آیا مصرف شام سبکتر با کاهش وزن ارتباط دارد؟

آیا مصرف شام سبکتر با کاهش وزن ارتباط دارد؟

مداخلات کاهش وزن استاندارد بر ایجاد تعادل منفی انرژی از طریق کاهش دریافت انرژی و افزایش فعالیت جسمی متمرکز است.

اگرچه در نهایت وزن بدن توسط مقدار مصرف انرژی و مقدار دریافت انرژی تعیین می شود، فرضیه های اخیر نشان می دهد که نه تنها چیزی که خورده می شود مهم است، بلکه زمان مصرف آن نیز نقش مهمی در تنظیم وزن دارد.
بنابراین ریتم سیرکادین یا ساعت بیولوژیک در تحقیقات چاقی مورد توجه قرار گرفته است.
ریتم سیرکادین از هیپوتالاموس در مغز تنظیم می شود و فرآیندهایی از جمله ریتم خواب و بیداری ، دمای بدن و ترشح ملاتونین را تنظیم می کند. همچنین تنظیم بیان و فعالیت شبانه روزی آنزیم ها و هورمون های درگیر در فیزیولوژی تغذیه و متابولیسم را کنترل می کند.
شواهد نشان می دهد كه خوردن شبانه می تواند باعث اختلال در سوخت و ساز بدن شود، اما تاکنون هیچ توصیه ای برای توزیع بهینه مصرف میزان کالری روزانه وجود ندارد.
تحقیقات نشان می دهد که در طول شب متابولیسم کارایی کمتری دارد.
دیده شده است که ترموژنز ناشی از رژیم غذایی در صبح به طور قابل توجهی بالاتر از بعد از ظهر و شب است، که ممکن است به دلیل کاهش حساسیت به انسولین در شب باشد. علاوه بر این ، اکسیداسیون چربی در شب در مقایسه با صبح پایین تر است.
اینها مکانیسم های فیزیولوژیکی هستند که نشان می دهند مصرف غذای بیشتر در عصر و شب ممکن است در افزایش چاقی نقش داشته باشد.
مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به چاقی بخش بیشتری از انرژی روزانه را عصر و شب مصرف می کند. تحقیقات نشان داده اند که میزان مصرف انرژی عصر ، دریافت کل کالری روزانه را پیش بینی می کند. ممکن است که کسانی که درصد بالایی از کالری روزانه را عصر و شب مصرف می کنند در در کل کالری بالاتری دریافت می کنند.
اما در یک تحقیق که ده مطالعه مشاهده ای در ارتباط با زمان مصرف کالری روزانه و ارتباط آن با چاقی را بررسی و مرور کرده بود به این نتیجه رسیدند که شواهد محدودی در خصوص و جود این ارتباط در دست است.
در این مقاله سیستماتیک ریویو و متاآنالیز با جستجوی بانکهای اطلاعاتی شامل MEDLINE ، PubMed ، Cinahl ، Web of Science ، كوكران، EMBASE و SCOPUS؛ مطالعاتی که رابطه بین وزن و مصرف کالری عصرانه و شب را گزارش کرده بودند، بررسی شد. مصرف غذا در مدت زمان مشخصی بین ساعت 18:00 تا 21.00 ساعت تعریف شده بود. در کل ، ده مطالعه مشاهده ای و هشت کارآزمایی بالینی وارد این آنالیز شدند. در این مطالعه اثر دریافت کل کالری روزانه تعدیل شده بود.
چهار مطالعه مشاهده ای ارتباط مثبتی بین مصرف زیاد عصر با وزن، پنج مطالعه بدون ارتباط و یک مطالعه رابطه معکوس نشان داد. متاآنالیز مطالعات مشاهده ای نشان داد بین وزن و مصرف عصر ارتباطی ندارد و متاآنالیز مطالعات مداخله ای هیچ تفاوتی در تغییر وزن بین دو گروه با مصرف شام کم و زیاد نشان نداد. که این یافته ها اعتقاد عام که خوردن یک شام سبکتر برای مدیریت وزن مفید است، را به چالش می کشد.
با وجود این ، ایده غذا خوردن ‘صبحانه مانند یک پادشاه و شام مثل یک گدا‘ بطور عموم پذیرفته شده است.

منبع:

Fong M, Caterson ID, Madigan CD. Are large dinners associated with excess weight, and does eating a smaller dinner achieve greater weight loss? A systematic review and meta-analysis. British Journal of Nutrition. 2017 Oct;118(8):616-28.

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه ارائه می شود. لطفاً جهت اطلاع از شرایط رژیم، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.

ارتباط میزان غذای مصرفی در شب با وزن
ثبت نام

همین حالا جهت دریافت رژیم آنلاین ثبت نام کنید.

جهت تکمیل پرسشنامه رژیم آنلاین کلیک کنید.
ثبت نام