چرا نباید رژیم بگیریم

چرا نباید رژیم بگیریم

مردم به دلایل زیادی رژیم می گیرند. برخی اضافه وزن دارند و باید بیشتر به عادتهای غذایی و ورزشی خود توجه کنند. برخی ورزش می کنند و می خواهند در شرایط بدنی بهتر قرار بگیرند. بعضی ممکن است فکر کنند اگر چند کیلو کم کنند ، به نظر خوش تیپ تر می رسیند و احساس بهتری می کنند.

در حقیقت افراد زیادی برای کاهش وزن، رژیم های مختلفی را امتحان می کنند.

 اینکه برای کاهش وزن بایستی کالری دریافتی کمتر شود؛ جای هیچ شک و شبهه ای نیست و هیچ رازی وجود ندارد.

بگذریم که همین کاهش وزن بازار خوبی شده است  برای عده ای، از فروش دمنوش، قرص و دارو، ژل گرفته تا رژیم های غیر علمی مثل رژیم بر اساس مزاج!

بهر حال افرادی که قصد کاهش وزن دارند؛ بعضی ها خودشان به هر طریقی مقدار غذایشان را کم میکنند، بعضی هم از کسی رژیم میگیرند که اکثر این رژیمها یک لیست یا منو غذایی است که مقدار کالری کمتر از نیاز بدنشان تأمین میکند و باعث کاهش وزن در طول دوره رژیم می شود.

اما اینکه بعد از چند سال این کاهش وزن ماندگار است یا نه، این مهمه!

یک مطالعه آینده نگر (Sares-Jäske, et al. 2019)  برای بررسی اینکه آیا رژیم غذایی کاهش وزن چقدر در دراز مدت در وزن و دور کمر اثر دارد، به مدت بعد از  ۱۱ سال روی  ۲۷۸۵ فرد انجام شد.

نتایج نشان داد، افزایش وزن و دور کمر در کسانی که رژیم غذایی داشتند نسبت به افراد غیر رژیمی،  بیشتر بود. این مقدار در زنان بیشتر از مردان بود.  در حقیقت رژیم های غذایی در درازمدت در عمده افراد کارآمد نیست.

ذکر این نکته اهمیت دارد که افزایش مجدد وزن بعد از کاهش وزن، دارای اثرات مخرب بر سلامت جسمی و حتی روانی دارد.

اما مطالعات دیگری هم هست، اما بطور خلاصه رژیم کاهش وزن در کوتاه مدت جوابگو است، اما در دراز مدت ، رژیم های غذایی اغلب نتایج معکوس دارند.

اگر چه این یافته ها دلایل متعددی دارند مثلاً کاهش متابولیسم ناشی از کاهش وزن بدن همراه کاهش ماهیچه؛ اما چیزی واضح است برای کاهش وزن ماندگار یک تکه کاغذ شامل منو غذایی جوابگو نیست. (سایر روشها مثل دارو و دمنوش و … که بماند)

بلکه نیاز به تغیر در کل سبک زندگی است، در خصوص تغذیه، فرد علاوه بر اینکه بایستی اصول تغذیه مناسب را خود یاد بگیرد بلکه نیاز به تغییر در طرز فکر و رفتارهای مرتبط با غذا خوردن دارد.

روشی که در این سایت توسط دکتر روشن ضمیر ارائه می شود صرفاً یک لیست غذایی نیست بلکه با یاد دادن اصول پایه ای تغذیه، افراد می توانند رژیم غذایی مناسب خود را جزئی از سبک زندگی خود کنند.

منبع:

Sares‐Jäske L, Knekt P, Männistö S, Lindfors O, Heliövaara M. Self‐report dieting and long‐term changes in body mass index and waist circumference. Obesity science & practice. 2019 Aug;5(4):291-303.

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه به شیوه‌ای متفاوت ارائه می‌شود. لطفاً جهت اطلاع از چگونگی و شرایط رژیم آنلاین، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.

ثبت نام

همین حالا جهت دریافت رژیم آنلاین ثبت نام کنید.

جهت تکمیل پرسشنامه رژیم آنلاین کلیک کنید.
ثبت نام