۷ باور غلط تغذیه ای

7 باور غلط تغذیه ای

افزایش دسترسی به فضای مجازی و رسانه های اجتماعی، باعث شده افراد بیش از پیش در معرض اطلاعات تغذیه ای و سلامتی قرار گیرند.

در این میان بعضی اطلاعات کاملاً از نظر علمی غلط و بی پایه و اساس هستند که تشخیص آنها چندان دشوار نیست. اما بعضی از اطلاعات بظاهر درست و با پشتوانه علمی هستند اما بایستی با دقت بیشتری بررسی و تفسیر گردند، چرا که بروز شدن مرتب داده ها و انتشار مطالب ضد و نقیض، مردم و حتی پزشکان و متخصصان را دچار سردرگمی کرده است.


در اینجا ۷ مورد از بزرگترین اطلاعات اینچنینی مربوط به تغذیه آورده شده است.


باور غلط ۱: فقط کالری مهم هست، و تنها چیزی که برای کاهش وزن اهمیت دارد نقصان کالری است.

اگرچه ایجاد نقصان کالری با دریافت مواد غذایی کمتر از نیاز بدن یا مصرف انرژی بیشتر از میزان دریافتی (یاهر دو)، اولین و مهمترین شرط کاهش وزن است، اما این تنها مورد مهم نیست.

متغیرهای زیادی هستند که توجه به آنها مهم است. به عنوان مثال، عدم تعادل هورمونی مانند کم کاری تیروئید، استفاده از برخی داروها و ژنتیک، برخی از عواملی هستند که ممکن است کاهش وزن را برای بعضی از افراد حتی زمانی که رژیم غذایی سخت دارند سخت تر کند.

همچنین افرادی که فقط بر کالری دریافتی تمرکز می کنند، ممکن است به ارزش غذایی و کیفیت رژیم غذایی اهمیتی ندهند. این امر می تواند منجر به انتخاب غذاهای کم کالری، اما بی کیفیت شود و بمرور باعث بروز کمبود مواد مغذی و عوارض آن شود.


باور غلط ۲ : غذاهای پر چرب ناسالم هستند.

هنوز بسیاری از مردم از چربی و روغن می ترسند و از آنها دوری می کنند. اگرچه چربی ها از تمام مواد مغذی پرکالری تر هستند و در صورت مصرف زیاد باعث مشکلاتی در سلامت می شوند، اما چربی رژیم غذایی برای سلامتی ضروری است.

رژیم های غذایی کم چرب با خطر بیشتر بروز بیماری ها، از جمله سندرم متابولیک در ارتباط هستند و ممکن است منجر به افزایش مقاومت به انسولین و سطح بالای تری گلیسیرید شوند، که از عوامل خطر شناخته شده برای بیماری های قلبی هستند.


باور غلط ۳: کربوهیدرات ها باعث افزایش وزن می شوند.

درست همانطور که مدتها چربی را مقصر افزایش وزن و بیماری های قلبی می دانستند، بسیاری از افراد از ترس اینکه کربوهیدراتها باعث چاقی، دیابت و سایر عوارض جانبی سلامتی می شود، آنها را مصرف نمی کنند.

در واقع، خوردن مقدار متوسط منابع ​​کربوهیدارت که دارای فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند مانند سبزیجات و میوه ها، غلات و حبوبات نه تنها مضر نیستند بلکه به سلامتی کمک می کنند. به عنوان مثال ، الگوهای رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل ترکیبی متعادل از کربوهیدراتهای پر فیبر است، با کاهش خطر چاقی، دیابت، برخی سرطان ها و بیماری های قلبی همراه بوده است.

با این حال، غذاهای سرشار از کربوهیدرات های ساده و تصفیه شده مانند کیک، کلوچه، نوشیدنی های شیرین شده و نان سفید باید محدود شون ، زیرا این مواد غذایی می توانند در صورت مصرف بیش از حد باعث افزایش وزن و خطر بروز بیماری شوند.


باور غلط ۴: غذاهای کلسترول بالا ناسالم هستند.

اگرچه برخی از افراد نسبت به کلسترول حساس هستند، یعنی بطور ژنتیکی، با افزایش دریافت کلسترول از غذا، کلسترول خونشان افزایش می یابد، در کل، غذاهای غنی از کلسترول؛ غنی از مواد مغذی دیگر هم هستند و می توانند در یک رژیم غذایی سالم قرار بگیرند. از جمله مهمترین منبع کلسترول تخم مرغ است که در رژیم غذایی می تواند با تأمین مواد مغذی مهم سلامتی را افزایش دهد.


باور غلط ۵: غذاهای کم چرب و رژیمی گزینه های سالمی هستند.

محصولات متنوعی با عناوین “رژیمی” ، “لایت” ، “بدون چربی” و “بدون قند” این روزها زیاد شده اند. اگرچه این مواد غذایی ممکن است کالری کمتری داشته باشند اما معمولاً یک انتخاب ناسالم هستند. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از این چنین مواد غذایی مثلا مواد غذایی کم چرب، حاوی قند و نمک بسیار بیشتری نسبت به ماده غذایی با چربی معمولی هستند.


باور غلط ۶: همه اسموتی ها و آب میوه ها سالم هستند.

آب میوه ها و اسموتی ها می تواند راهی عالی برای افزایش دریافت ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان باشند، اما ممکن است پرکالری و پرقند باشند و در صورت مصرف بیش از حد، می توانند باعث افزایش وزن و سایر مشکلات سلامتی مانند پوسیدگی دندان و افزایش قند خون شوند.


باور غلط ۷: مکمل ها هدر دادن پول است.

در حالی که همیشه تمرکز بر یک رژیم غذایی متعادل و متنوع برای تامین تمام مواد مغذی است اما مکمل ها در صورت استفاده صحیح از بسیاری جهات می توانند مفید باشند.

برای بسیاری از مردم دریافت کافی بعضی مواد مغذی مثل ویتامین ها و پروتئین ها مقدور نیست، اینجاست که مصرف مکمل، ضروری است. این در مورد بعضی افراد اهمیت ویژه ای دارد مثلا کسانی که قصد کاهش وزن دارند، ورزشکاران، خانم های باردار و شیرده، افراد مبتلا به بیماری های خاص که مصرف مکمل ها می تواند به طور قابل توجهی بر سلامتی آنها تأثیر بگذارد.