطر روغن نشاط‌آور بود و منجر به خستگی کمتری می‌شد، اما تأثیری بر عملکرد مغز نداشت (۱۳).

تحقیقات بیشتری برای کمک به درک نحوه عملکرد آن و بررسی اینکه آیا نعناع در واقع عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد، مورد نیاز است.

خلاصه

برخی از مطالعات نشان می دهد که بوییدن عطر روغن نعناع ممکن است حافظه و هوشیاری را بهبود بخشد، در حالی که مطالعات دیگر هیچ تاثیری را نشان نمی دهند. تحقیقات بیشتری برای درک بیشتر اثرات نعناع بر عملکرد مغز مورد نیاز است.

۵. ممکن است درد شیردهی را کاهش دهد

مادران شیرده معمولاً نوک سینه‌های خود را دچار درد و ترک می‌کنند که می‌تواند شیردهی را دردناک و دشوار کند.

مطالعات نشان داده اند که استفاده از نعناع روی پوست می تواند به تسکین درد ناشی از شیردهی کمک کند.

در این مطالعات، مادران شیرده پس از هر بار شیردهی، اشکال مختلفی از نعناع را در ناحیه اطراف نوک پستان قرار دادند. به طور معمول، آنها از یک اسانس به تنهایی یا مخلوط با ژل یا آب استفاده می کردند.

یک مطالعه نشان داد که استفاده از آب نعناع پس از شیردهی نسبت به استفاده از شیر دوشیده شده مادر در پیشگیری از ترک‌های نوک پستان و آرئول مؤثرتر است که منجر به درد کمتری در نوک پستان می‌شود.۱۴).

مطالعه دیگری به طور مشابه نشان داد که تنها ۳.۸ درصد از مادرانی که از ژل نعناع استفاده می کردند، ترک های نوک پستان را تجربه کردند، در مقایسه با ۶.۹ درصد از مادرانی که از لانولین و ۲۲.۶ درصد از آنهایی که از دارونما استفاده می کردند، ترک خورده بودند.۱۵).

بیشتر بخوانید
آیا گیاهان می توانند هوای داخل خانه را تصفیه کنند؟

علاوه بر این، یک مطالعه اضافی نشان داد که هم درد و هم شدت ترک‌های نوک پستان در مادرانی که اسانس منتول را بعد از هر بار تغذیه مصرف می‌کردند کاهش یافت.۱۶).

خلاصه

به نظر می رسد استفاده از اسانس نعناع در اشکال مختلف در پیشگیری و درمان ترک و درد نوک پستان که معمولاً با شیردهی همراه است، موثر باشد.

۶. به طور ذهنی علائم سرماخوردگی را بهبود می بخشد

بسیاری از درمان‌های سرماخوردگی و آنفولانزای بدون نسخه حاوی منتول، یک ترکیب اولیه در روغن نعناع هستند.

بسیاری از مردم معتقدند که منتول یک ضد احتقان بینی موثر است که می تواند احتقان بینی را از بین ببرد و جریان هوا و تنفس را بهبود بخشد.

با این حال، مطالعات متعدد نشان می دهد که منتول عملکرد ضد احتقان ندارد. همانطور که گفته شد، تحقیقات همچنین نشان می دهد که منتول می تواند به طور ذهنی تنفس بینی را بهبود بخشد.۱۷، ۱۸).

این بدان معنی است که اگرچه منتول به عنوان یک ضد احتقان عمل نمی کند، اما می تواند باعث شود مردم احساس کنند که از طریق بینی راحت تر نفس می کشند.

این احتمالاً برای کسانی که تحت تأثیر سرماخوردگی یا آنفولانزا قرار گرفته اند، تسکین می دهد.

خلاصه

اگرچه منتول به عنوان یک ضد احتقان بینی عمل نمی کند، اما می تواند با بهبود ذهنی تنفس از طریق بینی، علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تسکین دهد.

۷. ممکن است بوی بد دهان را بپوشاند

آدامس با طعم نعناع و نعناع از اولین چیزهایی هستند که افراد هنگام تلاش برای جلوگیری یا خلاص شدن از بوی بد دهان به آن دست می یابند.

کارشناسان معتقدند که بیشتر این محصولات می توانند بوی بد دهان را برای چند ساعت بپوشانند. با این حال، آنها فقط بوی بد دهان را می پوشانند و در وهله اول باکتری ها یا سایر ترکیبات ایجاد کننده بوی بد دهان را کاهش نمی دهند.۱۹، ۲۰).

از سوی دیگر، نوشیدن چای نعناع و جویدن برگ های تازه ممکن است بتواند هم بوی بد دهان را بپوشاند و هم باکتری ها را از بین ببرد، زیرا مطالعات لوله آزمایش اثرات ضد باکتریایی روغن نعناع را برجسته کرده است.۲۱).

خلاصه

نعناع تنفسی و آدامس می‌توانند بوی بد را برای چند ساعت بپوشانند، اما راه‌حل مناسبی برای بوی بد دهان نیستند. چای نعناع و جویدن برگ نعناع ممکن است در کاهش باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند مفید باشد.

۸. اضافه کردن آسان به رژیم غذایی شما

به راحتی می توانید نعناع را به سالادهای سبز، دسرها، اسموتی ها و حتی آب اضافه کنید. چای نعناع یکی دیگر از راه های محبوب برای گنجاندن آن در رژیم غذایی است.

بیشتر بخوانید
زردی (علل و درمان)

با این حال، بسیاری از مطالعاتی که فواید نعناع را برای سلامتی نشان می‌دهند، شامل خوردن برگ‌ها همراه با غذا نبودند. در عوض، نعناع را به صورت کپسول می‌گرفتند، روی پوست می‌مالیدند یا از طریق آروماتراپی استنشاق می‌کردند.

هنگام استفاده از نعناع برای اهداف بهداشتی، مهم است که ارزیابی کنید که به دنبال چه چیزی هستید و چگونه از این گیاه در تحقیقات برای آن هدف خاص استفاده شده است.

فهرست زیر باید به خلاصه کردن برخی از تحقیقاتی که در بالا بحث شد کمک کند.

  • خوردن برگ های تازه یا خشک: برای درمان بوی بد دهان استفاده می شود.
  • استنشاق اسانس ها: ممکن است عملکرد مغز و علائم سرماخوردگی را بهبود بخشد.
  • استفاده از آن روی پوست: برای کاهش درد نوک پستان ناشی از شیردهی استفاده می شود.
  • مصرف کپسول با غذا: ممکن است به درمان IBS و سوء هاضمه کمک کند.

خلاصه

نعناع را می توان به راحتی به رژیم غذایی شما اضافه کرد، اگرچه بیشتر تحقیقات نشان می دهد که مزایای سلامتی شامل مصرف آن به صورت کپسول، استفاده از آن روی پوست یا استنشاق آن از طریق رایحه درمانی است.

خلاصه

نعنا یک افزودنی خوشمزه و سالم به بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها می دهد.

اگرچه نعناع به راحتی به بسیاری از غذاها اضافه می شود، اما تحقیقاتی که فواید سلامتی آن را نشان می دهد، عمدتاً از نعناع استفاده شده در کپسول، روی پوست یا استنشاق از طریق آروماتراپی استفاده کرده است.

فواید نعناع برای سلامتی از بهبود عملکرد مغز و علائم گوارشی تا تسکین درد شیردهی، علائم سرماخوردگی و حتی بوی بد دهان را شامل می شود.

با افزودن مقداری نعناع به رژیم غذایی خود واقعاً نمی توانید اشتباه کنید.

Source link