ارتباط گیاه‌خواری با خطر شکستگی و میزان تراکم مواد معدنی استخوان

ارتباط گیاه‌خواری با خطر شکستگی و میزان تراکم مواد معدنی استخوان

یک متاآنالیز روی ۲۰ مطالعه و ۳۷۱۳۴ شرکت کننده ، نشان داد افراد با رژیم وگان و گیاهخواری تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) کمتری، نسبت به همه چیزخواران داشتند. همچنین وگانها میزان شکستگی بالاتری نیز داشتند.

چندین عامل بر BMD و خطر شکستگی استخوان تأثیر می گذارد از جمله عوامل ژنتیکی و سبک زندگی.
در میان آنها ،فعالیت بدنی و رژیم غذایی از مهمترین عوامل هستند
برخی از مواد مغذی ، از جمله کلسیم و ویتامین D که برای سلامت استخوان و حفظ آنها ضروری اند.
مواد مغذی دیگر مانند پروتئین، ویتامین B12، روی و امگا ۳ نیز در سلامت استخوان نقش دارند. از آنجا که مواد مغذی عمدتاً در محصولات حیوانی یافت می شود، گیاهخواران ممکن است در معرض خطر بیشتری برای کاهش BMD و افزایش شکستگی نسبت به همه چیز خواران باشند.
یک متاآنالیز دیگری در سال ۲۰۰۹ روی ۹ مطالعه دریافتند که گیاهخواران از درصد BMD پایین تری برخوردارند.
در حقیقت ، اکثر مطالعات در دهه های اخیر نشان داده، گیاهخواران BMD کمتری دارند.
البته نکته مهم این بوده که افراد مورد مطالعه از کل جمعیت بودند و وقتی رژیم غذایی وگان یا گیاهخواری به طور مناسب برنامه ریزی شود ، این کمبودهای مواد مغذی عنوان شده، نباید رخ دهد.
اگرچه گیاهخواران در مقایسه با همه چیزخواران، کمتر دچار بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، فشار خون بالا ، دیابت نوع ۲ ، چاقی و برخی از سرطان ها مانند روده بزرگ و پروستات می شوند.

منبع:

Iguacel I, Miguel-Berges ML, Gómez-Bruton A, Moreno LA, Julián C. Veganism, vegetarianism, bone mineral density, and fracture risk: a systematic review and meta-analysis. Nutrition reviews. 2018 Oct 29;77(1):1-8.

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه ارائه می شود. لطفاً جهت اطلاع از شرایط رژیم، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.

ثبت نام

همین حالا جهت دریافت رژیم آنلاین ثبت نام کنید.

جهت تکمیل پرسشنامه رژیم آنلاین کلیک کنید.
ثبت نام