چگونه در رژیم کتوژنیک دچار عوارض نشویم؟

چگونه در رژیم کتوژنیک دچار عوارض نشویم؟

طی دهه‌های گذشته ، شیوع چاقی و دیابت نوع ۲ به طرز چشمگیری در سراسر جهان افزایش یافته است . صنعتی شدن ، رشد اقتصادی ، سبک زندگی بی تحرک و مصرف غذاهای فرآوری شده به این روند کمک کرده است.

پیش بینی می شود، علیرغم تلاشهای فراوان دانشمندان و جوامع پزشکی ، شیوع چاقی ، دیابت و بیماری‌های قلبی طی سال‌های آینده به شدت افزایش یابد.

بنابراین درمان چاقی و علائم مرتبط با آن به یکی از مهمترین چالش ها تبدیل شده است.

حتی چندین راهکار از جمله بهبود شیوه زندگی ، مداخلات دارویی و جراحی چاقی نشان داده شده است که در بیشتر افراد دارای اضافه وزن و چاق به کاهش وزن موفقیت آمیز یا دراز مدت منجر نمی شوند.

از طرف دیگر ، داروهای ضد چاقی محدودیت هایی دارند ، از جمله نیاز به استفاده طولانی مدت ، هزینه های بالا، کارآیی کم و عوارض جانبی.

جراحی چاقی نیز گرچه به کاهش وزن و بهبود دیابت و سندرم متابولیک کمک می کند اما بجز هزینه های بالا، عاری از خطرات و عواقب نیست.

رژیم های کم کربوهیدارت و پرچرب

انواع رژیم‌های غذایی در کاهش وزن پیشنهاد شده اند. اما نکته قابل توجه  این است که، مصرف زیاد کربوهیدرات با خطر بالاتر مرگ و میر مربوط می‌شود، در حالی که چربی و بخصوص انواع سالم آن با مرگ و میر کمتر همراه است.

لذا رژیم های خیلی کم کربوهیدرات و خیلی پر چرب مثل رژیم کتوژنیک مورد توجه قرار گرفته است.

در این زمینه، رژیم غذایی کتوژنیک بسیار کم کالری اخیراً توجه زیادی را در مدیریت چاقی به خود جلب کرده است.

رژیم کتوژنیک یک رژیم پر چرب ، با پروتئین کافی و کم کربوهیدرات است، که از دهه ۲۰ میلادی برای درمان صرع در کودکان استفاده می شود.

دردهه ۱۹۷۰ ، یک مدل رژیم کتوژنیک پر چرب و کم کربوهیدرات به نام “اتکینز” برای کاهش وزن به محبوبیت زیادی رسید.

جهت آشنایی بیشتر با رژیم کتوژنیک، کلیک نمایید…

رژیم کتوژنیک خیلی کم کالری در چاقی شدید ، عوارض جانبی مرتبط با چاقی، بیماری کبد چرب غیر الکلی، صرع مقاوم به دارو و جهت از دست دادن وزن قبل از عمل جراحی چاقی به شرط رعایت اصول آن روش مناسبی است.

رژیم کتوژنیک خیلی کم کالری یک رژیم غذایی است که با محدودیت در مصرف کربوهیدرات روزانه ، معمولاً پایین تر از ۳۰ گرم در روز، افزایش چربی، پروتئین مناسب و کل انرژی روزانه بسته به مقدار ، زیر ۸۰۰ کیلو کالری مشخص می شود.

در رژیم کتوژنیک خیلی کم کالری مصرف پروتئین باید روزانه تقریباً ۱.۲ تا ۱.۵ گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن ایده آل بدن باشد. پروتئین می تواند به شکل پروتئین های تخلیص شده از نخود فرنگی ، تخم مرغ ، سویا و یا وی باشد.

برنامه کاهش وزن در رژیم کتوژنیک دارای چند فاز متفاوت است:

در مرحله اول (فاز ۱) ، بیماران مجاز هستند چهار تا شش بار (بسته به وزن ایده آل بدن) از این پروتئین های آماده سازی شده ذکر شده در بالا و سبزیجات کم کربوهیدرات مصرف کنند.

در مراحل بعدی ، (فاز ۲) یا (فاز ۳) وعده های غذایی به تدریج توسط پروتئین طبیعی جایگزین می شوند (گوشت / مرغ / تخم مرغ).

دوره کتوژنیک (فاز ۱-۳) ، تأمین کننده ۶۰۰-۸۰۰ کیلو کالری در روز است و باید تا ۸۰-۸۵٪ از کاهش وزن مورد نظر در طول حدود ​​۸-۱۲ هفته رخ دهد.

در مراحل بعدی (فاز ۴) ، کربوهیدرات ها به تدریج دوباره اضافه می شوند ، شروع از غذاهایی با کمترین شاخص گلیسمی است مثلاً میوه ها، محصولات لبنی و پس از آن (فاز ۵) غذاهای دارای شاخص گلیسمی متوسط مثل حبوبات و سپس (فاز ۶) غذاهای با گلیسمی بالا مثل نان ، ماکارونی و غلات اضافه می شود.

میزان کالری دریافتی روزانه در دوره اضافه نمودن مجدد کربوهیدرات (فازهای ۴-۶) بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلوکالری در روز است. اضافه کردن تدریجی غذا اجازه می دهد تا آموزش تغذیه و مهارت‌های رژیم امکان پذیر باشد و پشتیبانی از کاهش وزن طولانی مدت را تسهیل کند.

هدف این است که با داشتن کالری روزانه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلو کالری بسته به ویژگی های بیماران، یک ترکیب کامل مواد مغذی در رژیم غذایی نگهدارنده ، تأمین شود.

در طی این فرایند ، برای شروع و افزایش تدریجی فعالیتهای بدنی ضروری است.

لذا همانگونه که ملاحظه می شود تمام مراحل تخصصی است و نیاز به تجویز متخصص تغذیه دارد.

اهمیت تجویز رژیم کتوژنیک توسط متخصص تغذیه چیست؟ برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید…

متاسفانه از آنجا که این رژیم مد روز شده است بسیاری از افرادی که آن را تجویز می‌کنند هیچ تخصصی در رشته تغذیه ندارند و فقط یکسری دستورات غذایی پرچرب و بدون کربوهیدرات را ارئه می‌دهند. البته بعضاً هم با قیمت‌های گزاف و در نهایت یکسری مکمل‌های مورد نیاز. در سایت‌هایی هم که نمونه‌هایی از رژیم های کتوژنیک آورده شده ، همگی ترجمه شده از سایت‌های خارجی بوده، که حتی ترجمه مطلب نیز توسط متخصص تغذیه صورت نگرفته است! بنابراین افراد بایستی آگاه باشند در صورت تمایل به داشتن رژیم کتوژنیک آن را از مراجع ذیصلاح تهیه کنند.

در واقع ، رژیم کتوژنیک خیلی کم کالری، نیاز به نظارت پزشکی مناسب دارد. علاوه بر این که، افراد در رژیم کتوژنیک خیلی کم کالری، باید معاینه جسمی شوند، تست‌های آزمایشگاهی نیز به صورت دوره ای باید مورد بررسی قرار گیرند:

معاینات فیزیکی:

وزن

فشار خون

 ضربان قلب

ترکیب بدن و وضعیت هیدراتاسیون (توسط آنالیز امپدانس بیوالکتریک)

آزمایشات خونی:

شمارش کامل خون (CBC)

کراتینین ، BUN ، اسید اوریک

اسید اوریک

گلوکز ، کلسترول ، HDL ، LDL ، تری گلیسیرید

ALT ، AST ، γ-GT ، بیلی روبین

نظارت بر عملکرد کبد و کلستاتیک

سدیم ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم ، فسفر

β-هیدروکسی بوتیرات (خون یا ادرار)

TSH ، FT4

۲۵-هیدروکسی ویتامین D

ادرار کامل و میکروآلبومینوری

منبع:

Caprio M, Infante M, Moriconi E, Armani A, Fabbri A, Mantovani G, Mariani S, Lubrano C, Poggiogalle E, Migliaccio S, Donini LM. Very-low-calorie ketogenic diet (VLCKD) in the management of metabolic diseases: systematic review and consensus statement from the Italian Society of Endocrinology (SIE). Journal of endocrinological investigation. 2019 Nov 1;42(11):1365-86.

ثبت نام

در صورتیکه قصد گرفتن رژیم کتوژنیک تهیه شده توسط متخصص تغذیه؛ جهت لاغری سریع و خروج از استپ یا ثابت ماندن وزن در طول کاهش وزن و درمان چاقی دارید.

لطفاً شرایط رژیم آنلاین آردایت را ببینید. توجه فرمائید که رژیم کتوژنیک در طرح ویژه ارائه می شود.
ثبت نام

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه به شیوه‌ای متفاوت ارائه می‌شود. لطفاً جهت اطلاع از چگونگی و شرایط رژیم آنلاین، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.