زنجبیل ممکن است از ابتلا به چاقی و بیماری مزمن از قبیل دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی محافظت کند. همچنین با افزایش مصرف کالری و کاهش اشتها در رژیم کاهش وزن مفید باشد.

زنجبیل ممکن است از ابتلا به چاقی و بیماری مزمن از قبیل دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی محافظت کند. همچنین با افزایش مصرف کالری و کاهش اشتها در رژیم کاهش وزن مفید باشد

در یک بررسی روی یافته های ۶۰ مطالعه مختلف از جمله کشت سلولی،  و در حیوانات آزمایشگاهی و انسان؛ به طور کلی ، این مطالعات به این اجماع رسیده اند که زنجبیل اثرات مفیدی را در چاقی، رژیم کاهش وزن،دیابت، بیماریهای قلبی عروقی و اختلالات مرتبط با آن دارد.

سندرم متابولیک که ترکیبی از سه یا چند عامل خطر برای دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی است؛ یک مشکل در حال رشد بهداشتی است.

توجه زیادی به استراتژی های بالقوه برای معالجه و پیشگیری از سندرم متابولیک از جمله گزینه های غیر دارویی شده است. زنجبیل، به لطف مواد فیتوشیمیایی و آنتی اکسیدان های مختلف آن؛ یکی از بهترین ادویه جات در جهان و دارای سابقه طولانی در استفاده از آن بین گیاهان دارویی برای درمان انواع بیماری ها است.

در حقیقت ، به نظر می رسد مکانیسم های مختلفی در پشت خواص غذایی زنجبیل وجود دارد. زنجیل در سوزاندن چربی ، هضم کربوهیدرات و ترشح انسولین نقش دارد، و باعث مهار استرس اکسیداتیو، کاهش التهاب، کلسترول، فشار خون و آترواسکلروز می شود. زنجیل حتی در از بین بردن حالت تهوع، درد قاعدگی و درد عضلانی مفید است.

در تحقیقات روی موش ها، زنجبیل در رژیم غذایی باعث کاهش وزن بدن، التهاب سیستمیک، کاهش کلسترول و قند خون می شود و موش را در برابر اثرات مضر بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظت می کند.

اما تنها چند کارآزمایی بالینی انسانی، اثرات زنجبیل را بررسی کرده اند. با این وجود، این نتایج مطالعات حاکی از آن است که مصرف زنجبیل در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش مصرف کالری و کاهش احساس گرسنگی شود، که این باعث کاهش وزن در بزرگسالان دارای اضافه وزن می شود.

همچنین با تغییرات مثبت در کلسترول، قند خون، فشار خون، فاکتورهای التهابی و سلامت کبد مرتبط است.

در مطالعات انجام شده روی انسان، زنجبیل را در فرمول‌های مختلفی از جمله کپسول ، قرص و پودرهای محلول در نوشیدنی ها مورد بررسی قرار داده اند. اما هنوز مشخص نیست که کدام فرمول و با چه دوزی در رژیم غذایی برای به دست آوردن مزایای بالینی و کاهش وزن مناسب است.

البته نتایج مطالعات انسانی متناقض است. این اختلافات ممکن است در نتیجه طراحی متفاوت مطالعه، ویژگی‌های جمعیت مورد مطالعه، دوز زنجبیل مورد استفاده ، مصرف مکمل دیگر همراه زنجیل و مدت زمان مطالعه باشد.

بنابراین جهت بررسی تأثیر مصرف زنجبیل در افراد دارای اضافه وزن و چاقی یک متاآنالیز روی ۱۴ مطالعه و حضور ۴۷۳  نفر با دریافت ۲۰۰ میلی گرم تا ۳ گرم زنجبیل در روز به مدت ۲ تا ۱۲ هفته انجام شد.

 نتایج نشان داد که مصرف مکمل زنجبیل در رژیم غذایی افراد، باعث کاهش معنی دار وزن بدن، گلوکز ناشتا، شاخص مقاومت به انسولین و افزایش کلسترول HDL شد.  اما هیچ اثری روی شاخص توده بدن(BMI)، انسولین، تری گلیسیرید و کلسترول LDL نداشت (۱).

نکته ۱: توجه شود مقدار کاهش وزن فقط از نظر آماری معنی دار بوده است ولی از نظر بالینی و در عمل بدون اهمیت است، یعنی مقدار اندک و ناچیزی بوده است.

نکته ۲: درست است ۱۴ مطالعه وارد مطالعه شده است، اما برای هر فاکتور تعداد مطالعات کم بوده و ناهمگون. مثلاً برای اثر زنجبیل بر چاقی؛ فقط ۴ مطالعه که تعداد کمی است، وجود داشته است.

گذشته از ایرادهای تکنیکی این مطالعات، مثلاً عدم گزارش دریافت‌های غذایی و کالری در دو گروه دارونما و زنجبیل، این مطالعات با مشخصات متفاوت زیر بوده اند:

مطالعه۱: که روی زنان چاق بود؛ بعد از ۱۲ هفته مقدار خیلی کمی وزن کم کرده بودند که حتی از نظر آماری معنی دار نبود (۲).

مطالعه ۲: که روی زنان دارای اضافه وزن بود؛ مکمل مصرفی علاوه بر زنجبیل حاوی عصاره  چای سبز و کپسایسین نیز بود. بنابراین وارد کردن این مطالعه در متاآنالیز نتایج نامعتبری ارائه می دهد (۳).

مطالعه۳: روی زنان دیابتی (افراد متفاوت) بود و بعلت عدم گزارش میزان کالری دریافتی نتایج نامعتبر و بی کیفیت است (۴).

مطالعه ۴: در این مطالعه نیز یک مکمل ترکیبی استفاده شده است که شامل تمشک، کافئین ، کپسایسین ، سیر و نارنج بوده و فقط یکی از ترکیبات زنجبیل بوده. بنابر این وراد کردن این مطالعه نیز صحیح نبوده است (۵).

نتیجه گیری : اگرچه ممکن است زنجبیل اثرات مفیدی داشته باشد (۶و ۷) اما این اثرات کم و بی اهمیت است و در مورد این متا آنالیز نتایج، اعتبار لازم را ندارد. بنابراین برای کشف اثر واقعی زنجبیل در کاهش وزن، نیاز به مطالعات قوی تر وجود دارد.

درعین حال زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان هاست و خواص عالی از جمله اثرات ضد التهابی دارد. بنابراین مصرف متعادل آن پیشنهاد می شود، اما نباید این تصور پیش بیاید که داروئی معجزه آسا برای چاقی بدون رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب است.

منبع:

  1. Maharlouei N, Tabrizi R, Lankarani KB, Rezaianzadeh A, Akbari M, Kolahdooz F, Rahimi M, Keneshlou F, Asemi Z. The effects of ginger intake on weight loss and metabolic profiles among overweight and obese subjects: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Critical reviews in food science and nutrition. 2019 Jun 17;59(11):1753-66.
  2. Ebrahimzadeh Attari V, Asghari Jafarabadi M, Zemestani M, Ostadrahimi A. Effect of Zingiber officinale supplementation on obesity management with respect to the uncoupling protein 1‐۳۸۲۶A> G and ß۳‐adrenergic receptor Trp64Arg polymorphism. Phytotherapy Research. 2015 Jul;29(7):1032-9.
  3. Taghizadeh M, Farzin N, Taheri S, Mahlouji M, Akbari H, Karamali F, Asemi Z. The effect of dietary supplements containing green tea, capsaicin and ginger extracts on weight loss and metabolic profiles in overweight women: A randomized double-blind placebo-controlled clinical trial. Annals of Nutrition and Metabolism. 2017;70(4):277-85.
  4. Asadi M, Banitalebi E, Esfadir Z, Ghafari M. The Effect Of A Period Rhythmic Aerobic Exercise With Ginger Consumption On Serum Levels Of TNF-Α, IL-6 And Insulin Resistance In Obese Middle-Aged Women With Diabetes Mellitus. Armaghane danesh. 2017 Apr 15;22(1):32-47.
  5. Lopez HL, Ziegenfuss TN, Hofheins JE, Habowski SM, Arent SM, Weir JP, Ferrando AA. Eight weeks of supplementation with a multi-ingredient weight loss product enhances body composition, reduces hip and waist girth, and increases energy levels in overweight men and women. Journal of the International Society of Sports Nutrition. 2013 Dec;10(1):22.
  6. Macit MS, Sözlü S, Kocaadam B, Acar-Tek N. Evaluation of Ginger (Zingiber Officinale Roscoe) on Energy Metabolism and Obesity: Systematic Review and Meta-Analysis. Food Reviews International. 2019 Oct 3;35(7):685-706.
  7. Zhu J, Chen H, Song Z, Wang X, Sun Z. Effects of ginger (Zingiber officinale Roscoe) on type 2 diabetes mellitus and components of the metabolic syndrome: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine. 2018;2018.

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه ارائه می شود. لطفاً جهت اطلاع از شرایط رژیم، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.

ثبت نام

همین حالا ثبت نام کنید.

جهت تکمیل پرسشنامه کلیک کنید.
ثبت نام