اثر رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات در کاهش وزن بدن

اثر رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات در کاهش وزن بدن

چاقی یک چالش بهداشتی در سراسر جهان است. پیامدهای بالینی چاقی شامل بیماری کبد چرب غیر الکلی ، دیابت نوع ۲ و بیماری های عروق کرونر قلب است. رژیم های بیشماری برای کاهش بروز بیماری های قلبی عروقی و کاهش وزن ایجاد شده است.

رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات به طور فزاینده ای برای کاهش وزن محبوب شده اند. رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات در برخی مطالعات بالینی منجر به کاهش وزن بیشتر شده است. با این حال ، بی خطری آنها و تأثیرات طولانی مدت آنها بر بدن انسان هنوز بحث برانگیز است.

در این بررسی ، من درباره اثرات این رژیمها بر کاهش وزن ، سلامت قلب و عروق و مرگ و میر بحث خواهم کرد.

استفاده از رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات یکی از محبوب ترین روشهای کاهش وزن است. البته این رژیم‌ها به دلیل تأثیرات مفید آنها بر فاکتورهای خطر بیماری های قلبی عروقی در افراد چاق ، در سالهای اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته اند .

 رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات باعث می شوند که بخش اعظمی از انرژی از پروتئین و چربی حاصل شود و نگرانی در مورد اثرات بالقوه مضر اینها وجود دارد.

اثرات رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات  در کاهش وزن

 یکی از محبوب ترین این رژیمها ، رژیم غذایی دکتر اتکینز است که در سال ۱۹۷۲ معرفی شد. افراد در اوایل کاهش وزن سریعی را تجربه می کنند. چندین مطالعه نشان داده است که رژیم های کم کربوهیدرات باعث کاهش وزن بیشتری در کوتاه مدت (۶ ماه) نسبت به رژیم های کم چرب ، با نقصان کالری می شوند.

اما نتایج بررسی های طولانی مدت (۱ تا ۲ ساله) متفاوت است. برخی از مطالعات ، کاهش وزن بیشتری را در هنگام استفاده از رژیم های کم کربوهیدرات نسبت به رژیم های کم چرب نشان دادند ، در حالی که برخی دیگر بین این دو رژیم تفاوت معنی داری مشاهده نکردند . محدودیت های مشترک این مداخلات شامل پایبندی کم افراد و اثر کاهش مصرف کربوهیدرات که باعث کاهش کل کالری دریافتی می شود، می باشد.

اما ، در مطالعات حیوانی ، تأثیر رژیم های غذایی بر تغییر وزن، در صورت عدم وجود عوامل مخدوش کننده از جمله مصرف نابرابر انرژی مورد بررسی قرار گرفته است. در موش های چاق ، رژیم های غذایی کم کربوهیدرات در کاهش وزن و چربی بدن بیشتری در مقایسه با رژیم های غذایی با کربوهیدرات بالا شد. در مقابل، در یک مطالعه دیگر روی حیوانات ، گروه با رژیم چربی بالا (۴۵٪) وزن و چربی کمتری را نسبت به گروه رژیم کم چربی (۱۲٪) از دست داده بودند.

 دلیل کاهش وزن اولیه در کوتاه مدت پس از استفاده از رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات ممکن است بدلیل کاهش کل مصرف مواد غذایی به دلیل حس سیری بیشتر در این رژیمها باشد.

 رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات  معمولاً حاوی پروتئین بالایی هستند. رژیم های غذایی حاوی پروتئین بالا باعث سیری می شوند. مکانیسم هایی که ممکن است به سیری ناشی از رژیم غذایی با پروتئین بالا کمک کنند ، شامل افزایش غلظت هورمون های سیری (کوله سیستوکینین ، PYY ، پپتید شبه گلوکاگون ۱) ، غلظت اسیدهای آمینه ، هزینه انرژی و فرایند گلوکونوژنز است.

  همچنین انسولین آنزیمی کلیدی در متابولیسم  کربوهیدرات ها است و هنگامی که کربوهیدرات رژیم غذایی کم است ، در نتیجه کاهش غلظت انسولین منجر به کاهش لیپوژنز و افزایش لیپولیز می شود .

بعلاوه، وقتی مصرف رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات  طولانی شود ، سیستم اعصاب مرکزی مجبور به استفاده از منابع انرژی جایگزین می شود. این شرایط منجر به تولید اجسام کتون (استواستات ، β-هیدروکسی بوتیریک و استون) توسط کبد می شود. که این نیز با افزایش حس سیری همراه است.

بطور کلی این رژیمها برای کوتاه مدت ، نه بلند طولانی مدت مؤثر اند.

اثرات رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات بر سلامت قلب و عروق

نگرانی در مورد تأثیر منفی این رژیم های غذایی بر روی سطح چربی خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی وجود دارد. مطالعات اخیر که اثرات رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات را بر روی عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی ارزیابی کرده اند ، که نتایج متفاوتی داشته اند برخی از مطالعات حاکی از آن هستند که این رژیمها برای فاکتورهای خطر قلبی عروقی مفید اند . در حالی که بعضی دیگر گزارش دادند که اثرات منفی دارند .

اطلاعات در مورد اثرات بلند مدت اینها کم است. در یک مطالعه کوهورت آینده نگر ، رژیم های غذایی کم کربوهیدرات با چربی زیاد با افزایش مصرف منابع چربی و پروتئین حیوانی، با افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی همراه بودند.

چرا که رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات می توانند از نظر دریافت گوشت قرمز زیاد ، در حالی که مصرف سبزیجات و غلات کامل کم باشند. از طرف دیگر رژیم های ، رژیم کم کالری و کم کربوهیدرات با مقادیر زیادی پروتئین گیاهی باعث بهبود LDL در مقایسه با رژیم های غذایی با کربوهیدرات بالا شده است. بنابراین بسته به اینکه پروتئین و چربی از حیوانات یا سبزیجات حاصل می شود ، تأثیر در فاکتورهای خطر قلبی عروقی ممکن است متفاوت باشد.

در متاآنالیزی نشان داده شد، رژیم های کم کربوهیدرات با تغییرات نامطلوب در کلسترول تام و کلسترول LDL همراه بودند ، اما با تغییرات مطلوب در تری گلیسیرید و افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) همراه بودند. در چندین مطالعه ، رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات باعث کاهش بار گلیسمی و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ شدند.

با این حال ، یک مطالعه جدید نشان داد که رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات حتی می توانند اثرات منفی بر متابولیسم گلوکز داشته باشند.  مطالعه  روی موش ها، این نوع رژیم باعث افزایش مقاومت به انسولین و اختلال تحمل گلوکز شد. بنابراین ، هنوز مشخص نیست که آیا رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات برای متابولیسم گلوکز و انسولین در انسان مفید هستند یا خیر.

از نظر کاهش فشار خون ، رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات از رژیم غذایی کم چرب برتر نیستند. اثرات آنها بر سلامت قلب و عروق در مطالعات متناقض است. بنابراین ، در حال حاضر ، رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی توصیه نمی شوند.

تأثیرات رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات بر مرگ ومیر

داده ها در مورد ارتباط طولانی مدت بین این رژیم ها و مرگ و میر کم است. بررسی اثرات رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات بر مرگ و میر به دلیل مشکل در حفظ پایبندی افراد و پیگیری برای چندین سال امکان پذیر نیست. در یک بررسی هدفمند و متاآنالیز مطالعات مشاهده ای ، رژیم های غذایی کم کربوهیدرات با خطر بالاتر مرگ و میر ناشی از همه علت ها همراه بودند.

رژیم های کم کربوهیدرات ممکن است به مجموعه ای از مشکلات بهداشتی مزمن منجر شوند، چون در دو مطالعه در اروپا گزارش شد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پروتئین بالا با مرگ و میر بیشتر همراه است.

اخیراً ، ارتباط بین رژیم های کم کربوهیدرات و مرگ و میر در یک مطالعه گزارش شده است.  در مطالعه کوهورت آینده نگر فوق ، رژیم غذایی کم کربوهیدرات مبتنی بر محصولات حیوانی با مرگ و میر بالاتر همراه بود ، در حالی که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات مبتنی بر سبزیجات با میزان مرگ و میر پایین تر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی همراه بود.

 رژیم های کم کربوهیدرات ممکن است حاوی مقادیر متغیر چربی گیاهی یا حیوانی باشد. این ممکن است توضیح دهد که چرا تأثیر رژیم غذایی کم کربوهیدرات بر روی پروفایل لیپیدی نتایج متنفاوتی را به دنبال دارد.

ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده و خطر ابتلا به سرطان کولورکتال به خوبی مشخص شده است. علاوه بر این ، گوشت قرمز با خطر بالاتر سرطان ریه همراه بوده است.

نتیجه

رژیم های پر چرب و کم کربوهیدرات باعث کاهش وزن بدن در کوتاه مدت نسبت به رژیم های غذایی کم چرب می شوند ، اما تأثیر کمی در کاهش وزن در طولانی مدت یا حفظ وزن دارند.

 روی تری گلیسیرید و HDL اثر مفید دارند اما روی سطح کلسترول و LDL  اثر منفی دارند یا بی اثرند و باید در طولانی اثر آنها بررسی شود. این رژیمها ممکن است روی کاهش قند خون مفید باشند اما در کنترل فشار خون تأثیر ندارند و ممکن است در طولانی مدت نیز با افزایش مرگ و میر همراه باشند.

 بنابراین این رژیمها در طولانی مدت نباید توصیه شوند.

منبع:

Kim BY. Effects of Low-Carbohydrate, High-Fat Diets on Weight Loss, Cardiovascular Health and Mortality. Cardiovascular Prevention and Pharmacotherapy. 2020 Apr;2(2):43-9.

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه به شیوه‌ای متفاوت ارائه می‌شود. لطفاً جهت اطلاع از چگونگی و شرایط رژیم آنلاین، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.

ثبت نام

همین حالا جهت دریافت رژیم آنلاین ثبت نام کنید.

جهت تکمیل پرسشنامه رژیم آنلاین کلیک کنید.
ثبت نام