هنگام مواجهه با روزهای استرس زا یا موقعیت های عصبی، ممکن است وسوسه شوید که یک لیوان شراب یا آبجو بنوشید تا اعصاب خود را آرام کنید. با این حال، نوشیدن الکل، به خصوص به میزان زیاد و در مدت زمان طولانی، در واقع می تواند اضطراب شما را افزایش دهد.

اگر برای اضطراب تحت درمان هستید، نوشیدن الکل می تواند عواقب جدی داشته باشد. نوشیدن یک نوشیدنی ممکن است راه خوبی برای کاهش اضطراب به نظر برسد، اما ممکن است بیشتر ضرر داشته باشید تا مفید.

“باز کردن” با الکل

این ایده که الکل می تواند استرس را کاهش دهد، حقیقتی دارد. الکل یک آرام بخش و یک مسکن است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد.

در ابتدا، نوشیدن می تواند ترس ها را کاهش دهد و ذهن شما را از مشکلات دور کند. می تواند به شما کمک کند کمتر خجالتی شوید، خلق و خوی شما را تقویت کند و به طور کلی احساس آرامش کنید. در واقع، اثرات الکل می تواند مشابه اثرات داروهای ضد اضطراب باشد.

در صورت تایید پزشک، گاهی اوقات استراحت کردن با الکل لزوماً خطرناک نیست. اما هنگامی که شروع به نوشیدن کردید، می توانید نسبت به اثرات تنش زدایی الکل تحمل کنید. این امر می تواند کنار آمدن با اضطراب و استرس را دشوارتر کند.

نوشیدن مقادیر زیاد الکل نیز می تواند عواقب جسمی و روحی قابل توجهی داشته باشد. با گذشت زمان، مصرف بیش از حد الکل می تواند منجر به خاموشی، از دست دادن حافظه و حتی آسیب مغزی شود (به خصوص اگر باعث سایر مشکلات سلامتی مانند آسیب کبدی شود). این مسائل می توانند با کنار آمدن با علائم آنها اضطراب بیشتری ایجاد کنند.

احساس آرامشی که هنگام نوشیدن الکل احساس می کنید اغلب می تواند به محتوای الکل خون شما (BAC) نسبت داده شود. افزایش سطح BAC منجر به احساسات موقت هیجان می شود، اما احساس افسردگی با کاهش سطح BAC رخ می دهد. در نتیجه، ممکن است نوشیدن چند نوشیدنی که باعث افزایش BAC و سپس کاهش مجدد آن به حالت عادی می شود، شما را بیشتر از قبل مضطرب کند.

بیشتر بخوانید
از دست دادن حافظه

الکل چگونه اضطراب را بدتر می کند

الکل باعث تغییر سطح سروتونین و سایر انتقال دهنده های عصبی در مغز می شود که می تواند اضطراب را بدتر کند. در واقع، ممکن است پس از از بین رفتن الکل بیشتر احساس اضطراب کنید.

اضطراب ناشی از الکل می تواند چندین ساعت یا حتی یک روز کامل بعد از نوشیدن الکل ادامه داشته باشد.

استفاده از الکل برای مقابله با اختلال اضطراب اجتماعی می تواند خطرناک باشد. طبق گزارش انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA)، حدود ۷ درصد آمریکایی ها این شکل از اضطراب را دارند

با اضطراب اجتماعی، ممکن است موقعیت های اجتماعی را غیرقابل تحمل کنید. برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، نوشیدن الکل برای مقابله با تعاملات اجتماعی معمول است. انجام این کار می تواند منجر به وابستگی به الکل در طول معاشرت شود که می تواند علائم اضطراب را بدتر کند.

حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی نیز از وابستگی به الکل رنج می برند.

علاوه بر نیاز به الکل برای احساس راحتی هنگام معاشرت، سایر علائم وابستگی عبارتند از:

  • نیاز به نوشیدنی برای شروع صبح
  • نوشیدن زیاد چهار روز یا بیشتر در هفته
  • نیاز به نوشیدنی در هر گردهمایی
  • ناتوانی در ترک نوشیدن
  • نوشیدن پنج یا بیشتر نوشیدنی الکلی در یک روز

مصرف بیش از حد الکل نیز می تواند منجر به خماری شود. خماری می تواند علائمی ایجاد کند که بیشتر از آنچه که بودید احساس اضطراب کنید، از جمله:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • کم آبی بدن
  • قند خون پایین (قند)
بیشتر بخوانید
گیرنده های مواد مخدر یا افیونی: تعریف، انواع، عملکردها

آیا الکل می تواند باعث اضطراب شود؟

عواقب دراز مدت سوء مصرف الکل می تواند انواع مختلفی از مشکلات سلامتی از جمله اختلالات سلامت روان باشد.

پژوهش نشان می دهد که افراد مبتلا به الکل به سختی می توانند پس از حوادث آسیب زا بهبود یابند. این احتمالاً به دلیل اثرات سوء مصرف الکل است که در واقع می تواند فعالیت مغز را تغییر دهد.

مصرف کنندگان طولانی مدت زیاد الکل ممکن است مستعد ابتلا به اختلال اضطراب باشند. با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه نوشیدن متوسط ​​الکل باعث اضطراب می شود وجود ندارد.

افزایش اضطراب نیز از علائم ترک الکل است. اگر برای مدت طولانی به مقدار زیاد الکل مصرف کرده اید و به طور ناگهانی نوشیدن الکل را متوقف کرده اید، اضطراب شما می تواند با عوارض جانبی ترک الکل تشدید شود. سایر علائم ترک الکل عبارتند از:

  • دستان لرزان
  • تعریق
  • ضربان قلب بالای ۱۰۰ ضربه در دقیقه
  • توهمات
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تشنج

الکل درمان اضطراب نیست

مصرف متوسط ​​الکل برای همه جنسیت ها و گروه های سنی یکسان نیست. در ایالات متحده، “در حد متوسط” به طور معمول به دو نوشیدنی در روز برای مردان بزرگسال و یک نوشیدنی برای زنان اشاره دارد. افراد مسن الکل را سریعتر متابولیزه می کنند، بنابراین اگر در این گروه سنی هستید، خود را به یک نوشیدنی الکلی در روز محدود کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف متوسط ​​الکل برای شما مناسب است یا خیر.

مزایای مصرف الکل گاهی اوقات می تواند از خطرات آن سبقت بگیرد که عبارتند از:

  • افسردگی
  • چاقی
  • بیماری کبد
  • آسیب قلبی عروقی

الکل روی همه افراد متفاوت است. این می تواند شما را پس از یک روز سخت شاد کند یا باعث شود بیشتر احساس آرامش کنید. ابتدا این نگرانی ها را با پزشک خود در میان بگذارید تا ببینید آیا الکل برای شما بی خطر است یا خیر.

بیشتر بخوانید
30 درماتوم توضیح داده شده و مکان یابی شده است

به خاطر داشته باشید که در صورت داشتن موارد زیر ممکن است با خیال راحت الکل ننوشید:

  • تحمل کم برای نوشیدن
  • تمایلات مضطرب یا تهاجمی
  • یک اختلال سلامت روان

الکل یک درمان اضطراب نیست. اگر اضطراب دارید از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید. اگر فکر می کنید با الکل مشکل دارید، فورا از پزشک خود کمک بگیرید.

روش های سنتی درمان اضطراب

گزینه های درمانی زیادی برای اضطراب وجود دارد.

درمان ممکن است به نوع اضطراب شما بستگی داشته باشد. اگر اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی دارید، درمان ممکن است بهترین کار را برای کاهش سطح اضطراب شما داشته باشد (همراه با دارویی مانند سرترالین یا زولافت). اگر به اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، احساس نگرانی مداوم یا استرس بدون دلیل خاصی مبتلا هستید، پزشک ممکن است رفتارها یا مهارت‌هایی را برای کمک به شما توصیه کند که از فعالیت‌های ناشی از اضطراب اجتناب کنید (معروف به رفتار درمانی شناختی یا CBT). یا در مورد اضطراب خود با یک درمانگر صحبت کنید.

پزشک شما همچنین ممکن است داروها را تجویز کند.

داروهای ضد افسردگی بنزودیازپین ها
دولوکستین (Cymbalta) آلپرازولام (زاناکس)
اسیتالوپرام (Lexapro) دیازپام (والیوم)
پاروکستین (پاکسیل) لورازپام (آتیوان)

هر نوع دارو اضطراب را به روشی متفاوت درمان می کند. داروهای ضد افسردگی ممکن است هر روز برای کمک به درمان اضطراب مصرف شوند، در حالی که بنزودیازپین ها معمولاً برای تسکین موقت احساسات غیرقابل کنترل اضطراب استفاده می شوند. با پزشک خود صحبت کنید تا تصمیم بگیرد کدام نوع دارو برای شما بهترین است.

برخی از این داروها ممکن است با الکل تداخل داشته باشند. قبل از مصرف هر یک از این داروها با پزشک خود در مورد مصرف الکل صحبت کنید، زیرا عوارض جانبی می تواند مضر یا کشنده باشد.

بیشتر بخوانید
آتاکسی: تعریف، انواع، علل، تشخیص، درمان.

تغییر سبک زندگی برای کاهش اضطراب

اضطراب قابل درمان است، اما همیشه قابل درمان نیست. با این حال، می توانید تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید تا به کاهش اضطراب خود کمک کنید و همچنین یاد بگیرید که با آن کنار بیایید.

برخی تغییرات روزانه وجود دارد که می توانید برای کاهش اضطراب خود ایجاد کنید.

کاهش اضطراب

  • به طور منظم و مداوم، حدود ۶ تا ۸ ساعت در شب، بسته به سن خود بخوابید.
  • مقدار کافئین و الکل مصرفی خود را محدود کنید، زیرا هر دو می توانند سطح اضطراب شما را افزایش دهند.
  • هر روز وعده های غذایی منظم و سالم بخورید.
  • هر روز زمانی را برای تمرکز بر تکنیک های آرامش بخش، مانند مدیتیشن یا یوگا اختصاص دهید.
  • هر روز زمانی را برای انجام یک سرگرمی آرامش بخش، مانند گوش دادن به موسیقی یا نقاشی اختصاص دهید.

همچنین می توانید یاد بگیرید که با کاهش اضطراب خود و جلوگیری از افزایش آن و ایجاد حملات پانیک با آن کنار بیایید:

  • به آرامی نفس بکشید و نفس بکشید تا وقتی شروع به احساس اضطراب کردید، خود را آرام کنید.
  • زمانی که احساس می کنید افکار شما بیش از حد منفی یا طاقت فرسا شده اند به افکار مثبت فکر کنید.
  • به آرامی از ۱ تا ۱۰ یا بیشتر بشمارید تا زمانی که احساس اضطراب شروع به محو شدن کند.
  • روی چیزی تمرکز کنید که باعث خنده یا احساسات مثبت شما می شود تا زمانی که اضطراب شما شروع به محو شدن کند.